Постанова
від 05.04.2011 по справі 07/34-11
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

07/34-11

                                     

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне,  вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

05 квітня 2011 року                                                           Справа № 07/34-11  

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого  судді                         Маціщук А.В.

судді                                                   Петухов М.Г. ,

 судді                                                   Гулова А.Г.   

за участю представників сторін:

позивача - адв.Хохлов В.О.(дов.б/№ від 30.03.2011 р.), настоятель Приступа П.Я.

відповідача с/ради - голова с/р Ярмольський І.П., пред-к Спіріна Ю.П./дор.№ 02/2011 від 10.01.2011 р.- а.с.44/      

відповідача упр-я -  не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача на ухвалу господарського суду  Волинської області від 09.02.11 р. про припинення провадження

у справі № 07/34-11    (суддя Сур'як О.Г.)

за позовом Свято-Покровської релігійної громади Української Православної церкви

до відповідача  Маяківської сільської ради

про визнання незаконними рішень та скасування державних актів на право постійного користування земельною ділянкою

в с т а н о в и в :

Позивач Свято-Покровська релігійна громада Української Православної церкви звернувся до господарського суду з позовом до Маяківської сільської ради та управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №10/5.12 від 30.05.2008 р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду громаді Свято-Покровського храму с. Маяки»;

- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №15/4.6.3 від 25.06.2009 р. «Про надання у користування земельної ділянки релігійній громаді Свято-Покровської Церкви УПЦ КП»;

- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №16/3.6.4 від 30.09.2009 р. «Про розгляд клопотання держземінспекції»;

- скасувати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 033336, виданий 10.07.2009 р. Свято-Покровській громаді Української автокефальної православної церкви на земельну ділянку площею 0,2395 га для обслуговування церковного будинку по вул. Садовій в с. Маяки;

- скасувати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 033337, виданий 10.07.2009 р. Свято-Покровській громаді Української автокефальної православної церкви на земельну ділянку площею 0,3259 га для обслуговування Свято-Покровського храму по вул. 17 Вересня в с. Маяки.

          Господарським судом Волинської області провадження у справі припинено з посиланням на норми ч.1 ст.1, ч.1 ст.21, п.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України.

Позивач подав апеляційну скаргу на ухвалу господарського суду Волинської області від 09.02.2011 р. про припинення провадження у справі № 07/34-11, в якій просить ухвалу скасувати та передати справу на розгляд господарському суду Волинської області. Вважає, що судом першої інстанції неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, а також – неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права. Зокрема, неправильно застосовані норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» та Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», а також Закону України «Про державну статистику». Доводить, що правоздатність позивача Покровської релігійної громади Української православної церкви с.Маяки /Сирники/ існує з 24.12.1991 р., коли була надана на підставі рішення Волинської обласної ради народних депутатів № 266 від 24.12.1991 р., та зареєстрований статут релігійної громади.

Відповідач Маяківська сільська рада заперечує проти задоволення апеляційної скарги. У відзиві вважає висновки місцевого суду вірними, такими, що відповідають нормам Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Зазначає, що позивачем не подано місцевому суду жодного документа, який підтверджує статус юридичної особи, тому наданий апеляційному господарському суду Витяг з ЄДРПОУ не може бути прийнятий як доказ з огляду на норми ст.101 ГПК України.

Крім того, відповідачем Маяківською сільською радою подане апеляційному суду клопотання про припинення провадження у справі з тих підстав, що даний спір є публічно-правовим і на нього поширюється юрисдикція адміністративних судів.

Відповідач управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області відзив на апеляційну скаргу не подав, явку представника в судове засідання не забезпечив. Враховуючи, що про час і місце розгляду апеляційної скарги позивача відповідач управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області своєчасно повідомлений, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу без участі цього відповідача.

Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників позивача/скаржника та відповідача Маяківської сільської ради в судовому засіданні, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а ухвала господарського суду Волинської області – скасуванню.

Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованність ухвали місцевого господарського суду в повному обсязі.

Припиняючи провадження у справі, місцевий господарський суд прийняв до уваги такі обставини :

Згідно з частиною першою статті 1 Господарського процесуального кодексу України (надалі – ГПК) та частиною першою статті 21 ГПК сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути лише юридичні особи та громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності. Стаття 87 ЦК України визначає, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.

Свято-Покровська релігійна громада Української Православної Церкви с.Маяки (Сирники) не є юридичною особою в розумінні Цивільного кодексу України, оскільки згідно зі ст.80 ЦК України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч.1-3 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», який набрав чинності 01.07.2004 р., дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

Законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Об'єднання громадян, благодійні організації, політичні партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» державний реєстратор протягом 2004 - 2005 років при надходженні від юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців реєстраційної картки, відповідно до вимог статті 19 цього Закону, зобов'язаний провести заміну раніше виданих їм свідоцтв про державну реєстрацію на свідоцтва про державну реєстрацію єдиного зразка.

Згідно з п.3 Прикінцевих положень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» встановлено, що закони, нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Частиною 1 ст.13 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23 квітня 1991 року встановлено, що  релігійна організація визнається юридичною особою з моменту реєстрації її статуту (положення).

Положення ч.1 ст.13 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» суперечить ч.3 ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Отже, Свято-Покровська релігійна громада Української Православної Церкви с.Маяки (Сирники), яка не є юридичною особою, позбавлена права на звернення до господарського суду. Тому, керуючись Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»,  ч.1 ст.1, ч.1 ст.21, п.1 ст.80   Господарського процесуального кодексу, господарський суд Волинської області припинив провадження у справі.

Колегія суддів не погоджується із такими висновками суду першої інстанції.

Відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотньої дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Позивач Свято-Покровська релігійна громада Української Православної Церкви с.Маяки (Сирники) набула статусу юридичної особи з моменту реєстрації її статуту 24.12.1991 р. відповідно до ст.13 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», чинного на той час.

Відповідно до статей 13 та 14 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» релігійні громади одержують правоздатність юридичної особи з моменту реєстрації їх статуту (положення) у виконавчому комітеті обласної, Київської і Севастопольської міської Ради народних депутатів.

           Як вбачається з матеріалів справи, після надання Свято-Покровській релігійній громаді Української Православної церкви с. Маяки (Сирники) юридичної правоздатності рішенням Волинської обласної ради народних депутатів N266 від 24.12.1991 р. відповідно до вимог п.4 постанови Верховної Ради Української РСР № 888 від 23 квітня 1991 року «Про порядок введення в дію Закону Української РСР «Про свободу совісті та релігійні організації», завідуючий відділом в справах релігій Волинської облдержадміністрації підписав довідку № 84-01-06 від 11 червня 1996 року. Цією довідкою підтверджено, що  рішенням Волинського облвиконкому від 24.12.1991 р. № 266 зареєстровано статут громади Свято-Покровського храму Української православної церкви в с. Маяки Луцького району.

На підставі вказаної довідки у Волинському обласному управлінні статистики була здійснена державна реєстрація Свято-Покровської релігійної громади, про що свідчить Свідоцтво № 266 від 13 червня 1996 року. Відомості про те, що державна реєстрація була скасована, - відсутні.

З свідоцтва вбачається, що громаді Свято-Покровського храму Української Православної Церкви с.Маяки наданий ідентифікаційний код 21744041 /а.с.75/.

Колегії суддів Рівненського апеляційного господарського суду наданий Витяг та довідка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на Свято-Покровську релігійну громаду Української Православної Церкви с.Маяки (Сирники) Луцького району /а.с.121-122/, з якої вбачається, що датою державної реєстрації цієї юридичної особи є 24.12.1991 р. і ідентифікаційний код – 21744041. Такі дані підтверджують, що юридична особа існує з 1991 року, державна реєстрація також на час прийняття оспорюваної ухвали тривала.

Заперечення відповідача щодо неможливості залучення цих документів як додаткових доказів, що не були надані суду першої інстанції з огляду на норми ст.101 ГПК України, є безпідставними, оскільки:   

- наявні у суду першої інстанції документи в їх сукупності були достатніми для висновку про те, що позивач є юридичною особою, державна реєстрація якої відбулась у належному порядку;   

- суд першої інстанції взяв до уваги довідку Головного управління статистики у Волинській області про те, що станом на 18.05.2010 р. в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України Свято-Покровської релігійної громади Української Православної Церкви не значиться. Разом з тим, суду відомо, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців знаходиться у стані формування, в зв'язку з чим відомості в реєстрі є неповними. Тому інформація про юридичну особу, зареєстровану до 01.07.2004 р. та не включену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців могла бути отримана в органі виконавчої влади, в якому проводилась державна реєстрація. Саме такі дані (про реєстрацію в органі виконавчої влади) позивачем були надані суду першої інстанції /а.с.19-25, 65-76/;

- позивач пояснив неможливість надання додаткових доказів суду першої інстанції технічними причинами – недостатністю часу для їх отримання, і такі причини можуть бути поважними.

Доводи відповідачаМаяківської сільської ради щодо припинення провадження у справі з тих підстав, що спір є публічно-правовим і на нього поширюється юрисдикція адміністративних судів, є безпідставними.

До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів, відповідно прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій. Земельні відносини поділяються на публічні і приватні.

У даній справі рада виступає як суб'єкт цивільних правовідносин. Тобто, при здійсненні повноважень власника землі відповідно до ст.5 Земельного кодексу України рада є рівноправним суб”єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатись земею. При цьому рада владних управлінських функцій не здійснювала і суб'єктом владних повноважень у цих відносинах не виступала.

За наведених обставин підстав для припинення провадження у справі за п.1 ст.80 ГПК України не вбачається.

     

Керуючись ст.ст.49,99,101,103,105,106 Господарського процесуального кодексу України,  суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Свято-Покровської релігійної громади Української Православної церкви с.Маяки (Сирники) Луцького району задоволити.

Скасувати ухвалу господарського суду Волинської області від 19.02.2011 р. про припинення провадження у справі № 07/34-11. Справу передати на розгляд господарському суду Волинської області.

Головуючий  суддя                                                                      Маціщук А.В.

Суддя                                                                                              Петухов М.Г.  

Суддя                                                                                              Гулова А.Г.  

 

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.04.2011
Оприлюднено22.04.2011
Номер документу14976683
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —07/34-11

Постанова від 05.04.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 09.02.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Сур'як Оксана Геннадіївна

Ухвала від 24.01.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Сур'як Оксана Геннадіївна

Ухвала від 17.12.2010

Господарське

Господарський суд Волинської області

Сур'як Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні