Ухвала
від 29.03.2011 по справі 2а-5801/10/2070
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2011 р. Справа № 2а-5801/10/2070

Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду у складі

Головуючого судді: Дюкарє вої С.В.

Суддів: Катунова В.В. , Перцо вої Т.С.

за участю секретаря судово го засідання Сущенко А.С.,

представників сторін: пози вача - Бондарця В.А., відпов ідача - Часника А.М.,

представника третьої особ и - Діанової С.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміще нні Харківського апеляційно го адміністративного суду ад міністративну справу за апел яційною скаргою Красноградс ької міжрайонної державної п одаткової інспекції Харків ської області - на постанову Х арківського окружного адмін істративного суду від 24.12.2010р. п о справі № 2а-5801/10/2070

за позовом Хрестищенс ького сільського споживчого товариства

до Красноградської між районної державної податков ої інспекції Харківської об ласті

про скасування рішення про застосування штрафних (ф інансових) санкцій,-

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Хрестищенськ е сільське споживче товарист во (надалі - Хрестищенське С СТ), звернувся до Харківськог о окружного адміністративно го суду з позовом до Красногр адської міжрайонної державн ої податкової інспекції в Ха рківській області (надалі - Краснорадська МДПІ, відпові дач), за участю третьої особи - Державної податкової адміні страції в Харківській област і (надалі - ДПА в Харківській області), в якому просив суд с касувати рішення відповідач а № 0001332306 від 11.11.2009 року про зас тосування штрафних (фінансов их) санкцій на суму 1745 грн.

Постановою Харківського о кружного адміністративного суду від 24.12.2010 р. по справі № 2-а-5801/1 0/2070 позов Хрестищенського сіл ьського споживчого товарист ва до Красноградської міжрай онної державної податкової і нспекції Харківської област і, третя особа - Державна подат кова адміністрація у Харківс ькій області про скасування рішення про застосування штр афних (фінансових) санкцій - задоволено у повному обсязі .

Скасовано рішення Красног радської МДПІ Харківської об ласті №0001332306 від 11.11.2009 року про зас тосування до Хрестищенськог о сільського споживчого това риства штрафних (фінансових) санкцій на суму 1745,00 грн.

Стягнуто з Державного бюдж ету України на користь Хрест ищенського сільського спожи вчого товариства (код ЄДРПОУ 30160558, юридична адреса: 63311, Харків ська область, Красноградськи й район, с.Хрестище, вул. Жовтн ева, 61) витрати із сплати судов ого збору в розмірі 3,40 грн. (три гривні 40 коп.).

Відповідач, не погодившись із вказаною постановою суду першої інстанції, подав апел яційну скаргу, в якій, посилаю чись на порушення судом перш ої інстанції при прийнятті о скаржуваної постанови норм м атеріального та процесуальн ого права, неповне з`ясування обставин по справі, просить с уд апеляційної інстанції пос танову Харківського окружно го адміністративного суду ві д 24.12.2010 р. по справі № 2-а-5801/10/2070 скасу вати; прийняти нову постанов у, якою повністю відмовити у з адоволенні позовних вимог Хр естищенського сільського сп оживчого товариства.

В обґрунтування вимог апел яційної скарги посилається н а порушення судом першої інс танції при прийнятті оскаржу ваної постанови норм п.12 ст.3 За кону України "Про застосуван ня реєстраторів розрахунков их операцій у сфері торгівлі , громадського харчування та послуг", ст.2, п.п.1, 3, 5 ст.9 Закону Ук раїни "Про бухгалтерський об лік та фінансову звітність в Україні", п.п.3.1, 3.12 Методичних ре комендацій з бухгалтерськог о обліку запасів, затверджен их наказом Міністерства фіна нсів України № 2 від 10.01.2007 року. Вв ажає такими, що не відповідаю ть вимогам чинного законодав ства України, висновки суду п ершої інстанції про належне оприбуткування позивачем то варів у Книзі надходження то варів магазину № 3 Хрестищенс ького ССТ та товарно-грошови х звітах на підставі первинн их документів, які фіксують ф акти здійснення господарськ их операцій, з посиланням на п орядок Правил оформлення і о бліку руху товарів та готівк и у підприємствах, організац іях (об`єднаннях) системи Цент ральної спілки споживчих тов ариств України. За таких обст авин, стверджує про порушенн я позивачем вимог п.12 ст.3 Закон у України "Про застосування р еєстраторів розрахункових о перацій у сфері торгівлі, гро мадського харчування та посл уг" щодо порядку ведення облі ку товарних запасів, а тому вв ажає правомірним застосуван ня до позивача штрафних (фіна нсових) санкцій на підставі с т.21 вказаного Закону у розмірі 1745,00 грн.

Представником третьої осо би - ДПА в Харківській облас ті - 15.03.2011 року подано заяву пр о приєднання до апеляційної скарги Красноградської МДПІ , у якій заявник просить суд ап еляційної інстанції задовол ьнити апеляційну скаргу Крас ноградської МДПІ, скасувати постанову Харківського окру жного адміністративного суд у від 24.12.2010 р. по справі № 2-а-5801/10/2070 ск асувати; прийняти нове рішен ня про відмову у задоволенні позовних вимог Хрестищенськ ого сільського споживчого то вариства. Вважає оскаржуване рішення суду першої інстанц ії таким, що прийняте з поруше нням вимог матеріального та процесуального права, зокрем а, п.12 ст.3 Закону України "Про за стосування реєстраторів роз рахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчу вання та послуг", ст.159 Кодексу а дміністративного судочинст ва України. З посиланням на ма теріали перевірки стверджує про правомірність застосува ння до позивача фінансових с анкцій згідно спірного рішен ня Красноградської МДПІ.

Представники відповідача та третьої особи в судовому з асіданні вимоги апеляційної скарги підтримали з викладе них у ній підстав, просили суд апеляційної інстанції поста нову Харківського окружного адміністративного суду від 24.12.2010 р. по справі № 2-а-5801/10/2070 скасув ати; прийняти нову постанову , якою повністю відмовити у за доволенні позовних вимог Хр естищенського сільського сп оживчого товариства.

Представник позивача в суд овому засіданні та в наданих до суду письмових заперечен нях просив суд апеляційної і нстанції залишити апеляційн у скаргу без задоволення, а по станову Харківського окружн ого адміністративного суду в ід 24.12.2010 р. по справі № 2-а-5801/10/2070 - бе з змін, як таку, що прийнята з д одержанням норм матеріально го та процесуального права. В важає, що відсутність наклад них в момент перевірки або їх неправильне оформлення не м оже бути віднесено до поруше нь встановленого порядку обл іку товарних запасів на скла дах та/або за місцем їх реаліз ації.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перев іривши в межах апеляційної с карги рішення суду першої ін станції, дослідивши матеріал и справи, вважає, що апеляційн а скарга задоволенню не підл ягає з наступних підстав.

Судом першої інстанції вст ановлено, що працівниками ДП А у Харківській області на пі дставі направлення від 21.10.2009 ро ку №12272, терміном дії до 30.10.2009 року , була проведена перевірка ма газину №3, який належить Хрест ищенському сільському спожи вчому товариству та розташов аний за адресою: Харківська о бласть, Красноградський райо н., с.Українка, вул. Центральна , 58, з питань дотримання суб'єкт ами господарювання порядку п роведення розрахунків за тов ари (послуги), вимог з регулюва ння обігу готівки, наявності патентів і ліцензій.

За результатами перевірки було складено акт перевірки №9618/20/40/23/30160558 від 22.10.2009р., яким встанов лено реалізацію товарно - мат еріальних цінностей, не опри буткованих за обліком, у сумі 872,50 грн. (відсутні накладні на т овар, що реалізується згідно з додатком №3).

Не погодившись з висновкам и акту перевірки №9618/20/40/23/30160558 від 2 2.10.2009р. позивачем подано до Крас ноградської МДПІ Харківсько ї області заперечення №29 від 0 9.11.2009р., разом з копіями прибутко вих накладних та товарно-гро шових звітів, які підтверджу ють належний облік товарів н а підприємстві.

Зазначені документи не бул и враховані податковим орган ом при прийнятті рішення.

На підставі висновків акту перевірки начальником Красн оградської МДПІ було винесен о рішення №0001332306 від 11 листопада 2009 року , яким до Хрестищенсько го сільського споживчого тов ариства були застосовані штр афні (фінансові) санкції у роз мірі 1745,00 грн., за реалізацію тов арів, які не обліковані у вста новленому порядку.

Позивач, не погодившись із з азначеним рішенням про засто сування штрафних (фінансових ) санкцій, оскаржив його до суд у.

Задовольняючи позовні вим оги про скасування рішення, с уд першої інстанції виходив з їх правомірності та обґрун тованості. На підтвердження своїх висновків суд зазначив , що порядок ведення обліку то варних запасів позивачем не порушувався, всі первинні до кументи були в наявності в бу хгалтерії підприємства, ориг інали документів були надані до податкового органу з запе реченнями на акт перевірки, о днак не були взяті до уваги пр и прийнятті оскаржуваного рі шення. Внаслідок чого застос ування до Хрестищенського СС Т штрафних (фінансових) санкц ій у розмірі 1745,00 грн. за реаліза цію товарно-матеріальних цін ностей, які не обліковані у вс тановленому порядку, необґру нтованим та безпідставним.

Колегія суддів погоджуєть ся з таким висновком суду пер шої інстанції, виходячи з нас тупного.

Відповідно до ч.1 ст.195 КАС Укр аїни суд апеляційної інстанц ії переглядає судові рішення суду першої інстанції в межа х апеляційної скарги.

Колегія суддів вважає за не обхідне зазначити, що загаль ні умови і порядок контролю з а додержанням суб'єктами під приємницької діяльності пор ядку проведення розрахунків за товари (послуги) встановле ні Законом України "Про засто сування реєстраторів розрах ункових операцій у сфері тор гівлі, громадського харчуван ня та послуг" №265/95-ВР від 06.07.1995р. (із змінами та доповненнями).

Пунктом 12 статті 3 Закону Укр аїни №265/95-ВР передбачено, що су б'єкти підприємницької діяль ності, які здійснюють розрах ункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жето нів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг зобов'язані вести у порядку, встановленому зако нодавством, облік товарних з апасів на складах та/або за мі сцем їх реалізації, здійснюв ати продаж лише тих товарів, я кі відображені в такому облі ку, за винятком продажу товар ів особами, які відповідно до законодавства оподатковуют ься за правилами, що не передб ачають ведення обліку обсягі в реалізованих товарів (нада них послуг).

Статтею 6 вказаного Закону в изначено, що облік товарних з апасів фізичною особою - суб'є ктом підприємницької діяльн ості ведеться у порядку, визн аченому чинним законодавств ом, а юридичною особою (її філі єю, відділенням, іншим відокр емленим підрозділом) - у поряд ку, визначеному відповідним національним положенням (ста ндартом) бухгалтерського обл іку. Облік ведеться з урахува нням особливостей, встановле них для суб'єктів малого підп риємництва. Обов'язок із веде ння обліку товарних запасів не застосовується до осіб, як і відповідно до законодавств а оподатковуються за правила ми, що не передбачають веденн я обліку придбаних або прода них товарів.

Правові засади регулюванн я, організації, ведення бухга лтерського обліку та складан ня фінансової звітності в Ук раїні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Украї ні" №996-XIV від 16.07.1999р. із змінами та д оповненнями (далі - Закон № 996-XIV ).

Статтею 2 Закону N996-XIV визначен о, що його дія поширюється на в сіх юридичних осіб, створени х відповідно до законодавств а України, незалежно від їх ор ганізаційно-правових форм і форм власності, а також на пре дставництва іноземних суб'єк тів господарської діяльност і, які зобов'язані вести бухга лтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Відповідно до пунктів 1, 3 і 5 с татті 9 Закону N996-XIV підставою дл я бухгалтерського обліку гос подарських операцій є первин ні документи, які фіксують фа кти здійснення господарськи х операцій. Первинні докумен ти повинні бути складені під час здійснення господарсько ї операції, а якщо це неможлив о - безпосередньо після її зак інчення. Для контролю та впор ядкування оброблення даних н а підставі первинних докумен тів можуть складатися зведен і облікові документи. Інформ ація, що міститься у прийняти х до обліку первинних докуме нтах, систематизується на ра хунках бухгалтерського облі ку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхо м подвійного запису їх на вза ємопов'язаних рахунках бухга лтерського обліку. Операції в іноземній валюті відобража ються також у валюті розраху нків та платежів по кожній ін оземній валюті окремо. Дані а налітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним ра хункам синтетичного обліку н а перше число кожного місяця . Господарські операції пови нні бути відображені в облік ових регістрах у тому звітно му періоді, в якому вони були з дійснені.

До документів, що є підставо ю для оприбуткування товару, як правило, належать накладн і, товарно-транспортні накла дні. Такі документи водночас є підставою для внесення зап исів до облікових бухгалтерс ьких реєстрів. Відсутність в ідповідних первинних докуме нтів, які підтверджують рух т оварно-матеріальних цінност ей, є порушенням встановлено го порядку ведення бухгалтер ського обліку.

Пунктом 1.2 Положення про док ументальне забезпечення зап исів у бухгалтерському облік у, затвердженого наказом Мін істерства фінансів України в ід 24 травня 1995 року № 88, зареєстр ованого в Міністерстві юсти ції України 5 червня 1995 року № 168/ 704, визначено, що господарські операції відображаються у б ухгалтерському обліку метод ом їх суцільного і безперерв ного документування. Записи в облікових регістрах провад яться на підставі первинних документів, створених відпов ідно до вимог цього Положенн я.

Згідно з пунктами 6.2, 6.8 зазнач еного Положення, первинні до кументи та облікові регістри , що пройшли обробку, бухгалте рські звіти і баланси до пере дачі їх до архіву підприємст ва, установи повинні зберіга тися в бухгалтерії у спеціал ьних приміщеннях або зачинен их шафах під відповідальніст ю осіб, уповноважених головн им бухгалтером. Видача перви нних документів, облікових р егістрів, бухгалтерських зві тів і балансів з бухгалтерії і з архіву підприємства, уста нови працівникам інших струк турних підрозділів може пров адитися тільки за рішенням г оловного бухгалтера.

Тобто, діючим законодавств ом прямо передбачено зберіга ння первинних документів у б ухгалтерії підприємства під відповідальністю осіб, упов новажених на ведення бухгалт ерського обліку на підприємс тві.

Відсутністю (порушенням) об ліку товарів за місцем реалі зації або зберігання, в розум інні Закону України "Про заст осування реєстраторів розра хункових операцій у сфері то ргівлі, громадського харчува ння та послуг", є неведення так ого обліку взагалі або веден ня його з порушенням встанов леного порядку, а не тимчасов а відсутність первинних доку ментів за місцем зберігання або реалізації товарно-матер іальних цінностей.

Згідно п.1.2 "Правил оформленн я і обліку руху товарів та гот івки у підприємствах, органі заціях (об'єднаннях) системи Ц ентральної спілки споживчих товариств України (Укоопспі лки)", затверджених постаново ю Правління Укоопспілки №153 ві д 18.09.1997 року, споживчі товариств а, споживспілки, їх власні і сп ільні підприємства, організа ції (об'єднання) (далі - підприє мства) забезпечують оформлен ня і облік руху товарів та гот івки своїми об'єктами роздрі бної торгівлі і громадського харчування: магазинами, відд ілами, секціями, кіосками, буф етами, павільйонами, ларками , автомагазинами тощо (далі - о б'єктами роздрібної торгівлі ) шляхом складання і подання т оварно-грошових звітів та ве дення Книги надходження това рів.

Положеннями п.1.3 зазначених Правил передбачено, що матер іально відповідальні особи о б'єктів роздрібної торгівлі зобов'язані у встановлені ст роки і за відповідний період подавати в бухгалтерію підп риємства товарно-грошові зві ти про рух і залишки товарів, т ари і грошових коштів за вста новленими формами.

Матеріально відповідальні особи всіх об'єктів роздрібн ої торгівлі (у т.ч. розподільчи х складів) подають в бухгалте рію товарно-грошові звіти з у сіма документами, що підтвер джують рух товарів, готівки т а тари за звітний період (пунк т п.2.1 Правил оформлення і облі ку руху товарів та готівки у п ідприємствах, організаціях ( об'єднаннях) системи Централ ьної спілки споживчих товари ств України).

Відповідно до п.п.4.1., 4.2. Правил №153, об'єкти роздрібної торгів лі ведуть Книги надходження товарів, які знаходиться у за відуючого об'єктом роздрібно ї торгівлі або уповноваженої ним особи (продавець) і надают ь службовим особам, які мають посвідчення на право провед ення перевірки.

Записи про надходження тов арів проводяться в Книзі зав ідуючим (ою) відразу після їх п рийняття на підставі відпові дних прибуткових документів (товарно-транспортних накла дних, прибутково-видаткових накладних, квитанцій про при йняття товарів на комісію, ак тів переоцінки тощо) у роздрі бних цінах (цінах продажу) з ко жного найменування окремо (п .4.7 Правил №153).

В ході проведення перевірк и, перевіряючими складено ві домість (додаток №3 до акту пер евірки від 22.10.2009р.), в якій було за значено про наявність фактич них залишків запасів (товарн о-матеріальних цінностей), ви явлених під час перевірки на загальну суму 872,50 грн. У відомо сті вказано про відсутність прибуткових накладних на пер елічені товари, внаслідок чо го зроблено висновок про пор ушення встановлено обліку то варних запасів.

Як встановлено судом першо ї інстанції та підтверджено в суді апеляційної інстанції , товар у магазині №3 с.Українк а обліковується в книзі надх одження товарів з відображен ням дати надходження, перелі ку товарів їх кількості та ці ни, яка зберігається в магази ні за місцем реалізації това рів.

Слід відмітити, що вказана о бставина відповідачем не зап еречується.

Колегія суддів зазначає, що позивачем до матеріалів спр ави надано копії накладних в ід постачальників, товарно-г рошові звіти з 08.07.2009р. по 16.07.2009р., з 16 .08.2009р. по 24.08.2009р., з 24.08.2009р. по 01.09.2009р., з 16.09.20 09 по 24.09.2009р. а також Книга надходж ення товарів у магазині №3 с.Ук раїнка, які спростовують вис новки акту перевірки про ная вність порушення п.12 ст.3 Закон у України "Про застосування р еєстраторів розрахункових о перацій в сфері торгівлі, гро мадського харчування та посл уг".

Також позивачем до суду над ано розпорядження голови пра вління підприємства №7 від 15.10.2 009 року про проведення інвента ризації і переоцінки цінност ей у магазині №3 у с.Українка, т а копію інвентаризаційного о пису товарно-матеріальних ці нностей від 15.10.2009 року, в якому в ідображено товар, який вказа ний у відомості до акту перев ірки як "не оприбуткований".

Оскільки залишки запасів (т оварно - матеріальних ціннос тей), які зазначені у відомост і (додаток №3 до акту перевірки від 22.10.2009р.), належним чином облі ковані підприємством у Книзі надходження товарів у магаз ині №3 Хрестищенського ССТ та товарно - грошових звітах на п ідставі первинних документі в, які фіксують факти здійсне ння господарських операцій ( видаткових накладних від пос тачальників), тому висновок п еревіряючих щодо реалізації неоприбуткованих товарно - м атеріальних цінностей не від повідає дійсності та спросто вується наданими позивачем п исьмовими доказами.

За таких обставин, колегія с уддів погоджується з виснов ком суду першої інстанції пр о те, що ненадання перевіряюч им накладних на товар під час перевірки не є безумовним св ідченням відсутності у суб'є кта господарювання обліку то варів або свідченням порушен ня цим суб'єктом встановлено го порядку обліку товарних з апасів на складах та/або за мі сцем їх реалізації.

Враховуючи наведене, колег ія суддів приходить до висно вку, що оскільки усі первинні документи були в наявності в бухгалтерії підприємства та порядок ведення обліку това рних запасів позивачем не по рушувався, застосування до п озивача штрафних (фінансових ) санкцій у розмірі 1745,00 грн. за р еалізацію товарно-матеріаль них цінностей, які не обліков ані у встановленому порядку, є необґрунтованим та безпід ставним.

Відповідно до положень час тини 2 статті 19 Конституції Ук раїни органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їх посадові особи зо бов'язані діяти лише на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.

Згідно із ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рі шень, дій чи бездіяльності су б'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни, зокрема, обґрунтовано, тоб то з урахуванням усіх обстав ин, що мають значення для прий няття рішення (вчинення дії).

Колегія суддів вважає за не обхідне відмітити, що позива чем при поданні 09.11.2009 року запер ечень до акту перевірки було надано відповідачеві товарн о-грошові звіти разом з оригі налами прибуткових накладни х на товар, що реалізовувався у магазині № 3, в якому було про ведено перевірку. Однак, в пор ушення приписів ч.3 ст.2 КАС Укр аїни, наявність у позивача вк азаних документів відповіда чем не було враховано при при йнятті спірного рішення від 11.11.2009 року № 0001332306.

Отже, колегія суддів, підтве рджує, що при прийнятті судов ого рішення у справі суд перш ої інстанції дійшов вичерпни х юридичних висновків щодо в становлення обставин справи і правильно застосував до сп ірних правовідносин сторін н орми матеріального та процес уального права.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростову ють.

Відповідно до ст. 200 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд апеляційної і нстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а пос танову суду - без змін, якщо в изнає, що суд першої інстанці ї правильно встановив обстав ини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм м атеріального і процесуально го права.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 25 4 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Кра сноградської міжрайонної де ржавної податкової інспекці ї Харківської області - залиш ити без задоволення.

Постанову Харківського ок ружного адміністративного с уду від 24.12.2010р. по справі № 2а-5801/10/2 070 - залишити без змін.

Ухвала набирає законної си ли з моменту її проголошення та може бути оскаржена у каса ційному порядку протягом два дцяти днів з дня складання ух вали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги бе зпосередньо до Вищого адміні стративного суду України.

Головуючий суддя Дюкарєва С.В.

Судді Катунов В.В.

Перцов а Т. С.

Повний текст ухвали вигото влений 04.04.2011 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.03.2011
Оприлюднено27.04.2011
Номер документу15090948
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5801/10/2070

Ухвала від 16.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голубєва Г.К.

Ухвала від 30.07.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голубєва Г.К.

Ухвала від 29.03.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Перцова Т. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні