Рішення
від 29.09.2009 по справі 11/218
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА



 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №  11/218

29.09.09

За позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми "Вікторія"

до  

Шевченківської районної в місті Києві ради

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача

1) Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради,

2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка"

про

визнання недійсним окремого пункту розпорядження

Суддя Смирнова Ю.М.

Представники:

від позивача

Билінська О.О. –директор

від відповідача

Гальченко Р.О., Куценко О.О. –представники

від третьої особи-1

Лут Є.О. Марусиченко В.В.  –представники

від третьої особи-2

Верещинський Д.О. –представник

Рішення прийняте 29.09.2009, оскільки 08.09.2009 в судовому засіданні оголошувалась перерва відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми "Вікторія" (далі - позивач) про визнання недійсним п. 1.19 розпорядження Шевченківської районної в місті Києві ради (далі - відповідач) № 263 від 15.08.2008 "Про передачу в орендне користування нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" та дії ордера № 2743 від 15.08.2008 Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач орендує приміщення площею 186,7 кв.м. по вул. О. Теліги, 3 на підставі Договору № 383/6 від 10.01.2005. Відповідач не мав правових підстав для передачі приміщення в оренду комерційній структурі без проведення конкурсу.

Відповідач проти позову заперечує та зазначає, що строк дії Договору оренди з позивачем закінчився, про що його було повідомлено відповідним листом. А приміщення було передане Товариству з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" поза конкурсом відповідно до ст. 76 Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Треті особи проти позову заперечують з тих же підстав, що і відповідач.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, суд

В С Т А Н О В И В :

10.01.2005 між Шевченківською районною в місті Києві радою в особі Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Фірми "Вікторія" (орендар) було укладено Договір № 383/6 оренди нежилих приміщень територіальної громади Шевченківського району м. Києва (далі - Договір).

За умовами вказаного Договору орендодавець на підставі розпорядження Шевченківської районної в місті Києві ради № 167 від 08.12.2004 зобов’язався передати, а орендар –прийняти у тимчасове платне користування (оренду) нежитлове приміщення (будівлю, споруду) за адресою: м. Київ, вул. О. Теліги, 3, загальною площею 186,7 кв.м. (далі –об’єкт оренди).

Згідно з п. 8.2 Договору строк дії Договору встановлений з 10.01.2005 по 02.01.2006.

Відповідно до ст. 291 Господарського кодексу України, ст. 764 Цивільного кодексу України та ч. 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" Договір строк дії Договору пролонгувався з 03.01.2006 по 26.12.2006, з 27.12.2006 по 19.12.2007.

Позивач звернувся до відповідача з листом № 19 від 29.11.2007, в якому просив продовжити дію Договору оренди на новий строк з 01.01.2008.

19.12.2007 Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради направило позивачу заяву № 7/9-351-014/58 від 17.12.2007, в якій повідомило, що 19.12.2007 закінчується термін дії Договору оренди № 383/6 від 10.01.2005 та на наступний строк договір продовжуватись не буде.

На звернення позивача про продовження Договору оренди Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради листом № 7/9-362-004/55 повідомило, що відповідно до ст. 118 Закону України "Про бюджет України на 2007 рік" передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах.

На повторне звернення позивача про укладення договору оренди Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради листом № 7/9-311-016/58 від 11.11.2008 повідомило, що не має правових підстав для укладення договору оренди, оскільки згідно розпорядженням Шевченківської районної в місті Києві № 263 від 15.08.2008 приміщення площею 186,7 кв.м. було передано ТОВ "Книжкова лавка".

Згідно з п. 1.19 розпорядження № 263 від15.08.2008 Шевченківської районної в місті Києві ради "Про передачу в орендне користування нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" Товариству з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" передано в орендне користування приміщення першого поверху площею 186,7 кв.м. в буд. 3 по вул. Теліги під видавництво та розповсюдження книжкової продукції  до 15.08.2009.

Вказане розпорядження було прийняте на підставі Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Шевченківського району м. Києва, протокольних рішень комісії з проведення конкурсу на право оренди нежитлових приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва № 28 від 14.08.2008 та з метою раціонального використання нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва.

Згідно з п. 19 Додатку № 1 до Протоколу № 28 засідання комісії з проведення конкурсу на право оренди комунального майна територіальної громади Шевченківського району м. Києва від 14.08.2008 приміщення передано в орендне користування Товариству з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" поза конкурсом на підставі ст. 76 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Статтею 76 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" встановлено, що у 2008 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах, крім державного та комунального майна, що передається в оренду бюджетним установам, музеям, підприємствам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам під творчі майстерні), громадським організаціям ветеранів, громадським організаціям інвалідів, центрам професійної, соціальної реабілітації інвалідів та центрам ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, а також підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів, яким визначена доцільність надання державної допомоги відповідно до статей 141, 142 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", Пенсійному фонду України та його органам, державним видавництвам та підприємствам книгорозповсюдження.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з ч. 2 ст. 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідачем та третіми особами не надано суду належних та допустимих доказів (статуту, довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб –підприємців, тощо) на підтвердження того, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" є підприємством книгорозповсюдження, на яке поширюються положення ст. 76 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" щодо можливості отримання в орендне користування державного та комунального майна поза конкурсом.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" встановлено, що у 2008 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Відповідно до ч. 7 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (в редакції, що діяла на момент прийняття спірного розпорядження) за наявності заяв про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу (за умови відсутності заяви господарського товариства, створеного членами трудового колективу підприємства, його структурного підрозділу) або заяв про оренду нерухомого майна (за умови відсутності заяви бюджетної установи, організації) від двох або більше фізичних чи юридичних осіб орендар визначається орендодавцем на конкурсних засадах. 

Звернення позивача протягом 2007 та 2008 року до Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради з листами про укладення договору оренди та звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" про надання в орендне користування того ж приміщення, свідчать про наявність двох юридичних осіб, які бажали отримати в орендне користування приміщення площею 186,7 кв.м. по вул. О. Теліги, 3.

Згідно з п. 2.2 Порядку проведення конкурсу на право оренди комунального майна територіальної громади Шевченківського району м. Києва, затвердженого рішенням Шевченківської районної у м. Києві ради, конкурс оголошується за ініціативою Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради або за наявності заяв про оренду від двох або більше фізичних чи юридичних осіб.

Викладене свідчить, що оскаржуване розпорядження прийнято з порушенням норм чинного законодавства України щодо обов’язковості передачі в оренду комунального майна виключно на конкурсних засадах.

Крім того, суд звертає увагу, що Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "Вікторія" орендувало спірне приміщення для розміщення закладу торгівлі по реалізації товарів продовольчої групи для пільгових категорій громадян, по реалізації хліба та хлібобулочних виробів, молока та молокопродуктів, товарів непродовольчої групи (п. 1.2 Договору) та зверталось з листами про укладення договору оренди приміщення з метою реалізації, у тому числі, товарів непродовольчої групи, під торгівлю плодоовочевою продукцією, продаж хлібобулочних виробів, молока та молокопродуктів, під торгівлю продовольчої групи товарів.

Відповідно до ч. 4 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Згідно з ч. 7 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Рішення Шевченківської районної у м. Києві ради № 162 від 15.02.2007 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу на право оренди комунального майна територіальної громади Шевченківського району м. Києва" прийнято з метою запровадження  механізму щодо передачі комунального майна в оренду на конкурсних засадах та забезпечення ефективного та раціонального його використання.

Прийняття відповідачем розпорядження про передачу поза конкурсом Товариству з обмеженою відповідальністю "Книжкова лавка" в орендне користування приміщення для видавництва та розповсюдження книжкової продукції свідчить про порушення зазначених норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та рішення Шевченківської районної у м. Києві ради № 162 від 15.02.2007 щодо ефективного та раціонального використання комунального майна, задоволення потреб територіальної громади та обов’язку не погіршувати умови надання послуг населенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 777 Цивільного кодексу України наймач,  який належно виконує свої обов'язки за  договором найму,  після  спливу  строку  договору  має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.

Наймач, який має  намір  скористатися  переважним  правом  на укладення  договору найму на новий строк,  зобов'язаний повідомити про це  наймодавця  до  спливу  строку  договору  найму  у  строк, встановлений договором,  а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк.

Судом не приймаються посилання відповідача та третьої особи-1 на Акти перевірки нежитлового приміщення від 30.03.2005, 22.12.2005 та 16.10.2008, як доказ порушення позивачем умов Договору оренди та використання орендованого приміщення всупереч умовам Договору, оскільки ні Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради, ні Шевченківська районна в місті Києві рада протягом дії Договору оренди та користування позивачем орендованим приміщенням не звертались до останнього з вимогою усунути виявлені порушення або про припинення чи розірвання договору відповідно до п. 8.4.13 та п.п. 3.2.1, 3.2.2 Договору у зв’язку з використанням об’єкта оренди не за цільовим призначенням та порушенням зобов’язань щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів.

Жодних інших доказів на підтвердження порушення позивачем умов Договору оренди та неналежного виконання своїх зобов’язань відповідачем не надано.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується  на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 2 Роз’яснення Президії Вищого арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" від 26.01.2000 № 02-5/35 підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Прийняття Шевченківською районною у м. Києві радою спірного розпорядження свідчить про порушення норм чинного законодавства щодо обов’язкової передачі в оренду комунального майна виключно на конкурсних засадах, забезпечення ефективного та раціонального його використання, порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, як орендаря спірного приміщення, що належним чином виконував умови договору оренди та звертався з заявами про укладення договору оренди.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги про визнання недійсним п. 1.19 розпорядження № 263 від15.08.2008 Шевченківської районної в місті Києві ради "Про передачу в орендне користування нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва" обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Позивачем також заявлені вимоги про визнання недійсним ордера № 2743 від 15.08.2008 Управління з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради.

Заявляючи вказану вимогу, позивачем не наведено правового обґрунтування такої позовної вимоги.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема,  визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Згідно зі ст. 12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи  у  спорах,  що  виникають  при укладанні,  зміні, розірванні і виконанні господарських договорів та з інших підстав, а  також  у  спорах  про  визнання  недійсними  актів  з  підстав, зазначених у законодавстві;  справи про банкрутство;  справи  за  заявами  органів  Антимонопольного  комітету України,  Рахункової  палати  з  питань,  віднесених законодавчими актами до їх компетенції.

Ордер на право укладення не може виступати самостійним предметом спору, оскільки не має статусу акта державного чи іншого органу. Вимоги про визнання недійсним ордера є похідними від визнання недійсним правовстановлюючого документу, на підставі якого його видано.

В даному випадку ордер № 2743 від 15.08.2008 видано Управлінням з питань комунального майна, приватизації та підприємництва Шевченківської районної в місті Києві ради на підставі оскаржуваного розпорядження № 263 від 15.08.2008.

Крім того, ордер № 2743 від 15.08.2008 дійсний 30 діб, тобто на момент вирішення спору дія даного ордера припинилась.

З урахуванням наведеного, в цій частині у задоволенні позову належить відмовити.

У зв’язку з частковим задоволенням позову витрати по оплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва          

В И Р І Ш И В :

          

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати недійсним п. 1.19 розпорядження Шевченківської районної в місті Києві ради № 263 від 15.08.2008 "Про передачу в орендне користування нежилих приміщень комунальної власності територіальної громади Шевченківського району м. Києва".

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Стягнути з Шевченківської районної у м. Києві ради (01030, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 24, ідентифікаційний код 26077632, р/р 35416001002447 в УДК м. Києва, МФО 820019) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми "Вікторія" (04112, м. Київ, вул. Олени Теліги, 3, ідентифікаційний код 19491319, р/р 26000700025601 у Шевченківській філії АКБ "Київ", МФО 300799) державне мито у розмірі 42 (сорок дві) грн. 50 коп. та 156 (п’ятдесят шість) грн. 25 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

 

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.

    Суддя                                                                                                Ю.М. Смирнова

Дата підписання рішення: 29.09.2009

Дата ухвалення рішення29.09.2009
Оприлюднено12.04.2011
Номер документу14695466
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/218

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 20.07.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 13.04.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 30.03.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Коваленко Олександр Вікторович

Ухвала від 13.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 06.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Рішення від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 13.09.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Соболєва С.М.

Ухвала від 30.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Ухвала від 07.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні