27/100-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10.04.08р.
Справа № 27/100-08
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест», м. Дніпропетровськ
до Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
про зобов'язання вчинити певні дії
Суддя Татарчук В.О.
Секретар с/з Яровий В.І.
Представники:
від позивача: Вишневський А.Є., довіреність № 06/03 від 16.03.08р.
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»звернулося з позовом до Дніпропетровської міської ради про зобов'язання відповідача на найближчий сесії (з урахуванням уточнень):
- розглянути питання щодо затвердження проекту відведення ТОВ «Танта –Інвест»земельної ділянки в оренду площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- затвердити проект відведення ТОВ «Танта –Інвест»земельної ділянки в оренду площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- розглянути питання про надання в оренду ТОВ «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- прийняти рішення про надання в оренду ТОВ «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту, забезпечивши укладання Дніпропетровською міською радою з ТОВ «Танта –Інвест»договору оренди земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 терміном на п'ятнадцять років, та забезпечивши державну реєстрацію цього договору і внесення відповідних відомостей до державного земельного кадастру.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:
- рішенням Дніпропетровської міської ради №119/25 від 28.11.2007 року було погоджено ТОВ «Танта –Інвест» місце розташування багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту по Криворізькому шосе в районі буд. №29 (номер територіальної зони –1210100000:0106:05178) та дано згоду на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розташування об'єкта;
- на виконання вказаного рішення, землевпорядною організацією було підготовлено проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки;
- зазначений проект був переданий відповідачу для затвердження та прийняття рішення про надання в оренду позивачу терміном на п'ятнадцять років вказаної земельної ділянки;
- міською радою безпідставно у місячний термін не розглянутий проект землеустрою, що є порушенням вимог ст.123 Земельного кодексу України в частині додержання місячного строку розгляду проекту землеустрою;
- відповідачем у встановлений строк не було прийнято і рішення про відмову у наданні земельної ділянки в оренду.
Відповідач проти задоволення позову заперечує посилаючись на те, що:
- з позовної заяви не вбачається чи виконані ТОВ «Танта –Інвест» вимоги п.6 ст.123 Земельного кодексу України;
- статтею 124 Земельного кодексу України регламентовано набуття права оренди земельних ділянок виключно на аукціонах;
- міська рада не має законних підстав для винесення рішення про передачу земельної ділянки в оренду.
Відповідач не забезпечив явку представника в судове засідання. Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, так як останній був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання.
За згодою представника позивача у судовому засіданні 10.04.2008 р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
28.11.2007р. Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення №119/25 «Про погодження ТОВ «Танта –Інвест»місця розташування багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту по Криворізькому шосе в районі буд. №29 (Красногвардійський район)».
Відповідно до вказаного рішення:
- затверджено містобудівне обґрунтування розташування об'єкта;
- погоджено ТОВ «Танта –Інвест»місце розташування багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту по Криворізькому шосе в районі буд. № 29 (номер територіальної зони –1210100000:0106:05178);
- дано згоду позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розташування об'єкта і отримання вихідних даних для проектування об'єкта та здійснення проектно-вишукувальних робіт.
Суд вважає за необхідне задовольнити вимоги позивача в частині зобов'язання Дніпропетровської міської ради на найближчий сесії розглянути питання про:
- затвердження проекту відведення товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- надання в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту.
Вказане рішення суду зумовлено наступним.
Як зазначалось вище, 28.11.2007р. Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення №119/25 «Про погодження ТОВ «Танта –Інвест»місця розташування багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту по Криворізькому шосе в районі буд. № 29 (Красногвардійський район)».
На виконання вказаного рішення, землевпорядною організацією був розроблений проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест».
Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок.
Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. (ч.ч.3, 5 ст.123 Земельного кодексу України).
Позивачем були подані 29.12.2007р. до Дніпропетровської міської ради зазначений проект, а також клопотання від 27.12.2007р. про розгляд проекту з прийняттям рішення про його затвердження і наданням земельної ділянки в оренду.
Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Відповідно до п. «в»ч.1 ст.186 Земельного кодексу України проекти відведення земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності затверджуються органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які надають і вилучають земельні ділянки.
В порушення наведеного, Дніпропетровська міська рада у встановлений місячний строк не розглянула поданий проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки в оренду ТОВ «Танта –Інвест»та не розглянула заяву товариства про надання в оренду зазначеної земельної ділянки.
Частина 2 статті 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, в ході судового розгляду встановлений факт не виконання міською радою вимог ст.123 Земельного кодексу України щодо розгляду вказаної заяви позивача у місячний строк з прийняттям рішення згідно з чинним законодавством.
В постанові Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004 р. «Про практику застосування судами земельного законодавства»зазначається, що спори пов'язані із земельним відносинами, розглядаються в порядку позовного провадження. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з ч.3 ст.152 Земельного кодексу України шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших передбачених законом способів. Зокрема, при оскарженні рішень органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування з питань, віднесених до їх компетенції (наприклад, про відмову в передачі у власність чи в продаж земельної ділянки або розміщенні об'єкта), суд у разі задоволення позову визнає рішення цих органів недійсними і зобов'язує їх, залежно від характеру спору, виконати певні дії на захист порушеного права чи сам визнає це право за позивачем.
Суд не приймає посилання відповідача на приписи ст.124 Земельного кодексу України, якими регламентовано набуття права оренди земельних ділянок виключно на аукціонах. Наведене не може бути підставою для не виконання міською радою вимог ст.123 Земельного кодексу України щодо розгляду заяви позивача у встановлений законом строк.
З тих же підстав є необґрунтованими і посилання відповідача на те, що позивач не погодив межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами.
Викладені обставини свідчать про необхідність задоволення позову в частині зобов'язання відповідача розглянути на найближчій сесії міської ради питання про затвердження проекту відведення позивачу відповідної земельної ділянки та питання про надання в оренду товариству такої ділянки терміном на п'ятнадцять років.
В той же час, суд відмовляє в задоволенні позову в частині зобов'язання міської ради на найближчий сесії:
- затвердити проект відведення ТОВ «Танта –Інвест»земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- прийняти рішення про надання в оренду ТОВ «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту.
Наведене рішення суду зумовлено наступним.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту 34 статті 26, пункту 2 статті 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради –сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Недотримання радою вимог земельного законодавства та неприйняття нею рішення не може бути підставою для порушення судом земельного законодавства стосовно права ради самостійно визначати висновки по розгляду питання щодо надання в користування земельної ділянки.
В даному випадку суд може лише вирішити питання щодо спонукання ради розглянути подане клопотання без визначення певного змісту висновку рішення сесії.
Враховуючи викладене, суд відмовляє в позові щодо зобов'язання міської ради на найближчий сесії:
- затвердити проект відведення ТОВ «Танта –Інвест»земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- прийняти рішення про надання в оренду ТОВ «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту.
Не знаходить суд підстав і для задоволення вимог позивача, пов'язаних із зобов'язанням Дніпропетровської міської ради на найближчий сесії забезпечити укладання з ТОВ «Танта –Інвест»договору оренди земельної ділянки та забезпечення державної реєстрації цього договору з внесенням відповідних відомостей до державного земельного кадастру.
Підставою для відмови в позові у вказаній частині вимог є також наступні обставини.
Відповідно до ч.3 ст.179 ГК України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовлені виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч.2 ст.126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності ( ст.1 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно із ст.13 вказаного Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально (ст.14 Закону).
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, відповідно до ст.4 Закону є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
В силу ч.ч.1, 2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Міською радою не приймалося рішення про надання позивачу відповідної земельної ділянки.
Зважаючи на те, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, зобов'язання цього органу надати в користування земельну ділянку на підставі договору оренди за відсутності відповідного рішення є порушенням законодавчо визначених прав такого органу.
Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам у такому розмірі: витрати по сплаті державного мита в розмірі 42грн.50коп. та 59грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 22, 33, 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ :
Позовні вимоги задовольнити частково.
Зобов'язати Дніпропетровську міську раду на найближчий сесії розглянути питання щодо затвердження проекту відведення товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»земельної ділянки в оренду площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту та питання про надання в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту.
Видати наказ.
Відмовити в задоволенні позовних вимог в частині:
- зобов'язання Дніпропетровської міської ради на найближчий сесії затвердити проект відведення товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту;
- зобов'язання Дніпропетровської міської ради на найближчий сесії прийняти рішення про надання в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»терміном на п'ятнадцять років земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту, забезпечивши укладання Дніпропетровською міською радою з товариством з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест»договору оренди земельної ділянки площею 1,4150га, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Криворізьке шосе в районі буд. №29 для будівництва багатофункціонального комплексу з обслуговування автотранспорту терміном на п'ятнадцять років, та забезпечивши державну реєстрацію цього договору та внесення відповідних відомостей до державного земельного кадастру.
Стягнути з Дніпропетровської міської ради, (49000, м. Дніпропетровськ, проспект Карла Маркса, 75, ЄДРПОУ 20510514) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Танта –Інвест», (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Станція Лоцманська, буд. 22, ЄДРПОУ 34590143) 42грн.50коп. –витрат по сплаті державного мита та 59грн. –витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати наказ.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суддя В.О. Татарчук
Дата підписання рішення, оформленого у відповідності до ст.84 ГПК України –11.04.2008р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2008 |
Оприлюднено | 25.04.2008 |
Номер документу | 1563132 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні