2-13/9558-2007
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Постанова
Іменем України
25 березня 2008 року Справа № 2-13/9558-2007
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді ,
суддів ,
,
за участю представників сторін:
позивача: Яг'яєв Курсеіт Абібулович (повноваження перевірені), директор, орендне підприємство "Виробничо-технічний комбінат "Кримсервіс";
позивача: Спіліоті Ігор Ігорович, довіреність № 13 від 05.02.08, орендне підприємство "Виробничо-технічний комбінат "Кримсервіс";
відповідача: Аметов Сіран Дурсінович, довіреність № 04Д від 08.01.08, Фонд майна Автономної Республіки Крим;
третьої особи: Сидоренко Олеоксмандр Викторович, довіреність № 28/43/347 від 21.05.07, Верховна Рада Автономної Республіки Крим;
третьої особи: Бордачева Валентина Олеоксіївна, довіреність № 8 від 10.01.08, виробничий кооператив "СКІФ-88";
розглянувши апеляційні скарги виробничого кооперативу "СКІФ-88" та Фонду майна Автономної Республіки Крим на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Жукова А.І.) від 12 грудня 2007 року у справі № 2-13/9558-2007
за позовом орендного підприємства "Виробничо-технічний комбінат "Кримсервіс" (вул. Ж. Дерюгіної, 15,Сімферополь,95022)
до Фонду майна Автономної Республіки Крим (вул. Севастопольська, 17,Сімферополь,95015)
3-тя особа Верховна Рада Автономної Республіки Крим (вул. К. Маркса, 18,Сімферополь,95000)
виробничий кооператив "СКІФ-88" (вул. Павленка, 44,Сімферополь,95051)
про спонукання до укладення договору; за позовом виробничого кооперативу "СКІФ-88" про спонукання до укладення договору
ВСТАНОВИВ:
Позивач, орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс”, звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою про спонукання Фонд майна Автономної Республіки Крим укласти договір купівлі-продажу майна, а саме: нежитлових приміщень другого та третього поверхів літ. А, приміщень № 8, 9, 10 літ. Б, літ. Г, Д, Е, Ж, З, И, К, Л, О, П, Х, розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15, що належить Автономній Республіці Крим, знаходиться в оренді у орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” та підлягає приватизації шляхом викупу.
В процесі розгляду справи у справу вступила третя особа –виробничий кооператив „Скіф-88” з самостійними вимогами на предмет спору.
З урахуванням доповнень та уточнень до позову виробничий кооператив „Скіф-88” просив зобов'язати відповідача, Фонд майна Автономної Республіки Крим, укласти з ним договір купівлі-продажу будівель та споруд колишнього ДКВО „Побутсервіс”, які були передані в користування за договором оренди виробничій корпорації „Скіф-88” від 01.06.1989 року, правонаступником якого є виробничий кооператив "СКІФ-88" та згідно з додатковою угодою до договору від 07.12.1973 року за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15 у складі нежитлових приміщень, а саме: адміністративно –управлінського корпусу з трьох поверхів літ. „А” площею 586, 8 кв.м., столярного цеху літ. „Б” з одного поверху з прибудовами літ. „Б-1”, „Б-2” загальною площею 1545, 7 кв.м., будівлі пилорами з одного поверху літ. „М” та навісу до нього літ. „П” загальною площею 998, 4 кв.м.., будівлі розчинного вузлу з 2-х поверхів літ. „І” загальною площею 48, 4 кв.м., благоустрію (газони, бетонні плити, бордюри) загальною площею 5146 кв.м., які прилягають до будівель та споруд, що продаються (а.с.54, т.2).
Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 13 листопада 2007 року до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, було залучено Верховну Раду Автономної Республіки Крим.
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 12 грудня 2007 року у справі № 2-13/9558-2007 (суддя Жукова А.І.) позов орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” задоволений у повному обсязі.
Фонд майна Автономної Республіки Крим зобов'язано укласти з орендним підприємством „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” договір купівлі - продажу майна, що належить Автономній Республіці Крим та підлягає приватизації шляхом викупу у складі: нежилих приміщень другого та третього поверхів літ.А, приміщень № 8, 9, 10 літ. Б, літ.Г, Д, Е, Ж, З, І, К, Л, О, П, Х, розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул.. Ж.Дерюгиної, 15, яке знаходиться в оренді у орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс”.
Виробничому кооперативу „Скіф-88” у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з судовим рішенням, виробничий кооператив „Скіф-88” звернувся до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс”, а його позов задовольнити у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги виробничого кооперативу „Скіф-88” обґрунтовані неповним з'ясуванням господарським судом Автономної Республіки Крим обставин, що мають значення для справи, а також порушенням норм матеріального та процесуального права.
Також, за твердженням виробничого кооперативу „Скіф-88”, суд безпідставно визнав за орендним підприємством „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” право на викуп спірного майна, у той час, як воно перебуває в оренді у виробничого кооперативу „Скіф-88” на законних підставах.
Також не погодившись з рішенням суду, Фонд майна Автономної Республіки Крим звернувся до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс”, рішення суду в частині відмови у задоволенні позову виробничого кооперативу „Скіф-88” залишити без змін.
Апеляційна скарга Фонду майна Автономної Республіки Крим обґрунтована порушенням місцевим господарським судом положень Закону України „Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)” та пункту 51 Державної програми приватизації на 2000-2002 роки, що виразилося у неправомірному наданні орендному підприємству „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” права на викуп спірного майна за відсутністю на це згоди Верховної Ради Автономної Республіки Крим та Фонду державного майна України.
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 29 січня 2008 року відкрите апеляційне провадження за скаргами виробничого кооперативу „Скіф-88” та Фонду майна Автономної Республіки Крим.
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 19 лютого 2008 року у справі була призначена будівельно-економічна експертиза, проведення якої було доручено Кримському Республіканському центру обліку нерухомого майна, провадження у справі зупинено.
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 05 березня 2008 року у зв'язку з надходженням висновку експерта провадження у справі поновлено.
Переглянувши постанову суду першої інстанції в порядку статей 99, 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступне.
01 червня 1989 року між державно-кооперативним виробничим об'єднанням „Побутсервіс” та виробничо-кооперативним об'єднанням „Скіф-88”, правонаступником якого стала виробнича корпорація „Скіф-88”, був укладений договір на передання в оренду будівельної ділянки, розташованої у м. Сімферополі по вул. Ж.Дерюгіної, 15 (а.с. 44, т.1).
Згідно з пунктом 1.1 договору вказана ділянка надається в оренду виробничо-кооперативному об'єднанню „Скіф-88” разом з усім обладнанням, будівлями та іншими засобами, які перебувають на її території строком до 2010 року згідно з додатком № 1, у тому числі побутовий корпус, будівля цеху по виготовленню столярних виробів, будівля пилорами, благоустрій, будівля розчинного вузлу.
30 червня 1989 року був складений акт приймання –передачі, згідно з яким виробничо-кооперативним об'єднанням „Скіф-88” були прийняти в оренду основні засоби, машини та обладнання (а.с.48, т.1).
Загальна балансова вартість прийнятого в оренду майна склала 566973 тис. руб., у тому числі:
- побутовий корпус балансовою вартістю 127350 тис. руб.;
- будівля цеху по виготовленню столярних виробів балансовою вартістю 161060 тис. руб.;
- будівля пилорами балансовою вартістю 167800 тис.руб.;
- благоустрій балансовою вартістю 9044 тис.руб.;
- будівля розчинного вузлу балансовою вартістю 4937 тис.руб..
07 грудня 1993 року між виробничою корпорацією „Скіф-88”, що стала правонаступником виробничо-кооперативного об'єднання „СКІФ-88” та державно-кооперативним виробничим об'єднанням „Побутсервіс” укладена додаткова угода до договору оренди будівельної ділянки № 2 від 01 червня 1989 року (а.с. 52, т.1).
У відповідності до даної угоди у якості орендодавця був визначений Фонд майна Автономної Республіки Крим як правонаступник будівельної ділянки № 2 Державно-кооперативного виробничого об'єднання „Побутсервіс”.
Додатковою угодою від 07 грудня 1993 року були підтверджені умови договору оренди від 01 червня 1989 року на майно згідно з додатком № 1 вартістю 566 973 тис. руб..
Станом на 01 січня 1993 року оціночна вартість вказаного майна склала, згідно з додатковою угодою, 262432100 тис. крб..
Згідно з пунктом 9.2 додаткової угоди від 07 грудня 1993 року орендар має право викупу орендованого майна.
У відповідності до пункту 1.1 Статуту, з 14 березня 2006 року виробничий кооператив „СКІФ-88” є правонаступником виробничої корпорації „СКІФ-88” (а.с.40, т.1).
Крім того, рішенням Державного арбітражу Кримської області від 15 січня 1991 року у справі № 42/ІІ-3 Обласне управління побутового обслуговування населення зобов'язано укласти з організацією орендарів –„Виробничо-технічний комбінат” договір оренди виробничо-технічного комбінату у строк до 30 січня 1991 року.
Згідно з пунктом 1.1 проекту договору від 24 жовтня 1990 року, наданого організацією орендарів –„Виробничо-технічний комбінат” Обласне управління побутового обслуговування населення (орендодавець) передає, а організація орендарів –„Виробничо-технічний комбінат” (орендар) приймає в оренду майно по балансу станом на 1 листопада 1990 року згідно з доданим до договору переліку № 1 з наступним викупом.
Рішенням виконавчого комітету Київської районної ради м. Сімферополя № 210/1 від 14 травня 1991 року був зареєстрований статут орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” (а.с. 17, т.1).
Постановою Кабінету Міністрів України “Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю та власністю Республіки Крим” від 14 квітня 1994 року № 238 до власності Республіки Крим вирішено передати розташоване на її території державне майно, у тому числі і частку майна орендних підприємств, що перебуває у загальнодержавній власності.
Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 29 лютого 1996 № 67 затверджений перелік об'єктів, які підлягають приватизації у 1996 році, зокрема, орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс”.
Наказом Фонду майна Автономної Республіки Крим № 464 від 17 квітня 1996 року за представництвом Фонду майна у м. Сімферополі закріплені об'єкти державної власності, які належать Автономній Республіці Крим, для організації та проведення їх приватизації у повному обсязі, зокрема, орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж.Дерюгіної, 15.
18 квітня 1996 року листом за № 76 представництво Фонду майна Автономної Республіки Крим у місті Сімферополі повідомило орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” про те, що це підприємство включено до переліку об'єктів, які підлягають приватизації, а також проінформувало, що згідно з наказом Фонду майна Автономної Республіки Крим від 17 квітня 1996 року № 464 орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” для організації проведення приватизації в повному обсязі закріплено за представництвом Фонду майна Автономної Республіки Крим у місті Сімферополі (а.с. 127, т.2).
Листом від 29 квітня 1996 року № 23 орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” повідомило представництво Фонду майна Автономної Республіки Крим у місті Сімферополі про намір приватизувати майно орендного підприємства трудовим колективом (л.д.126, т.2).
Рішення щодо приватизації майна орендного підприємства виробничо-технічний комбінат об'єднання “Кримсервіс” було прийняте органом приватизації 17-18 квітня 1996 року (а.с.125, т.2).
Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 18 жовтня 2000 року № 1465-2/2000 затверджений перелік майна, що належить Автономній Республіки Крим, що підлягає приватизації, до якого був включений цілісний майновий комплекс ДКВО “Побутсервіс” з частиною майна, переданого в оренду виробничому кооперативу “Скіф-88”, спосіб приватизації визначений як викуп.
Наказом Фонду майна Автономної Республіці Крим від 28 травня 2002 року № 434 було ліквідовано представництво Фонду майна Автономної Республіки Крим у місті Сімферополі, а його правонаступником визначений Фонд майна Автономної Республіки Крим.
Постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 18 вересня 2002 року № 231-3/02 “Про питання управління майном, що належить Автономній Республіці Крим” частина цілісного майнового комплексу колишнього ДКВО “Побутсервіс” за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж.Дерюгіної, 15 були включені в перелік майна, яке підлягає приватизації шляхом викупу (а.с.182, т.1).
31 серпня 2006 року Фонд майна Автономної Республіки Крим наказом № 635 затвердив висновок від 30 червня 2006 року, здійснений Кримським республіканським центром обліку нерухомого майна, про ринкову вартість об'єкту, який належить Автономній Республіці Крим, що складається з будівель та споруд колишнього Державно-комунального виробничого підприємства „Побутсервіс”, наданих в оренду виробничому кооперативу „Скіф-88” та розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15, який виключає 5 інвентарних одиниць, у тому числі: адміністративно - побутовий корпус, будівлю цеху по виготовленню столярних виробів, будівля пилорами, благоустрій, будівлю розчинного вузлу, благоустрій.
Листом № 08-09/12433 від 06 лютого 2007 року Фонд майна Автономної Республіки Крим повідомив орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс”, що для укладення договору оренди підприємству необхідно привести установчі документи у відповідність до чинного законодавства, а також просив надати пакет документів згідно з Переліком документів, які надаються орендарем орендодавцю для укладення договору оренди майна, яке находиться у державній власності, затверджений наказом Фонду майна України № 266 від 13 липня 1999 року.
14 листопада 2006 року орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” звернулось до Фонду майна Автономної Республіки Крим із пропозицією укласти договір оренди строком на 5 років на нерухоме майно, розташоване за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж.Дерюгіної ,15 (а.с. 169, т.1).
Згідно з даним висновком ринкова вартість вказаного об'єкту оцінки з урахуванням поліпшень станом на 30 червня 2006 року складає 669552, 00 грн., у тому числі ПДВ –111592 грн. (а.с.102, т.2).
16 квітня 2007 року Фонд майна Автономної Республіки Крим, посилаючись на постанову Верховної Ради Автономної Республіки Крим № 231-3/02 від 18 вересня 2002 року „Про питання управління майном, яке належить Автономній Республіці Крим” зі змінами, внесеними постановою № 723-3/03 від 19 листопада 2003 року, листом за № 03/1187 звернувся до виробничого кооперативу „СКІФ-88” з пропозицією викупити майно, яке належить Автономній Республіці Крим, у складі будівель та споруд колишнього Державно-кооперативного виконавчого об'єднання „Битсервіс” та розташоване за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15 (а.с.103, т.2).
Листом № 172 від 19 квітня 2007 року виробничий кооператив “СКІФ-88” повідомив Фонд майна Автономної Республіки Крим про згоду на приватизацію шляхом викупу орендованого майна, розташованого по вул. Ж. Дерюгіної, 15 за ціною 669552 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 111592 грн.(а.с. 104, т.2).
Листом № 177 від 26 квітня 2007 року виробничий кооператив “СКІФ-88” вдруге звернувся до Фонду майна Автономної республіки Крим та повідомив про згоду на приватизацію вказаного орендованого майна (а.с. 109, т.2).
Вважаючи, що орендне підприємство ”Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” має право на приватизацію спірного майна шляхом викупу, він звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим із даною позовною заявою.
Одночасно, виробничий кооператив “СКІФ-88”, стверджуючи, що спірні нежитлові приміщення є невід'ємними складовими частинами цілісного майнового комплексу, який знаходиться у його користуванні, що свідчить про виключне право кооперативу на викуп усього майна, також звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим із самостійними вимогами на предмет спору.
Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг, судова колегія дійшла висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги виробничого кооперативу “СКІФ-88” у повному обсязі, а апеляційної скарги Фонду майна Автономної Республіки Крим –частково, з огляду на наступне.
Статтею 289 Господарського кодексу України передбачено право орендаря на викуп об'єкту оренди за умови, що таке право передбачено договором оренди.
Абзацом 3 частини 3 статті 146 Господарського кодексу України встановлене, що приватизація державних (комунальних) підприємств чи їх майна здійснюється шляхом: викупу цілісного майнового комплексу державного (комунального) підприємства, зданого в оренду, у випадках та порядку, передбачених законом.
Частиною 9 статті 17 Закону України “Про приватизацію державного майна” встановлене право орендаря на викуп об'єкта оренди за умови, що це було передбачено договором оренди, укладеним до набрання чинності Законом України “Про оренду державного майна”. Орендар здійснює викуп об'єкта оренди відповідно до законодавства та договору оренди. Ціна об'єкта оренди визначається відповідно до статті 20 Закону України “Про приватизацію державного майна”—тобто шляхом проведення незалежної оцінки.
Право виробничого кооперативу „СКІФ-88” на оренду, та, як слід, і на викуп будівель та споруд, розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15 у складі нежитлових приміщень, а саме: адміністративно –управлінського корпусу з трьох поверхів літ. „А” площею 586, 8 кв.м., столярного цеху літ. „Б” з одного поверху з прибудовами літ. „Б-1”, „Б-2” загальною площею 1545, 7 кв.м., будівлі пилорами з одного поверху літ. „М” та навісу до нього літ. „П” загальною площею 998, 4 кв.м.., будівлі розчинного вузлу з 2-х поверхів літ. „І” загальною площею 48, 4 кв.м., благоустрію (газони, бетонні плити, бордюри) загальною площею 5146 кв.м. підтверджується договором оренди від 01 червня 1989 року, актом приймання-передачі від 30 червня 1989 року, додатковими угодами від 07 грудня 1993 року та 26 лютого 2005 року, на які є посилання суду у даній постанові.
Правомірність договору оренди будівельної ділянки № 2 від 01 червня 1989 року неодноразово підтверджувалась рішеннями суду, які набрали чинності, а також мировою угодою з Фондом майна Автономної Республіки Крим.
Так, рішенням арбітражного суду Автономної Республіки Крим від 18 червня 1992 року у справі № 137/683/Д-7 відмовлено у позові Кримському територіальному об'єднанню підприємств та організацій „Кримсервіс” до виробничо - кооперативного об'єднання „СКІФ-88” про визнання недійсним договору оренди від 01 червня 1989 року, укладеного з Державно-виробничим кооперативним об'єднанням „Побутсервіс”.
27 вересня 1993 року у справі № 8691-3-11 укладена мирова угода між Фондом Державного майна Автономної Республіки Крим та виробничим підприємством „СКІФ-88”, яким підтверджені умови договору оренди від 01 червня 1989 року на 21 рік.
Постановою арбітражного суду автономної Республіки Крим від 01 жовтня 1993 року у справі № 374-10/93 відмовлено в позові орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” до виробничої корпорації „СКІФ-88” про розірвання договору оренди від 01 червня 1989 року будівельної ділянки № 2 по вул. Ж. Дерюгіної, 15.
Включення Фондом майна Автономної Республіки Крим в приватизацію тільки 1/3 частини побутового корпусу (перший поверх) з посиланням на акт приймання –передачі від 30 червня 1989 року судова колегія вважає необґрунтованим з огляду на наступне (а.с. 33, т.1).
Фактично за договором оренди від 01 червня 1989 року та додаткам до нього від 07 грудня 1983 року та від 28 лютого 2005 року в оренду виробничому кооперативу „СКІФ-88” був переданий цілісний майновий комплекс будівельної ділянки № 2, у тому числі три поверхи побутового комплексу.
Це підтверджується рядком 42 Додатку № 1 до договору від 01 червня 1989 року „Перелік основних засобів Державно-виробничого кооперативного об'єднання „Побутсервіс”, переданих в оренду виробничо-кооперативному об'єднанню „СКІФ-88”, а також рядком 38 Акту приймання-передачі, де вказана балансова вартість усього корпусу у розмірі 127350 руб. (а.с. 46, 48, т.1).
Вказана вартість побутового корпусу ввійшла в загальну вартість майна, прийнятого в оренду, що склали 566973 руб..
Ця ж вартість майна підтверджується п.2 додаткової угоди від 07 грудня 1993 року до договору оренди від 01 червня 1989 року.
Виходячи з вказаної вартості здійснювався розрахунок орендної плати та вносились орендні платежі за орендоване майно, у тому числі за три поверхи побутового корпусу.
За даними інвентаризації 2006 року вартість орендованих основних фондів склала 256336 грн..
Судова колегія вважає, що відмовляючи у приватизації 2/3 частини побутового корпусу (2-ий і 3-ий поверхи), Фондом майна Автономної Республіки Крим порушується право виробничого кооперативу „СКІФ-88” на оренду цілісного майнового комплексу, яким є спірне майно.
Так, як вбачається з матеріалів справи, 2-ий і 3-ий повехи будівлі літ. А є невід'ємними частинами 1-го поверху цієї будівлі, приміщення № 8, 9, 10 літ. „Б” є невід'ємними частинами виробничого цеху літ. „Б”, майданчик літ. „П” є невід'ємною частиною пилорами літ. „М”, а підстанція літ. „К” є невід'ємною частиною усього комплексу.
Згідно зі статтею 131 Цивільного кодексу Української РСР складовою частиною речі є все те, що не може бути відділене від неї без пошкодження і істотного знецінення речі. При переході права на річ складові частини її не підлягають відділенню.
Відповідно до статті 191 Цивільного кодексу України підприємство є єдиним майновим комплексом, що використовується для здійснення підприємницької діяльності. До складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом. Підприємство як єдиний майновий комплекс є нерухомістю.
Частиною 2 статті 777 Цивільного кодексу України наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, у разі продажу речі, переданої у найм, має переважне право перед іншими особами на її придбання.
Частиною 1 статті 28 „Про оренду державного та комунального майна” встановлено, що орендареві забезпечується захист його права на майно, одержане ним за договором оренди, нарівні із захистом, встановленим законодавством щодо захисту права власності.
Згідно з абзацом 3 частини 3 статті 146 Господарського кодексу України приватизація державних (комунальних) підприємств чи їх майна здійснюється шляхом викупу майна державного (комунального) підприємства в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 289 Господарського кодексу України передбачено, що орендар має право на викуп об'єкта оренди, якщо таке право передбачено договором оренди. Умови викупу орендованого державного (комунального) майна (цілісного майнового комплексу) визначаються відповідно до закону. Орендар має право у будь-який час відмовитися від здійснення передбаченого в договорі права на викуп об'єкта оренди. Приватизація цілісних майнових комплексів, зданих в оренду, здійснюється у випадках і порядку, передбачених законом.
Згідно зі звітом про оцінку вартості спірного майна, здійсненого Кримським Республіканським центром обліку нерухомого майна, а саме - нежитлових приміщень 2-го, 3-го поверхів адміністративно –управлінського корпусу літ. „А”, переданих в користування за договором оренди виробничому кооперативу „СКІФ-88” станом на 30 червня 2006 року, тобто на дату здійснення оцінки 1-го поверху, вартість вказаного майна складає 210492 грн., у тому числі ПДВ –35082, 00 грн..
З урахуванням висновку про вартість об'єкту, затверджену наказом Фонду майна Автономної Республіки Крим від 31 серпня 2006 року № 635 в сумі 669552, 00 грн., у тому числі ПДВ –111592, 00 грн., загальна вартість майна, розташованого на 1-му, 2-му та 3-му поверхах будівлі складає 880044,00 грн., у тому числі ПДВ 146674, 00 грн..
Зазначене дає підстави для задоволення позовних вимог виробничого кооперативу „СКІФ-88” із визначенням вартості майна, що підлягає приватизації шляхом викупу в сумі 880044, 00 грн., у тому числі ПДВ -146674, 00 грн. .
Судова колегія вважає таким, що не підлягає задоволенню позов орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” з огляду на наступне.
Позивач просить спонукати Фонд майна Автономної Республіки Крим укласти договір купівлі-продажу майна, а саме - нежитлових приміщень другого та третього поверхів літ. А, приміщень № 8, 9, 10 літ. Б, літ. Г, Д, Е, Ж, З, И, К, Л, О, П, Х, розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15.
Однак, орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат “Кримсервіс” не набуло права на приватизацію зазначеного майна, оскільки, як зазначалося вище, частина з приведених ним приміщень знаходиться в оренді виробничого кооперативу „СКІФ-88” з 01 червня 1989 року яв якості цілісного майнового комплексу, а саме приміщення літ. „А”, яке складається з трьох поверхів, у тому числі 2-го та 3-го поверхів, що є предметом позову, приміщення літ. „Б” –цех по виготовленню столярних виробів, літ. „К” (підстанція) та літ. „П” (ділянка при пилорамі).
Орендне підприємство „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” не надав суду належних доказів його прав на майно, яке він вимагає продати.
Рішення арбітражного суду Автономної Республіки Крим від 15 січня 1991 року № 42/ІІ-3 про спонукання Кримського обласного побутового управління укласти договір оренди з організацією орендарів не є таким доказом, у зв'язку з наступним.
Статут орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” не містить відомостей про правонаступництво орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” від організації орендарів „Кримсервіс”, яка була позивачем у справі № 42/ІІ-3.
У матеріалах справи також відсутні докази того, що у наступному цей договір був прийнятий правонаступником орендодавця - Фондом майна Автономної Республіки Крим –відповідачем у даній справі.
Оскільки, вказані рішення були прийняті пізніше, ніж рішення від 15 січня 1991 року, надане позивачем, то вони мають над ним пріоритет.
Вказаними рішеннями підтверджується право виробничого кооперативу „СКІФ-88” на оренду спірного майна з 1989 року, що виключає передачу цього майна на законних підставах в 1991 році другій особі.
До того ж, в договорі оренди від 24 жовтня 1990 року, який набув чинності за рішенням суду від 15 квітня 1991 року, перелік майна відсутній, у зв'язку з чим, у позивача відсутні докази, які б підтверджували його право на майно, яке вказано у позові.
До цього договору також не доданий акт приймання –передачі майна, та як слід, відсутні докази прийняття майна позивачем в оренду.
Пунктом 4 договору, наданого позивачем був передбачений порядок викупу майна за спливом строку договору оренди.
Місячний строк сплинув 31 січня 2000 року.
В період строку позовної давності, встановленого статтею 71 Господарського кодексу України, у редакції 1963 року, позивач не звертався з позовом про викуп майна.
Строк позовної давності сплинув 31 січня 2003 року.
Згідно зі статтею 80 Цивільного кодексу України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
Згідно зі статтею 267 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
Заявою від 20 вересня 2007 року № 470 (вх. № 25395 від 21.09.07) сторона у справі –виробничий кооператив „СКІФ-88” заявив про порушення орендним підприємством „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” строку позовної давності.
За даних обставин правових підстав для задоволення позову орендного підприємства „Виробничо-технічний комбінат „Кримсервіс” не вбачається.
Невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, а також порушення норм матеріального права дає підстави суду апеляційної інстанції для скасування прийнятого у справі рішення.
Керуючись статтями 101, пунктом 2 статті 103, пунктом 4 частини 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу виробничого кооперативу „Скіф-88” задовольнити повністю.
2. Апеляційну скаргу Фонду майна Автономної Республіки Крим задовольнити частково.
3. Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 12 грудня 2007 року у справі № 2-13/9558-2007 скасувати.
Прийняти нове рішення у справі.
Позов виробничого кооперативу „Скіф-88” задовольнити.
Зобов'язати Фонд майна Автономної Республіки Крим укласти з виробничим кооперативом „Скіф-88”, що є правонаступником виробничої корпорації „Скіф-88”, договір купівлі-продажу будівель і споруд, що належали ДКВО „Побутсервіс”, які передані в користування за договором оренди виробничій корпорації „Скіф-88” від 01 червня 1989 року і додатковій угоді до нього від 07.12.1993 року за адресою: м. Сімферополь, вул. Ж. Дерюгіної, 15 в складі нежитлових приміщень, а саме: адміністративно-управлінського корпусу із 3-х поверхів літ. „А” площею 586, 8 кв.м., столярного цеху літ. „Б” з одного поверху з прибудовами літ. „Б-1”, „Б-2” загальною площею 1545,7 кв.м., будівлі пилорами з одного поверху літ. „М” і навісу до нього літ. „П” загальною площею 998, 4 кв.м., будівлі розчинного вузлу з 2-х поверхів літ. „І” площею 48, 4 кв.м., благоустрію (газони, бетонні плити, бордюри) площею 5146, 00 кв.м., прилеглі до будівель та споруд, що відчужуються в наступній редакції:
ДОГОВІР
купівлі - продажу майна, що належить Автономній Республіці Крим –будівель та споруд колишнього ДКВО „Побутсервіс”, переданого у користування за договором оренди виробничій корпорації „СКІФ-88”, розташованих за адресою: м.Сімферополь, вул.Ж.Дерюгіной, 15.
м.Сімферополь, дві тисячі сьомого року, місяця,
Ми, що нижче підписалися, ФОНД МАЙНА АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ, ЄДРПОУ: 00036860, місцезнаходження: м. Сімферополь, вул. Севастопольська, 17, в особі голови фонду майна в АРК Шиміна Юрія Владимировича, який діє на підставі Положення про Фонд, затвердженого Постановою Уряду Автономної Республіки Крим 02 листопада 1995 року №325 (зі змінами і доповненнями) (надалі „Продавець”), з однієї сторони, та ВИРОБНИЧИЙ КООПЕРАТИВ „СКІФ-88”, ЄДРПОУ: 13776966, місцезнаходження: вул.Промислова, 1, смт. Гвардійське, Сімферопольський район, АРК, Україна, 97513 правонаступник Виробничої корпорації „СКІФ-88”, в особі голови кооперативу Баркова Якова Йосиповича, який мешкає за адресою: м. Сімферополь, вул. Рождественська, б. 13, кв.15 і діє на підставі Статуту, зареєстрованого Сімферопольською районною державною адміністрацією від 29.05.91 №218 та перереєстрованого цією же адміністрацією від 14.03.2006 №11341230000000723 (надалі „Покупець”), з другої сторони, уклали цей Договір про нижчевикладене:
1. Предмет Договору
1.1. Продавець зобов'язується передати у власність Покупцю майно, що належить Автономній Республіці Крим –будівлі та споруди колишнього ДКВО „Побутсервіс”, передані у користування за договором оренди виробничій корпорації „СКІФ-88”, розташованих за адресою: м. Сімферополь, вул.Ж.Дерюгіної, 15, (далі „Об'єкт приватизації”), які є власністю Автономної Республіки Крим на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради 23.02.2007 на підставі рішення цієї ж ради від 23.02.2007 року №490, зареєстрованого Сімферопольським міжміським бюро реєстрації і технічної інвентаризації 19.03.2007, про що свідчить витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №13931862 від 19.03.2007, реєстраційний номер: 18205921, номер запису 569 в книзі 314, а Покупець зобов'язується прийняти Об'єкт приватизації, сплатити ціну відповідно до умов, що визначені в цьому Договорі, та зареєструвати Об'єкт приватизації у бюро технічної інвентаризації (далі БТІ).
Згідно з витягом з реєстру прав власності на нерухоме майно №13982204 від 22.03.2007 відчужуються нежитлові будівлі загальною площею 3179,3 кв.м. у складі: перший, другий та третій поверхи будівлі адміністративного корпусу літер „А” площею 586,8 кв.м., будівля деревообробного цеху літер „Б” з прибудовами літ.”Б-1”, „Б-2” загальною площею 1545,7 кв.м., будівля пилорами літери „М” і навіс літ. „П” площею 998,4 кв.м., споруда розчинного вузлу двуповерхня літер „І” площею 48,4 кв.м., благоустрій (газони, бетонне покриття, бордюри) площею 5146м2 біля будівель і споруд, що передаються у власність покупця.
Цей договір підлягає державній реєстрації у встановленому Законом порядку.
1.2. Право власності на Об'єкт приватизації переходить до Покупця після повної сплати ціни Об'єкта приватизації та податку на додану вартість в порядку, передбаченому законодавством і цим Договором, та державної реєстрації договору.
1.3. Згідно з висновком суб'єкта оціночної діяльності, виконаного Кримським центром обліку нерухомого майна, затвердженим наказом Фонду майна Автономної республіки Крим від 31.08.2006 №635, та звіту цього ж суб'єкту оціночної діяльності щодо вартості другого та третього поверхів адміністративно –управлінського корпусу літ «А», що передано у користування за договором оренди виробничій корпорації «СКІФ-88», ринкова вартість Об'єкта приватизації, що підлягає продажу за викупом, становить:
- 733370,0 грн. (сімсот тридцять три тисячі триста сімдесят гривень) без урахування ПДВ;
- 146674,0 грн. (сто сорок шість тисяч шестисот сімдесят гривень) –сума ПДВ.
- 880044,0 грн. (вісімсот вісімдесят тисяч сорок чотири гривні) - з урахуванням ПДВ.
2. Порядок розрахунків за придбаний об'єкт
2.1. Покупець зобов'язаний внести:
- грошові кошти за Об'єкт приватизації у сумі –880044,0 грн. (вісімсот вісімдесят тисяч сорок чотири гривні), у тому числі ПДВ –146674,0 грн. (сто сорок шість тисяч шестисот сімдесят гривень) за придбаний Об'єкт приватизації протягом 30 календарних днів з моменту нотаріального посвідчення та державної реєстрації цього Договору;
Термін сплати може бути продовжений ще на 30 календарних днів за умови внесення Покупцем не менш 50 відсотків від ціни продажу Об'єкта приватизації з урахуванням податку на додану вартість.
2.2. Розрахунки за придбаний Об'єкт приватизації здійснюються покупцем шляхом безготівкового перерахування всієї суми зі свого рахунку на рахунок Продавця.
2.3. Розрахунки за Об'єкт приватизації здійснюються Покупцем з р/р №26001256794051 КРУ „Приватбанк”, м.Сімферополь, МФО 384436, ЄДРПОУ 13776966.
2.4. Платіжні реквізити продавця для розрахунків за Об'єкт:
Отримувач: Фонд майна Автономної Республіки Крим, р/р: 37187020016362, МФО: 824026, ЄДРПОУ:00036860, Банк: Головне Управління Державного казначейства України в АРК, м.Сімферополь.
Призначення платежу: вид платежу, від (покупець), за договором №__ від ____, у т.ч. ПДВ.
3. Передача об'єкта
3.1. Передача Об'єкта здійснюється продавцем у власність Покупцю в 3-денний термін після повної сплати ціни за придбаний Об'єкт приватизації з урахуванням ПДВ.
3.2. Передача об'єкта продавцем і прийняття Об'єкта Покупцем у власність посвідчується актом приймання-передачі, який підписується сторонами.
4. Права та обов'язки сторін
4.1. Кожна сторона зобов'язується виконувати обов'язки, покладені на неї цим Договором, та сприяти другій стороні у виконані її обов'язків.
4.2. Сторони несуть матеріальну відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов цього Договору.
5. Обов'язки Покупця
5.1. Покупець зобов'язаний:
- у встановлений цим Договором термін сплатити вартість продажу Об'єкта приватизації з урахуванням ПДВ;
- прийняти Об'єкт у встановлений цим Договором термін у власність;
- здійснити реєстрацію нерухомого майна, яке входить до складу Об'єкта приватизації в БТІ;
- забезпечити утримання Об'єкта приватизації і прилеглої території в належному санітарному стані, дотримання чинних норм при подальшій експлуатації;
- питання земельних відносин щодо земельної ділянки, а також її розмірів під Об'єктом приватизації та прилеглої території Покупцем вирішуються самостійно в порядку, встановленому чинним законодавством;
- надавати Продавцю необхідні матеріали, відомості, документи тощо про виконання умов цього Договору. Не перешкоджати Продавцю у здійснені контролю за виконанням умов цього Договору.
5.2. Подальше відчуження та передача в заставу Покупцем Об'єкта приватизації до переходу до нього прав власності відповідно до умов цього Договору здійснюються за погодженням продавця із забезпеченням переходу до нового власника всіх забов'язань, невиконаних покупцем на момент такого відчуження, відповідальності за їх невиконання, визначених законодавством та цим Договором прав та обов'язків Покупця згідно з законодавством України.
5.3. Після набрання Покупцем прав власності на об'єкт приватизації, до нього переходять права володіння, користування та розпорядження об'єктом незалежно від волі продавця та інших осіб.
6. Обов'язки продавця
6.1. Продавець забов'язаний:
- передати Покупцю об'єкт приватизації по акту приймання - передачі у власність у встановлений цим договором строк;
одночасно з передачею об'екту передати покупцеві документи, що стосуються об'екту (технічний паспорт, оціночний акт);
- надати покупцеві усі необхідні документи для державної реєстрації договору.
- повідомляти Покупця в разі несвоєчасного внесення платежів за Об'єкт приватизації;
7. Відповідальність Покупця
7.1. У разі порушення Покупцем терміну оплати за Об'єкт приватизації чи терміну перерахування податку на додану вартість, вказану в пункті 2.1. цього договору, він сплачує продавцю пеню з сум недоїмки, яка нараховується в розмірі облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
7.2. Сплата пені не звільняє Покупця від обов'язків виконання договірних зобов'язань в натурі.
8. Відповідальність продавця.
8.1. У разі порушення Продавцем забов'язання щодо передачі об'єкту покупцеві, він сплачує покупцю штраф у розмірі 1% від вартості продажу об'єкта.
8.2. Сплата штрафа не звільняє Продавця від обов'язків виконання договірних забов'язань в натурі.
9. Гарантії та претензії
8.1. Продавець гарантує, що Об'єкт не входить до переліку об'єктів, що не підлягають приватизації, не є проданим, переданим, заставленим, не знаходиться під арештом, судових справ щодо нього немає.
10. Ризик випадкової загибелі об'єкта
9.1. Ризик випадкової загибелі або випадкового псування об'єкта приватизації несе Покупець з моменту державної реєстрації договору.
11. Форс-мажорні обставини (непереборна сила)
10.1. Сторони звільняються від відповідальності щодо виконання умов цього Договору у разі виникнення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Сторона, яка не може виконати умов цього Договору через виникнення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), повинна повідомити про це іншу сторону.
12. Вирішення спорів
11.1. Усі спори, що виникають при виконанні умов цього Договору або у зв'язку з тлумаченням розділів Договору, вирішуються у порядку, встановленому чинним законодавством.
13. Зміни умов Договору та його розірвання
12.1. Зміна умов цього Договору здійснюються за погодженням сторін згідно із законодавством України.
12.2. Всі зміни та доповнення до договору здійснюються тільки у письмовій формі з наступним посвідченням таких змін та доповнень в органах нотаріату.
12.3. У разі невиконання однією із сторін умов цього Договору він може бути змінений або розірваний на вимогу іншої сторони за рішенням господарського суду, з наслідками передбаченими Законом.
12.4. Зміна та розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, або за рішенням суду.
12.5. При розірванні договору продавець повертає покупцю усі отримані за договором кошти у 3-х денний термін. У разі неповернення коштів несе відповідальність згідно Закону за порушення грошових забов'язань
12.6. Якщо договір змінений або розірваний з вини однієї з сторін, то ця сторона відшкодує збитки іншій стороні, завдані зміною або розірванням договору.
14. Витрати
13.1. Всі витрати, пов'язані з нотаріальним посвідченням, реєстрацією Договору та змінами до нього бере на себе Покупець.
15. Додаткові вимоги
14.1. Цей Договір підлягає нотаріальному посвідченню, державній реєстрації у встановленому Законом порядку.
Цей договір складений у 3-х примірниках, які мають однакову юридичну силу. Один примірник Договору зберігається у справах нотаріуса, а інші видаються сторонам.
Повні юридичні адреса сторін:
Продавець: Покупець:
Фонд майна Автономної Виробничий кооператив
Республіки Крим „СКІФ-88”,
95015, м.Сімферополь, 97513, Сімферопольський район,
вул.Севастопольська, 17 смт.Гврадейске, вул.Промислова,1
р/р: 35421001000884 р/р№26001256794051
МФО: 824026 МФО:384436
ЄДРПОУ: 00036830 ЄДРПОУ: 13776966
Банк: Головне Управління Банк: КРУ КБ „Приватбанк”
Державного казначейства м.Сімферополь
України в АРК, податковий номер: 137769601243,
м.Сімферополь, індивідуальний номер свідоцтва про реєстрацію
податковий номер: 000368601298, номер платника податку на додану
свідоцтва про реєстрацію платника вартість: 00724200
податку на додану вартість: 00938666
Шимін Ю.В. Барков Я.І.
Господарському суду Автономної Республіки Крим видати наказ.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2008 |
Оприлюднено | 09.04.2008 |
Номер документу | 1508337 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Котлярова О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні