ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"06" березня 2008 р.
Справа
№ 9/11
Господарський суд Кіровоградської області у
складі судді Шевчук О.Б.,розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за
позовом: прокурора Бобринецького району Кіровоградської області, в інтересах
держави, в особі управління з контролю за використанням та охороною земель у
Кіровоградській області, м. Кіровоград, вул. Тімірязєва, 84,
до
відповідача І: Володимиро-Іллінської сільської ради, Кіровоградська область, Бобринецький район,
с. Володимиро-Іллінка,
відповідача
ІІ: фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, Кіровоградська область, Бобринецький
район, м. Бобринець, АДРЕСА_1,
про
визнання недійсним договору оренди
ПРЕДСТАВНИКИ:
від
позивача - участі не брав;
від
відповідача 1 - участі не брав;
від
відповідача 2 - участі не брав;
у
справі брав участь прокурор відділу
представництва інтересів громадян та держави в судах прокуратури
Кіровоградської області Гребенюк Т.Г.
Прокурор
Бобринецького району Кіровоградської області, в інтересах держави, в особі
управління з контролю за використанням та охороною земель у Кіровоградській
області, звернувся до господарського суду Кіровоградської області з позовною
заявою про визнання недійсним договору оренди землі від 15.01.2007 року, який укладений між фізичною
особою-підприємцем ОСОБА_1. та Володимиро-Іллінською сільською радою
Бобринецького району.
Позивач
в судовому засіданні участі не брав, але надав суду пояснення, згідно яких
позов підтримав в повному обсязі.
Відповідачі
відзив на позов не подали, позовні вимоги не заперечили.
Справа
розглядається за наявними в ній матеріалами на підставі ст. 75 Господарського
процесуального кодексу України.
Розглянувши
матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд
В С Т А Н О В И В :
Статтею
4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною
земель" визначено, що об'єктом
державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах
території України.
Відповідно
до ст. 5 цього Закону державний контроль за використанням та охороною земель
здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних
ресурсів, до повноважень якого відповідно до ст. 6 Закону
належить здійснення державного
контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами
державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними
особами вимог земельного законодавства
України та встановленого порядку набуття, реалізації
права на землю.
Контроль
за дотриманням земельного законодавства на території Кіровоградської області
здійснює управління з контролю за
використанням та охороною земель у Кіровоградській області, відповідно до Положення, яке затверджене Державною
інспекцією з контролю за використанням і
охороною земель 27.10.2005 р.
Основними
функціями цього управління є організація і здійснення контролю за дотриманням
органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами,
установами, організаціями, незалежно від форм власності, громадянами України,
іноземцями, особами без громадянства, а також іноземними юридичними особами
вимог земельного законодавства України, контроль за наданням, використанням та
охороною земель, дотримання встановленого порядку набуття, реалізації права на
землю.
Проведеною
перевіркою додержання вимог земельного законодавства на території
Володимиро-Іллінської сільської ради Бобринецького району було встановлено,
що 15.01.2007 року між Володимиро-Іллінською сільською радою (далі -
Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1. (далі - Орендар) укладено договір оренди землі (далі по тексту
- Договір) (а.с. 9).
Пунктом
1 Договору передбачено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове
платне користування земельну ділянку для
ведення товарного
сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в с. В.Іллінка.
Відповідно
до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею
90 га.
Строк
дії Договору, згідно з умовами пункту 8, становить один рік.
Вимоги
прокурора щодо визнання недійсним вищезазначеного Договору підлягають задоволенню з наступних підстав.
Частинами
1, 2 статті 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать
на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст є комунальною
власністю. У комунальній власності
перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної
власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти
комунальної власності.
Порядок
передачі земельних ділянок в оренду визначено ст. 124 Земельного кодексу
України, відповідно до якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають
в державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення
відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом
укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно
до пункту 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу
України до розмежування земель державної
і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах
населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на
яких розташовані державні, в тому числі
казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких
державі належать частки (акції, паї),
здійснюють відповідні сільські, селищні, міські
ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої
влади, якими є відповідно до ст.17 Земельного кодексу України та ст.21 Закону
України "Про місцеві державні
адміністрації" районні державні адміністрації.
Як
встановлено в судовому засіданні, земельна ділянка, яка передана в оренду відповідачу згідно спірного договору оренди,
є державною власністю та знаходиться на території Володимиро-Іллінської сільської ради за
межами населеного пункту.
Тобто,
право розпорядження цією земельною ділянкою відноситься до компетенції
Бобринецької районної державної адміністрації.
Згідно
з ч.2 ст. 19 Конституції України органи
державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише
на підставі, в
межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та
законами України.
Укладаючи
договір оренди землі, яка знаходиться за межами населеного пункту, сільська
рада не мала необхідний обсяг цивільної
дієздатності, діяла з перевищенням
повноважень, всупереч вимогам Конституції України та Земельного кодексу України.
Крім
того, господарський суд враховує
положення ч.2 ст.792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
В
судовому засіданні господарським судом встановлено, що в порушення частини 4
статті 15 Закону України "Про оренду землі" спірний договір оренди землі
не містить таких невід'ємних частин договору як: план або схема земельної
ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням
обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних
сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Викладене не спростовано відповідачами.
Частиною
1 ст. 216 Цивільного кодексу України встановлено, що недійсний правочин не
створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
За
правилами ч.1 ст. 203 Цивільного кодексу
України зміст правочину не може суперечити правилам Цивільного кодексу України,
іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно
ч. 2 цієї статті особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг
цивільної дієздатності.
Статтею
215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою для недійсності
правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами)
вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203
цього Кодексу.
Оскільки в момент укладення спірного договору оренди землі
сторонами - Володимиро-Іллінською сільською радою і фізичною
особою-підприємцем ОСОБА_1. не було
додержано вимог пункту 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, ст. 15 Закону
України "Про оренду землі",
спірний договір не відповідає вимогам чинного законодавства, а тому має
бути визнаний недійсним.
Враховуючи
вищевикладене, вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що, підлягають задоволенню
повністю.
Витрати по сплаті державного мита та оплаті послуг на
інформаційно-технічне забезпечення судового процесу відповідно до ст. 49
Господарського процесуального кодексу України покладаються на
Володимиро-Іллінську сільську раду
та фізичну особу-підприємця ОСОБА_1.
Керуючись
ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 75, 82-85, 116, 117 Господарського процесуального
кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов
задовольнити повністю.
Визнати
недійсним договір оренди землі від 15.01.2007 року, укладений між фізичною
особою-підприємцем ОСОБА_1. та Володимиро-Іллінською сільською радою
Бобринецького району.
Стягнути
з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (Кіровоградська область, Бобринецький
район, м. Бобринець, АДРЕСА_1) у доход Державного бюджету України на р/р 31115095700002 в ГУДКУ у Кіровоградській
області, отримувач УДК у м. Кіровограді ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО
823016, код 24145329, державне мито в сумі 42 грн. 50 коп.
Наказ
видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути
з фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (Кіровоградська область, Бобринецький
район, м. Бобринець, АДРЕСА_1) у доход Державного бюджету України на р/р
31218259700002, отримувач коштів: УДК у м. Кіровограді, банк отримувача: ГУДКУ
у Кіровоградській області, МФО 823016, код 24145329, витрати на інформаційно -
технічне забезпечення судового процесу в сумі 59 грн. 00 грн.
Наказ
видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути
з Володимиро-Іллінської сільської ради
(Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Володимиро-Іллінка,
ідентифікаційний код 04365454) у доход Державного бюджету України на р/р 31115095700002 в ГУДКУ у Кіровоградській
області, отримувач УДК у м. Кіровограді
ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, код 24145329, державне мито в сумі
42 грн. 50 коп.
Наказ
видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути
з Володимиро-Іллінської сільської ради
(Кіровоградська область, Бобринецький район, с. Володимиро-Іллінка,
ідентифікаційний код 04365454) у доход Державного бюджету України на р/р
31218259700002, отримувач коштів: УДК у м. Кіровограді, банк отримувача: ГУДКУ
у Кіровоградській області, МФО 823016, код 24145329, витрати на інформаційно -
технічне забезпечення судового процесу в сумі 59 грн. 00 грн.
Наказ
видати після набрання рішенням законної сили.
Згідно
ч. 3 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення
господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного
строку з дня його підписання.
Рішення
може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до
Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд
Кіровоградської області.
Копію
рішення направити сторонам, прокурору Бобринецького району та прокурору Кіровоградської
області.
Суддя
О.Б.Шевчук
Дата підписання рішення: 11.03.2008 р.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2008 |
Оприлюднено | 16.04.2008 |
Номер документу | 1529149 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні