Категорія №10.3.4
ПОСТАНОВА
Іменем України
24 травня 2011 року Справа № 2а-3593/11/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:
головуючого - судді Сверг ун І.О.,
при секретарі - Чукіній А.Ю .,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом Лу ганського обласного відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів до Луганського о бласного комунального підпр иємства «Міжнародний аеропо рт Луганськ» про стягнення а дміністративно-господарськ их санкцій та пені за незайня ті робочі місця інвалідами у 2010 році,
В С Т А Н О В И В:
28 квітня 2011 року Луганське об ласне відділення Фонду соціа льного захисту інвалідів зве рнулося до Луганського окруж ного адміністративного суду з позовом до Луганського обл асного комунального підприє мства «Міжнародний аеропорт Луганськ» про стягнення адм іністративно-господарських санкцій та пені за незайняті робочі місця інвалідами у 2010 р оці в розмірі 112133,32 грн. та пені з а порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій у розмірі 437,32 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те , що згідно із ст. 19 Закону Украї ни від 21 березня 1991 року № 875-XII «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кілько сті одного робочого місця.
Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но здійснюють працевлаштува ння інвалідів у рахунок норм ативів робочих місць виходяч и з вимог статті 18 цього Закон у (ч. 3 ст. 19 Закону України від 21 б ерезня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні»).
В порушення вимог ст. 19 Закон у України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні» на підприємстві відповід ача в 2010 році працювало 7 інвалі дів при нормативі 11 робочих мі сць для працевлаштування інв алідів. Таким чином, відповід ач до 16.04.2011 повинен був самостій но сплатити адміністративно -господарські санкції у розм ірі 112133,32 грн. за 4 робочі місця, пр изначені для працевлаштуван ня інвалідів і не зайняті інв алідами. Оскільки сума адмін істративно-господарських са нкцій у встановлений законом строк відповідачем не сплач ена, позивач просить стягнут и її з відповідача разом із на рахованою пенею в сумі 437,32 грн. за порушення термінів сплат и адміністративно-господарс ьких санкцій.
У судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав, надав пояснення, аналогі чні викладеним у позові.
Представник відповідача в судовому засіданні проти по зовних вимог заперечував, по силаючись на наступне. На під приємстві створено робочі мі сця для інвалідів у повному о бсязі відповідно до вимог За кону України «Про основи соц іальної захищеності інвалід ів». Водночас положення Зако ну зобов' язують підприємст во створити відповідну кільк ість робочих місць для інвал ідів, і це зобов' язання не су проводжується його обов' яз ком підбирати та шукати інва лідів на створені робочі міс ця. Разом з тим відповідач у 2010 році регулярно подавав звіти до Луганського міського цен тру зайнятості щодо вакансій , на яких може використовуват ися праця осіб з обмеженими ф ізичними можливостями, що пі дтверджується Формами 3-ПН, од нак відповідна кількість інв алідів для працевлаштування направлена не була. Крім того , представник відповідача по слався, що згідно листа Саніт арно-епідеміологічної станц ії м. Луганська від 18.06.2010 № 1501 визн ачено перелік професій, де пр отипоказано використовуват и працю інвалідів. Тому відпо відач просить відмовити в за доволенні позову.
Вислухавши пояснення пред станвиків сторін, дослідивши матеріали справи, суд приход ить до наступного.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26 вересня 2002 р оку № 1434 Фонд є урядовим органо м державного управління, яки й діє у складі Міністерства п раці та соціальної політики і підпорядковується йому.
Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд соціально го захисту інвалідів завдань за погодженням з Мінпраці ут ворюються територіальні від ділення Фонду в межах гранич ної чисельності його працівн иків.
Основним завданням Фонду с оціального захисту інваліді в, відповідно до пункту 3 цього Положення є, зокрема контрол ь за виконанням підприємства ми, установами, організаціям и, у тому числі підприємствам и, організаціями громадських організацій інвалідів, фізи чними особами, які використо вують найману працю (далі - роб отодавці), нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого ста ттею 19 Закону У відповідності до покладених на Фонд завдан ь останній здійснює контроль за сплатою роботодавцями ад міністративно-господарськи х санкцій і пені (підпункт 3 пу нкту 4 зазначеного Положення ).
Таким чином, Фонд та його ві дділення є органами державно ї влади, які у правовідносина х з роботодавцями, зокрема у з в' язку із здійсненням контр олю за перерахуванням адміні стративно-господарських сан кцій, передбачених статтею 20 З акону, реалізують владні упр авлінські функції.
Право відділень Фонду на зв ернення до суду у відповідни х відносинах визначено в зак онодавчому порядку (частина 9 статті 20 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні»).
З огляду на викладене та від повідно до п. 1 ч. 1 ст. 3, п. 5 ч. 1 ст. 17 К одексу адміністративного су дочинства України справи за позовами суб' єктів владних повноважень - відділень Фонд у до роботодавців про стягне ння адміністративно-господа рських санкцій та пені за кож не робоче місце призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте ним, є адміністр ативними.
Відповідно до вимог ст. 19 Зак ону України від 21 березня 1991 ро ку № 875-XII «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні»:
- для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, установ люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі чотирьох від сотків середньооблікової чи сельності штатних працівник ів облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кі лькості одного робочого місц я;
- підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно розраховують кількість р обочих місць для працевлашту вання інвалідів відповідно д о нормативу, встановленого ч астиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштува ння інвалідів. При розрахунк ах кількість робочих місць о круглюється до цілого значен ня;
- підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, які використо вують найману працю, самості йно здійснюють працевлаштув ання інвалідів у рахунок нор мативів робочих місць виходя чи з вимог статті 18 цього Зако ну.
Стаття 18 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні» вимагає, щ о підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов' язані виділяти та ст ворювати робочі місця для пр ацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умо ви праці з урахуванням індив ідуальних програм реабіліта ції і забезпечувати інші соц іально-економічні гарантії, передбачені чинним законода вством, надавати державній с лужбі зайнятості інформацію , необхідну для організації п рацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни. Забезпечення прав інва лідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому чис лі з умовою про виконання роб оти вдома, здійснюється шлях ом їх безпосереднього зверне ння до підприємств, установ, о рганізацій чи до державної с лужби зайнятості.
Аналіз зазначених положен ь Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні» дає підстави для ви сновку про те, що обов' язки р оботодавців стосовно забезп ечення прав інвалідів на пра цевлаштування полягають у:
а) виділенні та створенні ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів, у тому числі с пеціальних робочих місць;
б) створенні для інвалідів у мов праці з урахуванням інди відуальних програм реабіліт ації;
в) забезпеченні інших соціа льно-економічних гарантії, п ередбачених чинним законода вством;
г) наданні державній службі зайнятості інформації, необ хідної для організації праце влаштування інвалідів;
д) звітуванні Фонду соціаль ного захисту інвалідів про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів у порядку, встан овленому Кабінетом Міністрі в України.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону Укра їни від 21 березня 1991 року № 875-XII «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» пі дприємства, установи, органі зації, у тому числі підприємс тва, організації громадських організацій інвалідів, фізи чні особи, які використовуют ь найману працю, де середньоо блікова чисельність працююч их інвалідів менша, ніж устан овлено нормативом, передбаче ним статтею 19 цього Закону, що року сплачують відповідним в ідділенням Фонду соціальног о захисту інвалідів адмініст ративно-господарські санкці ї, сума яких визначається в ро змірі середньої річної зароб ітної плати на відповідному підприємстві, установі, орга нізації, у тому числі підприє мстві, організації громадськ их організацій інвалідів, фі зичної особи, яка використов ує найману працю, за кожне роб оче місце, призначене для пра цевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підпр иємств, установ, організацій , у тому числі підприємств, орг анізацій громадських органі зацій інвалідів, фізичних ос іб, на яких працює від 8 до 15 осі б, розмір адміністративно-го сподарських санкцій за робоч е місце, призначене для праце влаштування інваліда і не за йняте інвалідом, визначаєтьс я в розмірі половини середнь ої річної заробітної плати н а відповідному підприємстві , в установі, організації, у то му числі підприємстві, орган ізації громадських організа цій інвалідів, у фізичної осо би, яка використовує найману працю.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій тягне за собою на рахування пені. Пеня обчислю ється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Наці онального банку України, що д іяла на момент сплати, нарахо ваної на повну суму недоїмки за весь її строк (ч. 2 ст. 20 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і»).
Судом установлено, що згідн о звіту про зайнятість та пра цевлаштування інвалідів за 2 010 рік Форми 10-ПІ (а.с. 8), складеног о відповідачем, середньооблі кова чисельність штатних пра цівників облікового складу с тановила 267 осіб, кількість ін валідів - штатних працівник ів, які повинні працювати на р обочих місцях, створених від повідно до вимог ст. 19 Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні» становить 11 осіб. Факти чно протягом року на підприє мстві працювало 7 інвалідів.
З матеріалів справи вбачає ться, що відповідач протягом 2010 року подавав звіти за формо ю 3-ПН в міський центр зайнятос ті про наявність вільних (вак антних) місць для працевлашт ування інвалідів: 27.01.2010 про наяв ність 1 вакансії для працевла штування інваліда, 26.02.2010 - 2 вак ансії, 26.03.2010 - 2 вакансії, 28.04.2010 - 2 вакансії, 28.05.2010 - 2 вакансії, 11.06.2010 - 1 вакансія, 30.06.2010 - 2 вакансії , 29.07.2010 - 3 вакансії, 18.08.2010 - 2 вакан сії, 02.09.2010 - 1 вакансія, 29.09.2010 - 2 ва кансії, 28.10.2010 - 1 вакансія, 26.11.2010 - 4 вакансії, 28.12.2010 - 4 вакансії.
Таким чином, протягом січня - жовтня 2010 року відповідач н адавав звіти, в яких не в повно му обсязі зазначав кількість вакансій для працевлаштуван ня інвалідів (від 1 до 3). Лише у л истопаді та грудні 2010 року від повідач виконав належним чин ом обов' язок про надання зв іту та зазначив про наявніст ь 4 вакантних місць для працев лаштування інвалідів.
За таких обставин суд прихо дить до висновку, що позовні в имоги підлягають частковому задоволенню, а саме - стягне нню підлягають адміністрати вно-господарські санкції за невиконання 4% нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у сумі 93444,43 грн. за 10 місяців (з січня по жовтень 201 0 року) (112133,32 грн. : 12 = 9344,44333; 9344,44333 х 10 місяц ів = 93444,43 грн.).
Оскільки суд прийшов до вис новку про стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій у розмірі 93444,43 грн., то розмір пені, що підлягає стягненню, с кладе 364,43 грн. ((93444,43 х 0,03%) х 13 днів = 364,43 г рн.).
Суд не приймає посилання ві дповідача на те, що згідно лис та Санітарно-епідеміологічн ої станції м. Луганська від 18.06. 2010 № 1501 визначено перелік профе сій, де протипоказано викори стовувати працю інвалідів. В изначення такого переліку пр офесій не позбавляло відпові дача можливості створити від повідні робочі місця та прац евлаштувати інвалідів на інш і професії, що не ввійшли до вк азаного переліку.
Питання по судових витрата х не вирішується, оскільки по зивач звільнений від їх спла ти у встановленому порядку, а ст. 94 Кодексу адміністративно го судочинства України не пе редбачено їх стягнення у дан их випадках.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Украї ни у судовому засіданні 24 трав ня 2011 року проголошено вступн у та резолютивну частини пос танови. Складення постанови у повному обсязі відкладено на 27.05.2011, про що згідно вимог ч. 4 с т. 167 КАС України повідомлено п ісля проголошення вступної т а резолютивної частин постан ови у судовому засіданні.
Керуючись ст. ст. 11, 71, 94, 159-163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Луган ського обласного відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до Луганського обла сного комунального підприєм ства «Міжнародний аеропорт Л уганськ»про стягнення адмін істративно-господарських са нкцій та пені за незайняті ро бочі місця інвалідами у 2010 роц і задовольнити частково.
Стягнути з Луганського обл асного комунального підприє мства «Міжнародний аеропорт Луганськ»(код 31259676) на користь Л уганського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів (91055, м. Луганськ, ву л. Володарського, буд. 59, р/р 312182307000 06 в ГУ ДКУ у Луганській област і, МФО 804013, код 24046582, код платежу 50070000 ) за невиконання у 2010 році норма тиву робочих місць для праце влаштування інвалідів адмін істративно-господарські сан кції у розмірі 93444,43 грн. (дев' ян осто три тисячі чотириста со рок чотири грн. 43 коп.) та пеню в сумі 364,43 грн. (триста шістдесят чотири грн. 43 коп.).
У задоволенні решти позовн их вимог відмовити за необґр унтованістю.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду.
Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.
Постанову складено в повно му обсязі 27 травня 2011 року.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2011 |
Оприлюднено | 08.06.2011 |
Номер документу | 16037600 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні