7/158
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
04.04.11 Справа № 7/158
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Львівський апеляційний господарський суд, в складі колегії:
головуючого-судді: Якімець Г.Г.,
суддів: Зварич О.В.,
Юрченка Я.О.,
при секретарі Горбач Ю.Б.,
за участю представників:
від позивача –Турчин Я.М.
від відповідача –Добушовська І.Ю.
Розглянувши апеляційну скаргу Миколаївської міської ради, вих.№1320/02-13 від 09.12.2010 року
на рішення господарського суду Львівської області від 25.10.2010 року, суддя Фартушок Т.Б.
по справі №7/158
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ринок 95», м.Миколаїв, Львівська область
до відповідача Миколаївської міської ради, м.Миколаїв, Львівська область
про зобов'язання до укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки
в с т а н о в и в :
Рішенням господарського суду Львівської області від 25.10.2010 року по справі №7/158 позов задоволено частково, зобов'язано Миколаївську міську раду укласти з ТзОВ «Ринок-95»договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,4200 га, кадастровий номер земельної ділянки 4623010100:01:011:0269, за адресою: Львівська область, м.Миколаїв, вул.Базарна,24. В решті частини позовних вимог відмовлено.
При прийнятті рішення судом першої інстанції взято до уваги рішення господарського суду по справі № 15/36 за позовом ТзОВ «Ринок-95»до Миколаївської міської ради, яким скасовано рішення Миколаївської міської ради №256 від 10.05.2007 року “Про відмову у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки земельної ділянки”, №713/1 від 13.02.2010 року “Про розгляд звернень” та № 981/5 від 18.02.2010 р. “Про розгляд звернень і заяв” та зобов'язано Миколаївську міську раду розглянути питання про продаж позивачу наведеної земельної ділянки, а також те, що міською радою не подано доказів розгляду заяви позивача про розгляд та укладення проекту договору купівлі-продажу земельної ділянки. Таким чином, суд враховуючи положення ст.ст.82, 116, 128 Земельного кодексу України, ст.ст.15,16, 638, 641 ЦК України, ст.ст.14, 19 Конституції України, ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», прийшов до висновку про задоволення позову в частині зобов'язання відповідача укласти з позивачем договір купівлі-продажу земельної ділянки. Одночасно, судом відмовлено в частині вимог щодо зобов'язання відповідача укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки в редакції, запропонованій позивачем, з огляду на те, що останнім не наведено доводів та не подано доказів необхідності та обґрунтованості вимоги укладення договору саме в редакції, запропонованій позивачем.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Миколаївська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 25.10.2010 року по справі №7/158, прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову ТзОВ «Ринок-95»відмовити, вказуючи на невідповідність висновків, викладених у рішенні обставинам справи та порушення норм матеріального права. Зокрема, звертає увагу суду на те, що у відповідь на заяву позивача від 30.06.2010 року про розгляд проекту договору, Миколаївська міська рада направила позивачу лист, в якому зазначено про відсутність у позивача документів, які посвідчують право власності на все нерухоме майно, що знаходиться на земельній ділянці, яку має намір придбати позивач. Поряд з цим, зазначає, що позивач не дотримався вимог ч.2, 3 ст.128 ЗК України та не звернувся до відповідача із заявою (клопотанням) про прийняття рішення про продаж земельної ділянки та про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка проводиться лише на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та на замовлення органів місцевого самоврядування, не надав згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
14.03.2011 року відповідачем подано доповнення до апеляційної скарги, в якому останній посилаючись на положення ст.120 ЗК України зазначає, що у позивача існує право на викуп земельної ділянки, на якій розміщене майно, що належить йому на праві власності, тобто на викуп земельної ділянки площею 127,2 кв.м., проте, апелянт звертає увагу на те, що на даний момент у ТзОВ «Ринок-95»відсутнє зареєстроване на його ім'я право власності на вказане вище нерухоме майно –приміщення критого ринку по вул.Базарній,24 в м.Миколаєві, оскільки згідно свідоцтва Стрийського ДК МБТІ від 18.12.2002 року право власності на приміщення критого ринку належить Споживчому товариству «Ринок»на праві колективної власності. Апелянт також звертає увагу суду на те, що є чинним рішення Миколаївської міської ради №871 від 22.10.2009 року, яким відмовлено ТзОВ «Ринок-95»у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки та виготовленні технічної документації по продажу земельної ділянки площею 0,42 га.
Представник відповідача в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги та доповнення до апеляційної скарги підтримала, просила задоволити в повному обсязі.
Представник позивача проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав:
В ході розгляду справи судом встановлено, що згідно п.1.5 статуту ТзОВ “Ринок-95”, зареєстрованого 21.04.2009 року останнє є правонаступником Споживчого товариства “Ринок”, якому належали на праві власності нежитлові приміщення критого ринку загальною площею 127,2 м2 за адресою м.Миколаїв, вул.Базарна, 24, що підтверджується свідоцтвом серії АА №012043 від 18.12.2002р. про право власності. 02.10.2006р. між правопопередником позивача (орендар) та відповідачем (орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,4200га за адресою м.Миколаїв, вул.Базарна, 24, на якій знаходиться зазначене нерухоме майно, терміном на 5 років, тобто до 02.10.2011 року. 25.12.2006 р. між сторонами укладено додатковий договір до договору оренди земельної ділянки, згідно якого орендарем зазначеної земельної ділянки вказано позивача.
Позивач звертався тричі до відповідача із клопотанням №8 від 06.03.2007р., заявою №32 від 13.11.2008р., заявою №21 від 11.06.2009р. щодо викупу вказаної земельної ділянки. В задоволенні клопотання рішенням №256 від 10.05.2007р. позивачу відмовлено у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки та виготовлення технічної документації по продажу земельної ділянки. При розгляді заяви №32 від 13.11.2008 року - рішенням Миколаївської міської ради №713/1 від 13.02.2009р. доручено постійно діючій депутатській комісії міської ради з питань землеустрою, містобудування та охорони навколишнього середовища довивчити питання про надання позивачу згоди на визначення експертної грошової оцінки та виготовлення технічної документації по продажу орендованої земельної ділянки, а рішеннями №871 від 22.10.2009 року та №981/5 від 18.02.2010р. відмовлено ТзОВ «Ринок-95»у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки та виготовлення технічної документації по продажу вказаної земельної ділянки.
Як встановлено судом, рішенням господарського суду Львівської області від 31.03.2010 року по справі №15/36 за позовом ТзОВ “Ринок-95” до Миколаївської міської ради, скасовано рішення Миколаївської міської ради №256 від 10.05.2007 року “Про відмову у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки земельної ділянки”, №713/1 від 13.02.2010 року “Про розгляд звернень” та № 981/5 від 18.02.2010 р. “Про розгляд звернень і заяв” та зобов'язано відповідача розглянути питання про продаж позивачу наведеної земельної ділянки.
Вказане рішення на даний час не виконано. Судом першої інстанції відзначено, що зазначене рішення сторонами не оскаржувалось та набрало законної сили. Проте, залишилось чинним рішення Миколаївської міської ради від 22.10.2009 року №871, яким відмовлено ТзОВ «Ринок-95»у наданні дозволу на визначення експертної грошової оцінки та виготовленні технічної документації по продажу земельної ділянки площею 0,42 га, яка використовується для обслуговування кіосків і споруд що знаходиться за адресою: м.Миколаїв, вул.Базарна,24, у зв'язку із невиконанням правлінням ринку вимог міської ради.
Позивачем до матеріалів справи додано заяву за вих.№49 від 30.06.2010 року (арк. справи 79, т.І) адресовану Миколаївському міському голові, в якій позивач зазначає, що на виконання рішення господарського суду Львівської області від 31.03.2010 року по справі №15/36 та ст.128 Земельного кодексу України надсилає для розгляду та укладення проект договору купівлі-продажу земельної ділянки за адресою: Львівська обл., Миколаївський р-н, м.Миколаїв, вул.Базарна, 24, загальною площею 0,4200 га (кадастровий номер земельної ділянки 4623010100:01:011:0269). До заяви додано наступні документи: проект договору купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки, підписаний покупцем –2 примірники; план зазначеної земельної ділянки; копію висновку експертного дослідження №5/10с від 18.06.2010р.; копію свідоцтва про право власності на об'єкти нерухомості; копію свідоцтва про державну реєстрацію Позивача; копію статуту Позивача; копію протоколу №5 Загальних Зборів Учасників від 22.04.2009р.; копію довідки з ЄДРПОУ; копію витягу з ЄДР.
Вказану заяву та зазначені документи прийнято Миколаївською міською радою, про що свідчить відтиск штампу відповідача від 30.06.2010р. та зареєстровано за вхідним №520/02-11.
Відповідно до ч.2,3 ст.128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу; в) свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності у разі продажу земельної ділянки суб'єкту підприємницької діяльності. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Як зазначає відповідач, позивач звернувшись з вказаним листом не дотримався вимог ч.2, 3 ст.128 Земельного кодексу, так як не звернувся до Миколаївської міської ради із заявою (клопотанням) про прийняття рішення про продаж земельної ділянки та про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, яка проводиться тільки на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та тільки на замовлення органів місцевого самоврядування, а також не надав згоди на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки; не надав документи, що посвідчують його право власності на все нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці.
Таким чином, Миколаївською міською радою правомірно листом від 13.07.2010 року за вих.№750/02-11 (арк. справи 13, т.ІІ), позивачу надано відповідь на заяву від 30.06.2010 року, в якій вказано на недоліки в поданих документах.
Крім того, судом взято до уваги, що позивачем надано суду копію свідоцтва серії АА №012043 від 18.12.2002р. про право власності на нежитлові приміщення критого ринку загальною площею 127,2 м2 за адресою м.Миколаїв, вул.Базарна, 24, яке видане Споживчому товариству “Ринок”, правонаступником якого є ТзОВ «Ринок-95». Проте, відповідач заявляючи позов просить про укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,4200 га за адресою м.Миколаїв, вул.Базарна, 24.
Частиною першою ст. 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Частиною першою ст. 127 Земельного кодексу України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Пункт 34 частини першої ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що питання регулювання земельних відносин, у тому числі продажу земельних ділянок вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до частини 6 ст. 128 Земельного кодексу України рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки
З вказаних норм законодавства України випливає, що розпорядження землями територіальних громад міста, у тому числі –вирішення питань про продаж земельних ділянок, віднесено, зокрема, до компетенції відповідної міської ради, яка реалізує її шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях, тобто, купівля позивачем земельної ділянки, яка стосується предмету спору, має відбуватись в порядку, передбаченому нормами ст. ст. 127 та 128 Земельного кодексу України шляхом укладення відповідного договору купівлі-продажу на підставі рішення Ради.
Таким чином, рішення господарського суду Львівської області про зобов'язання Миколаївську міську раду укласти з ТзОВ «Ринок-95»договір купівлі-продажу земельної ділянки, щодо якої виник спір, за відсутності відповідного рішення Ради, суперечить зазначеним правовим нормам законодавства України та є порушенням виключного, передбаченого Конституцією України, права органу місцевого самоврядування (у даному випадку –Миколаївської міської ради) на здійснення ним від імені Українського народу права власності та управління землями, яке підлягає захисту.
Вказане не було враховано господарським судом при наданні оцінки доказам та обставинам справи, що призвело до прийняття необґрунтованого судового рішення.
Статтею 32 ГПК України передбачено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно із ст.33 ГПК України, кожна з сторін повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду прийшла до висновку, що оскаржуване рішення суду першої інстанції слід скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Керуючись ст.ст.103,104,105 ГПК України, суд,
постановив:
Апеляційну скаргу Миколаївської міської ради задоволити.
Рішення господарського суду Львівської області від 25.10.2010 року по справі №7/158 скасувати, прийняти нове рішення.
В задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ринок-95»(Львівська область, м.Миколаїв, код ЄДРПОУ 22362100) на користь Миколаївської міської ради (Львівська область, м.Миколаїв, вул.А.Шептицького,82, код ЄДРПОУ 04056204) –42,50 грн. –витрат по сплаті державного мита за подання апеляційної скарги.
На виконання постанови Львівського апеляційного господарського суду місцевому господарському суду видати наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд.
Головуючий-суддя: Якімець Г.Г.
Судді: Зварич О.В.
Юрченко Я.О.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2011 |
Оприлюднено | 26.04.2011 |
Номер документу | 15026072 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні