Рішення
від 19.05.2011 по справі 5016/568/2011(3/44)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

=======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" травня 2011 р. Справа № 5016/568/2011(3/44)

Позивач : Микол аївський міжрайонний природ оохоронний прокурор в

інтересах держави в особі Державної екологічної інспе кції в Миколаївській області

54030, м. Миколаї в, вул. Дзержинського, 134

Відповідач: Новофедо рівське госпрозрахункове ко мунальне підприємство

57437, Миколаївська область, Б ерезанський район, с. Новофед орівка, вул. Леніна, 35

про: відшкодування шкоди в розмірі 382490,82 грн.

Суддя Смородінова О.Г .

ПРЕДСТАВНИКИ:

Від позивача: ОСОБА_1, за довіреністю;

Від відповідача: ОСОБА_2 - директор Новофедорівсько го ГКП;

Від прокуратури: Круш Т.О.

СУТЬ СПОРУ:

Миколаївський м іжрайонний природоохоронни й прокурор в інтересах держа ви в особі Державної екологі чної інспекції в Миколаївськ ій області звернувся до суду з позовом стягнути з відпові дача шкоду, заподіяну поруше нням законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища внаслідок господ арської та іншої діяльності в сумі 382 490,82 грн.

Позов ґрунтується на підс таві акту перевірки дотриман ня вимог природоохоронного з аконодавства від 21.10.10 р., ст. ст. 43 , 58 Закону України «Про охорон у навколишнього природного с ередовища», ст.ст. 44, 48, 49, 111 Водног о кодексу України, Методики р озрахунку розміру відшкодув ання збитків, заподіяних дер жав внаслідок порушення зако нодавства про охорону та рац іональне використання водни х ресурсів, затвердженої нак азом Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України № 389 від 20 липня 2009 року, зареєстрованої у Міні стерстві юстиції України 14 се рпня 2009 року за № 767/16783, та мотивов ані тим, що всупереч вимогам ч инного законодавства в періо д з 15.05.10 р. до 01.10.10 р. відповідач зді йснив забір 26673 куб. м. підземни х вод з артезіанських свердл овин, які знаходяться на бала нсі Новофедорівської ГКП за відсутності дозволу на спеці альне водокористування.

19.04.11 р. відповідач через кан целярію суду надав відзив, в я кому заперечує, просить суд в ідмовити в його задоволенні, мотивуючи тим, що з квітня 2010 р оку документи, необхідні для отримання дозволу, знаходил ися на погодженні у відповід них органах, що свідчить про т е, що підприємство у відповід ності до вимог законодавства України вчиняло дії, направл ені на одержання дозволу на с пеціальне водокористування , проте з незалежних від підпр иємства причин не одержав йо го.

З таких обставин відповіда ч вважає, що вина у здійсненні самовільного (без відповідн ого дозволу) спеціального во докористування у нього відсу тня, а відтак відсутні підста ви для притягнення підприємс тва до відповідальності у ви гляді відшкодування шкоди. Т акож відповідач зазначає, що у відповідності до Статуту о сновною метою діяльності під приємства є забезпечення бе зперебійного водопостачанн я у с. Новофедорівка, а відтак припинення цієї діяльності у зв' язку з відсутністю дозв олу на спеціальне водокорист ування могло призвести до со ціального напруження серед н аселення с. Новофедорівка, ав арійних ситуацій та інших не передбачуваних наслідків.

13.05.11 р. до канцелярії суду від відповідача надійшл и пояснення на підтвердження дійсного обсягу забраної во ди, який за вказаний вище пері од за довідкою складає 7152 к уб.м.

18.05.11 р. позивач звернув ся до суду з заявою про зменш ення розміру позовних вимог, оскільки відповідно до форм ули, наведеної у пункті 9.1 Мето дики розрахунку розміру відш кодування збитків, заподіяни х державі внаслідок порушенн я законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів при розраху нку розміру збитків врахован о, що за період з 15.05.10 р. по 01.10.10 р. ві дповідачем видобуто 7152 куб .м. води, що підтверджено до відкою.

Таким чином, сума зб итків після перерахунку стан овить 102 559,68 грн.

Саме такий розмір зб итків і просить остаточно ст ягнути позивач в своїй заяві .

Відповідно до правил ч. 4 ст. 22 Господарського процес уального кодексу України суд прийняв до розгляду заяву по зивача про зменшення позовни х вимог.

19.05.11 р. за результатами розг ляду справи, суд на підставі с т. 85 Господарського процесуал ьного кодексу України вступн у та резолютивну частини ріш ення.

Ознайомившись з матеріал ами справи, вислухавши учасн иків судового процесу, суд -

встановив:

21.10.2010р. держінспектором О НПС Дехтяренко О.В. було здійс нено обстеження та перевірку дотримання відповідачем вим ог природоохоронного законо давства на Новофедорівськом у ГПК.

За результатами перевірки 21.10.10 р. було складено акт переві рки «дотримання вимог природ оохоронного законодавства» на Новофедорівському ГПК, в я кому зафіксовано, що згідно С татуту, основним видом діяль ності підприємства є питне в одопостачання населенню. На балансі утримується три арте зіанські свердловини, докуме нтація на які є в наявності. Ги рла свердловини герматизова ні, доступ до них закрито. Огор ожі санітарних зон потребуют ь ремонту. Дозвіл на спец водо користування закінчився 15 тр авня 2010 року, тобто в порушення ст.ст. 44, 49 Водного кодексу Укра їни, підприємство являється самовільним водокористувач ем. В порушення ст.ст. 16 ,65 Кодекс у України про надра на підпри ємстві відсутній спеціальни й дозвіл на користування над рами.

Факт порушення підтверджу ється також протоколом про а дміністративне правопоруше ння від 21.10.10 р. № 006825, постановою пр о накладення адміністративн ого стягнення від 25.10.2010 р. № 88, лис том від 02.11.10 р. № 02/3204 про відшкодув ання збитків заподіяних внас лідок самовільного одокорис тування.

Виходячи із вказаних дока зів позивач дійшов висновку, що відповідач своїми діями п орушив вимоги пункту 9 статті 44 та статті 48, 49 Водного кодексу України та встановив, що об'єм самовільно забраної води за період з 15.05.10 по 01.102010 року склав - 26673 куб.м., про свідчить довідка від 21.10.2010 року, надана Новофедо вівським ГПК.

Згідно розрахунку збиткі в, нанесених водним ресурсам України, проведеного за пері од з 19.02.2007 по 24.08.2009 відповідно до Ме тодики розрахунку розмірів в ідшкодування збитків, заподі яних державі внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну та раціональне використан ня водних ресурсів, затвердж еної наказом Мінекобезпеки У країни від 18.05.1995 № 37 та зареєстро ваної Міністерством юстиції України 01.06.1995 за № 162/698 та за періо д з 25.08.2009 по 19.02.2010 - відповідно до Ме тодики розрахунку розмірів в ідшкодування збитків, заподі яних державі внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну та раціональне використан ня водних ресурсів, затвердж еної наказом Мінприроди Укра їни від 20.07.2009 № 389, зареєстрованої Міністерством юстиції Украї ни 14.08.2009 за № 767/16783, розмір збитків с кладає 382 490,82 грн.

Але, беручи до уваги, заяву п озивача про зменшення розмір у позовних вимог яка підтрим ана прокурором в судовому за сіданні, сума збитків після п ерерахунку становить 102 559,68 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є стя гнення збитків, заподіяних д ержаві внаслідок незаконног о добування підземної прісно ї води.

Дослідивши надані сторона ми докази та оцінивши їх відп овідно до вимог ст. 43 ГПК Украї ни, суд дійшов висновку про пр авомірність заявлених позов них вимог, виходячи з наступн ого:

Згідно Водного кодексу Укр аїни, усі водні об'єкти на тери торії України є національним надбанням народу України, од нією з природних основ його е кономічного розвитку і соціа льного добробуту.

За статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього п риродного середовища", статт ею 10 Водного кодексу України, місцеві ради на їх території здійснюють контроль та захо ди щодо раціонального викори стання і охорони вод та відтв орення водних ресурсів, що зн аходяться у власності держав и.

Згідно статті 1 Водного ко дексу України водокористува нням є використання вод (водн их об'єктів) для задоволення п отреб населення, промисловос ті, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи пра во на забір води, скидання сті чних вод та інші види викорис тання вод (водних об'єктів).

Відповідно до статті 48 Водн ого кодексу України спеціаль не водокористування - це забі р води з водних об'єктів із зас тосуванням споруд або техніч них пристроїв, використання води та скидання забруднюючи х речовин у водні об'єкти, вклю чаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зво ротними водами із застосуван ням каналів. Згідно пункту 9 ст атті 44 Водного кодексу Україн и водокористувачі зобов'язан і здійснювати спеціальне вод окористування лише за наявно сті дозволу.

Статтею 49 цього Кодексу пе редбачено, що спеціальне вод окористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл н а спеціальне водокористуван ня видається: державними орг анами охорони навколишнього природного середовища - у раз і використання води водних о б'єктів загальнодержавного з начення; Верховною Радою Авт ономної Республіки Крим, обл асними, Київською та Севасто польською міськими Радами за погодженням з державними ор ганами охорони навколишньог о природного середовища - у ра зі використання води водних об'єктів місцевого значення.

Видача дозволу на спеціал ьне водокористування здійсн юється за клопотанням водоко ристувача з обґрунтуванням п отреби у воді, погодженим з де ржавними органами водного го сподарства, - в разі використа ння поверхневих вод, державн ими органами геології - в разі використання підземних вод та державними органами охоро ни здоров'я - в разі використан ня водних об'єктів, віднесени х до категорії лікувальних.

Порядок погодження та вид ачі дозволів на спеціальне в одокористування затверджує ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.

У дозволі на спеціальне вод окористування встановлюють ся ліміт забору води, ліміт ви користання води та ліміт ски дання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими д ержавними органами без кориг ування дозволу на спеціальне водокористування.

Спеціальне водокористув ання є платним.

Згідно норм статті 50 Водно го кодексу України строки сп еціального водокористуванн я встановлюються органами, я кі видали дозвіл на спеціаль не водокористування. Спеціал ьне водокористування може бу ти короткостроковим (до трьо х років) або довгостроковим (в ід трьох до двадцяти п'яти рок ів). У разі необхідності строк спеціального водокористува ння може бути продовжено на п еріод, що не перевищує відпов ідно короткострокового або д овгострокового водокористу вання. Продовження строків с пеціального водокористуван ня за клопотанням заінтересо ваних водокористувачів здій снюється державними органам и, що видали дозвіл на спеціал ьне водокористування.

Статтею 38 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" передбаче но, що в порядку спеціального використання природних ресу рсів громадянам, підприємств ам, установам і організаціям надаються у володіння, корис тування або оренду природні ресурси на підставі спеціаль них дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за п лату для здійснення виробнич ої та іншої діяльності, а у вип адках, передбачених законода вством України, - на пільгових умовах.

Згідно норм статті 110 Водног о кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адмі ністративну, цивільно-правов у або кримінальну відповідал ьність згідно з законодавств ом України. Водокористувачі звільняються від відповідал ьності за порушення водного законодавства, якщо вони вин икли внаслідок дії неперебор них сил природи чи воєнних ді й. Відповідальність за поруш ення водного законодавства н есуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу аб о порушенні правил спеціальн ого водокористування.

Відповідно до норм статті 11 1 Водного кодексу України під приємства, установи, організ ації і громадяни України, а та кож іноземні юридичні і фізи чні особи та особи без громад янства зобов'язані відшкодув ати збитки, завдані ними внас лідок порушень водного закон одавства, в розмірах і порядк у, встановлених законодавств ом України. Притягнення винн их у порушенні водного закон одавства до відповідальност і не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завд аних ними внаслідок порушенн я водного законодавства.

Згідно норм статті 68 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" порушення законодавства У країни про охорону навколишн ього природного середовища т ягне за собою встановлену ци м Законом та іншим законодав ством України дисциплінарну , адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальніс ть. Відповідальність за пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища несуть особи, ви нні, зокрема, у самовільному с пеціальному використанні пр иродних ресурсів. Підприємст ва, установи, організації та г ромадяни зобов'язані відшкод овувати шкоду, заподіяну ним и внаслідок порушення законо давства про охорону навколиш нього природного середовища , в порядку та розмірах, встано влених законодавством Украї ни. Застосування заходів дис циплінарної, адміністративн ої або кримінальної відповід альності не звільняє винних від компенсації шкоди, запод іяної забрудненням навколиш нього природного середовища та погіршенням якості приро дних ресурсів.

Таким чином, врахову ючи вищенаведене, суд дійшов висновку про порушення відп овідачем вимог природоохоро нного законодавства, тому по зов прокуратури підлягає зад оволенню в повному обсязі (з у рахуванням змін).

Керуючись ст. ст. 22, 43, 44, 49, 82, 82-1, 84, 8 5 Господарського процесуальн ого кодексу України, господ арський суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволь нити в повному обсязі.

2. Стягнути з Новофедо рівського госпрозрахунково го комунального підприємств а (57437, Миколаївська область, Бе резанський район, с. Новофедо рівка, вул. Леніна, 35, код ЄДРПОУ 31434917) на користь держави в особі Державної екологічної інспе кції в Миколаївській області (вул. Дзержинського, 134, м. Микол аїв, 54055, код ЄДРПОУ 23411600) на рахуно к № 33117331700059, код ЄДРПОУ 23627055, банк оде ржувача ГУДКУ у Миколаївські й області, МФО 826013 шкоду в сумі 10 2 559,68 грн.

3. Стягнути з Новофе дорівського госпрозрахунко вого комунального підприємс тва (57437, Миколаївська область, Березанський район, с. Новофе дорівка, вул. Леніна, 35, код ЄДРП ОУ 31434917) на користь Держбюджету Центрального району м. Микол аєва 1 025,59 грн. держмита.

4. Стягнути з Новофедор івського госпрозрахунковог о комунального підприємства (57437, Миколаївська область, Бер езанський район, с. Новофедор івка, вул. Леніна, 35, код ЄДРПОУ 31434917) на користь Держбюджету Це нтрального району м. Миколає ва 236,00 грн. витрат на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу.

Накази видат и після набрання судовим ріш енням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення 10 денно го строку з дня його підписан ня.

Суддя О.Г. Смородін ова

Рішення підписано 20.05.11 р.

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення19.05.2011
Оприлюднено27.05.2011
Номер документу15711685
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5016/568/2011(3/44)

Рішення від 19.05.2011

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Смородінова О.Г.

Ухвала від 04.05.2011

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Смородінова О.Г.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Смородінова О.Г.

Ухвала від 09.03.2011

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Смородінова О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні