Рішення
від 25.05.2011 по справі 10/61
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

10/61

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

25.05.11 р.                                                                                 Справа № 10/61                               

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м.Донецьк, ЄДРПОУ 34940215

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, м.Донецьк, ЄДРПОУ 31297266

про відшкодування збитків

 

                                                                                                            Суддя  Любченко М.О.

Представники:

від позивача: Маркевич К.А. – зав.сек.

від відповідача: не з'явився

В засіданні суду брали участь:

СУТЬ СПРАВИ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, м.Донецьк звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, м.Донецьк про стягнення з відповідача заподіяних державі збитків у розмірі 185010 грн. 54 коп.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на матеріали перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, якими встановлено, зокрема, факт перевищення нормативу гранично допустимих скидів (ГДС) на скиданні стічних вод по наступним показникам: завислі речовини, азот амонійний, нітрати, фосфати, феноли, чим порушено вимоги п.п.3, 5, 8 ст.44 Водного кодексу України.

У відзиві №163/2011 від 28.03.2011р. відповідач позовні вимоги про стягнення збитків у розмірі 185010 грн. 54 коп. не визнав. В обґрунтування своїх заперечень Товариство з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” посилається на те, що розрахунок суми збитків здійснено безпідставно, оскільки положення Методики, за якою проведено розрахунок, можуть бути застосовані лише при наявності перевищення ГДС забруднюючих речовин в стічних водах. Проте, перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства було встановлено лише факт перевищення гранично допустимих концентрацій (ГДК) на випусках.

Згідно із ст.75 Господарського процесуального кодексу України судом встановлено, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого рішення по справі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

Статтею 40 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та   організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Згідно із ст.95 Водного кодексу України усі води (водні об'єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров'ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об'єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.

Відповідно до ч.3, 5, 8 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані, зокрема, дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об'єктам та об'єктам навколишнього природного середовища; здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод.

Статтею 66 вказаного Кодексу України визначено, що під час користування водними об'єктами для промислових потреб водокористувачі зобов'язані дотримуватись встановлених умов спеціального водокористування, екологічних вимог, а також вживати заходів щодо зменшення витрат води (особливо питної) та припинення скидання забруднених зворотних вод шляхом удосконалення виробничих технологій, схем водопостачання та очищення стічних вод.

За змістом ст.ст.16, 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  належить, у тому числі, державний контроль за використанням і охороною поверхневих і підземних вод.

Пунктами 1, 2 Указу Президента України №1039/2003 від 15.09.2003р.  “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки, заповідної справи, а також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

За приписами ст.1 Положення „Про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, яке затверджено наказом №548 від 19.12.2006р.  Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державна екологічна інспекція в областях, містах Києві та Севастополі є спеціальним підрозділом Мінприроди, який підзвітний та підконтрольний в частині здійснення державного контролю Державній екологічній інспекції. Повноваження Інспекції поширюються, зокрема, на територію відповідної області.

Згідно із п.п.6, 7 ст.5 вказаного Положення інспекції мають право, в тому числі, складати акти перевірок, давати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до їх повноважень.

Як свідчать матеріали справи, в період з 02.06.2010р. по 18.06.2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Донецької області відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, результати якої оформлені актом від 02-18.06.2010р.

В акті перевірки приведено усереднений якісний аналіз стічних вод після очисних споруд у мг/куб.дм, а саме: завислі речовини – 17,73 мг/куб.дм при ГДС - 15 мг/куб.дм, азот амонійний – 2,09 мг/куб.дм при ГДС - 2 мг/куб.дм, нітрати – 46,24 мг/куб.дм, при ГДС 45 мг/куб.дм, фосфати – 8,34 мг/куб.дм при ГДС 3,12 мг/куб.дм, феноли – 0,002 мг/куб.дм при ГДС – 0,001 мг/куб.дм.

За таких обставин, за твердженням позивача, перевіркою, зокрема, встановлено факт перевищення нормативу ГДС на скиданні стічних вод по наступним показникам: завислі речовини, азот амонійний, нітрати, фосфати, феноли, внаслідок чого відповідачем було порушено вимоги п.п.3, 5, 8 ст.44 Водного кодексу України.

За результатами перевірки відповідачу видано припис №82 від 21.06.2010р., відповідно до якого порушника зобов'язано, у тому числі, забезпечити скид стічних вод в природні водні об'єкти з вмістом забруднюючих речовин згідно затверджених нормативів проекту на спецводокористування. Вказаний припис прийняв до виконання директор Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” Тертичний А.Ф.

Крім того, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Донецької області відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону було здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в результаті наднормативного скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами випуску №1 коксохімічного виробництва Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” протягом періоду з 24.08.2009р. по 31.12.2009р. та встановлено, що вказані збитки складають 185010 грн. 54 коп.

Вказаний розрахунок було виконано на підставі даних про те, що середня фактична концентрація забруднюючої речовини у зворотних водах склала: завислих речовин – 17,73 мг/куб.дм, фенолів – 0,002 мг/куб.дм, азоту амонійного – 2,1 мг/куб.дм, нітратів – 46,24 мг/куб.дм, фосфатів – 8,34 мг/куб.дм.

Як вказує відповідач у відзиві №163/2011 від 28.03.2011р. розрахунок суми збитків здійснено безпідставно, оскільки положення Методики, за якою його проведено, можуть бути застосовані лише при наявності перевищення гранично допустимого скиду забруднюючих речовин в стічних водах. Проте, перевіркою було встановлено лише факт перевищення гранично допустимих концентрацій на випусках.

У відповідності до ст.111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Основні вимоги щодо порядку визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів встановлено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, яку затверджено наказом №389 від 20.07.2009р. Міністерства охорони навколишнього природного середовища України.

Згідно із ст.1 Водного кодексу України, п.1.7 вказаної Методики гранично допустима концентрація (ГДК) речовин у воді – це встановлений рівень концентрації речовини у воді, вище якого вода вважається не придатною для конкретних цілей водокористування; гранично допустимий скид (ГДС) - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом для цього пункту водного об'єкта за одиницю часу.

Тобто, гранично допустима концентрація речовин у воді та гранично допустимий скид є різними, самостійними величинами. Гранично допустимий скид є швидкістю скидання забруднюючих речовин у воду, який вимірюється у грамах за годину, гранично допустима концентрація речовин у воді, в свою чергу, вимірюється міліграмами забруднюючих речовин на кубічні метри.

Таким чином, лише встановлення факту перевищення нормативу гранично допустимого скиду обумовлює правомірність застосування положень пункту 7.1 Методики та формули 12. В іншому випадку відсутні підстави для застосування цієї методології взагалі та п.7.1, формули 12 зокрема.

Встановлення фактичної концентрації забруднюючих речовин у стічних водах може дати можливість провести розрахунки за наведеною формулою і визначити розмір збитків лише за наявності підстав для застосування цієї методології, якими є перевищення гранично допустимого скиду забруднюючих речовин.

Як вбачається з акту перевірки та розрахунку розмірів відшкодування збитків, в ході перевірки встановлено перевищення гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин за контрольований період у мг/дм.куб.

Одночасно, за змістом ст.49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення; Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідачем до матеріалів справи надано дозвіл №Укр-Дон-3334 на спеціальне водористування та нормативи гранично допустимих скидів забруднюючих речовин з поворотними водами Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, який 13.06.2007р. видано Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області строком до 01.07.2010р.

За змістом дозволу №Укр-Дон-3334 від 13.06.2007р. гранично допустимий скид забруднюючих речовин складає: по завислим речовинам – 513 г/год, азотом амонійним – 68,4 г/год, нітратами – 1539 г/год, фенолами – 0,0342 г/год, фосфатами – 106,704 г/год.

На підставі проведеного розрахунку, судом встановлено, що здійснений відповідачем фактичний скид забруднюючих речовин за період з 24.08.2009р. по 31.12.2009р. склав: по завислим речовинам – 287,03 г/год, азоту амонійному – 34 г/год, нітратам – 748,58 г/год, фенолам – 0,0324 г/год, фосфатам – 135,016 г/год.

Тобто, перевищення відповідачем гранично допустимого скиду має місце по фосфатам: фактичний скид – 135,016 г/год при гранично допустимому скиді – 106,704 г/год.

Таким чином, в частині розрахунку збитків, заподіяних внаслідок наднормативного скиду завислих речовин, азоту амонійного, нітратів та фенолів не вбачається наявності необхідної умови для належного застосування положень п.7.1 Методики, а саме - факту перевищення гранично допустимого скиду по наведеним забруднюючим речовинам, що робить неприпустимим застосування цієї методології взагалі та п.7.1, формули 12 зокрема.

З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку, що розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів в результаті наднормативного скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами випуску №1 коксохімічного виробництва Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” протягом періоду з 24.08.2009р. по 31.12.2009р. проведено безпідставно в частині наднормативного скиду завислих речовин, азоту амонійного, нітратів та фенолів; в частині збитків, заподіяних внаслідок наднормативного скиду фосфатів, розрахунок здійснено правомірно.

З урахуванням викладеного, приймаючи до уваги, що положення п.7.1 Методики та формула 12 можуть застосовуватися лише у разі перевищення гранично допустимого скиду, позовні вимоги в частині стягнення з відповідача заподіяних державі збитків внаслідок наднормативного скиду фосфатів в сумі 3925 грн. 71 коп., є правомірними та такими, що підлягають задоволенню. В частині стягнення збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативного скиду завислих речовин, азоту амонійного, нітратів та фенолів в загальній сумі 181084 грн. 83 коп., підлягають залишенню без задоволення.

Відповідно до ч.1 ст.47 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища.

При цьому, за змістом ч.2 вказаної статті місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок, у тому числі, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

За таких обставин, сума збитків підлягає стягненню на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Дзержинської міської ради.

Судові витрати згідно із ст.49 Господарського процесуального кодексу України підлягають стягненню з відповідача пропорційно задоволеним вимогам.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

                                                          ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м.Донецьк до Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°”, м.Донецьк про стягнення 185010 грн. 54 коп. задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” (83003, м.Донецьк, Калінінський район, пр.Ілліча, 93а, ЄДРПОУ 31297266, банківські реквізити: р/р №26009002467000 у ЗАТ „Донгорбанк”, МФО 334970) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Дзержинської міської ради (п/р №33117331700029 ГУДКУ в Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687216, код бюджетної класифікації 24062100) збитки, заподіяні державі в сумі 3925 грн. 71 коп.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” (83003, м.Донецьк, Калінінський район, пр.Ілліча, 93а, ЄДРПОУ 31297266, банківські реквізити: р/р №26009002467000 у ЗАТ „Донгорбанк”, МФО 334970) на користь Державного бюджету України державне мито в сумі 39 грн. 22 коп.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Науково-виробниче об'єднання „Інкор і К°” (83003, м.Донецьк, Калінінський район, пр.Ілліча, 93а, ЄДРПОУ 31297266, банківські реквізити: р/р №26009002467000 у ЗАТ „Донгорбанк”, МФО 334970) на користь Державного бюджету України  (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, отримувач: УДК у Київському районі м.Донецька, код бюджетної класифікації 22050003) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 5 грн. 00 коп.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

У судовому засіданні 25.05.2011р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

          

Суддя                                                               Любченко М.О.           

                                                                       

                                                                      

Повне рішення складено 30.05.2011р.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення25.05.2011
Оприлюднено01.06.2011
Номер документу15863118
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/61

Ухвала від 19.04.2018

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Судовий наказ від 10.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Любченко М.О.

Судовий наказ від 10.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Любченко М.О.

Ухвала від 12.10.2010

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Істоміна О.А.

Ухвала від 30.05.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 06.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 07.09.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 29.07.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зайцева Ірина Володимирівна

Ухвала від 05.07.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зайцева Ірина Володимирівна

Ухвала від 24.06.2010

Господарське

Господарський суд Сумської області

Зайцева Ірина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні