13/73-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-05-65
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 квітня 2008 р. Справа 13/73-07
Господарський суд Вінницької області у складі:
Головуючий суддя С. Тісецький
Секретар судового засідання Л. Новожилова
Представники :
позивача : Приступа М.Є.
відповідача: Козловський М.С., Спірідонов В.В.
прокурора: Сокольвяк Я.А.
Місце розгляду справи: приміщення суду, кімн. №1115.
розглянувши справу за позовом Державного комітету України з державного матеріального резерву (01601, вул. Пушкінська, 28, м. Київ, код 00034016) до Відкритого акціонерного товариства "Бершадський КХП" (24402, вул. Колгоспна, с. Флорино, Бершадського району Вінницької області, код 00953183) про стягнення самовільно використаних матеріальних цінностей на суму 1590150 грн. та сплату штрафних санкцій в розмірі 1803447,93 грн. -
В С Т А Н О В И В:
Посилаючись на умови договору про відповідальне зберігання зерна №64/36 від 05.08.99 та акт перевірки від 20.04.06 №49/1/Д, позивач просить зобов'язати відповідача повернути до державного матеріального резерву самовільно використані матеріальні цінності та стягнути з відповідача 1803447,93 грн., в тому рахунку 1590150,00 грн. штрафу за самовільне відчуження матеріальних цінностей та 213297,93 грн. пені.
Відповідач у відзиві на позовну заяву від 16.04.07 та представники відповідача в судовому засіданні з позовними вимогами не погодилися посилаючись на їх безпідставність, оскільки факти викладені у позовній заяві вже досліджувались господарським судом Вінницької області та Житомирським апеляційним господарським судом у справі №283/11-413. Крім того, як зазначає відповідач позивачем не надано жодного доказу порушення його прав відповідачем.
Посилання відповідача на те, що обставини даної справи вже досліджувались судом в межах справи №283/11-413, не заслуговують на увагу, оскільки підставою позовних вимог у даній справі є акт перевірки від 20.04.06 №49/1/Д, тоді як предметом розгляду у справі №283/11-413 були акти від 13.03.2001р. та 18-19 липня 2001 року
Заявою від 25.03.08, на підставі ст. 29 ГПК України та ст. 36-1 Закону "Про прокуратуру" прокурор Вінницької області вступив у справу в інтересах держави в особі позивача.
Фіксація судового процесу шляхом звукозапису не здійснювалась в зв'язку з неподанням клопотання про застосування засобів технічної фіксації судового процесу, оскільки відповідно до ч.7 ст.81-1 ГПК України технічна фіксація судового процесу це право, а не обов'язок суду.
Заслухавши представників сторін та прокурора, дослідивши надані докази та матеріали справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.
Операції з матеріальними цінностями державного резерву –це специфічні правовідносини, які регулюються спеціальним законодавством, а саме Законом України від 24 січня 1997 року № 51/97-ВР "Про державний матеріальний резерв".
Цей Закон визначає загальні принципи формування, розміщення, зберігання, використання, поповнення та освіження (поновлення) запасів державного матеріального резерву (далі - державний резерв).
Відповідно до ст.1 зазначеного Закону державний резерв є особливим державним запасом матеріальних цінностей, призначених для використання в цілях і в порядку, передбачених цим Законом. У складі державного резерву створюється незнижуваний запас матеріальних цінностей (постійно підтримуваний обсяг їх зберігання).
Як визначено у ст.2 цього Закону, відповідальним зберіганням матеріальних цінностей державного резерву є зберігання закладених до державного резерву матеріальних цінностей у постачальника (виробника) або одержувача (споживача) без надання йому права користуватися цими матеріальними цінностями до прийняття у встановленому порядку рішення про відпуск їх з державного резерву.
05.08.1999 р. Державним комітетом України по матеріальних резервах та Відкритим акціонерним товариством "Бершадський КХП" укладено договір про відповідальне зберігання №64/3Б, відповідно до якого ВАТ "Бершадський комбінат хлібопродуктів" (за договором "Зберігач") зобов'язався приймати матеріальні цінності до державного резерву, які закладаються на відповідальне зберігання, а Державний комітет України по матеріальних резервах (за договором "Комітет") –контролювати умови зберігання, якісний та кількісний стан матеріальних цінностей державного резерву, які зберігаються на площах відповідального зберігача.
Згідно п.2.1 Договору Комітет зобов'язався відшкодовувати витрати зберігача по зберіганню матеріальних цінностей державного резерву, виходячи із розрахунку 2,5 грн. з врахуванням ПДВ за тонно-місяць зберігання фактичної кількості матеріальних цінностей державного резерву шляхом проведення заліку заборгованості між Комітетом та Міненерго (через його підвідомчі підприємства).
Крім того, у відповідності до п.2.1 договору №64/3Б від 05.08.1999р. Комітет зобов'язався визнавати Зберігачу природні втрати матеріальних цінностей при зберіганні, а також нестачі понад природні втрати, спричинені покращенням якості, на підставі актів зачистки, затверджених Державною хлібною інспекцією, та зменшення кількості продукції на ці втрати та нестачі.
Як передбачено підпунктами 2.2 п.2 Договору, закладення матеріальних цінностей на зберігання у держрезерв здійснюється на підставі акту по формі Р-16.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів від 30.06.2000р. №1041 "Про утворення Державного агентства з управління державним матеріальним резервом", з метою забезпечення функціонування єдиної системи державного матеріального резерву, відповідно до Указу Президента України від 15 грудня 1999р. №1572 "Про систему центральних органів виконавчої влади" на базі ліквідованого Державного комітету по матеріальних резервах у складі Міністерства економіки було утворено урядовий орган державного управління - Державне агентство з управління державним матеріальним резервом й встановлено, що Агентство є правонаступником Державного комітету по матеріальних резервах.
Указом Президента України від 07.08.2001р. №603/2001 "Про Державний комітет України з державного матеріального резерву" на базі Державного агентства з управління державним матеріальним резервом було утворено Державний комітет України з державного матеріального резерву як центральний орган виконавчої влади, який є правонаступником Державного агентства з управління державним матеріальним резервом.
Державний комітет України з державного матеріального резерву звернувся до суду з позовом про зобов'язання відповідача повернути Держкомрезерву 9,4 т зерна пшениці 3 класу, 479,63 т зерна пшениці 4 класу, 14,29 т зерна пшениці 5 класу, 1355,86 грн. зерна пшениці 6 класу, 40,5 т зерна ячменю пивоварного 2 класу, 1244,7 т зерна ячменю кормового 3 класу, 27,99 т насіння гороху 3 класу, 31,16 т насіння кукурудзи 3 класу, 28,6 т насіння пшениці, а також про стягнення з відповідача на користь Держкомрезерву 1803447,93 грн., в тому рахунку 1590150,00 грн. штрафу за самовільне відчуження матеріальних цінностей та 213297,93 грн. пені.
Обґрунтовуючи заявлені вимоги, позивач зазначає, що проведеною перевіркою наявності, якісного стану, умов зберігання, обліку та звітності матеріальних цінностей державного резерву, які знаходились на відповідальному зберіганні відповідача, за результатами якої складено акт №49/1/Д від 20.04.2006 р., встановлено факт самовільного використання відповідачем вищезазначених матеріальних цінностей.
Крім того, листом №90 від 26.06.07 виконуючий обов'язки голови правління ВАТ "Бершадський КХП" Сидоренко С.М. повідомив держкомрезерв, що станом на 25.06.07 у відповідача зерна держкомрезерву не рахується.
З метою з'ясування наявності в діях Сидоренка С.М. складу злочину передбаченого п. 1 ст.365, ст. 366 КК України, господарським судом Вінницької області, в порядку ст. 90 ГПК України, направлено повідомлення та матеріали до Прокуратури Бершадського району Вінницької області. При цьому, ухвалою суду від 02.10.07, провадження у справі зупинялось.
16.11.07 до господарського суду Вінницької області надійшла постанова старшого слідчого прокуратури Бершадського району від 15.10.07 про відмову в порушенні кримінальної справи відносно Сидоренка С.М. за відсутністю в його діях складу злочину, у зв'язку з чим ухвалою від 26.11.07 провадження у справі поновлено.
Як вбачається з вищевказаної постанова від 15.10.07 про відмову в порушенні кримінальної справи, перевіркою встановлено, що Сидоренко С.М. станом на 25.06.07 не виконував обов'язків голови правління ВАТ "Бершадський КХП" і не мав повноважень підписувати лист про відсутність зерна держкомрезерву на підприємстві. Разом з тим по бухгалтерському обліку зерна державно резерву на той час на підприємстві не рахувалось.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про державний матеріальний резерв" державний резерв матеріальних цінностей є недоторканним і може використовуватися лише за рішенням Кабінету Міністрів України.
В силу п. 10 ст. 14 вказаного закону у разі незабезпечення збереження матеріальних цінностей державного резерву, в тому числі самовільного відчуження, з юридичних осіб, на відповідальному зберіганні яких перебувають ці цінності, стягується штраф у розмірі 100 відсотків вартості виходячи з їх ринкової ціни на день виявлення факту відсутності (самовільного відчуження), а також пеня з вартості відсутнього їх обсягу за кожний день до повного повернення матеріальних цінностей.
З наданого позивачем акту №49/1/Д від 20.04.2006р. проведеної провідним спеціалістом режимно-секретного відділу Держкомрезерву України Паскал Н.Р., заступником начальника КРУ ДП "Златодар" Давиденком Т.О, ревізором КРУ ДП "Златодар" Повстанець М.С. перевірки наявності, якісного стану, умов зберігання, обліку та звітності зерна державного резерву, що зберігається на ВАТ "Бершадський комбінат хлібопродуктів" вбачається, що в результаті перевірки встановлено факт самовільного відчуження 9,140 т зерна пшениці 3 класу, 479,634 т зерна пшениці 4 класу, 14,290 т зерна пшениці 5 класу, 1355,865 грн. зерна пшениці 6 класу, 40,503 т зерна ячменю пивоварного 2 класу, 1244,701 т зерна ячменю кормового 3 класу, 27,995 т насіння гороху 3 класу, 31,160 т насіння кукурудзи 3 класу, 28,604 т насіння пшениці, а також факт невідповідності стану матеріальних цінностей діючим стандартам та технічним умовах.
При цьому, у вказаному акті також зазначено, що керівництвом підприємства до перевірки не представлено документи складського (Ф. 37) та бухгалтерського обліків (Ф. 36), а також документи про закладку (ф Р 16) та рух матеріальних цінностей держрезерву. Фактичну наявність матеріальних цінностей держрезерву перевірено на підставі довідки про наявність зерна в держрезерві станом на 17.04.2006 р. наданої Департаментом держрезерву шляхом огляду наявності матеріальних цінностей в складських приміщеннях зазначених у лабораторному журналі спостереження за зерном.
Представники відповідача від підписання вказаного акту відмовились з посиланням на те, що перевірка проведена не об'єктивно, упереджено, а також старшим оперуповноваженим ОВС України у Вінницькій області Бойком І.П., самовільно вилучались документи які не мають відношення до держкомрезерву та складають комерційну таємницю.
В процесі розгляду справи позивачем надано суду акт від 26.06.07, з якого вбачається, що в.о. голови правління Сидоренком С.М. та головним бухгалтером Скрипкіною О.П. до перевірки не надано жодних документів щодо наявності, якісного стану, умов зберігання, обліку та звітності зерна державного резерву, що знаходяться на відповідальному зберіганні ВАТ "Бершадський КХП".
Таким чином, підставою позовних вимог позивач вказав висновки зазначені в актах перевірок від 20.04.2006р. та 26.06.2007р.
Однак, вказані акти перевірки не можуть бути належними доказами на підтвердження самовільного використання відповідачем зерна державного резерву, яке знаходилось на зберіганні з огляду на таке.
Відповідно до п.22 Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1997р. №1129 (далі - Порядку), Держкомрезерв забезпечує організацію та проведення обліку запасів матеріальних цінностей державного резерву, обсягів їх накопичення і зберігання в розрізі зберігачів, руху матеріальних цінностей.
Зведений облік запасів матеріальних цінностей державного резерву, їх руху ведеться Держкомрезервом в кількісному та вартісному обчисленні за встановленими ним формами і в порядку та на підставі даних оперативного обліку, що ведеться зберігачами. Періодичність та порядок подання зберігачами даних оперативного обліку наявності і руху зазначених матеріальних цінностей визначаються Держкомрезервом. Умови та вимоги щодо проведення цього обліку є обов'язковими для відповідальних зберігачів і включаються в договори про відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного резерву (п.23 Порядку).
Держкомрезерв несе відповідальність за достовірність звітності про наявність запасів матеріальних цінностей державного резерву, їх рух і облік, а також здійснює контроль за зберіганням матеріальних цінностей державного резерву на відповідних підприємствах, в установах і організаціях та проведенням з такими цінностями визначених в установленому порядку операцій (п.26 Порядку).
Як зазначалося вище, в акті перевірки від 20.04.2006р. фактичну наявність матеріальних цінностей держрезерву встановлено на підставі довідки про наявність зерна в держрезерві станом на 17.04.2006 р. наданої Департаментом держрезерву шляхом огляду наявності матеріальних цінностей в складських приміщеннях зазначених у лабораторному журналі спостереження за зерном.
Проте, шляхом огляду наявності матеріальних цінностей неможливо встановити кількість зерна.
Дані ж бухгалтерського обліку позивачем не досліджувались.
До того ж, у відповідності до ч.1 ст.10 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка.
Згідно пункту 24 Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву інвентаризація запасів матеріальних цінностей державного резерву проводиться зберігачами системи державного резерву та відповідальними зберігачами в порядку і терміни, встановлені чинним законодавством та Держкомрезервом.
Інструкцію по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків затверджено наказом Міністерства фінансів України №69 від 11.08.1994р. (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.08.1994р. за №202/412).
Згідно пункту 7 цієї Інструкції основними завданнями інвентаризації, є, зокрема, виявлення фактичної наявності товарно-матеріальних цінностей; установлення лишку або нестачі цінностей і коштів шляхом зіставлення фактичної наявності з даними бухгалтерського обліку; перевірка дотримання умов та порядку збереження матеріальних та грошових цінностей.
Як передбачено підпунктом "г" пункту 3 Інструкції, проведення інвентаризації є обов'язковим при встановленні фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів).
У випадках, коли проведення інвентаризації є обов'язковим, інвентаризації підлягають також майно і матеріальні цінності, що не належать підприємству, та облік яких ведеться на позабалансових рахунках (п.5 Інструкції).
Регулювання інвентаризаційних різниць здійснюється у порядку, встановленому Положенням про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються, а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 1993р. №158.
У відповідності до п.25 цього Положення на товарно-матеріальні цінності, що належать іншим підприємствам або організаціям і перебувають на відповідальному зберіганні, складається окремий інвентаризаційний опис, в якому робиться посилання на відповідні документи, що підтверджують прийняття цих цінностей на відповідальне зберігання.
Наявність цінностей при інвентаризації встановлюється шляхом обов'язкового підрахунку, зважування, обміру. Визначення ваги (обсягу) навалочних матеріалів може проводитися на основі обмірів і технічних розрахунків. Акти обмірів і розрахунки додаються до описів. Інвентаризація фактичних залишків повинна проводитися в присутності матеріально відповідальних осіб підприємства або організації, майно яких приватизується чи передається в оренду. Забороняється проводити інвентаризацію в неповному складі інвентаризаційної комісії та заносити до опису дані про залишки цінностей зі слів матеріально відповідальних осіб або за даними обліку без перевірки їх фактичної наявності (п.11 Положення).
Докази на підтвердження того, що на день звернення Держкомрезерву з позовом до суду в установленому законодавством порядку проводилась інвентаризація зерна, переданого на зберігання ВАТ "Бершадський комбінат хлібопродуктів", в матеріалах даної справи відсутні.
Таким чином позивачем не доведено належними засобами доказування факту самовільного відчуження відповідачем товарно-матеріальних цінностей держрезерву.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.
З урахуванням викладеного, оцінивши надані сторонами докази та матеріали справи у їх сукупності, суд дійшов висновку про безпідставність заявленого позову, у зв'язку з чим в його задоволенні слід відмовити.
На підставі ст.49 ГПК України судові витрати підлягають покладенню на позивача.
Керуючись ст.ст.33, 34, 36, 43, 44, 49, 82-84, 115, 116 ГПК України, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити
5. Рішення направити сторонам, прокурору.
Суддя С. Тісецький
Резолютивну частину рішення оголошено 08.04.2008 р.
Повний текст рішення відповідно до ст.84 ГПК України оформлено і підписано 10.04.2008 р.
Суддя
10 квітня 2008 р.
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2008 |
Оприлюднено | 23.04.2008 |
Номер документу | 1553720 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Тісецький С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні