Рішення
від 24.03.2011 по справі 8/5007/2/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/5007/2/11

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

————————————————————————————————————————

* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "24" березня 2011 р. Справа № 8/5007/2/11

Господарський суд Житомирської області у складі:

Головуючого судді  

                         судді Давидюка В.К.

                         судді  

за участю представників сторін

від 1-го позивача не з'явився

від 2-го позивача: Вигівський О.В. - дов. №11-5276/11/01 від 12.10.10р.

від 1-го відповідача не з'явився

від 2-го відповідача: не з'явився

прокурор: Лугинець О.С. - посв. №32  

 

Розглянув справу за позовом Прокурора Бердичівського району в інтересах держави в особі 1. Житомирської обласної державної адміністрації (м. Житомир); 2. Головного управління Держкомзему в Житомирській області (м. Житомир)  

до 1. Бердичівської районної державної адміністрації (м.Бердичів)

     2. Приватного підприємства "Надія" (с. Мирославка Бердичівського району)

про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської РДА №829 від 28.12.07р. та договору оренди земельної ділянки №613 від 25.01.08р. недійсним

Розгляд спору продовжено за погодженням сторін.

Прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом до відповідачів про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації №829 від 28.12.07р. "Про передачу земельних ділянок в оренду приватному підприємству "Надія" та про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №613 від 25.01.08р., укладеного між Бердичівською районною державною адміністрацією та ПП "Надія".

Представник 1-го позивача в судове засідання не з'явився, надіслав клопотання, в якому позовні вимоги підтримує та просить суд розглядати справу без його участі у зв'язку з неможливістю з'явитись в судове засідання.

Представник 2-го позивача в засіданні суду позов підтримав в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві. Пояснив, що оспорюване розпорядження прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки відповідачем - Бердичівською районною державною адміністрацією неправомірно передано ПП "Надія" в оренду земельну ділянку без обов'язкового розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а тільки на підставі технічної документації із землеустрою. Тому оспорюваний договір оренди земельної ділянки №613 від 25.01.08р., укладений між відповідачами на підставі зазначеного вище розпорядження, є недійсним. Просив суд задовольнити позовні вимоги.

Представник 1-го відповідача - Бердичівської районної державної адміністрації в судове засідання не з'явився, надіслав до суду факсимільним зв'язком відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що при вирішенні спору 1-ий відповідач покладається на розсуд суду. Просить суд розглядати справу за відсутності представника 1-го відповідача.

Представник 2-го відповідача - Приватного підприємства "Надія" в засідання суду не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений вчасно і належним чином, про що свідчить підпис уповноваженої особи відповідача на повідомленні про вручення поштового відправлення.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, зазначених в позовній заяві.

Справа розглядається на наявними в ній матеріалами у відповідності до ст. 75 ГПК України.

Заслухавши пояснення представника позивача та прокурора, дослідивши матеріали справи, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

28.12.07р. головою Бердичівської районної державної адміністрації видано розпорядження №829 "Про передачу земельних ділянок в оренду приватному підприємству "Надія" (а.с.11).

Пунктом 1 цього розпорядження визначено передати приватному підприємству "Надія" земельні ділянки на умовах оренди із земель запасу сільськогосподарського призначення Мирославської сільської ради, за межами населеного пункту, загальною площею 28,6 га терміном на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із встановленням орендної плати з урахуванням 1,5% від вартості паю по Мирославській сільській раді, що становить 2196,49 грн. за всю площу в рік.

Цим же розпорядженням зобов'язано юридичний сектор райдержадміністрації підготувати проект договору оренди землі згідно чинного законодавства.

25.01.08р. на виконання вищезазначеного розпорядження №829 між відповідачами - Бердичівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та приватним підприємством "Надія" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №613, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку із земель запасу сільськогосподарського призначення Мирославської сільської ради Бердичівського району, загальною площею 28,6 га. (а.с.8-9).

Прокурор, посилаючись на те, що зазначене вище розпорядження голови Бердичівської РДА №829 від 28.12.07р. видано з порушенням вимог чинного законодавства, так як Бердичівська районна державна адміністрація передала земельну ділянку ПП "Надія" в оренду без проекту із землеустрою щодо відведення ділянки землі, просить суд визнати дане розпорядження незаконним, а договір оренди, укладений на підставі вказаного розпорядження, недійсним.

Суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, враховуючи наступне:

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99р. №586-ХІV, місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до ч.2 ст.151 Господарського кодексу України, порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Згідно з вимогами ст.ст.118 та 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), необхідною умовою отримання земельної ділянки в користування є проект  відведення цієї ділянки.

Відповідно до п. "в" ч.1 ст.20 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.03р. №858-IV, землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Як передбачено ст.50 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою   щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 "Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04р. № 677, цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі - проект відведення земельної ділянки).

Відповідно до п.2 Порядку, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли:

земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення;

земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення;

земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).

Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п.9 Порядку, проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.

Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства (п.10 Порядку).

Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок (п.11 Порядку).

Відповідно до ч.4 ст.15 Закону України "Про оренду землі", невід'ємною частиною договору оренди землі є, зокрема, проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Разом з тим, передача в оренду земельної ділянки 2-му відповідачеві відбулась без висновку державної експертизи землевпорядної документації, оскільки відсутній позитивний висновок експертизи, який є підставою для прийняття рішення уповноваженим органом про передачу земельної ділянки оренду.

Відповідно до ч.2 ст.43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно вимог ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оспорюване розпорядження вимогам Конституції України та зазначеним нормативним актам не відповідає, а тому є незаконним.

Відповідно до ст.ст.13,14 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу, основним національним багатством і перебуває під особливою охороною держави. Надання земельної ділянки в оренду з порушенням вимог чинного законодавства суперечить інтересам держави.

Як передбачено ч.1 ст.21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

Тому, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про визнання спірного розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації від 28.12.07р. №829 недійсним.

Відповідно до ст.211 Земельного кодексу України, порушенням законодавства є, зокрема, укладення угод з порушенням земельного законодавства.

Згідно вимог ч.1 ст.203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Прийняте головою Бердичівської районної державної адміністрації незаконне розпорядження від 28.12.07р. №829 стало підставою для укладення оспорюваного договору оренди земельної ділянки №613 від 25.01.08р.

Таким чином, зазначений договір оренди, укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "Надія" підлягає визнанню судом недійсним.

Згідно з вимогами ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідачі позов щодо підстав та предмету не оспорили.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги прокурора  обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства та підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу покладаються на відповідачів, оскільки вони спонукали прокурора звернутись з позовом до суду.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації №829 від 28.12.07р. ""Про передачу земельних ділянок в оренду приватному підприємству "Надія".

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки №613 від 25.01.08р., укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією Житомирської області (Житомирська область, м. Бердичів, пл. Соборна, 23, код ЄДРПОУ 04053619) Приватним підприємством "Надія" (Житомирська область, Бердичівський район, с. Мирославка, код ЄДРПОУ 13554639).

4. Стягнути з  Бердичівської районної державної адміністрації, 13300, Житомирська область, м.Бердичів, площа Соборна 23, код ЄДРПОУ 04053619:

- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житомирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФО 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Житомирі) - 42,50 грн. державного мита;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 118,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

5. Стягнути з Приватного підприємства "Надія", 13341, Житомирська область, Бердичівський район, с. Мирославка, код ЄДРПОУ 13554639:

- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житомирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФО 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Житомирі) - 42,50 грн. державного мита;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 118,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Давидюк В.К.

Дата підписання: 29.03.11р.

Віддрукувати:  

1 - в справу

2,3 - позивачам (рек. з повід. про вручення)

4,5 - відповідачам (рек. з повід. про вручення)

6,7 - прокурору

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення24.03.2011
Оприлюднено01.04.2011
Номер документу14425615
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/5007/2/11

Ухвала від 13.01.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Постанова від 15.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 17.05.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 22.04.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 24.03.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні