20/293-10
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.04.2011 року Справа № 20/293-10
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Темкіжева І.Х. (доповідач),
суддів: Мороза В.Ф., Голяшкіна О.В.,
при секретарі судового засідання Пасічник К.О.,
за участю представників сторін:
від позивача: Кучерук А.В., начальник юридичного сектора, довіреність №29 від 01.01.11 р.
Джур В.В., начальник пасажирського сектора, посвідчення № 1901 від 14.01.11р.
від відповідача: Водяницька Л.Г., головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність № 862/4-01 від 25.08.2010 р.;
від прокурора: не з‘явився, про час і місце судового засідання повідомлений належним чином,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010р. у справі № 20/293-10
за позовом державного підприємства “Придніпровська залізниця”, м. Дніпропетровськ
до управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради, м. Синельникове, Дніпропетровська область
про стягнення 550708, 60 грн.
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2010 року державне підприємство «Придніпровська залізниця», м. Дніпропетровськ (надалі –ДП «Придніпровська залізниця») звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради, м. Синельникове Дніпропетровської області (надалі - Управління) про стягнення збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2010 р., з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 09.11.2010р., у розмірі 550 708,60 грн.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010 р. у справі № 20/293-10 (суддя Пархоменко Н.В.) позовні вимоги ДП «Придніпровська залізниця» задоволені в повному обсязі на підставі ст.ст. 89, 120 Бюджетного кодексу України, ч. 5 ст. 9 Закону України «Про залізничний транспорт», положень Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету»№ 256 від 04.03.2002р. та Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних витрат за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян»№ 1359 від 16.12.2009р. Рішення суду мотивоване тим, що збитки залізничного транспорту загального користування, понесені пасажирськими перевезеннями громадян, щодо яких передбачаються пільгові тарифи, відшкодовуються залізницям головними розпорядниками видатків місцевих бюджетів за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених на зазначені цілі у районних бюджетах міст. Головними розпорядниками коштів, на яких покладено обов‘язок компенсування витрат за надані послуги з перевезення окремих категорій громадян, є управління праці та соціального захисту населення.
Не погодившись із вказаним рішенням суду першої інстанції, яке вважає прийнятим місцевим господарським судом з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, Синельниківський міжрайонний прокурор в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради звернувся до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010 р. у справі № 20/293-10 скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог ДП «Придніпровська залізниця»відмовити.
В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на положення додаткової угоди № 1 від 23.11.2010 р. до договору про надання пільгового проїзду державним підприємством “Придніпровська залізниця” окремим категоріям громадян, та компенсаційних виплат за наданий пільговий проїзд № ПР/Дн-1-Ню д.ч. № 22/2 від 01.01.2010 р., відповідно до умов якої сторони домовились, що орієнтована ціна договору на 2010 рік складає 212 430,73грн., отже, урегулювали відносини щодо компенсації пільгового проїзду окремих категорій громадян, передбачених законодавством України. До того ж, з метою контролю за достовірністю інформації, яка міститься в облікових формах про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян наданих ДП «Придніпровська залізниця», Управлінням була проведена перевірка облікових форм за червень та вересень 2010 р., в результаті якої виявлена розбіжність з даними, отриманими Управлінням по зазначеним формам, та сумами, вказаними в реєстрі пільгової категорії громадян, перевезених залізничним транспортом по ст. Синельникове-1 за перевірений період, що свідчить про відсутність належного обліку пільговиків на ст. Синельникове-1. Крім того, виходячи зі змісту ч.1 ст.13 та ч.3 ст.179 Господарського кодексу України, спірні договірні відносини є державним замовленням.
У своєму відзиві на апеляційну скаргу ДП «Придніпровська залізниця»проти апеляційної скарги заперечує, зазначає, що залізниця здійснює перевезення окремих категорій громадян за пільговими тарифами відповідно до чинних законів України, які передбачають такі пільги для конкретних категорій громадян, а не за окремими угодами, а збитки залізничного транспорту від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевого бюджетів. Вважає рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010 р. прийнятим з цілковитим дотриманням норм матеріального та процесуального права, повним і всебічним розглядом всіх обставин справи в їх сукупності, отже таким, що має бути залишеним без змін.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 02.02.2010 р. у справі № 20/293-10 апеляційну скаргу Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради прийнято до розгляду, розгляд справи призначено у судовому засіданні на 25.02.2011 р.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.02.2011 р. у справі № 20/293-10 розгляд апеляційної скарги Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2011р. перенесено на 11.03.2011 р.
11.03.2011 р. ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі № 20/293-10 розгляд справи відкладено на 23.03.2011 р.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.03.2011 р. у справі № 20/293-10 за клопотанням державного підприємства «Придніпровська залізниця» строк розгляду апеляційної скарги Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010р. у справі № 20/293-10 продовжено до 19.04.2011 р. Одночасно зазначеною ухвалою розгляд справи відкладено на 06.04.2011 р.
Розглянувши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши відповідність оскарженого рішення нормам діючого законодавства, Дніпропетровський апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
01.01.2010 року між ДП «Придніпровська залізниця» та управлінням праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради укладено договір № ПР/Дн-1-/Нюд.ч. № 22/2 про надання пільгового проїзду державним підприємством “Придніпровська залізниця” окремим категоріям громадян, та компенсаційних виплат за наданий пільговий проїзд, предметом якого є відносини сторін щодо компенсації пільгового проїзду окремих категорій громадян, які мають відповідні пільги, встановлені законодавством України, пільгового проїзду у залізничному транспорті, за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам компенсаційних виплат, передбачених Законом України про державний бюджет України на відповідний рік, або з урахуванням статті 46 Бюджетного кодексу України, та чинних постанов Кабінету Міністрів України (т.2, а.с. 28-29).
Відповідно до п.1.2 договору перевізник (позивач по справі) за власний рахунок здійснює перевезення окремих категорій громадян, які мають відповідні пільги у залізничному транспорті, а платник (відповідач по справі) здійснює компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Пунктом 3.2 договору сторони узгодили, що платник на протязі 5 банківських днів з моменту надходження коштів на фінансування пільг перераховує кошти на рахунок перевізника, на підставі отриманих від нього рахунків на суму, яка підлягає компенсації, та облікових форм.
Термін дії зазначеного договору встановлений в частині надання пільгового проїзду окремим категоріям - до 31 грудня 2010 року, а в частині проведення компенсаційних виплат –до їх повного погашення (п.7.1 договору).
23.11.2010 р. додатковою угодою № 1 до договору № ПР/Дн-1-/Нюд.ч. № 22/2 від 01.01.2010 р. про надання пільгового проїзду державним підприємством “Придніпровська залізниця” окремим категоріям громадян, та компенсаційних виплат за наданий пільговий проїзд, укладеної між позивачем і відповідачем, сторони домовились, що орієнтована ціна договору на 2010 рік складає 212430, 73 грн. (т.2, а.с. 30).
Відповідно до положень статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобовязання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Одностороння відмова від зобовязання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною 5 статті 9 Закону України “Про залізничний транспорт” встановлено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
Відповідно до ч.3 ст.38 Закону України “Про державний бюджет України на 2010 рік” за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам здійснюються компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Згідно з підпунктом “б” пункту 4 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, які здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і міст обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення, у тому числі компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Статтею 102 Бюджетного кодексу України передбачено, що видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, фінансуються за рахунок субвенцій з Державного бюджету України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету” № 256 від 04.03.2002 р. фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі отриманих від них щомісячних звітів щодо послуг, наданих отримувачам, які мають право на відповідні пільги. Оплата здійснюється на підставі облікової форми про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, яка складається перевізником у відповідності до вимог Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян” № 1359 від 16.12.2009 р.
Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету” № 256 від 04.03.2002 р. визначено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів).
Відповідно до п.5 наведеного Порядку головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами –надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад.
Актом звіряння розрахунків від 03.12.2010 року, який підписаний та скріплений печатками сторін, узгоджено поточну заборгованість Управління перед ДП «Придніпровська залізниця»за період з 01.01.2010 р. по 15.05.2010 р. у сумі 212430, 73 грн. (т.2, а.с.37).
Як вбачається з матеріалів справи, платіжним дорученням № 3 від 29.12.2010 р. Управління перерахувало зазначену суму заборгованості на рахунок позивача (т.2, а.с.36).
Наступні акти звіряння взаємозаліку розрахунків з пільг населенню, проведені між Дніпропетровською дирекцією залізничних перевезень та розпорядником коштів місцевого бюджету управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради Дніпропетровської області, а саме: № б/н від 17.03.2011 р. та від 31.03.2011 р., не можуть бути прийнятими судом в якості доказів узгодженої суми заборгованості відповідача перед позивачем, оскільки містять різні суми боргу за даними ДП «Придніпровська залізниця»та взагалі відсутність боргу за даними Управління, отже, не являються саме актами звіряння, а лише засвідчують факт незгоди відповідача із сумою заборгованості, заявленою позивачем (т.2, а.с. 58-60, 69).
На вимогу суду між ДП «Придніпровська залізниця»та управлінням праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради Дніпропетровської області було здійснено перевірку списків пільгової категорії громадян, перевезених залізничним транспортом у 2010 році по станції Синельникове-1 та станції Синельникове-2, про що складено акт № б/н від 01.04.2011 р., в результаті якої виявлено помилку у розрахунках, наданих позивачем, на суму 548, 75 грн. Зазначений акт підписаний сторонами та скріплений печаткою управлінням праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради Дніпропетровської області (т.2, а.с.70-71).
Проте, судом не приймаються до уваги посилання скаржника на неможливість сплати перед ДП «Придніпровська залізниця»іншої частини боргу через відсутність відповідних бюджетних асигнувань та зважаючи на умови додаткової угоди №1 від 23.11.2010 р., оскільки, відповідно до положень пунктів 3, 7 Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян“ № 1359 від 16.12.2009 р. облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам пільгові проїзні документи. Зазначена сума включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ, незалежно від місця проживання пасажира. Отже, на підставі наведених норм діючого законодавства спростовуються посилання управлінням праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради Дніпропетровської області на те, що відшкодуванню підлягають збитки за пільгове перевезення лише тих пасажирів, які зареєстровані та проживають у місті Синельникове.
Таким чином, ДП «Придніпровська залізниця» здійснювало протягом 2010 р. перевезення окремих категорій громадян за пільговими тарифами відповідно до вимог чинного законодавства України, тому, відшкодуванню підлягають збитки, які фактично понесені позивачем за перевезення пільговиків, що територіально відносяться до м. Синельникове перш за все на підставі норм діючого законодавства України, а не умов додаткової угоди № 1 від 23.11.2010 р. до договору № ПР/Дн-1-Ню д.ч. № 22/2 від 01.01.2010 р., оскільки відсутність бюджетного асигнування не є підставою для звільнення від виконання грошового зобов‘язання, взятого на себе державою.
Крім того, відповідно до абзацу 8 пункту 6 Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету” № 256 від 04.03.2002 р. у разі виникнення додаткових зобов'язань головні розпорядники коштів місцевих бюджетів надсилають щомісяця до 18 числа фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) уточнену інформацію про фактично нараховані у поточному місяці суми. Зазначені фінансові органи готують уточнені реєстри нарахованих у поточному місяці сум та подають їх до 20 числа Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державної казначейської служби в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.
З урахуванням того, що сума боргу відповідача перед позивачем в розмірі 212430, 73 грн. була перерахована управлінням праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради платіжним дорученням № 3 29.12.2010 р., тобто після прийняття рішення у справі № 20/293-10, а під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції були виявлені помилки у розрахунках суми боргу, наданої позивачем, у розмірі 548, 75 грн., зазначене рішення господарського суду підлягає зміні саме в розмірі цієї суми боргу, адже, до стягнення підлягає 550159, 85 грн.
У відповідності до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сума державного мита в розмірі 5501, 59 грн. та сума витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 235, 76 грн.
Керуючись ст. ст. 101 –105 Господарського процесуального кодексу України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Синельниківського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі управління праці та соціального захисту населення Синельниківської міської ради на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010 р. у справі № 20/293-10 задовольнити частково.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2010 р. у справі № 20/293-10 змінити.
Стягнути з управління праці та соціального захисту населення Синельніковської міської ради (52500, м. Синельнікове, Дніпропетровської області, вул. Радянська, 36, код ЄДРПОУ 25000366 ) на користь державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49038, м.Дніпропетровськ, пр.К.Маркса,108, р/р 26006007123 в ДФ АБ "Експрес-банк", МФО 306964, код ЄДРПОУ 26139824) –550159( п'ятсот п'ятдесят тисяч сто п‘ятдесят дев‘ять) грн. 85 коп. збитків за пільгове перевезення пасажирів, 5501 ( п'ять тисяч п'ятсот одна ) грн. 59 коп. витрат по сплаті держмита, 235 (двісті тридцять п‘ять гривень) грн. 76 коп. витрат на інформаційне технічне забезпечення судового процесу.
Доручити господарському суду Дніпропетровської області видати наказ з урахуванням суми, сплаченої за платіжним дорученням № 3 від 29.12.2010 р.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя І.Х. Темкіжев
Судді В.Ф. Мороз
О.В. Голяшкін
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2011 |
Оприлюднено | 11.04.2011 |
Номер документу | 14643070 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Темкіжев Ігор Хажмуридович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Пархоменко Наталія Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Пархоменко Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні