Постанова
від 30.03.2011 по справі 18/156/10
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" березня 2011 р. Справа № 18/156/10

Одеський апеляційни й господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Ка ртере В.І.,

суддів: Же кова В.І., Пироговського В.Т.,

при секретарі судового зас ідання - Чеголя Є.О.

за участю представників:

від ДПІ у Ленінському райо ні м. Миколаєва - Віляйкіна А.В.,

від ТОВ „АЛЬФА-НИК” - не з' явився, належним чином повід омлений,

від ТОВ „Южцентр торг” - не з ' явився, належним чином пов ідомлений,

від арбітражного керуючог о Томашевського О.О. - не з' явився, належним чином повід омлений,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляці йну скаргу Державної пода ткової інспекції у Ленінсько му районі м. Миколаєва

на ухвалу Господарсько го суду Миколаївської област і від 27.12.2010р. про припинення про вадження

по справі № 18/156/10

за заявою боржника Това риства з обмеженою відпові дальністю „АЛЬФА-НИК”

кредитор Товариство з обмеженою відповідальністю „Южцентр торг”

за участю ліквідатора - арбітражного керуючого То машевського О.О.

Державний реєстратор - Виконавчий комітет Миколаїв ської міської ради

Миколаївський обласний ві дділ з питань банкрутства

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИВ:

12.11.2010р. до Господарського су ду Миколаївської області над ійшла заява Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) „АЛЬФА-НИК” в поряд ку ст. 51 Закону України „Про ві дновлення платоспроможност і боржника або визнання його банкрутом”, в якій останнє пр осило:

- порушити справу про банкру тство боржника - ТОВ „АЛЬФА-НИ К”;

- визнати банкрутом ТОВ „АЛЬ ФА-НИК” та відкрити ліквідац ійну процедуру;

- призначити ліквідатором Т ОВ „АЛЬФА-НИК” арбітражного керуючого Томашевського О .О.

Постановою Господарського суду Миколаївської області від 18.11.2010р. (а.с.57) ТОВ „АЛЬФА-НИК” в изнано банкрутом, відкрито л іквідаційну процедуру, лікві датором ТОВ „АЛЬФА-НИК” приз начено арбітражного керуючо го Томашевського О.О.

27.12.2010р. до Господарського суд у Миколаївської області наді йшов звіт ліквідатора ТОВ „А ЛЬФА-НИК” (а.с.69), відповідно до якого ліквідатор боржника пр осив затвердити його, а також ліквідаційний баланс та вин ести ухвалу про ліквідацію Т ОВ „АЛЬФА-НИК”.

Ухвалою Господарського су ду Миколаївської області від 27.12.2010р. (суддя Давченко Т.М.): затв ерджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ „АЛ ЬФА-НИК”; ліквідовано ТОВ „АЛ ЬФА-НИК”; провадження у справ і припинено.

Не погодившись із вказаною ухвалою суду, ДПІ у Ленінсько му районі м. Миколаєва подало апеляційну скаргу, відповід но до якої просить скасувати ухвалу місцевого господарсь кого суду від 27.12.2010р.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу скаржник зазначає, що у зв' язку з відсутністю лік відатора ТОВ „АЛЬФА-НИК” за а дресою здійснення його діяль ності, ДПІ не змогло провести документальну позапланову п еревірку боржника, повноваже ння на здійснення якої перед бачені п.6 ч.6 ст. 11-1 Закону Україн и „Про державну податкову сл ужбу України” у редакції від 01.01.2011р., що не було враховано міс цевим господарським судом пр и винесенні оскаржуваної ухв али.

Відзиву на апеляційну скар гу не надійшло.

Відповідно до ч.2 ст.101 ГПК Укр аїни, апеляційний господарсь кий суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і переві ряє законність і обґрунтован ість рішення місцевого госпо дарського суду у повному обс язі.

Заслухавши пояснення прис утнього у судовому засіданні представника апелянта, досл ідивши матеріали справи та п роаналізувавши на підставі в становлених в ній фактичних обставин правильність засто сування господарським судом першої інстанції, при прийня тті оскаржуваної ухвали, нор м матеріального та процесуал ьного права, апеляційний гос подарський суд вважає, що апе ляційна скарга підлягає задо воленню, з огляду на наступне :

Відповідно до частини 2 стат ті 41 Господарського процесуа льного кодексу України, пров адження у справах про банкру тство здійснюється у порядку , передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону У країни “Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”, нор ми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосув анні над загальними нормами Господарського процесуальн ого кодексу України.

Частиною 1 статті 51 Закону Ук раїни “Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом” (далі - Закон про банкрутство) вст ановлено, якщо вартості майн а боржника - юридичної особи, щ одо якого прийнято рішення п ро ліквідацію, недостатньо д ля задоволення вимог кредито рів, така юридична особа лікв ідується в порядку, передбач еному цим Законом. У разі вияв лення зазначених обставин лі квідатор (ліквідаційна коміс ія) зобов'язані звернутися в г осподарський суд із заявою п ро порушення справи про банк рутство такої юридичної особ и.

Обов'язки особи, що прийняла рішення про припинення юрид ичної особи визначені ст. 105 ЦК України.

Зокрема, згідно з приписами вказаної норми:

учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно пи сьмово повідомити про це орг ан, що здійснює державну реєс трацію, який вносить до єдино го державного реєстру відомо сті про те, що юридична особа п еребуває у процесі припиненн я;

учасники юридичної особи, с уд або орган, що прийняв рішен ня про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, лікві датора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу. Виконання ф ункцій комісії з припинення юридичної особи може бути по кладено на орган управління юридичної особи;

з моменту призначення комі сії до неї переходять повнов аження щодо управління справ ами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юри дичної особи, яка припиняєть ся;

комісія з припинення юриди чної особи поміщає в друкова них засобах масової інформац ії, в яких публікуються відом ості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про припи нення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кр едиторами вимог до неї. Цей ст рок не може становити менше д вох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи;

комісія вживає усіх можлив их заходів щодо виявлення кр едиторів, а також письмово по відомляє їх про припинення ю ридичної особи.

Також, статтею 60 Господарсь кого кодексу України, яка виз начає загальний порядок лікв ідації суб'єкта господарюван ня встановлено, що ліквідаці я суб'єкта господарювання зд ійснюється ліквідаційною ко місією, яка утворюється влас ником (власниками) майна суб'є кта господарювання чи його (ї х) представниками (органами), а бо іншим органом, визначеним законом, якщо інший порядок ї ї утворення не передбачений цим Кодексом. Ліквідацію суб 'єкта господарювання може бу ти також покладено на орган у правління суб'єкта, що ліквід ується.

Орган (особа), який прийняв р ішення про ліквідацію суб'єк та господарювання, встановлю є порядок та визначає строки проведення ліквідації, а так ож строк для заяви претензій кредиторами, що не може бути м еншим, ніж два місяці з дня ого лошення про ліквідацію.

Ліквідаційна комісія або і нший орган, який проводить лі квідацію суб'єкта господарюв ання, вміщує в друкованих орг анах відповідно до закону по відомлення про його ліквідац ію та про порядок і строки зая ви кредиторами претензій, а я вних (відомих) кредиторів пов ідомляє персонально у письмо вій формі у встановлені цим К одексом чи спеціальним закон ом строки.

Одночасно ліквідаційна ко місія вживає необхідних захо дів щодо стягнення дебіторсь кої заборгованості суб'єкта господарювання, який ліквіду ється, та виявлення вимог кре диторів, з письмовим повідом ленням кожного з них про лікв ідацію суб'єкта господарюван ня.

Ліквідаційна комісія оцін ює наявне майно суб'єкта госп одарювання, який ліквідуєтьс я, і розраховується з кредито рами, складає ліквідаційний баланс та подає його власник у або органу, який призначив л іквідаційну комісію. Достові рність та повнота ліквідацій ного балансу повинні бути пе ревірені у встановленому зак онодавством порядку.

Отже, враховуючи вищезазна чені вимоги закону, необхідн ими передумовами для звернен ня із заявою про порушення пр овадження у справі про банкр утство боржника у порядку ст атті 51 Закону про банкрутство є: оцінка вартості наявного м айна боржника, публікація ог олошення згідно з вимогами с татті 105 ЦК України з метою вия влення кредиторів та встанов лення повного обсягу кредито рської заборгованості, повід омлення органу державної под аткової служби, про ліквідац ію підприємства та складання проміжного ліквідаційного б алансу. Звернення до суду з та кою заявою можливо лише післ я закінчення строку, передба ченого статтею 105 ЦК України.

З матеріалів даної справи в бачається, що власником борж ника 12.11.2010р. прийнято рішення пр о припинення ТОВ „АЛЬФА-НИК” шляхом ліквідації (а.с.7), лікві датором боржника призначено арбітражного керуючого То машевського О.О. Також, учас ником боржника 12.11.2010 року прийн ято наказ №4, яким ліквідатору Томашевському О.О. наказа но підготувати заяву до госп одарського суду про відкритт я провадження у справі про ба нкрутство ТОВ „АЛЬФА-НИК” ві дповідно до статті 51 Закону пр о банкрутство, яке порушено у хвалою суду від 15.11.2010 року.

Ліквідатор боржника зверн увся до господарського суду із заявою про банкрутство за правилами 51 Закону про банкру тство 12.11.2010р. Однак, при звернен ні з вказаною заявою не було д отримано вимог чинного закон одавства.

Так, у заяві про визнання бо ржника банкрутом відсутні ві домості та до матеріалів зая ви не додано доказів щодо нал ежної публікації оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кр едиторів та встановлення пов ного обсягу кредиторської за боргованості.

Крім того, заявником не було надано доказів повідомлення податкового органу про лікв ідацію ТОВ „АЛЬФА-НИК”.

Разом з тим, вказаний держав ний орган є потенційним, явни м (у розумінні ст. 60 Господарсь кого кодексу України) кредит ором боржника.

На необхідності такого пов ідомлення органу державної п одаткової служби наголошено Верховним Судом України у по станові від 10.06.2008 р. по справі №15/ 682-б.

Отже, матеріалами справи пі дтверджується, що справа про банкрутство зазначеного бор жника порушена судом за відс утності в матеріалах справи документів, які підтверджуют ь дотримання процедури самол іквідації відповідно до стат ей 105, 111 Цивільного кодексу Укр аїни, зокрема, відсутні доказ и розміщення в друкованих за собах масової інформації пов ідомлення про припинення ТОВ „АЛЬФА-НИК” відповідно до ч. 4 ст. 105 ЦК України, а у заяві про б анкрутство ТОВ „АЛЬФА-НИК” в ідсутні відомості про те, чи п овідомлявся орган державної податкової служби про лікві дацію вказаного підприємств а у встановленому законом по рядку.

Дослідження вказаних обст авин має істотне значення дл я правильного вирішення спра ви, проте місцевий господарс ький суд на них уваги не зверн ув та залишив без належної пр авової оцінки.

Виходячи з наведеного, у гос подарського суду були відсут ні правові підстави, як для по рушення справи про банкрутст во так і для закінчення оскар жуваною ухвалою спрощеної пр оцедури банкрутства ТОВ „АЛЬ ФА-НИК”.

За таких обставин господар ському суду слід виходити з р оз' яснень, наданих у пункті 36 Постанови Пленуму Верховно го Суду України №15 "Про судову практику в правах про банкру тство" від 18.12.2009року, яким визна чено наступне: "Законом не вре гульовано подальшого перебі гу провадження у справі у вип адках, коли у встановленому з аконодавством порядку виявл ено безпідставність вимог кр едитора (кредиторів), за заяво ю якого (яких) було порушено сп раву про банкрутство боржник а, або коли порушено провадже ння у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких д іє законодавча заборона пору шувати справи про банкрутств о. У таких випадках судам слід припиняти провадження у спр аві на підставі пункту 7 части ни першої статті 40 Закону (за в ідсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 11 частини першої статті 80 ГПК У країни (за відсутністю предм ету спору)".

Також, про позитивний обов'я зок законодавця на предмет з аповнення прогалин у статті 40 Закону про банкрутство для н алежного застосування судам и норм законодавства про бан крутство та про можливість п рипинення незаконно порушен ого провадження у справі про банкрутство з інших підстав , окрім тих, які передбачено ст аттею 40 Закону наголошується в частині 5 Рішення Конституц ійного суду України №5-рп/2007 від 20.06.2007року у справі №1-14/2007 за конст итуційним зверненням ВАТ „Кі ровоградобленерго” про офіц ійне тлумачення положень час тини восьмої статті 5 Закону У країни „Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”.

Враховуючи викладене, ухва ла Господарського суду Микол аївської області від 27.12.2010р. по справі про банкрутство ТОВ „ АЛЬФА-НИК”, підлягає скасува нню у зв' язку з порушенням н орм матеріального права.

Крім того, враховуючи відсу тність правових підстав для порушення справи про банкрут ство в порядку, передбаченом у ст. 51 Закону України „Про від новлення платоспроможності боржника або визнання його б анкрутом”, на момент звернен ня боржника з відповідною за явою, провадження по справі с лід припинити на підставі п. 1- 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.

Керуючись п.1-1 ч.1 ст.80, ст. ст. 85, 99, 101-106 ГПК України, апеляційний г осподарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Держав ної податкової інспекції у Л енінському районі м. Миколає ва - задовольнити.

Ухвалу Господарського суд у Миколаївської області від 27.12.2010р. по справі № 18/156/10 - скасува ти.

Провадження у справі № 18/156/10 - п рипинити.

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної си ли з дня її прийняття і може бу ти оскаржена в касаційному п орядку.

Головуючий суддя : В.І . Картере

Судді: В.І. Ж еков

В.Т . Пироговський

Повний текст постано ви підписаний 01.04.2011р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.03.2011
Оприлюднено07.04.2011
Номер документу14626141
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/156/10

Ухвала від 07.06.2010

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Носівець В.В.

Постанова від 30.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 28.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 16.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Картере В.І.

Ухвала від 27.12.2010

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 13.12.2010

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Постанова від 18.11.2010

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Рішення від 30.06.2010

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Носівець В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні