Постанова
від 12.05.2011 по справі 5005/2305/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.05.2011 року Справа № 5005/2305/2011

Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді : Бах мат Р. М. (доповідача),

суддів: Головка В.Г., Стре лець Т.Г.

при секретарі: Литвин А.П .

за участю прокурора: Б арчук А.Б. (посвідчення № 78 від 1 8.05.10 р.)

за участю представників ст орін:

від позивача: ОСОБА_1 (дов. № 7/11-197 від 22.02.11 р.);

від відповідача: ОСО БА_2 (дов. б/н від 10.01.11 р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу Товариства з обм еженою відповідальністю фір ми “Каскад” м. Дніпропетровс ьк на рішення господарс ького суду Дніпропетровсь кої області від 06.04.2011 р . у справі № 5005/2305/2011

за позовом Заступника п рокурора Дніпропетровської обл. в інтересах держави в осо бі Дніпропетровської міськ ої ради м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмежен ою відповідальністю фірми “К аскад” м. Дніпропетровськ

про зміну п.4.1 договору ор енди земельної ділянки від 30.0 1.06 р.

В С Т А Н О В И В :

Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 06.04.2011 р. у справі № 5005/2305/2011, яке пі дписано 07.04.2011 р. і оформлено від повідно до вимог ст. 84 ГПК Укра їни (суддя Євстигнеєва Н.М.), за доволено позов заступника пр окурора Дніпропетровської о бл., пред' явленого в інтерес ах держави в особі Дніпропет ровської міської ради м. Дніп ропетровськ до Товариства з обмеженою відповідальністю фірми “Каскад” м. Дніпропетр овськ про зміну п.4.1 договору о ренди земельної ділянки від 30.01.06 р.

Вказаним рішенням змінено п.4.1 договору оренди земельно ї ділянки від 30.01.2006 р., укладеног о між Дніпропетровською місь кою радою та Товариством з об меженою відповідальністю фі рмою “Каскад” м. Дніпропетро вськ викладено його в наступ ній редакції:

“п.4.1 Орендна плата за корист ування земельною ділянкою вс тановлюється відповідно до П одаткового кодексу України у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встан овлюється Податковим кодекс ом України та відповідно до р ішення Дніпропетровської мі ської ради від 02.02.2011 р. № 216/8”.

Стягнуто з відповідача в до ход державного бюджету 85 грн . державного мита та 236 грн. витр ат на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су.

Товариство з обмеженою від повідальністю фірма “Каскад ” м. Дніпропетровськ не погод илося з вказаним рішенням, по дало апеляційну скаргу, в які й просить скасувати рішення по даній справі і прийняти но ве рішення, яким відмовити у з адоволенні позову.

Скаржник вважає рішення не законним та необґрунтованим , прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуаль ного права; неповно з' ясова но обставини, що мають першоч ергове значення для справи; н едоведеність обставин, що ма ють значення для справи, які м ісцевий господарський суд ви знав встановленими.

Відповідач зазначає в скар зі, що відповідно до ст. 58 Конст итуції України закони та інш і нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом' якш ують або скасовують відповід альність особи.

Скаржник вважає, що стосовн о приписів Податкового кодек су України в частині плати за землю, то вони можуть бути зас тосовані тільки до тих земел ьних відносин, заснованих на оренді, які виникають після н абрання цим кодексом чинност і, тобто до договорів оренди з емельних ділянок, які укладе ні після 01.01.2011 р.

Відповідач зазначає у скар зі, що у спірних правовідноси нах, укладений між позивачем та відповідачем договір оре нди землі містить п. 4.7, який пер едбачає підстави перегляду р озміру орендної плати. Навед ений перелік підстав для змі ни узгоджений сторонами, є ви черпним і не містить у собі та кої підстави як зміна гранич них розмірів орендної плати.

Крім того, скаржник вказує у скарзі, що прокуратурою Дніп ропетровської обл. було пода но заяву про уточнення позов них вимог, в якій змінено позо вні вимоги. Приписи статті 22 Г ПК України не передбачають п рава позивача на одночасну з міну предмету та підстав поз ову.

Позивач відзив на апеляцій ну скаргу не надав.

Розпорядженням в.о. секрета ря судової палати № 549 від 11.05.2011 р . змінено склад колегії судді в зв' язку з черговою відпус ткою судді Лотоцької Л.О. та на підставі наказів голови суд у № 5,7 від 17.01.2011 р.

В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши суддю-доповіда ча та пояснення представникі в сторін, розглянувши та обго воривши доводи апеляційної с карги, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на п ідставі встановлених фактич них обставин справи правильн ість застосування судом норм матеріального та процесуаль ного права, колегія суддів вс тановила, що між Дніпропетро вською міською радою (орендо давець) та товариством з обме женою відповідальністю фірм ою “Каскад” (орендар) укладен о договір оренди землі від 30.01.2 006 р.

Згідно з пунктом п.1.1 договор у орендодавець надав, а оренд ар прийняв у строкове платне користування земельну діля нку, яка знаходиться за адрес ою: вул. Гаванська,4-Л (Самарськ ий район) і зареєстрована в Д ержавному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:09:089:0049.

Підставою для надання земе льної ділянки в оренду є ріше ння міської ради від 30.11.2005 р. № 346/ 31.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору ст ановила 122 391,41 грн.

В оренду передається земел ьна ділянка загальною площею 0,0755 га.

Договір укладено на п' ятн адцять років.

Пунктом 4.1 договору сторони встановили, що річна орендна плата за земельну ділянку вс тановлюється у грошовій фор мі (у гривнях), у розмірі 1 % відс отка від нормативної грошово ї оцінки та дорівнює розміру земельного податку.

Сторони дійшли згоди, що роз мір орендної плати перегляда ється щорічно або у разі:: змін и умов господарювання, перед бачених договором; змін у ціл ьовому використанні земельн ої ділянки; зміни розмірів зе мельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі вна слідок інфляції; в інших випа дках передбачених законом (п .4.7).

Пунктами 12.1-12.2 договору сторо ни встановили, що зміна умов д оговору оренди здійснюється у письмовій формі, за взаємно ю згодою сторін, у разі недося гнення згоди щодо зміни умов договору спір розв' язуєтьс я у судовому порядку.

Позивач звернувся до госпо дарського суду з позовом про зміну пункту 4.1 вказаного дог овору, виклавши його в наступ ній редакції: “4.1 Орендна плат а за користування земельною ділянкою встановлюється від повідно до Закону України “П ро оренду землі” та не може бу ти меншою трикратного розмір у земельного податку, що вста новлюється Законом України “ Про плату за землю” та відпов ідно до рішення Дніпропетров ської міської ради від 06.08.08 р. № 39/35 у розмірі мінімальної став ки орендної плати, встановле ної Законом України “Про оре нду землі”.

Уточненням до позовної зая ви позивач змінив позовні ви моги та просив суд змінити п.4. 1 договору оренди земельної д ілянки від 13.01.2006 р., укладеного м іж Дніпропетровською місько ю радою та Товариством з обме женою відповідальністю “Агр отехбізнес”, виклавши його в наступній редакції:

“4.1 Орендна плата за користу вання земельною ділянкою вст ановлюється відповідно до По даткового кодексу України і не може бути меншою трикратн ого розміру земельного подат ку, що встановлюється Податк овим кодексом України та від повідно до рішення Дніпропет ровської міської ради від 02.02.11 р. № 216/8 у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України ”.

Законом України «Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України»№309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оре нду землі»були внесені зміни , зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладен і в наступній редакції: «Річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, надходить до відповідн их бюджетів розподіляється і використовується відповідн о до закону і не може бути менш ою: для земель сільськогоспо дарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни «Про плату за землю»; для ін ших категорій земель - трик ратного розміру земельного п одатку, що встановлюється За коном України «Про плату за з емлю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебу вають у державній або комуна льній власності, не може пере вищувати 12 відсотків їх норма тивної грошової оцінки. При ц ьому у разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вк азаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 р.

В зв' язку із введенням в ді ю Податкового кодексу Україн и з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI), Закон Укра їни „Про плату за землю” втра тив чинність згідно ч. 2 Прикін цевих положень Кодексу. Пита ння сплати податку на землю т а оплати орендної плати за ко ристування земельною ділянк ою з 01.01.2011 р. регулюється виключ но Податковим кодексом Украї ни.

Згідно із статтею 287 Податко вого кодексу власники землі та землекористувачі сплачую ть плату за землю з дня виникн ення права власності або пра ва користування земельною ді лянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Закон у України "Про оренду землі" ор ендна плата за землю - це пла тіж, який орендар вносить оре ндодавцеві за користування з емельною ділянкою. Розмір, фо рма і строки внесення орендн ої плати за землю встановлюю ться за згодою сторін у догов орі оренди (крім строків внес ення орендної плати за земел ьні ділянки державної та ком унальної власності, які вста новлюються відповідно до Под аткового кодексу України). Об числення розміру орендної пл ати за землю здійснюється з у рахуванням індексів інфляці ї, якщо інше не передбачено до говором оренди.

Розмір орендної плати за зе мельні ділянки встановлюєть ся у договорі оренди, але річн а сума платежу не може бути ме ншою для земель сільськогосп одарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється цим розділом; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщ ення, будівництва, обслугову вання та експлуатації об'єкт ів енергетики, які виробляют ь електричну енергію з відно влюваних джерел енергії, вкл ючаючи технологічну інфраст руктуру таких об'єктів (вироб ничі приміщення, бази, розпод ільчі пункти (пристрої), елект ричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативн ої грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків норма тивної грошової оцінки ( ст.ст . 288.5-288.5.2 Податкового кодексу Укр аїни).

З метою приведення рішень м іської ради та проектів ріше нь міської ради, які погоджен о виконавчим комітетом міськ ої ради, у галузі земельних ві дносин у відповідність до ви мог чинного законодавства м іською радою було прийнято р ішення № 216/8 від 02.02.11 р. «Про приве дення рішень міської ради та деяких проектів рішень місь кої ради, які погоджено викон авчим комітетом міської ради , у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чин ного законодавства”, яким ви рішено встановити розмір річ ної орендної плати за корист ування земельними ділянками у мінімальному розмірі орен дної плати, визначеному Пода тковим кодексом України, нез алежно від мети використання .

Відповідно ст. 13 Конституці ї України, земля є об'єктом пра ва власності Українського на роду. Від імені Українського народу права власника здійс нюють органи державної влади та органи місцевого самовря дування в межах, визначених ц ією Конституцією. Держава за безпечує захист прав усіх су б'єктів права власності та го сподарювання, соціальну спря мованість економіки. Усі суб 'єкти права власності рівні п еред законом. До розмежуванн я земель державної і комунал ьної власності, повноваження ми з розпорядження ними в меж ах населених пунктів, тобто ф ункціями виконавчої влади, н аділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земе льного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов' язує органи д ержавної влади та органи міс цевого самоврядування, їх по садові особи діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и.

Згідно приписів статті 144 К онституції України органи мі сцевого самоврядування в меж ах повноважень, визначених з аконом, приймають рішення, як і є обов'язковими до виконанн я на відповідній території, а тому у разі прийняття відпов ідним органом рішення про вн есення змін щодо ставок орен дної плати за земельні ділян ки та затвердження нових кое фіцієнтів, що використовують ся для розрахунку орендної п лати за земельні ділянки, так і обставини можуть бути не вз яті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення о ргану місцевого самоврядува ння в установленому законом порядку. п.3.4.7 Рекомендації Пре зидії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 “Про п рактику застосування господ арськими судами земельного з аконодавства”.

Статтею 68 Конституції Украї ни встановлено, що кожен зобо в'язаний неухильно додержува тися Конституції України та законів України.

Відносини, пов' язані з оре ндою землі, регулюються Земе льним кодексом України, Циві льним кодексом України, Зако ном України “Про оренду земл і”, Податковим кодексом Укра їни, іншими законами України та нормативно-правовими ак тами, прийнятими відповідно до них, а також договором орен ди землі.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комуна льної власності є однією із ф орм плати за землю, включена д о переліку загальнодержавни х податків і зборів (обов'язко вих платежів) і в повному обся зі зараховується до місцевих бюджетів.

Підставою для нарахування орендної плати за землю є дог овір оренди земельної ділянк и, який укладається сторонам и - орендодавцем та орендарем .

Частиною третьою ст. 6 ЦК Укр аїни визначено, що сторони в д оговорі не можуть відступити від положень актів цивільно го законодавства, якщо в цих а ктах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язкові сть для сторін положень акті в цивільного законодавства в ипливає з їх змісту або із сут і відносин між сторонами.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта о ргану державної влади, орган у влади АР Крим, органу місцев ого самоврядування, обов'язк ового для сторін (сторони) дог овору має відповідати цьому акту (ст. 648 ЦК України).

Частинами 1, 2 статті 632 ЦК Укра їни передбачено, що ціна у дог оворі встановлюється за домо вленістю сторін. У випадках, в становлених законом, застосо вуються ціни (тарифи, ставки т ощо), які встановлюються або р егулюються уповноваженими о рганами державної виконавчо ї влади або місцевого самовр ядування. При цьому зміна цін и після укладення договору д опускається лише у випадках, і на умовах, встановлених дог овором або законом.

Як встановлено статтями 759 т а 762 ЦК України, законом можуть бути передбачені особливост і укладення та виконання дог овору найму (оренди), і договор ом або законом можуть бути вс тановлено періодичний перег ляд, зміну (індексацію) розмір у плати за користування майн ом.

Відповідно до ст. 792 ЦК Україн и, відносини щодо найму (оренд и) земельної ділянки регулюю ться законом. Про це зазначен о і в ст. 92 Земельного кодексу У країни.

Статтею 21 Закону України «П ро оренду землі»визначено, щ о розмір, форма і строки внесе ння орендної плати за землю в становлюються за згодою стор ін у договорі оренди (крім стр оків внесення орендної плати за земельні ділянки державн ої та комунальної власності) .

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі", орендна плат а із зазначенням її розміру, і ндексації, форм платежу, стро ків, порядку її внесення і пер егляду та відповідальності з а її несплату є однією із істо тних умов договору оренди зе млі.

Згідно з ст. 30 Закону України „Про оренду землі" та п. 8.1. дого вору, зміна умов договору оре нди здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосяг нення згоди щодо зміни умов д оговору спір вирішується у с удовому порядку.

Відповідно до ст. 654 ЦК Україн и, зміна умов договору вчиняє ться в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо і нше не встановлено договором , законом чи не випливає із зви чаїв ділового обороту.

Згідно ст. 651 Цивільного коде ксу України договір може бут и змінено або розірвано за рі шенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного по рушення договору другою стор оною та в інших випадках, вста новлених договором або закон ом.

За п. 4.7. договору, розмір орен дної плати переглядається що річно або у разі:: зміни умов г осподарювання, передбачених договором; змін у цільовому в икористанні земельної ділян ки; зміни розмірів земельног о податку, підвищення цін, тар ифів, у тому числі внаслідок і нфляції; в інших випадках пер едбачених законом.

Відповідно до ч. З ст. 653 ЦК Укр аїни, якщо договір змінюєтьс я або розривається судовому порядку, зобов'язання змінює ться або припиняється з моме нту набрання рішенням суду п ро зміну або розірвання дого вору законної сили.

Колегія суддів апеляційно го господарського суду вважа є, що доводи відповідача щодо порушення ст.58 Конституції Ук раїни не можуть бути підстав ою для відмови в позовних вим огах в силу наступного:

за статтею 58 Конституції У країни закони та інші нормат ивно-правові акти не мають зв оротної дії в часі, крім випад ків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальніст ь особи. Згідно рішення Конст итуційного Суду України у сп раві за конституційним зверн енням Національного банку Ук раїни щодо офіційного тлумач ення положення частини першо ї статті 58 Конституції Україн и (справа про зворотну дію в ча сі законів та інших норматив но-правових актів) від 09.02.1999 рок у положення частини першої с татті 58 Конституції України п ро те, що закони та інші нормат ивно-правові акти не мають зв оротної дії в часі, крім випад ків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальніст ь особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і гро мадянина (фізичної особи). Отж е, суд не порушував зазначені норми. Крім того, слід врахову вати, що зміни до договору вно сяться не з моменту його укла дення, а на майбутнє і ці зміни повністю відповідають чинно му земельному законодавству України.

Аналогічної правової пози ції дотримується і Вищий гос подарський суд України (пост анова ВГСУ від 02.02.2010 року по спр аві № 32/175-09 та ін.).

За таких обставин рішення м ісцевого господарського суд у відповідає вимогам чинного законодавства і повинно бут и залишено без зміни, а апеляц ійна скарга - без задоволенн я.

Керуючись статями 103-105 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Дніпропетровс ький апеляційний господарсь кий суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Тов ариства з обмеженою відповід альністю фірми “Каскад” м.Дн іпропетровськ залишити без з адоволення.

Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 06.04.2011 р. у справі № 5005/2305/2011 зали шити без змін.

Головуючий Р.М. Бахмат

Судді: В .Г.Головко

Т.Г. С трелець

Постанова виготовлена в по вному обсязі 16.05.2011 р.

З оригіналом згідно:

Пом. судді І.Г.Логвиненко

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.05.2011
Оприлюднено24.05.2011
Номер документу15564500
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/2305/2011

Постанова від 12.05.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 06.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 23.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 22.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні