3/345
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.09.2007 № 3/345
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Гарник Л.Л.
суддів: Вербицької О.В.
Коваленка В.М.
при секретарі: Семеняк Т.В.
За участю представників:
від позивача -Костюченко В.В. (довіреність від 2307/07 від 26.07.2007р.);
від відповідачів -Авдієнко С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київська міська Рада
на рішення Господарського суду м.Києва від 26.07.2007
у справі № 3/345
за позовом Приватна фірма "Олімп Екс"
до Київська міська Рада
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
третя особа відповідача
третя особа позивача
про визнання права на оренду земельної ділянки, укладення договору орендита зобовя"язання зареєструвати договір оренди
Склад колегії суддів змінений згідно розпорядження голови Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2007р.
У судовому засіданні оголошувалась перерва до 26.09.2007р.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду міста Києва від 26.07.2007р. у справі № 3/345 задоволено позов Приватної фірми «Олімп ЕКС» до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); за позивачем визнано право на оренду земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва на умовах погодженого проекту відведення земельної ділянки для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом; визнано укладеним договір оренди земельної ділянки для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва між Приватною фірмою «Олімп ЕКС» та Київською міською радою в редакції, яка підписана Приватною фірмою «Олімп ЕКС» та відповідає вимогам Закону України „Про оренду землі” та Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220; визнано переданою дану земельну ділянку на умовах, викладених у договорі, зміст якого викладений в рішенні; Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зобов'язано зареєструвати в установленому порядку означений договір з усіма додатками, що є його невід'ємними частинами; стягнуто з Київської міської ради на користь Приватної фірми «Олімп ЕКС» 127,50 грн. державного мита, 59,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу; стягнуто з Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Приватної фірми «Олімп ЕКС» 127,50 грн. державного мита, 59,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Київська міська рада звернулась до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржене рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Скарга мотивована неправильним застосуванням місцевим господарським судом статей 116, 93, 124, 125 Земельного кодексу України, статті 1 Закону України „Про оренду землі”, частини 4 статті 202, частини 3 статті 203, статті 627 Цивільного кодексу України.
Скаржник зазначає, що рішення про передачу Приватній фірмі «Олімп ЕКС» в оренду земельної ділянки, розташованої по вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом ним не приймалося, а договір оренди цієї земельної ділянки дотепер не підписаний.
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надало відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу задовольнити.
Приватна фірма «Олімп ЕКС» надала відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представники відповідачав висловився за задоволення апеляційної скарги, представник позивача просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим
Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Приватною фірмою «Олімп ЕКС» (далі по тексту – позивач) пред'явлено позов до Київської міської ради (далі по тексту – відповідач 1), Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі по тексту – відповідач 2) про визнання права на оренду земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва на умовах погодженого проекту відведення земельної ділянки для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом; про визнання укладеним договору оренди цієї земельної ділянки між Приватною фірмою «Олімп ЕКС» та Київською міською радою у запропонованій позивачем редакції, яка відповідає вимогам Закону України „Про оренду землі” та Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004р. № 220; про визнання переданою даної земельної ділянки на умовах, викладених у цьому договорі; про зобов'язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати в установленому порядку означений договір з усіма додатками, що є його невід'ємними частинами.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Приватна фірма «Олімп ЕКС» на підставі згоди Київської міської ради Д-0736 від 12 листопада 2004 року замовила розробку проекту відведення земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі площею 0,45 га для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом. Отримавши виготовлений та погоджений в установленому порядку проект відведення земельної ділянки, Приватна фірма «Олімп ЕКС» направила його разом з проектом договору оренди цієї земельної ділянки Київській міській раді. Проте у встановлені законодавством строки відповідь надана не була.
Викладені обставини позивач розглядає як підставу звернення до господарського суду з позовом про оскарження відмови органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування на підставі частини 9 статті 123 Земельного кодексу України та визнання за ним права на оренду земельної ділянки згідно частини 3 статті 152 Земельного кодексу України.
Задовольняючи позовні вимоги Приватної фірми «Олімп ЕКС», місцевий господарський суд встановив, що позивач звернувся до Київської міської ради з клопотанням № К-2363 від 02.09.2004 р. про виділення в оренду на 10 років земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі площею 0,45 га для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом.
12 листопада 2004 року Київським міським головою позивачу надана згода Д-0736 на розроблення проекту відведення земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі площею 0,45 га для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом, на підставі якої Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано технічні умови № Д-0736 від 24.11.2005р. на розробку проекту відведення земельної ділянки.
Суб'єктом підприємницької діяльності Холявко В.М. виготовлено проект відведення земельної ділянки позивачеві для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом на вул. Миколи Островського,48/50 у Солом'янському районі м. Києва.
Проект відведення зазначеної земельної ділянки був погоджений із Головним управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА, Київською міською санітарно-епідеміологічною станцією, Державним управлінням екології та природних ресурсів в м. Києві, Київським міським управлінням земельних ресурсів, Державною службою охорони культурної спадщини, Головним управлінням земельних ресурсів, про що свідчать надані ними висновки.
За наслідками проведення на замовлення позивача державної землевпорядної експертизи Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наданий позитивний висновок від 14.05.2007р. № 03-0431, яким було погоджено зазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Судом першої інстанції встановлено, що за результатами підготовки проекту відведення земельної ділянки для будівництва житлового будинку з підземним паркінгом на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі відповідачем 2 було сформовано кадастрову справу № Д-0736.
Згідно статті 20 Регламенту розгляду питань щодо набуття та реалізації права користування землею в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 15 липня 2004 р. N 457/1867, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки після отримання висновку землевпорядної експертизи, подається землевпорядною організацією до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для підготовки проекту рішення Київської міської ради
У грудні 2005 року суб'єктом підприємницької діяльності Холявко В.М. було забезпечено передачу проекту відведення зазначеної земельної ділянки до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Викладені обставини не заперечуються сторонами, спір між сторонами з цього приводу відсутній.
В контексті викладеного, враховуючи ту обставину, що відповідач 1 протягом встановленого законодавством строку не повідомив позивача про відмову чи наявність пропозицій щодо укладення договору оренди, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що з боку позивача вчинено всі необхідні дії, передбачені законодавством для набуття права користування земельною ділянкою, тоді як бездіяльність відповідача 1 свідчить про порушення ним права позивача на одержання в оренду земельної ділянки.
Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду на підставі встановлених обставин справи вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельним ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.
Статтею 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Згідно статті 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Статтею 16 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998р. № 161-ХІV визначено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Згідно частин 1, 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок.
Згідно частин 3, 5 статті 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням д районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.
Відповідно до частини 6 статті 123 Земельного кодексу України проект відведення
земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних
ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами
архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Статтею 5 Земельного кодексу України встановлено, що земельне законодавство базується, зокрема на принципі забезпечення гарантій прав на землю.
Згідно положень Господарського кодексу України органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб'єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами (частина 1 статті 23); органи, посадові та службові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед суб'єктами господарювання, підстави, види і порядок якої визначаються Конституцією України та законом. Спори про поновлення порушених прав суб'єктів господарювання та відшкодування завданої їм шкоди внаслідок рішень, дій чи бездіяльності органів, посадових або службових осіб місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень вирішуються в судовому порядку (частина 7 статті 23).
Частиною 9 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.
Стаття 20 Господарського кодексу України встановлює, що кожний суб'єкт господарювання має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема визнання наявності або відсутності прав та іншими способами, передбаченими законом.
Відповідно до статті 10 Господарсько процесуального кодексу України спори, що виникають при укладенні господарських договорів, можуть бути подані на вирішення господарського суду.
Частиною 1 статті 181 Господарського кодексу України визначено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Згідно статті 14 «Про оренду землі» договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 2 статті 181 Господарського кодексу України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Частиною 3 статті 181 Господарського кодексу України передбачено, що сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини 1 цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
Частина 4 статті 181 Господарського кодексу України визначає, що за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у 20-ти денний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Відповідно до частини 1 статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Згідно частини 2 статті 187 Господарського кодексу України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Враховуючи викладені норми чинного законодавства й фактичні обставини справи, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд обґрунтовано задовольнив позовні вимоги про визнання права позивача на оренду земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва на умовах погодженого проекту відведення земельної ділянки, про визнання укладеним договору оренди цієї земельної ділянки з Київською міською радою у запропонованій позивачем редакції та визнання переданою даної земельної ділянки на умовах, викладених у цьому договорі.
Крім того, колегія суддів зазначає, що місцевий господарський суд правильно задовольнив решту позовних вимог Приватної фірми «Олімп ЕКС» про зобов'язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати в установленому порядку договір оренди земельної ділянки на вул. Миколи Островського, 48/50 у Солом'янському районі м. Києва.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею.
Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) затверджене рішенням Київської міської ради від 19,12.2002 № 182/342, дане управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.
Згідно рішення Київської міської ради від 29.05.2003 № 433/593 «Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві» Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) доручено здійснювати підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту «з» статті 9 та пункту «є» статті 184 Земельного кодексу України.
За таких обставин колегія суддів Київського апеляційного господарського суду доходить висновку про те, що рішення господарського суду міста Києва від 26.07.2007р. у справі № 3/345 постановлено при повному з'ясуванні обставин справи, порушення норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішення по справі відсутні, а мотиви з яких подано апеляційну скаргу, не можуть бути підставою для його зміни чи скасування.
Керуючись ст.ст. 101-105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Рішення Господарського суду м Києва від 26.07.2007р. у справі № 3/345 залишити без змін, а апеляційну скаргу Київської міської ради – без задоволення.
Справу № 3/345 повернути до господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України через суд апеляційної інстанції протягом місяця з дня набрання постановою законної сили.
Постанову підписано 01.10.2007р.
Головуючий суддя Гарник Л.Л.
Судді Вербицька О.В.
Коваленко В.М.
01.10.07 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2007 |
Оприлюднено | 09.04.2008 |
Номер документу | 1505863 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Гарник Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні