ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 3/222-22/79
25.03.11
За позовом Прокурора міста Луганська в інтересах держави
в особі Луганської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі»
про стягнення заборгованості та пені
суддя Самсін Р.І.
Представники сторін:
від позивача: не з’явились;
від відповідача: Галченко О.О. (довіреність від 10.01.2011р.);
В судовому засіданні 25.03.2011р. у відповідності до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Справа судом першої інстанції розглядається вдруге.
Прокурор міста Луганська звернувся до суду з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі»(надалі ТОВ «Мега-груп-профі», відповідач) на користь Луганської міської ради (надалі позивач) заборгованості з орендної плати за землю в сумі 522 206, 68 грн. і пені в розмірі 25 857, 33 грн. з перерахуванням цих коштів в загальній сумі 548 064, 01 грн. на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Після скасування прийнятих у справі рішень, згідно з Постановою Вищого господарського суду України від 08.02.2011р. позивачем заявлені позовні вимоги підтримані, від сторін отримані пояснення що стосуються обставин на які зроблені посилання.
Відповідачем у наданому відзиві відзначено, що умовами договору оренди землі від 15.11.2007р. не передбачено такої підстави для перегляду орендної плати за землю, як зміна грошової оцінки землі, оскільки, грошова оцінка землі передує укладенню цивільно-правових угод, в тому числі договорів оренди землі.
Нормативна чи експертна грошова оцінка землі, відповідно до приписів чинного законодавства, зокрема, частини 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі»не входить до переліку істотних умов договору оренди землі, які можуть змінюватися сторонами та потягнути зміну інших істотних умов, зокрема, орендної плати.
При обчисленні розміру орендної плати відповідачем проводилась індексація орендної плати з урахуванням офіційного індексу інфляції, а тому за твердженням відповідача ним належним чином виконувались умови п. 9 та п. 10 договору.
В судове засідання призначене згідно ухвали суду від 22.02.2011р. представник позивача не з’явився, однак враховуючи виконання вимог суду, докази, наявні в матеріалах справи є достатніми для прийняття рішення у справі.
Заслухавши доводи сторін, дослідивши наявні докази у справі, здійснивши необхідні дії на виконання вказівок, що містяться в постанові Вищого господарського суду України у справі, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
15 листопада 2007р. між Луганською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Мега-Груп-Профі»(орендар) було укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 31.10.2007р. № 25/34 та рішення Луганської міської ради від 27.12.2006р. № 12/26 (зі змінами до нього) надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під будівництво та розміщення будівель торговельного комплексу та благоустрій території, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, квартал Острая Могіла. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 18,0161 га.
Згідно з пунктом 8 договору, в редакції договору про внесення змін від 22.02.2008р.:
- річна орендна плата до моменту завершення будівництва та введення в експлуатацію торговельного комплексу встановлюється у розмірі 125 відсотків від земельного податку (річного) у гривнях, що діє на момент укладання договору оренди землі, та становить 645 068, 71 грн. без ПДВ на рік;
- щомісячна орендна плата станом на момент укладання договору оренди землі та до моменту завершення будівництва та введення в експлуатацію торговельного комплексу становить 53 755, 72 грн., яка згідно з чинним законодавством України сплачується без ПДВ…
Як те визначено у п. 9 договору щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться.
В силу положень договору (п. 10) обчислення розміру річної орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку визначеному у п. 9 даного договору, а також з урахуванням інших змін розміру земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії договору оренди.
Пунктами 11 та 13 договору передбачено, що орендна плата сплачується за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця; розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі, настання випадку(ів) передбаченого(их) законами України.
При наданих до справи поясненнях, виходячи з представлених документів, що підтверджують сплату відповідачем орендної плати в періоді з 01.12.2008р. по 30.04.2010р. судом встановлено, що спір у даній справі виник внаслідок невірного розрахунку відповідачем розміру орендної плати, а саме, індексація орендної плати здійснювалась відповідачем у відношенні визначеного розміру орендної плати станом на момент укладення договору, зазначеного у п. 8 договору, без проведення індексації грошової оцінки земельної ділянки, що є визначальною складовою у відношенні якої визначається розмір земельного податку.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).
Статтею 21 зазначеного закону (в редакції чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).
Відповідно до статті 2 Закону України «Про плату за землю»(чинний на час виникнення спірних відносин) використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки (стаття 13 вказаного закону).
Статтею 14 цього закону встановлено, що платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) (стаття 19 Закону).
Як про те прямо погоджено сторонами в договорі (п. 4) … після набрання чинності договором оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4 або згідно іншого нормативно-правового рішення прийнятого замість вказаного органом уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну (і) довідку (и) орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу.
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Сторони у договорі передбачили, що орендна плата обчислюється з урахуванням індексу інфляції, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбувається протягом терміну дії договору оренди (п. 14).
Тобто, орендар повинен був враховувати зміни складових земельного податку, що як наслідок спричиняє і зміну його розміру, для обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надана відповідачу на підставі договору оренди землі від 15.11.2007р.
Пунктом 32.1, 32.2 договору передбачено, що для обчислення розміру річної орендної плати орендар зобов’язаний звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди, а в подальшому звертатись до органу уповноваженого орендодавцем, для отримання відповідної довідки; самостійно, на підставі вищевказаної довідки, обчислювати розмір орендної плати.
Рішення Луганської міської ради від 28.12.07 № 28/10 про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Луганська було надруковано у газеті «Жизнь Луганська»від 27.02.08 № 9 (919) та від 02.04.08 № 14 (924), а довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2008 рік, 2009 рік, на 2010 рік залучені до матеріалів справи, містять посилання на вказане рішення Луганської міської ради та коефіцієнти індексації визначені відповідно до Закону України «Про плату за землю», Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель».
В даному випадку, при обчисленні розміру орендної плати, відповідачем застосовувався індекс інфляції до розміру орендної плати визначеної на момент укладення договору оренди, і не враховувались умови договору (п. 4, п. 9, п. 10) якими передбачено індексацію орендної плати на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. для грошової оцінки земель.
Виходячи з приведеного у позовній заяві розрахунку орендної плати, що мала бути сплачена відповідачем в періоді з 01.12.2008р. по 30.04.2010р., суд визнає обґрунтованими заявлені вимоги про стягнення заборгованості в розмірі 522 206, 68 грн., в тому числі при врахуванні сплачених відповідачем коштів у вказаному періоді.
При цьому судом відхиляються доводи відповідача про те, що грошова оцінка землі не входить до переліку істотних умов договору оренди землі, які можуть змінюватися сторонами та потягнути зміну інших істотних умов, зокрема, орендної плати, оскільки умовами договору –у п. 4, 9, 10 передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати.
Згідно з частиною 1 статті 7 Закону України «Про плату за землю», ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, визначається у розмірі одного відсотку від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах 5-10 вказаної статті та частині 2 статті 6 цього Закону.
Земельна ділянка, надана за договором оренди від 15.11.2007р., що укладений між сторонами, не відноситься до винятків, зазначених у статті 7, нормативна грошова оцінка у даному випадку є складовою земельного податку.
Разом з цим, в договорі передбачено, що орендна плата обчислюється орендарем самостійно з урахуванням індексу інфляції, а також інших змін розмірів земельного податку.
За умовами договору (п. 15), у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення.
Згідно з ч. 2 ст. 25 Закону України «Про плату за землю»розмір пені за несвоєчасне внесення орендної плати передбачається у договорі оренди, проте він не може перевищувати ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку.
Положеннями п. 16.4.1 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»передбачений розмір пені, який діє щодо всіх видів податків і зборів (обов'язкових платежів), крім пені щодо порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності… (п. 16.4.2), де зазначено, що пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
В силу положень ч. 6 ст. 232 ГК України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов’язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов’язання мало бути виконано. Діючим господарським законодавством не передбачена можливість нарахування пені більше ніж за півроку і цей строк є присікальним.
Враховуючи наведені норми законодавства, умови укладеного між сторонами договору оренди землі від 15.11.2007р. суд погоджується із здійсненим розрахунком пені у розмірі 25 857, 33 грн. за період прострочення не більше півроку та у відношенні суми боргу по конкретному періоду, який залучений до справи є додатком до позову.
Згідно положень ч. 3 ст. 49 ГПК України державне мито, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати державного мита. Витрати на інформаційне технічне забезпечення судового процесу при задоволенні позову покладаються на відповідача в силу положень ч. 5 ст. 49 ГПК України.
З відповідача підлягають стягненню судові витрати у сумі 5 716, 64 грн. (5 480, 64 грн. –державне мито; 236 грн. –витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу).
Керуючись ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд –
В И Р І Ш И В:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі»(01103, м. Київ, Залізничне шосе 57, з рахунку виявленого під час виконання судового рішення, ідент. код 33765738) на користь Луганської міської ради (91000, м. Луганськ, вул. Коцюбинського 14, код 26070794, Банк УДК у Луганській області, МФО 804013, код 24046582, р/р 33214812700006, код платежу 13050200) 522 206, 68 грн. (п’ятсот двадцять дві тисячі двісті шість гривень 68 копійок) заборгованості по орендній платі, 25 857, 33 грн. (двадцять п’ять тисяч вісімсот п’ятдесят сім гривень 33 копійки) пені.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі»(01103, м. Київ, Залізничне шосе 57, з рахунку виявленого під час виконання судового рішення, ідент. код 33765738) в доход державного бюджету України (рахунок 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві, одержувач УДК у Шевченківському районі міста Києва, код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) 5 480, 64 грн. (п’ять тисяч чотириста вісімдесят гривень 64 копійки) витрат по сплаті державного мита.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мега-груп-профі»(01103, м. Київ, Залізничне шосе 57, з рахунку виявленого під час виконання судового рішення, ідент. код 33765738) в доход державного бюджету України (рахунок 31218264700001, код 22050003, одержувач ГУ ДКУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 24262621, банк одержувача ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019) 236 грн. (двісті тридцять шість гривень) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Р.І. Самсін
дата підписання рішення 28.03.2011
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2011 |
Оприлюднено | 09.04.2011 |
Номер документу | 14638448 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Самсін Р.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні