Постанова
від 22.04.2011 по справі 2-а-5411/11
ТОРЕЗЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

№ 2-а-5411/11

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2011 року. Торезький міський суд Донецької облас ті у складі:

Головуючої-судді Чапланової О.М.

При секретарі Кононенко Л.І.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у міста Тореза справу за адмі ністративним позовом ОСОБ А_2 до Управління праці та со ціального захисту населення Торезької міської ради Доне цької області про визнання д ій протиправними, стягнення одноразової компенсації, як учаснику ліквідації наслідк ів аварії на ЧАЕС, інваліду,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Управління прац і та соціального захисту нас елення Торезької міської рад и Донецької області про визн ання дій протиправними, стяг нення одноразової компенсац ії, як учаснику ліквідації на слідків аварії на ЧАЕС, інвал іду. Свої вимоги обґрунтовує тим, що він, як учасник ліквід ації наслідків аварії на ЧАЕ С, має статус особи, що постраж дала внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи (категорія 1), пе ребуває на відповідному облі ку в Управлінні праці та соці ального захисту населення То резької міської ради. 10.01.2011 року йому вперше було встановлен о 3 групу інвалідності внаслі док захворювання пов' язано го з ліквідацією наслідків а варії на Чорнобильській АЕС. Відповідно до вимог ст. 48 Зако ну України “Про статус та соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи” він ма є право на отримання однораз ової компенсації, як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що ста в інвалідом в результаті Чор нобильської катастрофи у роз мірі 30 мінімальних заробітни х плат. Він звернувся до УПСЗН Торезької міської ради з про ханням здійснити виплату заз наченої компенсації, однак, У ПСЗН у своїй відповіді від 02.03.2 011 р. повідомило, що йому була на рахована одноразова компенс ація в розмірі 189 грн. 60 коп., яка ґрунтується на розмірі, вста новленому ПКМУ №836 від 26.07.1996 р. «П ро компенсаційні виплати осо бам, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и». Позивач вважає, що такі дії та бездіяльність відповідач а УПСЗН є протиправними, таки ми що не відповідають вимога м ст. 48 вказаного закону, і що з урахуванням розміру мінімал ьної заробітної плати 941 грн., в становленої на цей момент ЗУ «Про Державний бюджет Украї ни на 2011 рік», розмір одноразов ої компенсації має становити 28230 грн.

Позивач просить визнати пр отиправними дії Управління п раці та соціального захисту населення Торезької міської ради Донецької області при в изначенні йому суми одноразо вої компенсації, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що став інвалідом вна слідок Чорнобильської катас трофи, такими, що не відповіда ють нормам ст.48 Закону України „Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи”. Визнати протипр авною бездіяльність відпові дача щодо невиплати йому сум и одноразової компенсації, я к учаснику ліквідації наслід ків аварії на ЧАЕС, що став інв алідом внаслідок Чорнобильс ької катастрофи, стягнути з в ідповідача одноразову компе нсацію, як учаснику ліквідац ії наслідків аварії на ЧАЕС, щ о став інвалідом внаслідок Ч орнобильської катастрофи, в сумі 28230 грн.

Сторони, які про час та м ісце розгляду справи були по відомлені належним чином, на дали заяви про розгляд справ и без їх участі.

За ухвалою суду розгляд справи здійснено у відсутно сті сторін.

Дослідивши матеріали сп рави, судом фактично встанов лено, що ОСОБА_2 є учаснико м ліквідації наслідків аварі ї на ЧАЕС. Згідно із висновком МСЕК від 10.01.2011 р. позивачу перви нно встановлено 3 групу інвал ідності на строк до 01.02.2014 р. у зв' язку із захворюванням, пов' язаним з виконанням обов' яз ків військової служби по лік відації наслідків аварії на ЧАЕС. 19.01.2011 р. позивачу видано по свідчення особи, яка постраж дала внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи (категорія 1) (а.с .4-5). Позивач як учасник ліквіда ції наслідків аварії на Чорн обильській АЕС, який став інв алідом в результаті Чорнобил ьської катастрофи, на підста ві ст. 48 Закону України “Про ст атус та соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи” має право на отримання одноразової компенсації, ро змір якої становить інваліда м 3 групи - 30 мінімальних заробі тних плат. Згідно із довідкою Управлінням праці та соціал ьного захисту населення Торе зької міської ради позивачу призначена одноразова компе нсація як учаснику ліквідац ії наслідків аварії на ЧАЕС, щ о став інвалідом 3 групи внасл ідок Чорнобильської катастр офи, згідно Постанови Кабіне ту Міністрів України №836 від 26.0 7.1996 р. у розмірі 189 грн. 60 коп. (а.с.7).

Відповідач надав суд у письмові заперечення на по зов згідно яких не визнає зая влені позивачем позовні вимо ги. Визнав той факт, що позивач є учасником ліквідації насл ідків аварії на ЧАЕС, має стат ус особи, що постраждала внас лідок Чорнобильської катаст рофи (категорія 1), перебуває н а відповідному обліку в Упра влінні праці та соціального захисту населення Торезької міської ради, з 10.01.2011 р. визнаний інвалідом 3 групи. Зазначив, щ о згідно із ст.62 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991року №796-Х11 роз' яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку , визначеному Кабінетом Міні стрів України, рішення якого є обов' язковими для викона ння місцевими органами викон авчої влади. На підставі ст.117 К онституцій України Кабінет М іністрів України в межах сво єї компетенції видає постано ви і розпорядження, які є обов ' язковими до виконання, том у всі виплати, передбачені За коном України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи», які базуються на розмірі мініма льної заробітної плати, випл ачуються у розмірах, встанов лених ПКМУ. Фінансування вит рат, пов' язаних з реалізаці єю вказаного Закону здійснює ться за рахунок державного б юджету. Згідно із ч.2 ст.95 Консти туції України виключно Закон ом про Державний бюджет Укра їни визначаються будь-які ви датки держави на загальносус пільні потреби, розмір і ціль ове спрямування цих видатків .

Виходячи з існуючих ф інансових можливостей, держа ва гарантує виплату одноразо вої компенсації у разі встан овлення групи інвалідності в розмірі, встановленому ПКМУ №836 від 26.07.1996 р. «Про компенсацій ні виплати особам, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи».

Просить позивачу у задо воленні позовних вимог відмо вити.

Аналізуючи правовіднос ини, що є предметом судового р озгляду суд враховує наступн е:

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституц ії України, органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу ад міністративного судочинств а України, у справах щодо ос карження рішень, дій чи безді яльності суб'єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.

Згідно з частинами 1-3 ст. 4 8 Закону України “Про статус т а соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи”, о дноразова компенсація учасн икам ліквідації наслідків ав арії на Чорнобильській АЕС, я кі стали інвалідами внаслідо к Чорнобильської катастрофи ... виплачується в таких розмі рах: інвалідам ІІІ групи - 30 мін імальних заробітних плат. Ви плата здійснюється протягом одного місяця з дня встановл ення інвалідності з мінімаль ної заробітної плати, яка скл алася на момент встановлення інвалідності.

Відповідно до підпункту 11 пункту 28 розділу ІІ «Внесення змін до деяких законодавчих актів України»ЗУ «Про Держа вний бюджет на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України»текст ст атті 48 Закону України “Про ста тус та соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи” викладено в наступній р едакції: Одноразова компенса ція учасникам ліквідації нас лідків аварії на Чорнобильсь кій АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, та сім' ям, які втра тили годувальника із числа о сіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та сме рть яких пов' язана з Чорноб ильською катастрофою, щорічн а допомога на оздоровлення в иплачується в порядку та роз мірах, встановлених Кабінето м Міністрів України.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 26 липня 1996 рок у № 836 „Про компенсаційні випл ати особам, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи” встановлено конкре тні розміри одноразової комп енсації учасникам ліквідаці ї наслідків аварії на Чорноб ильській АЕС, які стали інвал ідами внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи в твердій гро шовій сумі, зокрема для інвал ідів 3 групи - 189 гривень 60 копі йок (за грошовою реформою 1996 ро ку).

Згідно із ч.4 ст.9 КАС Ук раїни у разі невідповідності нормативно-правового акту К онституції України, закону У країни, суд застосовує право вий акт, який має вищу юридичн у силу.

22.05.2008 року Конституційни м Судом України постановлено рішення №10-рп/2008, яким визнані т акими, що не відповідають Кон ституції України (є неконсти туційними) положення ЗУ «Про державний бюджет на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України», з окрема п.28 розділу ІІ «В несення змін до деяких закон одавчих актів України», відп овідно до якого ст. 48 ЗУ «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту»ви кладено в наступній редакції : «Одноразова компенсація уч асникам ліквідації наслідкі в аварії на Чорнобильській А ЕС, які стали інвалідами внас лідок Чорнобильської катаст рофи, та сім' ям, які втратили годувальника із числа осіб, в іднесених до учасників лікві дації наслідків аварії на Чо рнобильській АЕС та смерть я ких пов' язана з Чорнобильсь кою катастрофою, щорічна доп омога на оздоровлення виплач ується в порядку та розмірах , встановлених Кабінетом Мін істрів України».

Конституційний Суд Украї ни відзначив, що у Конст итуції України Україну прого лошено соціальною і правовою державою (стаття1), в основу пр авового регулювання бюджетн их відносин закладено принци п справедливого і неупередже ного розподілу суспільного б агатства між громадянами і т ериторіальними громадами (ч. 1 ст. 95). Держава відповідальна перед людиною за свою законо давчу діяльність, зобов' яза на утверджувати та забезпечу вати права і свободи людини і громадянина. Закони та інші н ормативно-правові акти мают ь прийматися на основі Конст итуції України і повинні від повідати їй (ч.2 ст. 8).

Ухвалюючи Рішення від 9 липн я 2007 р. № 6-рп/2007 Конституційний Су д України звернув увагу Верх овної Ради України, Президен та України, Кабінету Міністр ів України на необхідність д одержання положень Конститу ції України і Кодексу при під готовці, прийнятті та введен ні в дію закону про держбюдже т. Ця рекомендація ґрунтувал ася на правових позиціях Суд у, висловлених у зазначеному Рішенні, відповідно до яких: с т. 38 Кодексу конкретизує вимог и частини другої ст. 95 Констит уції України щодо змісту зак ону про Держбюджет; у сукупно сті вказані статті Кодексу і Конституцій України визнач ають вичерпний перелік право відносин, які повинні регулю ватися законом про Держбюдже т - встановлення тільки дохо дів та видатків держави на за гальносуспільні потреби, а т ому закон про Держбюджет не м оже скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов' язків, піл ьг, компенсацій і гарантій, пе редбачених іншими законами У країни (абз. 4,5,6,8 п. 4 мотивувальн ої частини).

У зв' язку з цим Конституці йний Суд України дійшов висн овку, що «зупинення законом п ро Державний бюджет України дії інших законів України що до надання пільг, компенсаці й і гарантій, внесення змін до інших законів України, встан овлення іншого (додаткового) правового регулювання відно син, ніж передбачено законам и України, не відповідає стат тям 1,3, ч.2 ст. 6, ч.2 ст. 8, ч.2 ст. 19, ст.ст. 21 ,22, п. 1 ч.2 ст.92, ч.1,2,3 ст. 95 Конституції України ( абз.1 п.5 мотивувально ї частини).

При прийнятті оспорюваног о Закону всупереч зазначеним правовим позиціям законодав ець вийшов за межі правового регулювання бюджетних відно син: зупинив дію окремих поло жень законів і вніс до ряду за конодавчих актів зміни і доп овнення та визнав деякі з них нечинними.

Конституція України у ст.. 92 в изначила сфери, зокрема бюдж етну, які мають врегульовува тися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фі нансовим документом держави . Через своє призначення цей з акон не повинен регулювати в ідносини в інших сферах сусп ільного життя. Конституція У країни не надає закону про Де ржбюджет вищої юридичної сил и стосовно інших законів.

Таким чином, Конституційни й Суд України дійшов висновк у, що законом про Держбюджет н е можна вносити зміни до інши х законів, зупиняти їх дію чи с касовувати їх, оскільки з об' єктивних причин це створює п ротиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод люди ни і громадянина.

Відповідно до ст. 152 ч.2 Консти туції України Закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, визнані неконституці йними, втрачають силу з дня ух валення Конституційним судо м рішення про їх неконституц ійність.

Згідно із ст. 63 ЗУ “Про ст атус та соціальний захист гр омадян, які постраждали внас лідок Чорнобильської катаст рофи” фінансування витрат, п ов' язаних з реалізацією цьо го Закону, здійснюється за ра хунок Державного бюджету Укр аїни.

Згідно із Положенням «Пр о Державне Казначейство Укра їни», затвердженим ПКМУ від 21. 12.2005 р. за № 1232, основним завданням казначейства є забезпечення казначейського обслуговува ння Державного та місцевих б юджетів на основі ведення єд иного казначейського розрах унку, що серед іншого передба чає розрахунково-касове обсл уговування і одержувачів бюд жетних коштів; контроль за зд ійсненням бюджетних повнова жень при зарахуванні надходж ень, прийнятті зобов' язань та проведенні платежів за ци ми зобов' язаннями.

Вирішуючи заявлені позо вні вимоги, суд виходить з тог о, що визначений Кабінетом Мі ністрів України розмір однор азової компенсації учасника м ліквідації наслідків аварі ї на ЧАЕС, що стали інвалідами в результаті Чорнобильської катастрофи, не відповідає ви могам ст. 48 Закону України “Пр о статус та соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи”, тому до спірних пра вовідносин суд застосовує ак т вищої юридичної сили - Зак он. Нарахування щорічної доп омоги на оздоровлення позива чу здійснювалась УПСЗН у роз мірі значно нижчому за відпо відний розмір мінімальної за робітної плати, який відпові дно до ч.3 ст. 48 вказаного Закону , визначається на момент вста новлення інвалідності.

За таких обставин та з урахуванням розміру мініма льної заробітної плати 941 грн. на момент встановлення інва лідності - 10.01.2011 р., з урахуванн ям того, що на час розгляду дан ої справи сума одноразової к омпенсації позивачу не випла чена, суд приходить до в исновку, що позовні вимоги пі длягають задоволенню у повно му обсязі. На користь по зивача підлягає стягненню 28230 грн. (941грн.х30 = 28230 г рн.)

Суд оцінює як таке, що не ґр унтується на законі і є безпі дставним, посилання представ ника відповідача на те, що для розрахунку одноразової комп енсації позивачу, передбачен ої ст.48 Закону №796-Х11, необхідно з астосовувати ПКМУ № 836 від 26.07.1996 р. В цієї постанові закріпле но конкретні розмірі компенс ації, що суперечить Закону №796 -Х11, котрим визначено кратніст ь одноразової компенсації за лежно від розміру мінімально ї заробітної плати, яка встан овлюється законом. При виріш енні даного спору Закони Укр аїни мають пріоритет над під законними нормативними акта ми, яким є ПКМУ № 836. Тому застос овувати цю постанову не можн а.

Суд не приймає аргумент орг ану державної влади щодо бюд жетних асигнувань, оскільки органи державної влади не мо жуть посилатися на відсутніс ть коштів як на причину невик онання своїх зобов' язань. Щ одо виконання рішення Європе йського суду з прав людини у с праві «Кечко проти України»в казано, що така відмова є свав ільною та незаконною. З огляд у на правову позицію Європей ського суду з прав людини, вис ловлену у зазначеному рішенн і, та положення ч.1ст.58 Конститу ції України про незворотніст ь дії в часі законів та інших н ормативно-правових актів, кр ім випадків, коли вони пом' я кшують або скасовують відпов ідальність особи: реалізація особою права, що пов' язане з отриманням бюджетних коштів , яке базується на спеціальни х та чинних на час виникнення спірних правовідносин норма тивно-правових актах націона льного законодавства, не мож е бути поставлена у залежніс ть від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами де ржавної влади на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов' язань, суд ами не повинні прийматися до уваги.

Керуючись: ч. 2 ст. 19 Кон ституції України, ст. 48 Закону України „Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи” 796-XI від 28 лю того 1991 року, Рішенням Констит уційного Суду України від 22.05.20 08 року №10-рп/2008, ч. 2 ст. 3, ст.ст. 9, 11, 14, 71, 160 - 163 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги ОСОБА_2 до Управління праці та соціа льного захисту населення Тор езької міської ради Донецько ї області про визнання дій пр отиправними, стягнення однор азової компенсації, як учасн ику ліквідації наслідків ава рії на ЧАЕС, інваліду - задовол ьнити.

Визнати дії Управління пра ці та соціального захисту на селення Торезької міської ра ди Донецької області щодо ви значення ОСОБА_2 сум однор азової компенсації, як учасн ику ліквідації наслідків ава рії на Чорнобильській АЕС, що став інвалідом в результаті Чорнобильської катастрофи, такими що не відповідають ви могам ст. 48 Закону України „Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи” 796-XI від 28 лютого 1991 року, протиправними.

Визнати протиправною безд іяльність Управління праці т а соціального захисту населе ння Торезької міської ради Д онецької області щодо невип лати ОСОБА_2 суми одноразо вої компенсації, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що став інвалідом вна слідок Чорнобильської катас трофи.

Стягнути з Управління прац і та соціального захисту нас елення Торезької міської рад и Донецької області (86600, Донець ка обл., м. Торез, вул. Сизранцев а, б. 76, ЄДРПОУ 25968041) на користь О СОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , іпн НОМЕР_1, одноразову ко мпенсацію, як учаснику лікві дації наслідків аварії на Чо рнобильській АЕС, що став інв алідом в результаті Чорноби льської катастрофи, у розмір і 28230 грн.

Постанова постанов лена в нарадчій кімнаті та пр оголошено вступну та резолют ивну частини в судовому засі данні 18 квітня 2011 року.

Постанова буде виготовле на в повному обсязі 22 квітня 2011 року.

На постанову може бути пода на апеляційна скарга у Апеля ційний адміністративний суд Донецької області через Тор езький міський суд протягом десяти днів з дня її проголош ення. У разі застосування суд ом ч. 3 ст. 160 цього Кодексу, а тако ж прийняття постанови у пись мовому провадженні апеляцій на скарга подається протяго м десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеля ційної скарги одночасно над силається особою, яка її нада є, до суду апеляційної інстан ції.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, якщо таку скаргу не було под ано. У разі подання апеляцій ної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законн ої сили після закінчення ап еляційного розгляду справи.

Головуюча - суддя О.М.Чапланова

СудТорезький міський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення22.04.2011
Оприлюднено28.04.2011
Номер документу15043977
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5411/11

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Курганникова О. А.

Ухвала від 06.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 06.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 06.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 06.06.2011

Адміністративне

Іванківський районний суд Київської області

Слободян Н. П.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Таращанський районний суд Київської області

Зінкін В. І.

Ухвала від 17.03.2020

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Маньковська О. О.

Ухвала від 21.02.2020

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Маньковська О. О.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Богдан М. В.

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Тульчинський районний суд Вінницької області

Саламаха О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні