Рішення
від 01.04.2011 по справі 1/5007/4/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

1/5007/4/11

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

————————————————————————————————————————

* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "01" квітня 2011 р. Справа № 1/5007/4/11

Господарський суд Житомирської області у складі:

Головуючого судді  

                         судді Бобровича В.М.

                         судді  

за участю представників сторін

 

Присутні:

від першого позивача: Самсонович І.К. - доручення від 22.03.10р. (був присутній в засіданні суду 30.03.2011р.);

від другого позивача: Вигівський О.В. - довіреність  від 12.10.10р.    

від першого відповідача:  не з'явився;

від другого відповідача: Войтюк М.В. - директор;

прокурор: Алексєєв С.М. - посвідчення №99

   

 

розглянув справу за позовом Прокурора Бердичівського району в інтересах держави в особі: 1) Житомирської обласної державної адміністрації (м.Житомир);

2) Головного управління Держкомзему у Житомирській області (м.Житомир);  

до 1) Бердичівської районної державної адміністрації (м.Бердичів);

2)Товариства з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" (с.Радянське Бердичівський район)  

про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської РДА №397 від 13.09.04р., визнання недійсним договору оренди земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта №328 від 13.09.04р.

Згідно ст. 77 ГПК України, в судовому засіданні 30.03.11р. оголошувалась перерва до 15год.00хв. 01.04.11р.

Прокурором подано позов про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської РДА №397 від 13.09.04р. та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта №328 від 13.09.04р. укладеного між  Бердичівською районною державною адміністрацією  та Товариством з обмеженою відповідальністю "Імперія риби".

Прокурор та представник Головного управління Держкомзему у Житомирській області позовні вимоги підтримали повністю.

Представник  Житомирської обласної державної адміністрації в судовому засіданні 30.03.11р. позов підтримав, в дане судове засідання надіслав через факсовий зв'язок клопотання від 01.04.11р. про розгляд справи за його відсутністю, в якому також зазначив про підтримку позовних вимог.

Відповідач 1 - Бердичівська районна державна адміністрація відзиву на позовну заяву не надала, надіслала клопотання №02-9/1346 від 15.03.11р. про розгляд справи без участі її представника, на підставі наявних в справі матеріалів.

Представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" подав клопотання про припинення провадження у справі за відсутністю предмету спору, оскільки відповідачем вживаються заходи щодо виготовлення документації із землеустрою. Зокрема, 16.02.2011р. рішенням Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області шостої сесії VI скликання за №51 Товариству з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення, на умовах оренди, орендованої відповідачем земельної ділянки водного фонду Радянської сільської ради в межах населеного пункту, орієнтованою площею 39,7 га для рибогосподарських потреб.

Крім того, 18.02.2011 року розпорядженням голови Бердичівської райдержадміністрації Житомирської області за №83 Товариству з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на умовах оренди, із земель водного фонду, розташованих на території Радянської сільської ради, за межами населеного пункту, загальною орієнтованою площею 45,7 га для рибогосподарських потреб. На виконання даних рішень між ТзОВ "Імперія риби" та Житомирською регіональною філією ДП "Центр ДЗК" 11 березня 2001 року було укладено договір №18-хх-24-0024 на розробку проектів землеустрою щодо відведення 2 земельних ділянок на території Радянської сільської ради Бердичівського району, тобто тих земельних ділянок, які перебувають в користуванні відповдіача 2 згідно оспорюваного договору.

До клопотання були додані копії рішення Радянської сільської ради, розпорядження голови Бердичівської райдержадміністрації, копія договору на розробку проектів землеустрою.

Господарський суд відхиляє клопотання другого відповідача (Товариства з обмеженою відповідальністю "Імперія риби") про припинення провадження у справі за відсутністю предмету спору, оскільки, подані докази, а також підтримка позову представниками позивачів та прокурором не свідчать про відсутність спірного матеріального правовідношення між сторонами.

Заслухавши представників сторін та прокурора, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

13.09.2004р. головою Бердичівської районної державної адміністрації видано розпорядження №397 "Про передачу земель водного фонду" (а.с.10), згідно якого, визначено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" земельну ділянку водного фонду Радянської  сільської ради площею 45,7 га для риборозведення терміном на 5 років із встановленням орендної плати в сумі 80 гривень за 1 га в рік; доручити головному бухгалтеру - ревізору управління сільського господарства і продовольства райдержадміністрації провести оформлення договору оренди згідно з чинним законодавством; відділу земельних ресурсів за участю представників Радянської сільської ради провести передачу земель, оформивши їх актом приймання-передачі в десятиденний термін.

На підставі та на виконання вищезазначеного розпорядження між Бердичівською районною державною адміністрацією ( відповідач 1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" (відповідач 2) 13.09.2004р. було укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду та водного об'єкта №328 площею 45,7 га. розташованої на території Радянської сільської ради Бердичівського району терміном на 5 років для риборозведення та інших рибогосподарських потреб (п.1, п.2, п.8 договору).

Згідно п. 9 договору (а.с. 8,9), орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) в розмірі 80грн. за 1 га в рік, загальна сума - 3656грн.

17.10.2005 року між відповідачами була укладена угода про внесення змін до договору оренди землі не сільськогосподарського призначення №328 від 13.09.04р. , згідно якої були внесені зміни в договір та пункт 8 "Строк дії договору" викладено в новій редакції, згідно якої, договір укладено терміном на 20 років.

Прокурор та позивачі просять визнати незаконним розпорядження від 13.09.2004р. №397 та визнати недійсним договір оренди №328 від 13.09.2004р.  мотивуючи тим, що Бердичівська районна державна адміністрація передала земельну ділянку водного фонду в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" без проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Господарський суд вважає, що вищезазначене розпорядження та договір оренди підлягають визнанню, відповідно, незаконним та недійсним, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99р. № 586-ХІV, місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до ч.2 ст.151 Господарського кодексу України, порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до ч.1 ст. 18  Земельного кодексу України, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.  

Згідно ч.1 ст. 58  до земель водного фонду належать землі, зайняті:

а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами;

б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм;

в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

г) береговими смугами водних шляхів.

Частиною 4 статті 59 Земельного кодексу України визначено, що громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Згідно статті 4 Водного кодексу України, до земель водного фонду належать землі, зайняті:

- морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водоймами, болотами, а також островами;

- прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм;

- гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

- береговими смугами водних шляхів.

Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Згідно з вимогами ст.ст.118 та 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), необхідною умовою отримання земельної ділянки в користування є проект  відведення цієї ділянки.

Відповідно до пп."в" ч.1 ст.20 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.03р. №858-IV, землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Відповідно до ст.50 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою   щодо   відведення   земельних   ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 "Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04р. № 677 (далі - Порядок),  цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі - проект відведення земельної ділянки).

Відповідно до п.2 Порядку, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли:

земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення;

земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення;

земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).

Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.9 Порядку, проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.

Відповідно до п.10 Порядку, погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.

Відповідно до п.11 Порядку, після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Відповідно до ч.4 ст.15 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98 р. № 161-XIV, невід'ємною частиною договору оренди землі є, зокрема, проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Відповідно до абз. 6 ч.1 ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.04р. № 1808-IV (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Як вбачається з матеріалів справи, проект землеустрою щодо відведення   земельної ділянки водного фонду в оренду  Товариству з обмеженою відповідальністю "Імперія риби"  виготовлено не було.

Дана обставина також підтверджується поданими відповідачем в огрунтування клопотання про припинення провадження у справі копією рішення Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області шостої сесії VI скликання від 16.02.2011р. за №51 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення, на умовах оренди, орендованої відповідачем земельної ділянки водного фонду Радянської сільської ради в межах населеного пункту, орієнтованою площею 39,7 га для рибогосподарських потреб; копією  розпорядженням голови Бердичівської райдержадміністрації Житомирської області від 18.02.2011 року за №83 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди ТОВ "Імперія риби" із земель водного фонду, розташованих на території Радянської сільської ради, за межами населеного пункту, загальною орієнтованою площею 45,7 га для рибогосподарських потреб; копією договору №18-хх-24-0024 на розробку проектів землеустрою щодо відведення 2 земельних ділянок на території Радянської сільської ради Бердичівського району укладеного між ТзОВ "Імперія риби" та Житомирською регіональною філією ДП "Центр ДЗК" 11 березня 2001 року.

Отже, передача в оренду земельної ділянки відбулась без проекту відведення та без висновку державної експертизи землевпорядної документації, оскільки відсутній позитивний висновок експертизи, який є підставою для прийняття рішення уповноваженим органом.

Відповідно до ч.2 ст.43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99р. № 586-XIV, розпорядження голови  державної адміністрації,  що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оспорюване розпорядження вимогам Конституції України та зазначеним нормативним актам не відповідає, а тому є незаконним.

Відповідно до ст.ст.13,14 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу, основним національним багатством і перебуває під особливою охороною держави. Надання земельної ділянки в оренду з порушенням вимог чинного законодавства суперечить інтересам держави.

Відповідно до ч.1 ст.21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

Відповідно до ст.211 Земельного кодексу України, порушенням законодавства є, зокрема, укладення угод з порушенням земельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Прийняте головою Бердичівської районної державної адміністрації незаконне розпорядження від 13.09.2004р. № 397 стало підставою для укладення оспорюваного договору оренди земельної ділянки №328 від 13.09.2004р.

Таким чином, зазначений договір оренди, укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Імперія риби" слід визнати недійсним.

Згідно ст. 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідачів в рівних частинах.

Керуючись ст.ст.49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації № 397 від 13.09.2004р.  "Про передачу в оренду земель водного фонду".

3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки водного фонду та водного об'єкту №328 від 13 вересня 2004р., укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Імперія риби".

4. Стягнути з  Бердичівської районної державної адміністрації, 13300, м.Бердичів, площа Соборна 23, ідентифікаційний код 04053619:

- в доход Державного бюджету України  - 42грн. 50коп. державного мита;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 118,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Імперія риби", вул.Воронцова, 7 с. Радянське, Бердичівського району Житомирської області, ідентифікаційний код 32888054:

- в доход Державного бюджету України  - 42грн. 50коп. державного мита;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 118,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Бобрович В.М.

                                                                           Дата підписання рішення 06.04.11р.

Віддрукувати:  

1 - в справу

2,3 - позивачам

4,5 - відповідачам

6,7 - прокуратурі

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення01.04.2011
Оприлюднено20.04.2011
Номер документу14925346
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1/5007/4/11

Постанова від 22.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 01.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 18.05.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 27.04.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 01.04.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Бобрович В.М.

Ухвала від 14.01.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Бобрович В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні