Рішення
від 04.04.2011 по справі 5005/1203/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

5005/1203/2011

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

  

04.04.11р.

Справа № 5005/1203/2011

За позовом  Дніпродзержинської міської ради, м. Дніпродзержинськ 

до  Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш", м. Дніпродзержинськ  

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

                                                                      Суддя  Юзіков С.Г.

Представники:

позивача - Шульга М.О., головний спеціаліст, дов. №43-мр від 24.01.11р.

відповідача -   Головко В.А., помічник генерального директора з юр. питань, дов. від 12.01.11р. 

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, з урахуванням уточнень до позовної заяви,  просить внести зміни до п. 3.1 Договору оренди земельної ділянки від 01.10.03р., укладеного Дніпродзержинською міською радою з Відкритим акціонерним товариством "Дніпровагонмаш", посвідченого Державним нотаріусом Першої Дніпродзержинської державної нотаріальної контори Полянським Ю.М., зареєстрованого в реєстрі за №1-2817, виклавши його у редакції: "3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 2 293 351,08 грн./рік, що 191 112,59 грн./міс., і вноситься на рахунок місцевого бюджету".

Відповідач позов заперечує, мотивуючи тим, що до спірних правовідносин повинна застосовуватись саме та редакція закону, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, оскільки, згідно зі ст. 85 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. У даному випадку, остаточні правовідносини оренди виникли між сторонами у 2003р., тому на них неможливо поширити дію норм Податкового кодексу України від 02.12.10р. з огляду на наведені приписи Конституції України. Також зазначає, що лист від 25.11.10р., на який посилається Позивач у своїй позовній заяві, не містить пропозицій в розумінні чинного законодавства щодо внесення змін у п. 3.1 Договору, а лише повідомлялося про рішення  міської ради про визначення відсотку нормативної грошової оцінки для розрахунку орендної плати  за земельну ділянку 3,5,  а  також зобов'язує Відповідача терміново направити свого представника для  підписання додаткових угод до договорів оренди. Крім цього, листом від 15.12.08р. Відповідач звертався до Позивача з проханням не збільшувати розмір орендної плати, а залишити її на попередньому рівні, посилаючись на тяжке фінансове положення підприємства. Відповідач посилається на те, що Позивач, у порушення умов ст. 54 ГПК України, не надав жодного обґрунтованого розрахунку нового розміру орендної плати. Таким чином, вважає, що вимоги Позивача не мають жодних правових підстав, є абсолютно необґрунтованими та такими, що порушують основні принципи законодавства та земельних відносин в Україні, у зв'язку з чим, просидь суд у позові відмовити.

31.03.11р. Позивачем надано пояснення, у якому обґрунтовано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку.  

Згідно зі ст.75 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд

встановив:

01.10.03р. сторонами укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір), за яким Орендодавець (Позивач) надає, а Орендар (Відповідач) приймає у строкове платне володіння і користування земельну ділянку площею 32,2297 га, за адресою: вул. Українська, 4, згідно з планом земельної ділянки (кадастрові номери: 1210400000:02:004:0057; 1210400000:02:004:0058), що додається (п. 1.1 Договору).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.08.03р. № 184-07/ХХІУ (п. 1.2 Договору).

За умовою п. 1.3 Договору категорія земельної ділянки: землі підприємств іншої промисловості (1.10.5). Земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання для розміщення виробних будівель –12,2942 га; розміщення об'єктів інженерної інфраструктури –1,0672 га; розміщення зелених насаджень –3,7694 га; розміщення під'їзних залізничних колій –7,4475 га; під проходами, проїздами, площадками –7,6514 га (п. 1.5 Договору).

Відповідно до п. 1.4 Договору грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору: 55849172 грн.

Договір укладається на термін до 27.08.2053р. (п. 2.1 Договору).

У  п. 3.1 Договору сторонами погоджено, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі: 613 340,89 грн./рік, що становить 51 195,07 грн./міс, і вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту.

Пунктом 3.3 Договору встановлено, що  розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, товарів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно з п. 7.6 Договору у разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.

Позивачем   на адресу Відповідача  направлено листа від 25.11.10р. № 5вих-10/459, у якому повідомлялося  про прийняте рішення міськради про розміри орендної плати з урахуванням змін до Закону України "Про оренду землі", яким  визнано відсоток нормативної грошової оцінки для розрахунку орендної плати  за земельну ділянку 3,5 Відповідача та  ставилася вимога до Відповідача направити свого представника для підписання додаткових угод  до договорів оренди. У випадку незгоди  підписати додаткові угоди, позивач просив терміново повідомити про рішення Відповідача.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 309-VI від 03.06.2008р. у Закон України "Про оренду землі" внесено зміни, зокрема  ч.4, 5 ст. 21 викладені у редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки,  які перебувають  у державній  або  комунальній  власності,  надходить  до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

    для земель   сільськогосподарського   призначення  -  розміру земельного податку,  що встановлюється Законом України "Про  плату за землю";

    для інших  категорій  земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про  плату  за  землю".

    Річна орендна  плата  за земельні ділянки,  які перебувають у державній або  комунальній  власності,  не  може  перевищувати  12 відсотків  їх  нормативної  грошової  оцінки.  При  цьому  у  разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".

З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою  для  нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір   орендної   плати  встановлюється  у  договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Позивач вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до Договору, що є причиною спору.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю -  це  платіж,  який  орендар  вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.   Розмір, форма і  строки  внесення  орендної  плати  за  землю встановлюються  за  згодою  сторін у договорі оренди (крім строків внесення   орендної   плати   за  земельні  ділянки  державної  та комунальної    власності,   які   встановлюються   відповідно   до Податкового кодексу України.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням  її  розміру,  індексації,  форм платежу,   строків,   порядку   її   внесення   і  перегляду   та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни  умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідач позов заперечує, мотивуючи тим, що до спірних правовідносин повинна застосовуватись саме та редакція закону, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, оскільки, згідно зі ст. 85 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. У даному випадку, остаточні правовідносини оренди виникли між сторонами у 2003р., тому на них неможливо поширити дію норм Податкового кодексу України від 02.12.10р. з огляду на наведені приписи Конституції України. Також зазначає, що лист від 25.11.10р., на який посилається Позивач у своїй позовній заяві, не містить пропозицій в розумінні чинного законодавства щодо внесення змін у п. 3.1 Договору, а лише повідомлялося про рішення  міської ради про визначення відсотку нормативної грошової оцінки для розрахунку орендної плати  за земельну ділянку 3,5,  а  також зобов'язує Відповідача терміново направити свого представника для  підписання додаткових угод до договорів оренди. Крім цього, листом від 15.12.08р. Відповідач звертався до Позивача з проханням не збільшувати розмір орендної плати, а залишити її на попередньому рівні, посилаючись на тяжке фінансове положення підприємства. Відповідач посилається на те, що Позивач, у порушення умов ст. 54 ГПК України, не надав жодного обґрунтованого розрахунку нового розміру орендної плати. Таким чином, вважає, що вимоги Позивача не мають жодних правових підстав, є абсолютно необґрунтованими та такими, що порушують основні принципи законодавства та земельних відносин в Україні, у зв'язку з чим, просидь суд у позові відмовити.

31.03.11р. Позивачем надано пояснення, у якому обґрунтовано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить –65 524 314,62 грн. х 3,5 (Додаток № 2 до рішення міської ради від 27.08.08р. № 449-25/V) = 2 293 351,08 грн. –орендна плата за рік, таким чином, орендна плата за місяць становить –191 112,59 грн.

Відповідачем не надано доказів оскарження рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.08.08р. № 449-25/V. Відповідно, з урахуванням ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення є чинним і обов'язковим до виконання.

Відповідно до ст. 33, 34  ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які  відповідно  до  законодавства  повинні бути  підтверджені  певними  засобами  доказування,   не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що відбулась зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею; рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.08.08р. № 449-25/V; у п. 3.3 Договору сторони погодили,  що  розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, товарів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; інших випадках, передбачених законодавчими актами України, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати слід покласти  на Відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Змінити п. 3.1. Договору оренди земельної ділянки від 01.10.03р., укладеного Дніпродзержинською міською радою, 51931, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2 (код ЄДРПОУ 24604168) з Відкритим акціонерним товариством "Дніпровагонмаш", 51925, м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 4 (код ЄДРПОУ 05669819) посвідченого Державним нотаріусом Першої Дніпродзержинської державної нотаріальної контори Полянським Ю.М., зареєстрованого в реєстрі за №1-2817, виклавши його в такій редакції: "3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 2 293 351,08 грн./рік, що становить 191112,59 грн./міс., і вноситься на рахунок місцевого бюджету".

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш", 51925, м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 4 (код ЄДРПОУ 05669819) на користь Дніпродзержинської міської ради, 51931, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2 (код ЄДРПОУ 24604168) державне мито в розмірі 85,00 грн., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту.

Суддя                                                                                                                 С.Г. Юзіков           

Рішення підписане


СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення04.04.2011
Оприлюднено28.04.2011
Номер документу15093203
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/1203/2011

Ухвала від 24.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Постанова від 14.06.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Рішення від 04.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 24.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 24.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 31.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні