Постанова
від 23.03.2011 по справі 41/3
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

41/3

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

21.03.2011 р.           справа №41/3

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:    

Головуючого: М'ясищева А.М.

Суддів:            Величко Н.Л.

                        Москальової І.В.

За участю представників сторін:

від прокуратури –не з'явився

від скаржника –Висоцький А.С., довіреність № 02-16 від 05.01.2011р.

від позивача –Слостін І.В., довіреність № 01-31-478 від 24.02.2011р.

від відповідача –Петровський Є.Л., довіреність № 06/20-08 від 01.04.2008р.

      Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції  в Донецькій області  м. Донецьк

на рішення господарського суду Донецької області

від 27.01.2011р.

по справі № 41/3 (суддя Гончаров С.А.)

за позовом -  Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора м. Краматорськ в інтересах  держави в особі: Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк; Краматорської міської ради м. Краматорськ

до відповідача –ТОВ "Краматорськтеплоенерго" м. Краматорськ

про стягнення збитків від наднормативних викидів забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 12140,01грн.

ВСТАНОВИВ:

      Рішенням господарського суду Донецької області від 27.01.2011р. по справі № 41/3 (суддя Гончаров С.А.)  стягнуто з ТОВ „Краматорськтеплоенерго” на рахунок фонду охорони навколишнього природного середовища Краматорської міської ради збитки від наднормативних викидів забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 12140,01грн. Розстрочено виконання рішення про стягнення збитків від наднормативних викидів забруднюючих речовин до атмосферного повітря в сумі 12140,01грн. строком на 3 місяці, шляхом щомісячного погашення заборгованості рівними частинами по 4046,67грн.

       Стягнуто з ТОВ „Краматорськтеплоенерго” на користь державного бюджету державне мито в сумі 121,40грн. та витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00грн.

        Рішення суду мотивоване тим, що відповідачем здійснене наднормативні викиди забруднюючих речовин (діоксид сірки) у атмосферне повітря в період з 21.10.2010 року по 29.10.2010 року, що є порушенням вимог ст. ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”.

 У зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства внаслідок та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008р., зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009р. за № 48/16064, було здійснено розрахунок розмірів відшкодування збитків за наднормативний викид забруднюючої речовини (діоксид сірки) від паливовикористовувального обладнання, джерела викиду (ДВ № 6) в атмосферу (труба, що відводить викиди забруднюючих речовин від цеху експлуатації турбінного і котельного обладнання (паровий котел БКЗ-160-100 ПТ № 6) ТОВ „Краматорськтеплоенерго” за період з 21.10.2010 року по 29.10.2010 року (включно), відповідно до якого загальний збиток склав 12140,01грн.

 Сума збитків в розмірі 12140,01грн. не сплачена відповідачем на день подання позову.

         Оскаржуючи рішення суду, Державна екологічної інспекції в Донецькій області просить його скасувати та винести нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги позивача стягнувши з ТОВ „Краматорськтеплоенерго” суму збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу у розмірі 99221,27грн.

        В обгрунтування своєї вимоги, скаржник посилається на те що, Краматорським міжрайонним прокурором був направлений позов до господарського суду Донецької області 31.12.2010р., який отримав від ВОМЕК по Півничному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області, яка не є юридичною особою, а тільки структурним підрозділом Інспекції. Тобто, були порушені вимоги внутрішнього Наказу від 08.08.2007р. №57 „Про порядок здійснення претензійно –позовної роботи в Державній екологічній інспекції в Донецькій області”. До апарату Інспекції матеріал перевірки ТОВ „Краматорськтеплоенерго” надійшов лише 27.01.2011р., за результатами перевірки даного матеріалу розрахунок розміру збитків невірний - тобто повинен складати 99221, 27грн., а не 12140,01грн.

         Позивачем невірно визначена величина наднормативного викиду діоксину сірки на джерелі № 6 - в дійсності  фактична концентрація  діоксину сірки на ДВ № 6 складає 828,43 мг/м куб. Коефіцієнт чисельності жителів населеного пункту застосований 0,26, тоді як цей коефіцієнт повинен бути не менше одиниці. Крім того, джерело викиду № 6 працювало з 11.00 год.  21.10.10р. по 10.40 год.  29.10.10р. –191, 67 годину.

         Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу  вимоги скаржника не визнає, оскільки котлоагрегат ПТ №6, на якому виявлено перевищення нормативних викидів  працював з таким перевищенням 31 годину (з 10.00 21.10.2010року до 17.00 22.10.2010р.), тому посилання скаржника на роботу джерела викиду з перевищенням встановлених  нормативів  191,67 год. є безпідставним, а розрахунок спричинених збитків, заявлений прокурором до стягнення виконаний відповідно до  Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року.  При цьому позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області  в сумі 99221,27грн. не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

         Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, судова колегія встановила.

  Державним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області у відповідності до ст. 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, з 20.10.2010 року по 29.10.2010 року було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на ТОВ „Краматорськтеплоенерго”.

Результати перевірки оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства від 20 - 29.10.2010 року.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що за результатами аналізів Торецького міжрайонного відділу інструментально-лабораторного контролю від 21.10.2010 року зафіксовано перевищення нормативів викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел в атмосферне повітря по цеху експлуатації турбінного та котельного обладнання (паровий котел БКЗ-160-100 ПТ № 6) (паливовикористовувальне обладнання), джерело викиду № 6 по діоксиду сірки 1026,125 мг/куб.м. при нормативі викиду 756,34 мг/ку.м. (Акт № 32 відбору проб викидів стаціонарних джерел від 21.10.2010 року та протокол № 32 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 26.10.2010 року), що є порушенням ст. 10 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”.

В акті перевірки зафіксовано, що при проведенні повторних вимірювань 29.10.2010 року Торецьким міжрайонним відділом інструментально-лабораторного контролю, інструментальних вимірювань потужності викиду забруднюючих речовин від джерела викиду в атмосферу № 6, перевищення нормативу викидів по діоксиду сірки не встановлено (акт № 33 відбору проб викидів стаціонарних джерел від 29.10.2010 року та протокол № 33 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 03.11.2010 року).

Факт наднормативного викиду відповідачем забруднюючої речовини (діоксид сірки) в атмосферне повітря зафіксований також в протоколах  вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 26.10.2010 року № 32 та від 03.11.2010р.  № 33.

Державним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008р., зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009р. за № 48/16064,  здійснено розрахунок розмірів відшкодування збитків за наднормативний викид забруднюючої речовини (діоксид сірки) від паливовикористовувального обладнання, джерела викиду (ДВ № 6) в атмосферу (труба, що відводить викиди забруднюючих речовин від цеху експлуатації турбінного і котельного обладнання (паровий котел БКЗ-160-100 ПТ № 6) ТОВ „Краматорськтеплоенерго” за період з 21.10.2010р. по 29.10.2010р. (включно), відповідно до якого загальний збиток склав 12140,01 грн.

Ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено, що використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних   ресурсів, негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Згідно ст. 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Відповідно до  статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно - господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” визначено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

        Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

У зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було здійснено розрахунок розмірів відшкодування збитків за наднормативний викид забруднюючої речовини (діоксид сірки) від паливовикористовувального обладнання, джерела викиду (ДВ № 6) в атмосферу (труба, що відводить викиди забруднюючих речовин від цеху експлуатації турбінного і котельного обладнання (паровий котел БКЗ-160-100 ПТ № 6) ТОВ „Краматорськтеплоенерго” за період з 21.10.2010 року по 29.10.2010 року (включно), відповідно до якого загальний збиток склав 12140,01 грн.

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) (п. 1.2. Методики).

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Сума збитків в розмірі 12140,01 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена прокурором до стягнення  до фонду охорони навколишнього природного середовища Краматорської міської ради.

      Оскільки відповідачем позовні вимоги визнано в повному обсязі, тому з огляду на матеріали справи суд першої інстанції  обґрунтовано задовольнив позовні вимоги

Ст. 22 ГПК України встановлено, що позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору, у випадках передбачених ст. 5 цього Кодексу.

З матеріалів справи вбачається, що позивач не звертався до господарського суду з відповідною письмовою заявою про збільшення позовних вимог,у  зв'язку з припущеною помилкою в розрахунку збитків.

Тому з огляду на приписи чинного законодавства апеляційна інстанція не вправі розглядати збільшений розмір позовних вимог, який не був заявлений позивачем в установленому порядку в суді першої інстанції.

З огляду на наведене рішення суду відповідає вимогам чинного законодавства, матеріалам справи та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст. 103, ст.104, ст. 105  ГПК України, судова колегія,

                              ПОСТАНОВИЛА:

Рішення господарського суду Донецької області від 27.01.2011р. по справі № 41/3 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Головуючий                                                                      А.М. М'ясищев

Судді:                                                                                 Н.Л. Величко

                                                                                           І.В.Москальова

Надруковано:  7 прим.

1-3. позивачам

4. відповідачу

5. у справу

6. ДАГС

7. господарському суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.03.2011
Оприлюднено07.04.2011
Номер документу14625442
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/3

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 17.07.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 13.10.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Чернова

Ухвала від 14.02.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова О.В.

Ухвала від 04.02.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Чернова О.В.

Постанова від 23.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 12.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 14.02.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Рішення від 27.01.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні