Постанова
від 30.05.2011 по справі 5005/2151/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.05.2011 року справа № 5005/2151/2011

Дніпропетровський апеля ційний господарський суд у с кладі колегії суддів:

головуючого судді Швец я В.В. (доповідач),

суддів Павловського П.П ., Чус О.В.,

при секретарі Литвин А.П .

За участю прокурора Бєлік В.О. посвідчення № 195 в ід 09.12.10 р.

та представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 ., довіреність № 7/11-458 від 12.04.11 р.,

від відповідача: ОСОБ А_2, довіреність б/н від 21.05.10 р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу Товариства з обмеж еною відповідальністю "АТБ-і нвест" на рішення господарсь кого суду Дніпропетровської області від 19.04.11 р. у справі № 500 5/2151/2011

за позовом: Прокур ора Самарського району м.Дні пропетровська в інтересах де ржави в особі Дніпропетровсь кої міської ради, м.Дніпропет ровськ

до: Товариства з обмежен ою відповідальністю "АТБ-інв ест", смт.Ювілейне, Дніпропетр овської області

про внесення змін до до говору оренди земельної діля нки,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Самарського райо ну м.Дніпропетровська зверну вся до Дніпропетровського а пеляційного господарського суду з позовом в інтересах де ржави в особі Дніпропетровсь кої міської ради м.Дніпропет ровськ, в якому, з урахування м поданих уточнень, просив зм інити п.3.2. договору оренди зем ельної ділянки, укладеного м іж Дніпропетровською місько ю радою та Товариством з обме женою відповідальністю “АТБ -інвест”, виклавши його в наст упній редакції: “п.3.2. орендна п лата за користування земельн ою ділянкою встановлюється в ідповідно до Податкового код ексу України та не може бути м еншою трикратного розміру зе мельного податку, що встанов люється Податковим кодексом України та відповідно до ріш ення Дніпропетровської місь кої ради від 02.02.2011 р. № 216/8 у мініма льному розмірі орендної плат и, визначеному Податковим ко дексом України”.

Рішенням господарського с уду Дніпропетровської облас ті від 19.04.2011 р. у справі № 5005/2151/2011 (суд дя Боділовська М.М.) позовні ви моги задоволено.

Приймаючи згадане рішення , господарський суд виходив з того, що матеріали та обстави ни справи підтверджують прав омірність позовних вимог.

Не погодившись з дани м рішенням, Товариство з обме женою відповідальністю “АТБ -інвест” звернулось до Дніпр опетровського апеляційного господарського суду з апеля ційною скаргою, в якій, посила ючись на порушення господарс ьким судом норм матеріальног о та процесуального права, пр осить рішення скасувати, при йняти нове рішення про відмо ву в задоволенні позовних ви мог.

Прокурор та позивач в ідзивів на апеляційну скаргу не надали.

Заслухавши пояснення уча сників судового процесу, дос лідивши доводи апеляційної с карги, матеріали справи та пе ревіривши відповідність оск аржуваного рішення нормам ма теріального та процесуально го права, колегія суддів вваж ає, що апеляційна скарга не пі длягає задоволенню з наступн их підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 20.06.2003 р. між Дніпропетро вською міською радою (орендо давець) та Товариством з обме женою відповідальністю “АТБ -інвест” (орендар) укладено до говір оренди земельної ділян ки, відповідно до умов якого о рендодавець передає, а оренд ар приймає в оренду земельну ділянку, площею 0,0661 га, що знахо диться за адресою: м.Дніпропе тровськ, Самарський район, ву л.20-річчя Перемоги, 29, для факти чного розміщення кафе “Піцер ія”, яка зареєстрована в Держ авному земельному кадастрі м .Дніпропетровська за кодом 1210 100000:09:077:0009.

Підставою для передачі зем ельної ділянки в оренду є ріш ення міської ради від 09.04.2003 р. № 12 7/8 (п.1.2. договору).

Даний договір посвідчений приватним нотаріусом ОСОБ А_3 та зареєстровано в реєст рі за № 2961, а також зареєстрован ий Дніпропетровським міськи м управлінням земельних ресу рсів в книзі записів державн ої реєстрації договорів орен ди землі за № 5788 від 03.11.2004 р.

Пунктом 2.1. сторони узгодили , що земельна ділянка передає ться до 09.04.2018 р.

Відповідно до п.п.3.1 договору сума орендної плати за корис тування земельною ділянкою н а термін дії договору склада є 36423,34 грн.

Розмір земельного податку переглядається у разі закон одавчої зміни ставок земельн ого податку (п.3.3. договору).

Згідно п.8.1. зміна умов догово ру оренди землі можлива за вз аємною згодою сторін.

Законом України «Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України»№309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оре нду землі»були внесені зміни , зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладен і в наступній редакції: «Річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, надходить до відповідн их бюджетів розподіляється і використовується відповідн о до закону і не може бути менш ою: для земель сільськогоспо дарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни «Про плату за землю»; для ін ших категорій земель - трик ратного розміру земельного п одатку, що встановлюється За коном України «Про плату за з емлю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебу вають у державній або комуна льній власності, не може пере вищувати 12 відсотків їх норма тивної грошової оцінки. При ц ьому у разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вк азаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.

В зв' язку із введенням в ді ю Податкового кодексу Україн и з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон Украї ни „Про плату за землю” втрат ив чинність згідно ч. 2 Прикінц евих положень Кодексу. Питан ня сплати податку на землю та оплати орендної плати за кор истування земельною ділянко ю з 01.01.2011 року регулюється виклю чно Податковим кодексом Укра їни.

Відповідно до ст. 287 Под аткового кодексу власники зе млі та землекористувачі спла чують плату за землю з дня вин икнення права власності або права користування земельно ю ділянкою.

Згідно з вимогами ст.21 Зако ну України "Про оренду землі" о рендна плата за землю - це пл атіж, який орендар вносить ор ендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, ф орма і строки внесення оренд ної плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дого ворі оренди (крім строків вне сення орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності, які вст ановлюються відповідно до По даткового кодексу України). О бчислення розміру орендної п лати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляц ії, якщо інше не передбачено д оговором оренди.

Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" визначено, що з міна умов договору оренди зе млі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.

Відповідно до ст.651 ЦК Украї ни, зміна або розірвання дого вору допускається лише за зг одою сторін, якщо інше не вста новлено договором або законо м.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням су ду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення д оговору другою стороною та в інших випадках, встановлени х договором або законом.

Відповідно до ст. 654 ЦК Україн и зміна або розірвання догов ору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінює ться або розривається, якщо і нше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

02.02.2011 р. Дніпропетровською мі ською радою було прийнято рі шення № 216/8 “Про приведення рі шень міської ради та деяких п роектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим ко мітетом міської ради, у галуз і земельних відносин у відпо відність до вимог чинного за конодавства”, яким було вирі шено до моменту прийняття мі ською радою рішення про визн ачення розміру річної орендн ої плати за земельні ділянки залежно від їх функціональн ого використання встановити розмір річної орендної плат и за користування земельними ділянками у мінімальному ро змірі орендної плати, визнач еному Податковим кодексом Ук раїни, незалежно від мети вик ористання. Встановлено, що ус і нормативні акти, які було пр ийнято міською радою до прий няття цього рішення, діють в т их частинах, що не суперечать положенням цього рішення.

Згідно приписів статті 144 Ко нституції України органи міс цевого самоврядування в межа х повноважень, визначених за коном, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а т ому у разі прийняття відпові дним органом рішення про вне сення змін щодо ставок оренд ної плати за земельні ділянк и та затвердження нових коеф іцієнтів, що використовуютьс я для розрахунку орендної пл ати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взя ті судом до уваги лише у разі с касування такого рішення орг ану місцевого самоврядуванн я в установленому законом по рядку. п.3.4.7 Рекомендації Прези дії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 “Про пра ктику застосування господар ськими судами земельного зак онодавства”.

Колегія суддів вважає, що до води відповідача про невикон ання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України не можуть бути підст авою для відмови в задоволен ні позову, з огляду на таке.

У листі Вищого господарськ ого суду України від 06.08.2008 р. № 01-8/4 71 “Про деякі питання практики застосування у вирішенні ок ремих норм процесуального пр ава (за матеріалами справ, роз глянутих Верховним Судом Укр аїни)”, зокрема, зазначено: від повідно до частини другої ст атті 124 Конституції України юр исдикція судів поширюється н а всі правовідносини, що вини кають у державі. Як зазначено в резолютивній частині ріше ння Конституційного Суду Укр аїни від 09.07.2002 у справі щодо офі ційного тлумачення положенн я частини другої статті 124 Кон ституції України (справа про досудове врегулювання спорі в), положення частини другої с татті 124 Конституції України щ одо поширення юрисдикції суд ів на всі правовідносини, що в иникають у державі, в аспекті конституційного звернення н еобхідно розуміти так, що пра во особи (громадянина Україн и, іноземця, особи без громадя нства, юридичної особи) на зве рнення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене з аконом, іншими нормативно-пр авовими актами.

За таких обставин, недотрим ання позивачем вимог ч. 2 статт і 188 ГК України щодо обов'язку н адсилання іншій стороні проп озицій про розірвання догово ру, у разі виникнення такої не обхідності, не позбавляє поз ивача права звернутися за за хистом порушеного права шлях ом вчинення прямого позову д о відповідача про розірвання оспорюваного договору. Крім того, слід враховувати, що в с илу ст.4 ГК України земельні ві дносини не є предметом регул ювання цього Кодексу.

Доводи апеляційної скарги про те, що законодавством Укр аїни не передбачено право пр окурора звертатися до господ арського суду з позовами в ін тересах держави в особі місц евих рад всіх рівнів є необґр унтованими виходячи з наступ ного.

Згідно з пунктом 2 статті 121 К онституції України на прокур атуру України покладається п редставництво інтересів гро мадянина або держави в суді у випадках визначених законом .

За рішенням Конституційно го Суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 р оку під поняттям "орган, уповн оважений державою здійснюва ти відповідні функції у спір них відносинах" потрібно роз уміти орган державної влади чи орган місцевого самовряду вання, якому законом надано в тому числі повноваження орг ану виконавчої влади (органи місцевого самоврядування). В контексті пункту 2 статті 121 Ко нституції України приписи пу нкту 3 частини 1 статті 2 ГПК Укр аїни треба розуміти так, що пр окурори та їх заступники под ають до господарського суду позови саме в інтересах держ ави.

Згідно ст.14 Конституції Укр аїни земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави. Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до Закону.

Відповідно до ст.22 Закону Ук раїни "Про власність" суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі заг альнодержавної власності; Ве рховна Рада АР Крим - на земл і в межах її території; обласн і, районні, міські, селищні, сі льські ради - на землі в межа х їх територій (крім земель за гальнодержавної власності).

Пунктом 34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виклю чною компетенцією міських ра д є вирішення відповідно до З акону питань регулювання зем ельних відносин.

Згідно ст.13 Конституції Укр аїни, земля є об'єктом права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією. Держава забезпеч ує захист прав усіх суб'єктів права власності та господар ювання, соціальну спрямовані сть економіки. Усі суб'єкти пр ава власності рівні перед за коном. До розмежування земел ь державної і комунальної вл асності, повноваженнями з ро зпорядження ними в межах нас елених пунктів, тобто функці ями виконавчої влади, наділе ні міські ради (Розділ Х Перех ідні положення, п.12 Земельного кодексу України).

Таким чином, прокурор цілко м обґрунтовано пред' явив по зов в інтересах держави в осо бі Дніпропетровської міськ ої ради як органу, на який держ авою покладено обов' язок що до здійснення конкретних фун кцій у правовідносинах, пов' язаних із захистом інтересів держави, оскільки предмет сп ору зачіпає інтереси держави .

Враховуючи викладене, коле гія суддів вважає, що рішення прийнято місцевим господарс ьким судом за повністю дослі дженими обставинами справи з правильним застосуванням но рм матеріального і процесуал ьного права, а тому відсутні п ідстави для його скасування.

Керуючись ст.ст.101-103,105 ГПК Укра їни, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товарис тва з обмеженою відповідальн істю "АТБ-інвест" залишити бе з задоволення.

Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 19.04.11 р. у справі № 5005/2151/2011 зали шити без змін.

Постанова набирає законно ї сили з моменту проголошенн я і може бути оскаржена в каса ційному порядку до Вищого го сподарського суду України.

Головуючий суддя В.В. Швець

Судді П.П.П авловський

О.В.Чус

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення30.05.2011
Оприлюднено07.06.2011
Номер документу15993827
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/2151/2011

Постанова від 30.05.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Швець Віктор Володимирович

Рішення від 21.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

Ухвала від 17.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська Марина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні