5005/2237/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.04.11р.
Справа № 5005/2237/2011
За позовом Заступника прокурора м. Кривого Рогу в інтересах держави в особі Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг
до Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум", м. Одеса
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Чередко А.Є.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від прокурора: Дидюк Н.О., посв. № 32 від 10.03.2009р.
Від позивача: не з'явився.
Від відповідача: Золотков С.О. - дов. б/н від 18.10.2010р.
СУТЬ СПОРУ:
Заступник прокурора м. Кривого Рогу звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Криворізької міської ради з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум", згідно якого просить суд внести зміни у пункт 6 договору оренди земельної ділянки № 040610801374 від 14.12.2006р., укладеного між Криворізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум", виклавши його в наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України від нормативної грошової оцінки на підставі витягу (або довідки) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області на рахунок відділення держказначейства у м. Кривому Розі № 33217812700024 у банку ГУДКУ у Дніпропетровській області МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992 щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що відповідач безпідставно відмовився внести зміни до договору оренди укладеного між сторонами, оскільки зміна умов договору викликана зміною розміру орендної плати за землю, встановленої ст. 21 Закону України „Про оренду землі”, а також набранням чинності Податковим кодексом України, що є підставою для зміни умов договору в судовому порядку згідно з ст. 188 ГК України, ст. 651 ЦК України.
Позивач підтримує позовні вимоги заступника прокурора у повному обсягу.
Відповідач надіслав до суду відзив на позов, згідно з яким позов не визнає з тих підстав, що між сторонами відсутній спір щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки після набрання чинності Податковим кодексом України позивач не звертався до відповідача з пропозицією внести зміни до договору.
Відповідач, також звернувся до суду з клопотанням про про передачу даної справи за підсудністю до господарського суду Одеської області, яке обгрунтовано тим, що адресою державної реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум" є м. Одеса, Малинівський район, вул. Варневська, б. 4, корпус Б.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокурора та відповідача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Криворізької міської ради від 27.09.2006р. № 397 ТОВ «СК Петроліум»було надано в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2117 га. для розміщення адміністративно-торговельного центру на вул. Волгоградській, 1д у Саксаганському районі міста Кривого Рогу.
На підставі вищезазначеного рішення міськради 27.11.2006р. між сторонами було укладено договір оренди земельної ділянки (далі –Договір) строком дії десять років, який 14.12.2006р. за № 040610801374 було зареєстровано у Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру».
Відповідно до п. 6 Договору, річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів на рахунок Управління держказначейства щомісячно протягом 30-тк календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.
Отже, розрахунок орендної плати за Договором було здійснено відповідно до вимог Закону України «Про оренду землі»в редакції станом на той час. Відповідно до вказаного Закону орендна плата за користування земельними ділянками, які знаходяться в державній і комунальній власності, не може бути менша ніж розмір земельного податку, який встановлений Законом України «Про плату за землю».
Законом України від 03.06.08р. № 309-VІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», а саме було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою, для земель несільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України „Про плату за землю”.
Відповідно до прикінцевих положень Закону України № 309-VІ від 03.06.2008 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", зазначений Закон набирає чинності з дня його опублікування (04.06.2008р.) та застосовується з дня втрати чинності відповідними положеннями розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Отже, умови спірного договору оренди в частині визначення розміру орендної плати перестали відповідати вимогам ст. 21 Закону України «Про оренду землі»(в новій редакції), внаслідок чого позивачем було надіслано відповідачу пропозицію від 19.11.2010р. № 6/18-616 разом з додатковою угодою про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 14.12.2006р. за № 040610801374, що підтверджується відповідною копією поштового повідомлення від 23.11.2010р. Відповіді відповідача щодо зміни умов договору не надходило та відповідну додаткову угоду не підписано (доказів не надано).
З огляду на вищенаведене, суд відхиляє доводи відповідача щодо відсутності між сторонами спору щодо внесення змін до умов Договору з підстав відсутності пропозиції позивача про зміну Договору.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Податковим кодексом України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Так, на даний час, у зв'язку з прийняттям 02.12.2010 року Податкового кодексу України, який вступив в дію 01.01.2011 року, Закон України «Про плату за землю»втратив чинність.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України»внесені зміни до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», а саме у частині другій слова «до Закону України «Про плату за землю» замінено словами «до Податкового кодексу України, а частину четверту , п'яту і сьому виключено (цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України).
Податковим кодексом України, зокрема встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (14.1.147), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (14.1.136).
Згідно до ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Розмір орендної плати не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти, електричні підстанції, електричні мережі - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно до ст. 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди земельної ділянки, який укладається сторонами - орендодавцем та орендарем.
Частиною третьою ст. 6 ЦК України визначено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади АР Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору має відповідати цьому акту (ст. 648 ЦК України).
Частинами 1, 2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках, і на умовах, встановлених договором або законом.
Як встановлено статтями 759 та 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди), і договором або законом можуть бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Відповідно до ст. 792 ЦК України, відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. Про це зазначено і в ст. 92 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із істотних умов договору оренди землі.
На виконання ст. 14 Закону України «Про оренду землі»постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04р. «Про затвердження Типового договору оренди землі»(зі змінами та доповненнями) затверджено Типову форму договору оренди землі, п. 13 якої визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, слід погодитись з заступником прокурора, що у зв'язку із законодавчою зміною річного розмір орендної плати за землю усі договори оренди землі, повинні відповідати вимогам чинного законодавства, і річний розмір орендної плати за землю не повинен бути меншим, трикратного розміру земельного податку.
Згідно з ст. 30 Закону України „Про оренду землі” та п. 33 Договору, зміна умов договору оренди здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до ст. 654 ЦК України, зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно з п. 11 Договору, розмір та сума орендної плати переглядається за станом на кожне перше число кварталу в межах терміну дії договору оренди у разі: зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв. м земель міста, здійснення грошової оцінки земель, зміни цін, тарифів, у т.ч. внаслідок інфляції, в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Згідно з п. 4 ст. 188 Господарського кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
При цьому слід зазначити, що не направлення відповідачу вимоги про внесення змін до умов Договору після набрання чинності Податковим кодексом України не є підставою для відмови у задоволенні позову, враховуючи існування, передбачених Договором та чинним законодавством України підстав для зміни умов Договору.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а відповідні заперечення відповідача безпідставними. Судові витрати за розгляд справи слід віднести на відповідача.
Не вбачає суд і достатніх підстав для задоволення клопотання відповідача про передачу справи № 5005/2237/2011 за підсудністю до господарського суду Одеської області.
Так, згідно з ч. 1 ст. 15 ГПК України, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні господарських договорів, справи у спорах про визнання договорів недійсними розглядаються господарським судом за місцезнаходженням сторони, зобов'язаної за договором здійснити на користь другої сторони певні дії, такі як: передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо.
Відповідно до ч. 7 ст. 16 ГПК України справи у спорах, передбачених пунктом 6 частини першої статті 12 цього Кодексу, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини, за винятком справ, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Враховуючи наведене, а також те, що за спірним договором відповідні зобов'язання виникають і у позивача, а спірні правовідносини є земельними у задоволенні клопотання відповідача слід відмовити.
З підстав вищенаведеного та керуючись ст.ст. 1, 2, 15, 16, 29, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни у пункт 6 договору оренди земельної ділянки № 040610801374 від 14.12.2006р., укладеного між Криворізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум", виклавши його в наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України від нормативної грошової оцінки на підставі витягу (або довідки) з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області на рахунок відділення держказначейства у м. Кривому Розі № 33217812700024 у банку ГУДКУ у Дніпропетровській області МФО 805012, код ЄДРПОУ 24230992 щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум" (65080, м. Одеса, вул. Варненська, буд. 4, корп. Б, Ідентифікаційний код 25417282) 85,00грн. держмита в доход держбюджету (Управління Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, Відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 24246786, МФО 805012, п/р 31118095700005), видати наказ.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СК Петроліум" (65080, м. Одеса, вул. Варненська, буд. 4, корп. Б, Ідентифікаційний код 25417282) 236,00грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в доход держбюджету (Управління Держказначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, Відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 24246786, МФО 805012, п/р 31217264700005), видати наказ.
Суддя
А.Є. Чередко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2011 |
Оприлюднено | 28.04.2011 |
Номер документу | 15093884 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Чередко Антон Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні