Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 квітня 2011 р. справа № 2а/0570/3292/2011
Приміщення суду за адре сою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвард ійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 1 4-25 год.
Донецький окружний адмін істративний суд в складі:
головуючого судді Зекунов а Е. В.
при секретарі Коваль ському А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу
за позовом товариства з обм еженою відповідальністю «Ук рспецмонтаж»
до Єнакієвської державної податкової інспекції у Доне цькій області
про визнання протиправним та скасування рішення про за стосування фінансових санкц ій від 19.07.2010р. №0001372343/0
за участю
від позивача: ОСОБА_1 за д овірен.
від відповідача: ОСОБА_2 за довірен.
ВСТАНОВИВ:
Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «Укрспецмонтаж» (далі -Товар иство) звернувся з адміністр ативним позовом до Єнакієвсь кої державної податкової інс пекції у Донецькій області п ро визнання протиправним та скасування рішення про засто сування фінансових санкцій в ід 19.07.2010р. №0001372343/0.
В обґрунтування вимо г позивач зазначив, що у пері од з 16.06.2010р. по 07.07.2010р. відповідачем була проведена перевірка то вариства з питань дотримання вимог податкового законодав ства оформленої актом №1099/23/31737838 від 12.07.2010р. На підставі акту від повідачем прийнято рішення п ро застосування фінансових с анкцій від 19.07.2010р. №0001372343/0 на суму 590 000грн. за порушення п.2.6 глави 2 По ложення про ведення касових операцій у національній валю ті в Україні.
Вважає, що зазначене р ішення винесено з порушенням вимог чинного законодавства , просить визнати його неправ омірним та скасувати.
В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав та просив його задовольн ити.
Представник відповідача п роти позову заперечував, вва жає, що рішення про застосува ння фінансових санкцій від 19.0 7.2010р. №0001372343/0 винесено податковим органом на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України. Просить відмо вити у задоволенні позову.
Перевіривши матеріали спр ави, вирішивши питання чи мал и місце обставини, якими обґр унтовувалися вимоги та запер ечення, та якими доказами вон и підтверджуються, чи є інші ф актичні дані, які мають значе ння для вирішення справи, та д окази на їх підтвердження, як у правову норму належить зас тосувати до цих правовідноси н, суд приходить до висновку п ро наступне.
Позивач - товариство з обме женою відповідальністю «Укр спецмонтаж» зареєстровано я к юридична особа Єнакієвськи м виконавчим комітетом міськ ої ради 11.06.2002р., свідоцтво про де ржавну реєстрацію серії АОО від 11.06.2002р. №691311, код за ЄДРПОУ 31737838.
Відповідно до пункті в 2 та 11 статті 11 Закону “Про дер жавну податкову службу в Укр аїні” органи державної подат кової служби у випадках, в меж ах компетенції та порядку, вс тановлених законами України , мають право, здійснювати кон троль за додержанням порядку проведення готівкових розра хунків за товари (послуги) у вс тановленому законом порядку , наявністю свідоцтв про держ авну реєстрацію суб'єктів пі дприємницької діяльності, лі цензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню від повідно до закону, з наступно ю передачею матеріалів про в иявлені порушення органам, я кі видали ці документи, торго вих патентів, застосовувати до платників податків фінанс ові (штрафні) санкції, стягува ти до бюджетів та державних ц ільових фондів суми недоїмки , пені у випадках, порядку та р озмірах, встановлених закона ми України.
Судом встановлено, 07.12.2009р. між Товариством "Укрспецмонтаж" та директором цього товарис тва - ОСОБА_1 укладено до говір на надання поворотної фінансової допомоги Товарис тву у розмірі 118000 грн. строком н а 1 місяць, у зв' язку з відсут ністю грошових коштів на роз рахунковому рахунку підприє мства.
У судовому засіданні предс тавник позивача ОСОБА_1 по яснив, що фінансову допомогу Товариству у вигляді готівк ових коштів він не надавав, до каси підприємства готівкови х коштів не вносив.
07.12.2009р. він особисто, на викона ння умов зазначеного договор у здійснив перерахування гот івкових коштів у сумі 118000 грн. ч ерез відділення №1 м. Єнакієве ЗАТ «Донгорбанк» на розраху нковий рахунок ТОВ «Укрспецм онтаж». Для переказу готівки , ОСОБА_1 на вимогу працівн ика банку надавав свій паспо рт та договір на надання пово ротної фінансової допомоги в ід 07.12.2009р.
Перерахування коштів підт верджується квитанцією №01 ЗА Т «Донгорбанк» від 07.12.2009р. У заз наченій квитанції у графі пл атник зазначено ТОВ «Укрспец монтаж» через ОСОБА_3, код платника 3137838, отримувач - «Укрс пецмонтаж».
Згідно банківської виписк и відділення №1 м. Єнакієве ЗАТ «Донгорбанк» від 07.12.2009р. кошти у розмірі 118000грн. перераховано товариству «Укрспецмонтаж » у вигляді фінансової допом оги від директора.
У період з 16.06.2010р. по 07.07.2010р. що на підставі наказу Єнакієвсько ї ОДПІ від 14.05.2010 року № 127 та напра влень від 16.06.10 № 90, від 01.07.2010р. № 97, рев ізорами проведена позаплано ва виїзна перевірка Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "Укрспецмонтаж" з питань дотримання вимог По ложення про ведення касових операцій у національній валю ті в Україні, затвердженого п остановою Правління Націона льного банку України від 15.12.2004р . №637, Закону України від 06.07.1995р. № 2 65/95-ВР "Про застосування реєстр аторів розрахункових операц ій у сфері торгівлі, громадсь кого харчування та послуг" із змінами та доповненнями, Зак ону України від 23.03.96р. №98/96-ВР "Про патентування деяких видів п ідприємницької діяльності" і з змінами та доповненнями, п.4 Указу Президента України "Пр о заходи щодо нормалізації п латіжної дисципліни у народн ому господарстві України " ві д 16.03.1995р. №227, Закону України "Про д ержавне регулювання виробни цтва і обігу спирту етиловог о, коньячного і плодового, алк огольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995р. №481/95-ВР із змі нами та доповненнями за пері од з 01.01.2009 року по 31.03.2010 року відпов ідно до затвердженого плану перевірки
Результати перевірки офор млені актом №1099/23/31737838 від 12.07.2010р.
В акті зазначено, що перевір кою дотримання підприємство м порядку оприбуткування над ходжень готівки, згідно Поло ження про ведення касових оп ерацій у національній валюті в Україні, затвердженого пос тановою Правління НБУ №637 від 15.12.2004 р., із змінами та доповненн ями встановлено порушення п. 2.6 глави 2 Положення про веденн я касових операцій у націона льній валюті в Україні, затве рдженого постановою Правлін ня НБУ №637 від 15.12.04 р., із змінами т а доповненнями - не оприбутку вання у касу підприємства го тівкових коштів у сумі 118000,00 грн . (надходження фінансової доп омоги директора), а саме: 07.12.2009р. з гідно квітанції №01 ЗАТ "Донгор банка", МФО 3334970 на суму 118000,00грн. То вариством з обмеженою відпов ідальністю "Укрспецмонтаж" н а власний розрахунковий раху нок підприємства були внесен і готівкові кошти у сумі 118000,00гр н. В платіжній квитанції №01 ві д 07.12.2009р. зазначений платник: TOB "У крспецмонтаж" через ОСОБА_1 , код платника 31737838, отримувач платежу TOB "Укрспецмонтаж".
На підставі зазначен ого та дослідивши дані касов ої книги, квитанції №01 ЗАТ «До нгорбанк» від 07.12.2009р.на суму 118,00 г рн. відповідач зробив виснов ок, що готівкові кошти фінанс ової допомоги директора від імені підприємства були внес ені на розрахунковий рахунок підприємства без попередньо го оприбуткування до каси пі дприємства.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято рішен ня про застосування до TOB "Укрс пецмонтаж" фінансових санкці й від 19.07.2010р. №0001372343/0 на суму 590000грн. з а порушення п.2.6 глави 2 Положен ня про ведення касових опера цій у національній валюті в У країні.
Рішення про застосування ф інансових санкцій №0001372343/0 у адм іністративному порядку було оскаржено позивачем до ДПА в Донецькій області та ДПА Укр аїни, проте у задоволені скар ги йому було відмовлено (ріше ння ДПА України від 16.11.2010р. №12183/6/25-0 415)
Не погодившись з рішенням п одаткового органу, позивач з вернувся до суду з адміністр ативним позовом.
Спірні правовідносини рег улюються «Положенням про вед ення касових операцій у наці ональній валюті в Україні» з атвердженим постановою Прав ління НБУ №637 від 15.12.2004 р., зареєст рованим в Міністерстві юстиц ії України 13 січня 2005 р. за N 40/10320.
Це Положення розробл ено відповідно до статті 33 Зак ону України "Про Національни й банк України", визначає поря док ведення касових операцій у національній валюті Украї ни підприємствами (підприємц ями), а також окремі питання ор ганізації банками роботи з г отівкою.
Пунктом 2.6 глави 2 Полож ення встановлено, що уся готі вка, що надходить до кас, має с воєчасно (у день одержання го тівкових коштів) та в повній с умі оприбутковуватися. Оприб уткуванням готівки в касах п ідприємств, які проводять го тівкові розрахунки з оформле нням їх касовими ордерами і в еденням касової книги відпов ідно до вимог глави 4 цього Пол оження, є здійснення обліку г отівки в повній сумі її факти чних надходжень у касовій кн изі на підставі прибуткових касових ордерів.
Згідно абзацу першого пунк ту 4.2 глави 4 Положення усі надх одження і видачу готівки в на ціональній валюті підприємс тва відображають у касовій к низі.
«Інструкція про касові опе рації в банках України» затв ерджена постановою Правлінн я Національного банку Україн и від 14 серпня 2003 р. N 337, зареєстро вана в Міністерстві юстиції України 5 вересня 2003 р. за N 768/8089 (да лі -Інструкція).
Ця Інструкція встановлює п орядок і вимоги щодо здійсне ння банками, їх філіями та від діленнями (далі - банки) касови х операцій у національній та іноземній валютах, регулює в заємовідносини банків з тери торіальними управліннями На ціонального банку (далі - тери торіальні управління), іншим и банками та клієнтами з цих п итань. Касові операції прово дяться банками лише після од ержання ліцензії Національн ого банку.
Главою 1 Розділу III Інструкці ї встановлені загальні вимог и до оформлення касових доку ментів. Так, до касових докуме нтів, які оформляються згідн о з касовими операціями, визн аченими цією Інструкцією, на лежать: заява на переказ готі вки (додаток 6), прибутково-вид атковий касовий ордер (додат ок 7), заява на видачу готівки (д одаток 8), прибутковий касовий ордер (додаток 9), видатковий к асовий ордер (додаток 10), грошо вий чек (додаток 11), а також раху нки на сплату платежів та док ументи, установлені відповід ною платіжною системою для в ідправлення переказу готівк и та отримання його в готівко вій формі.(п.1)
До обов'язкових реквізитів касових документів, які офор млюються для зарахування сум и готівки на відповідні раху нки (крім перелічених вище), та кож належать: номер рахунку о тримувача та назва банку отр имувача. Усі реквізити в касо вих документах мають бути за повнені згідно з правилами, з азначеними в додатку 14 до цієї Інструкції. Крім обов'язкови х, касові документи можуть мі стити й інші реквізити, потрі бні для здійснення окремих о перацій з готівкою. Додатков і реквізити можуть бути допи сані в касовому документі ві д руки ручкою.
Заповнює касові документи клієнт від руки ручкою чи за д опомогою технічних засобів а бо працівник банку за згодою клієнта із застосуванням те хнічних засобів або системи автоматизації банку (далі - СА Б).(3.)
Для проведення ідентифіка ції осіб, які здійснюють опер ації з готівкою без відкритт я рахунку на суму, що перевищу є 50000 грн., або еквівалент цієї с уми в іноземній валюті, у касо вих документах мають бути за значені реквізити про особу, визначені законодавством Ук раїни про запобігання та про тидію легалізації (відмиванн ю) доходів, одержаних злочинн им шляхом.
Реквізити для ідентифікац ії осіб обов'язково мають бут и зазначені в касових докуме нтах за допомогою технічних засобів або від руки на підст аві пред'явлених клієнтом ві дповідних документів.
Під час приймання від клієн тів банку касових документів за операціями з готівкою без відкриття рахунку на суму, що перевищує 50000 гривень або екві валент цієї суми в іноземній валюті, банк перевіряє належ ність пред'явленого паспорта або документа, що його заміню є, клієнту та відповідність д аних документа тим даним, що з азначені в касовому документ і.(5.)
Після завершення прийманн я готівки клієнту видається квитанція (другий примірник прибуткового касового докум ента) або інший документ, що є підтвердженням про внесення готівки у відповідній платі жній системі. Квитанція або і нший документ, що є підтвердж енням про внесення готівки у відповідній платіжній систе мі, має містити найменування банку, який здійснив касову о перацію, дату здійснення кас ової операції (у разі здійсне ння касової операції в після операційний час - час виконан ня операції), а також підпис пр ацівника банку, який прийняв готівку, відбиток печатки (шт ампа) або електронний підпис працівника банку, засвідчен ий електронним підписом САБ. (п.8)
Додатком 14 до Інструкції вс тановлені правила заповненн я реквізитів касових докумен тів. Так у графі «Платник» заз начається:
- назва юридичної особи та п різвище, ім'я, по батькові особ и, яка уповноважена діяти від імені юридичної особи, що зді йснює переказ готівки;
- якщо переказ готівки здійс нює фізична особа, то зазнача ється її прізвище, ім'я та по б атькові (ідентифікаційний аб о реєстраційний номер, номер особового рахунку);
-у разі здійснення операцій з готівкою без відкриття рах унку на суму, що перевищує 50000 г ривень або еквівалент цієї с уми в іноземній валюті, у касо вих документах мають зазнача тися реквізити, передбачені в пункті 5 глави 1 розділу III ціє ї Інструкції.
- у прибутковому, видатковом у та прибутково-видатковому касових ордерах зазначаєтьс я прізвище, ім'я, по батькові п рацівника банку.
При оформленні прибутково -видаткового касового ордера на загальну суму здійснених касових операцій цей реквіз ит не заповнюється.
Не погодившись з висновком відповідача щодо порушення Товариством Положення про ве дення касових операцій, пози вач звернувся з запитом до ЗА Т «Донгорбанк» для надання і нформації стосовно платежу в ід 07.12.2009р.
Листом від 07.07.2010р. №617 ЗАТ «Донг орбанк» повідомив, що по елек тронному платежу №01 від 07.12.2009р. н а суму 118000 грн. реквізити плате жу: платник ОСОБА_1, отриму вач TOB "Укрспецмонтаж".
З матеріалів справи вбачає ться, що під час перевірки рев ізор податкового органу зроб ив висновок, що готівкові кош ти фінансової допомоги дирек тора від імені підприємства були внесені на розрахункови й рахунок підприємства без п опереднього оприбуткування до каси підприємства лише на підставі касової книги та кв итанції №01 ЗАТ «Донгорбанк» в ід 07.12.2009р. на суму 118,00 грн. Проте, до говір на надання поворотної фінансової допомоги від 07.12.2009р ., наданий до перевірки відпов ідачу (що підтверджується до датком №6 до довідки до акту пі дписаного ревізором), відпов ідачем не досліджувався, поя снення від посадових осіб що до відображеного в акті факт і порушення податкового зако нодавства не витребовувалис ь.
«Порядок оформлення резул ьтатів невиїзних документал ьних, виїзних планових та поз апланових перевірок з питань дотримання податкового, вал ютного та іншого законодавст ва» (що діяв на час виникнення спірних правовідносин) затв ерджений наказом Державної п одаткової адміністрації Укр аїни від 10 серпня 2005 року N 327 заре єстрований в Міністерстві юс тиції України 25 серпня 2005 р. за N 925/11205.
Підпунктом 2.3.2 пункту 2.3 Поряд ку встановлено, що за кожним в ідображеним в акті фактом по рушення податкового законод авства необхідно:
висвітлити показники, які в ідображаються суб'єктом госп одарювання у податковій та і ншій звітності, та фактичні п оказники, виявлені у ході пер евірки на підставі первинних документів податкового та б ухгалтерського обліку суб'єк та господарювання у розрізі періодів у грошових одиницях , передбачених звітністю;
у разі виявлення розбіжнос тей чітко викласти зміст пор ушення з посиланням на конкр етні пункти і статті нормати вно-правових актів, що поруше ні платником податків, зазна чити період (місяць, квартал, р ік) фінансово-господарської діяльності платника податкі в, в якому дане порушення здій снено, при цьому додати до акт а письмові пояснення посадов их осіб суб'єкта господарюва ння щодо встановлених поруше нь;
зазначити первинний докум ент, на підставі якого вчинен о записи у податковому та бух галтерському обліку (навести кореспонденцію рахунків опе рацій), та інші докази, що дост овірно підтверджують наявні сть факту порушення;
у разі відсутності первинн их документів або ненадання для перевірки первинних та і нших документів, що підтверд жують факт порушення, зазнач ити перелік цих документів. П ри цьому до акта перевірки до даються пояснення посадових осіб або інших працівників с уб'єкта господарювання (у меж ах їх компетенції), що перевір яється, щодо відсутності пер винних та інших документів;
у разі відмови посадових ос іб суб'єкта господарювання н адати перевіряючим письмові пояснення щодо встановлених порушень та/або причин ненад ання первинних та інших доку ментів, що підтверджують вст ановлені порушення, факти ві дмови відобразити в акті.
На підставі викладеного су д приходить до висновку, що ві дповідач прийняв рішення про застосування фінансової сан кції до ТОВ "Укрспецмонтаж" не обґрунтовано, без дослідженн я усіх доказів, які встановлю ють наявність або відсутніст ь факту порушення податковог о законодавства.
Статтею 19 Конституції Украї ни визначено, що правовий пор ядок в Україні ґрунтується н а засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушени й робити те, що не передбачено законодавством. Органи держ авної влади зобов' язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачений Конституцією та зак онами України.
Діючим законодавством не п ередбачено обов' язок суб' єкта господарювання оприбу ткувати до каси підприємства готівкові кошти фінансової допомоги, які вносяться фізи чною особою через установу б анку на розрахунковий рахуно к підприємства.
Надаючи правову оцінку дія м та рішенню відповідача суд виходить з приписів ч. 3 ст. 2 КА С України, відповідно до яких , у справах щодо оскарження рі шень, дій чи бездіяльності су б'єктів владних повноважень, адміністративні суди переві ряють: чи прийняті (вчинені) во ни на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України; з використанням пов новажень з метою, з якою це пов новаження надано; обґрунтова но, тобто з урахуванням усіх о бставин, що мають значення дл я прийняття рішення (вчиненн я дії); безсторонньо (неуперед жено); добросовісно; розсудли во; з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації; пропорційно, зокрем а з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; своєчасно, тобто протяго м розумного строку.
Згідно до частини 1 ст. 69 КАС У країни доказами в адміністра тивному судочинстві є будь-я кі фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявніс ть або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і за перечення осіб, які беруть уч асть у справі, та інші обстави ни, що мають значення для прав ильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом н а підставі пояснень сторін, т ретіх осіб та їхніх представ ників, показань свідків, пись мових і речових доказів, висн овків експертів.
У відповідності статті 71 КА С України, кожна сторона пови нна довести ті обставини, на я ких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, в становлених статтею 72 цього К одексу. В адміністративних с правах про протиправність рі шень, дій чи бездіяльності су б'єкта владних повноважень о бов'язок щодо доказування пр авомірності свого рішення, д ії чи бездіяльності покладає ться на відповідача, якщо він заперечує проти адміністрат ивного позову. в адміністрат ивних справах про протиправн ість рішень, дій чи бездіяльн ості суб'єкта владних повнов ажень обов'язок щодо доказув ання правомірності свого ріш ення, дії чи бездіяльності по кладається на відповідача, я кщо він заперечує проти адмі ністративного позову.
Суд вважає, що позивачем над ані докази, якими він обґрунт овує свої вимоги і вони є нале жними.
Доказів, які б спростовувал и доводи позивача, відповіда ч суду не надав.
З урахуванням зазначеного суд задовольняє позов у повн ому обсязі.
Витрати по сплаті судового збору присуджуються позивач у з Державного бюджету Украї ни в порядку статті 94 Кодексу адміністративного судочинс тва України відповідно до за доволених вимог.
Керуючись ст. ст. 11, 17, 69-72, 86, 87, 94, 158-163, 1 67, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Позов товариства з обмежен ою відповідальністю «Укрспе цмонтаж» до Єнакієвської дер жавної податкової інспекції у Донецькій області про визн ання протиправним та скасува ння рішення про застосування фінансових санкцій від 19.07.2010р. №0001372343/0 задовольнити повністю.
Визнати недійсними та скас увати рішення Єнакієвської д ержавної податкової інспекц ії у Донецькій області про за стосування фінансових санкц ій від 19.07.2010р. №0001372343/0.
Стягнути з Державного бюдж ету України за кодом бюджетн ої класифікації доходів 22090200 - Державне мито, р/р 31112095700005 - Держ авний бюджет Калінінського р айону м. Донецька, ЄДРПОУ - 34687 090, МФО - 834016, Банк - Головне упр авління Державного казначей ства України у Донецькій обл асті на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Укрспецмонтаж» (ЄДРПОУ 31737838) 3 (три) гривні 40 (сорок) копійок с удового збору.
Вступну та резолютивну час тини постанови проголошено 1 3 квітня 2011 року у присутності п редставників сторін.
Постанова у повному обсязі виготовлена 18 квітня 2011 року.
Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодекс у, а також прийняття постанов и у письмовому провадженні а пеляційна скарга подається п ротягом десяти днів з дня отр имання копії постанови.
Строк для подання апеляцій ної скарги стороною або іншо ю особою, яка брала участь у сп раві, обчислюється з моменту отримання копії постанови.
Суддя Зекунов Е. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2011 |
Оприлюднено | 10.05.2011 |
Номер документу | 15128130 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зекунов Е. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні