Постанова
від 28.04.2011 по справі 5005/689/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.04.2011 року Справа № 5005/689/2011

Дніпропетровс ький апеляційний господарсь кий суд у складі колегії судд ів:

головуючого судді Лото цької Л.О.- доповідача,

суддів: Бахмат Р.М., Євсти гнеєва О.С.

при секретарі: Колесник Д. А.

за участю представникі в :

прокурора: не явився

позивача: ОСО БА_1- предст., дов.№43-мр від 24.01.2011 р оку

відповідача: ОСОБА_2 - предст., дов. №9від 04.01.2011 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу Відкритого акціоне рного товариства “Дніпровсь кий металургійний комбінат і м. Ф.Е. Дзержинського” (м. Дніпр одзержинськ Дніпропетровсь кої області) на рішення госпо дарського суду Дніпропетров ської області від 16.02.2011р. у спра ві №5005/689/2011

за позовом: прокурора Заводського району м. Дніпро дзержинська Дніпропетровсь кої області (м. Дніпродзержин ськ Дніпропетровської облас ті) в інтересах держави в осо бі Дніпродзержинської міськ ої ради (м. Дніпродзержинськ, Д ніпропетровської області)

до: відкритого акціонер ного товариства “Дніпровськ ий металургійний комбінат ім . Ф.Е. Дзержинського” (м. Дніпро дзержинськ, Дніпропетровськ ої області)

про: внесення змін до п.3.1 договору оренди земельної ді лянки ( площа - 0,7915га) від 28.05.2004року.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарськ ого суду Дніпропетровської о бласті від 16 лютого 2011р. (підпис ано 21.02.2011р.) у справі №5005/689/2011 (суддя Загинайко Т.В.) задоволений по зов прокурора Заводського ра йону м. Дніпродзержинська Дн іпропетровської області в ін тересах держави в особі Дніп родзержинської міської ради до відкритого акціонерного товариства «Дніпровський ме талургійний комбінат ім. Ф.Е. Д зержинського»(м. Дніпродзерж инськ Дніпропетровської обл асті) про внесення змін до п. 3.1 договору оренди земельної ді лянки від 28.05.2004р. шляхом викладе ння його в наступній редакці ї: "п. 3.1. Річна орендна плата вно ситься "Орендарем" виключно у грошовій формі у трикратном у розмірі земельного податку , що встановлюється Податков им кодексом України, на підст аві Довідки про визначення г рошової оцінки земельної діл янки, виконаної Дніпродзержи нським міським управлінням з емельних ресурсів на рахунок місцевого бюджету". З відпові дача в дохід Державного бюдж ету України в особі управлін ня Держказначейства у Жовтне вому районі м. Дніпропетровс ька Головного управління Де ржавного казначейства Украї ни в Дніпропетровській облас ті стягнуто 85 грн. державного мита і 236 грн. витрат на інформа ційно-технічне забезпечення судового процесу.

Відповідач - відкрите акц іонерне товариства “Дніпров ський металургійний комбіна т ім. Ф.Е. Дзержинського” (м. Дні продзержинськ, Дніпропетров ської області), не погодившис ь із рішенням суду подав апел яційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарс ького суду Дніпропетровсько ї області від 16.02.2011 року по спра ві №5005/689/2011 та відмовити в позові . Скаржник вважає, що рішення г осподарського суду підлягає скасуванню у зв' язку з пору шенням норм матеріального пр ава, а саме ст. 58 Конституції Ук раїни, ст. 5 ЦК України та ст. 14 ЦК України. Оскільки зобов' яз ання щодо сплати орендної пл ати виникли між сторонами од ночасно в момент укладення д оговору оренди, скаржник вва жає, що на ці правовідносини н е розповсюджується дія новог о законодавства (у тому числі Податкового кодексу України , який набрав чинності з 01.01.2011р.). Крім того, суд залишив поза ув агою ту обставину, що позивач ем не надсилався лист з пропо зицією про внесення змін до д оговору оренди земельної діл янки відповідно до нового По даткового кодексу України, щ о є порушенням ч.ч. 2-4 ст. 188 Госпо дарського кодексу України.

Прокурор Заводського райо ну м. Дніпродзержинська Дніп ропетровської області відзив на апел яційну скаргу не надав, в судо ве засідання не з' явився. Бе ручи до уваги, що неявка проку рора не перешкоджає розгляду справи, явка останнього у суд ове засідання обов' язковою не визнавалася, матеріали сп рави є достатніми для її розг ляду, справа переглядалася б ез участі прокурора за наявн ими у справі матеріалами.

Дніпродзержинська міська рада (м. Дніпродзержинськ Дні пропетровської області) - по зивач, у відзиві на апеляційн у скаргу та представник пози вача у судовому засіданні по яснив, що рішення суду прийня то без порушення норм матері ального і процесуального пра ва та у відповідності з вимог ами чинного законодавства.

У судовому засіданні була о голошена вступна та резолюти вна частини постанови Дніпро петровського апеляційного г осподарського суду.

Заслухавши доповідь судді -доповідача, пояснення предс тавників сторін, перевіривши відповідність оскарженого р ішення нормам діючого законо давства, Дніпропетровський а пеляційний господарський су д дійшов висновку, що апеляці йна скарга не підлягає задов оленню, з наступних підстав:

28.05.2004 року між Дніпродзержинс ькою міською радою (орендода вець) і відкритим акціонерни м товариством “Дніпровський металургійний комбінат ім. Ф .Е. Дзержинського” (орендар) бу в укладений договір оренди з емельної ділянки, відповідно до якого орендодавець надає , а орендар приймає у строкове платне користування земельн у ділянку площею 0,7915га, що розт ашована за адресою: м. Дніпрод зержинськ, вул. Губи,17 , згідно з планом земельної ділянки, що додається. Підставою для над ання земельної ділянки в оре нду є рішення Дніпродзержинс ької міської ради від 16.11.2001р. №505 (пункти 1.1, 1.2 договору). Державна реєстрація договору здійсне на 08.06.2004 року за №01484.

Відповідно до п. 2.1 договір ук ладений на строк до 16.11.2026 року.

Пунктом 3.1 договору сторони встановили, що орендна плата вноситься орендарем виключн о у грошовій формі в розмірі: 1 1325,10 грн./рік, що становить 943,76 грн ./міс і вноситься на рахунок Де ржказначейства за місцем по даткового звіту.

Сторони дійшли згоди, що роз мір орендної плати щорічно п ереглядається у випадках і з моменту: зміни умов господар ювання, передбачених договор ом; у тому числі внаслідок інф ляційних процесів; збільшенн я розміру ставки земельного податку; інших випадках пере дбачених законодавчими акта ми України і визначається в о кремій угоді (п.3.3).

За умовами договору орендо давець має право вимагати ві д орендаря збільшення розмір ів орендної плати у разі збіл ьшення відповідно до законод авства розмірів земельного п одатку та інших мотивів, визн ачених у пункті 3.3 цього догов ору (п. 6.2.2).

Законом України “Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України” №309-VI від 03.06.200 8 року в Закон України “Про оре нду землі” були внесені змін и, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладе ні в наступній редакції: “Річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою: для земель сільськогосп одарського призначення - ро зміру земельного податку, що встановлюється Законом Укра їни “Про плату за землю”; для і нших категорій земель - три кратного розміру земельного податку, що встановлюється З аконом України “Про плату за землю”. Річна орендна плата з а земельні ділянки, які переб увають у державній або комун альній власності, не може пер евищувати 12 відсотків їх норм ативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орен даря на конкурентних засадах може бути встановлений біль ший розмір орендної плати, ні ж зазначений у цій частині”. В казаний закон набрав чинност і з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.

В зв' язку із введенням в ді ю Податкового кодексу Україн и з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон Украї ни „Про плату за землю” втрат ив чинність згідно ч. 2 Прикінц евих положень Кодексу. Питан ня сплати податку на землю та оплати орендної плати за кор истування земельною ділянко ю з 01.01.2011 року регулюється виклю чно Податковим кодексом Укра їни.

Згідно із статтею 287 Податко вого кодексу власники землі та землекористувачі сплачую ть плату за землю з дня виникн ення права власності або пра ва користування земельною ді лянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закон у України “Про оренду землі” орендна плата за землю - це п латіж, який орендар вносить о рендодавцеві за користуванн я земельною ділянкою. Розмір , форма і строки внесення орен дної плати за землю встановл юються за згодою сторін у дог оворі оренди (крім строків вн есення орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності, які вс тановлюються відповідно до П одаткового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфл яції, якщо інше не передбачен о договором оренди.

Розмір орендної плати за зе мельні ділянки встановлюєть ся у договорі оренди, але річн а сума платежу не може бути ме ншою для земель сільськогосп одарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється цим розділом; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщ ення, будівництва, обслугову вання та експлуатації об'єкт ів енергетики, які виробляют ь електричну енергію з відно влюваних джерел енергії, вкл ючаючи технологічну інфраст руктуру таких об'єктів (вироб ничі приміщення, бази, розпод ільчі пункти (пристрої), елект ричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативн ої грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків норма тивної грошової оцінки (ст.ст . 288.5-288.5.2 Податкового кодексу Укр аїни).

З метою вдосконалення земе льних відносин у сфері оренд и землі, встановлення економ ічно обґрунтованої орендної плати, приведення діючих дог оворів оренди землі у відпов ідність до вимог чинного зак онодавства, міською радою бу ло прийнято рішення №60-04/VІ від 28.01.2011р. «Про внесення змін до до говорів оренди землі», яким д оручено управлінню земельни х відносин міської ради пров одити роботу з орендарями зе мельних ділянок щодо приведе ння діючих договорів оренди землі у відповідність до вим ог статті 288 Податкового кодек су України (п.1.1.).

Відповідно ст. 13 Конституц ії України, земля є об'єктом пр ава власності Українського н ароду. Від імені Українськог о народу права власника здій снюють органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава з абезпечує захист прав усіх с уб'єктів права власності та г осподарювання, соціальну спр ямованість економіки. Усі су б'єкти права власності рівні перед законом. До розмежуван ня земель державної і комуна льної власності, повноваженн ями з розпорядження ними в ме жах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Зем ельного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції Ук раїни зобов' язує органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Ко нституції України органи міс цевого самоврядування в межа х повноважень, визначених за коном, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а т ому у разі прийняття відпові дним органом рішення про вне сення змін щодо ставок оренд ної плати за земельні ділянк и та затвердження нових коеф іцієнтів, що використовуютьс я для розрахунку орендної пл ати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взя ті судом до уваги лише у разі с касування такого рішення орг ану місцевого самоврядуванн я в установленому законом по рядку. п.3.4.7 Рекомендації Прези дії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 “Про пра ктику застосування господар ськими судами земельного зак онодавства”

Статтею 68 Конституції Укр аїни встановлено, що кожен зо бов'язаний неухильно додержу ватися Конституції України т а законів України.

Колегія суддів апеляційно го господарського суду вважа є також, що доводи відповідач а щодо порушення ст.58 Конститу ції України та відсутності п исьмової пропозиції позивач а щодо зміни умов договору ор енди землі від 28.05.2004р. не можуть бути підставою для відмови в позовних вимогах в силу наст упного: за статтею 58 Конституц ії України закони та інші нор мативно-правові акти не мают ь зворотної дії в часі, крім ви падків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальн ість особи. Згідно рішення Ко нституційного Суду України у справі за конституційним зв ерненням Національного банк у України щодо офіційного тл умачення положення частини п ершої статті 58 Конституції Ук раїни (справа про зворотну ді ю в часі законів та інших норм ативно-правових актів) від 09.02.1 999 року положення частини перш ої статті 58 Конституції Украї ни про те, що закони та інші но рмативно-правові акти не маю ть зворотної дії в часі, крім в ипадків, коли вони пом'якшуют ь або скасовують відповідаль ність особи, треба розуміти т ак, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особ и). Отже, суд не порушував зазн ачені норми. Крім того, слід вр аховувати, що зміни до догово ру вносяться не з моменту йог о укладення, а на майбутнє і ці зміни повністю відповідають чинному земельному законода вству України.

Аналогічної правової пози ції дотримується Вищий госпо дарський суд України (постан ова ВГСУ від 02.02.2010 року по справ і №32/175-09 та ін.) і Верховний Суд Ук раїни (постанова від 27.12.2010 року) .

У листі Вищого господарськ ого суду України від 06.08.2008 р. № 01-8/4 71 “Про деякі питання практики застосування у вирішенні ок ремих норм процесуального пр ава (за матеріалами справ, роз глянутих Верховним Судом Укр аїни)”, зокрема, зазначено: від повідно до частини другої ст атті 124 Конституції України юр исдикція судів поширюється н а всі правовідносини, що вини кають у державі. Як зазначено в резолютивній частині ріше ння Конституційного Суду Укр аїни від 09.07.2002 у справі щодо офі ційного тлумачення положенн я частини другої статті 124 Кон ституції України (справа про досудове врегулювання спорі в), положення частини другої с татті 124 Конституції України щ одо поширення юрисдикції суд ів на всі правовідносини, що в иникають у державі, в аспекті конституційного звернення н еобхідно розуміти так, що пра во особи (громадянина Україн и, іноземця, особи без громадя нства, юридичної особи) на зве рнення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене з аконом, іншими нормативно-пр авовими актами. За таких об ставин недотримання позивач ем вимог частини другої стат ті 188 Господарського кодексу У країни щодо обов'язку надсил ання іншій стороні пропозиці й про розірвання договору, у р азі виникнення такої необхід ності, не позбавляє позивача права звернутися за захисто м порушеного права шляхом вч инення прямого позову до від повідача про розірвання оспо рюваного договору. Крім то го, слід враховувати, що в силу ст.4 ГК України земельні відно сини не є предметом регулюва ння цього Кодексу.

За таких обставин рішення м ісцевого господарського суд у відповідає вимогам чинного законодавства і повинно бут и залишено без зміни, а апеляц ійна скарга - без задоволенн я.

На підставі вищевикладено го, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК Укра їни, Дніпропетровський апеля ційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Відкр итого акціонерного товарист ва “Дніпровський металургій ний комбінат ім. Ф.Е. Дзержинсь кого” (м. Дніпродзержинськ, Дн іпропетровської області) зал ишити без задоволення.

Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 16 лютого 2011 року у справі №5005/689/2011 залишити без зміни.

Головуючий суддя: Л.О.Лотоцька

Судді: Р.М. Бахмат

О.С.Євстигнеєв

(постанова виготовле на у повному обсязі 29.04.2011 року)

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.04.2011
Оприлюднено11.05.2011
Номер документу15125322
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/689/2011

Постанова від 28.04.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Судовий наказ від 04.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Рішення від 16.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 20.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні