Рішення
від 30.05.2011 по справі 22/104
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА

01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 22/104 30.05.11

За позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Альфред С.Топфер Інтернеш енал

(Україна)»

до Товариства з обмеженою відповідальніст ю «Радотранс»

третя особи 1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Галаганівський елеватор»

2. Державне підп риємство «Одеська залізниця »

3. Приватне акці онерне товариство «Укрелева торпром»

про стягнення н едостачі вантажу

суддя Сам сін Р.І.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА _1 (довіреність № 16/А від 04.04.2011р.);

ОСОБА_2 (довіреність № 17/А від 04.04.2011р.);

від відповідача: ОСОБА _3 (довіреність № 3 від 05.04.2011р.);

ОСОБА_4 (довіреність № 3 від 05.04.2011р.);

ОСОБА_5 (довіреність № 3 від 05.04.2011р.);

30.05.2011р. в судовому засіданн і у відповідності до ст. 85 Госп одарського процесуального к одексу України, оголошено вс тупну та резолютивну частину рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмежен ою відповідальністю «Альфре д С.Топфер Інтернешенал (Укра їна)»(надалі ТОВ «Альфред С.То пфер Інтернешенал (Україна)» , позивач) звернулось до суду з позовом про стягнення з Това риства з обмеженою відповіда льністю «Радотранс»(надалі Т ОВ «Радотранс», відповідач) н едостачі вантажу згідно дого вору-доручення на транспортн о-експедиторське обслуговув ання № РТ 08/07 на загальну суму, я ка складає 56 981, 59 грн..

Відповідачем позову не визнано, заперечення викл адені у відзиві на позов, які в ідповідач обґрунтовує допущ еними порушеннями при зважув анні отриманого вантажу який був відправлений ТОВ «Галаг анівський елеватор». Так з по силанням на положення ст. 14 За кону України «Про транспортн о-експедиторську діяльність »відповідач зазначає про від сутність підстав покладення на нього відповідальності з а втрату вантажу, оскільки по зивачем не надано доказів що до складання комерційного ак ту або акту загальної форми з гідно ст. 129 Статуту та Правил с кладання актів, затверджених наказом Міністерства трансп орту України 28.05.2002р. № 334, а у відпо відності з п. 23 Правил видачі в антажів вимога щодо перевірк и маси товару у вагонах, що под аються на під' їзну колію мо же бути заявлена тільки вант ажоодержувачем в момент прий мання вагонів від перевізник а (залізниці)…

Ухвалою суду від 16.05.2011 р. до участі у справі третіми о собами, що не заявляють самос тійних вимог на предмет спор у, залучено ТОВ «Галаганівсь кий елеватор»та ДП «Одеська залізниця», ЗАТ «Укрелевато рпром».

Дослідивши наявні у справі докази, встановивши обстави ни справи, господарський суд , -

ВСТАНОВИВ:

08 липня 2010р. між ТОВ Ал ьфред С.Топфер Інтернешенал (Україна)», як замовником та ТО В «Радотранс»як виконавцем, укладено договір № РТ 08/07 за яки м замовник доручає, а виконав ець бере на себе зобовязання здійснювати від імені та за р ахунок замовника організаці ю транспортно-експедиторськ ого обслуговування перевезе ння зернових вантажів замовн ика залізничним транспортом .

Відповідно до ч. 7 ст. 179 ГК Ук раїни господарські договори укладаються за правилами, вс тановленими ЦК України з ура хуванням особливостей, перед бачених ГК України, іншими но рмативно-правовими актами що до окремих видів договорів.

Положення ч. 1 ст. 174 ГК України , а також п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України, як ою закріплений принцип свобо ди договору, передбачають мо жливість існування змішаног о типу договору, тобто такого договору, який опосередкову є різнорідні відносини та по єднує умови, які є необхідним и для формування певного вид у зобов'язання.

Договір укладений між стор онами містить в собі елемент и як договору доручення, так і договору транспортного експ едирування.

Відносини, що виникл и між сторонами у зв' язку з у кладенням договору 05.10.2010р., зокр ема і в галузі транспортно-ек спедиторської діяльності ре гулюються Цивільним кодексо м України, Господарським код ексом України, законами Укра їни «Про транспорт», «Про зов нішньоекономічну діяльніст ь», «Про транзит вантажів», За коном «Про транспортно-експе диторську діяльність», іншим и законами, транспортними ко дексами та статутами, а також іншими нормативно-правовими актами, що видаються відпові дно до них.

Згідно договору дорученн я одна сторона (повірений) зоб ов'язується вчинити від імен і та за рахунок другої сторон и (довірителя) певні юридичні дії (ст. 1000 ЦК України).

За договором транспортног о експедирування одна сторон а (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої с торони (клієнта) виконати або організувати виконання визн ачених договором послуг, пов 'язаних з перевезенням ванта жу; умови договору транспорт ного експедирування визнача ються за домовленістю сторін , якщо інше на встановлено зак оном, іншими нормативно-прав овими актами (ст. 929 ЦК України, ст. 316 ГК України, ст. 9 Закону Укр аїни «Про транспортно-експед иторську діяльність»).

Спір у справі виник внаслі док понесення позивачем збит ків завданих нестачею вантаж у, що перевозився на умовах до говору № РТ 08/07 від 08.07.2010р. згідно з додатковою угодою № 1 за подан ою позивачем заявкою за вих. № 11.10.10-3 від 11.10.2010р.. Розмір збитків в изначений закупівельною вар тістю зерна 17, 492 тон загальною сумою 56 981, 59 грн..

Факт нестачі вантажу кіль кістю 17, 492 тон, який перевозивс я залізницею у вагон-зерново зах №№ 95679874, 95641585, 95524757, 95344974, 95928651, 95372850, 95452488, 95529137 , № 95357307 відповідачем не запереч ується, однак з посиланням на численні порушення встановл ених вимог при прийманні ван тажу, зокрема на під'їзних кол іях вантажоодержувача - ЗАТ « Укрелеваторпром», відповіда ч відзначає про відсутність підстав для відшкодування за вданих збитків.

Судом взяті до уваги доводи відповідача, однак такі судо м відхиляються при врахуванн і наступного.

За умовами укладеного між с торонами договору, виконавец ь (відповідач у справі) зобов' язувався:

- за дорученням замовника о рганізовувати відвантаженн я вантажів з внутрішніх елев аторів, а також перевезення в антажів замовника; виступити перед залізницею та іншими п еревізниками відправником/в антажоодержувачем вантажу з а дорученням замовника, офор мити перевізні документи (п. 2. 2.2);

- забезпечити виконання пла ну та подачу рухомого складу для здійснення навантаження вантажів, належних замовник у, на станціях відправлення (п . 2.2.3);

- забезпечити відправку ван тажу зі станції навантаження у строки вказані в письмові р ознарядці замовника (п. 2.2.4);

- представляти інтереси зам овника на пунктах відвантаже ння (елеваторах, хлібоприйма льних підприємствах, комбіна тах хлібопродуктів) та інших організаціях в межах догово рів підписаних замовником та цими організаціями (п. 2.2.8);

- надавати допомогу в підбор і порожнього рухомого складу для завантаження на станції відправлення (п. 2.2.9);

- забезпечити при необхідно сті додаткові маневрові робо ти (п. 2.2.10);

- своєчасно повідомляти зам овника про неповноту отриман ої інформації та документів, вимагати надання необхідних документів і додаткової інф ормації (п. 2.2.12);

- інформувати замовника про відсутність залізничних ваг ів в пункті завантажування/р озвантажування (п. 2.2.14);

- контролювати зважування т ари, брутто вагонів; здійснюв ати максимальне завантажува ння вагонів виходячи з мінім альних вагових норм, визначе них для кожної зернової груп и і у відповідності з «Техніч ними умовами завантажування та кріплення вантажів»(п. 2.2.15)…

Згідно ч. 2 ст. 193 Господарськ ого кодексу України, кожна ст орона повинна вжити усіх зах одів, необхідних для належно го виконання нею зобов'язанн я, враховуючи інтереси друго ї сторони та забезпечення за гальногосподарського інтер есу. Порушення зобов' язань є підставою для застосування господарських санкцій, пере дбачених цим кодексом, іншим и законами або договором.

Договір є підставою виникн ення цивільних прав і обов' язків (ст. 11, 626 ЦК України), які ма ють виконуватися належним чи ном і в установлений строк ві дповідно до вказівок закону, договору (статті 526 ЦК України ), а одностороння відмова від в иконання зобов' язання не до пускаються (ст. 525 ЦК України).

Таким чином, враховуючи зоб овязання, які виникли з догов ору для відповідача, суд відх иляє доводи відповідача з пр иводу допущеного порушення щ одо зважування зерна при зав антаженні до перевезення та після вивантаження, оскільки обов' язок контролювати зва жування тари, брутто вагонів умовами договору (п. 2.2.14) покла дено на відповідача.

Згідно з п. 5.10 договору саме в иконавець, яким є відповідач у справі, у відповідності із С татутом залізниць України, п ри виконанні перевезення за рознарядками замовника, н есе повну матеріальну відпо відальність за всі наслідки пов' язані:

- зі зважуванням вагонів на несправних вагах, а також на в агах з простроченими строкам и повірки та клеймування;

- з неправильним, неточним а бо неповним відображенням ві домостей, вказаних в накладн ій …

Окрім того, необґрунтован ими є твердження відповідача з приводу ненадання позивач ем доказів складання комерці йного акту або акту загально ї форми згідно ст. 129 Статуту за лізниць та Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту Укр аїни 28.05.2002р. за № 334, оскільки пред ставленими до справи актами експертизи складеними Одесь кою регіональною торгово-про мисловою палатою 22.10.2010р. - № УТЭ-32 19/76, 25.10.2010р. - № УТЭ-3219/104 підтверджено надходження залізничних ваг онів без зовнішньо видимих о знак порушень та без пошкодж ення пломб і ЗПП.

Твердження відповідача пр о те, що приймання продукції в антажоодержувачем мало здій снюватись у порядку встановл еному Інструкцією про порядо к приймання продукції виробн ичо-технічного призначення і товарів народного споживанн я за кількістю, затвердженою постановою Держарбітражу пр и Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965р . № П-6 суд відхиляє, оскільки ві дповідачем не представлено д оказів що сторони погодили з астосування положень зазнач еної Інструкції.

Не приймаються судом також і посилання відповідача на п орушення вантажоодержуваче м вимог заповнення транспорт них документів (залізничних накладних) при непред' явлен ні станції накладних для вне сення відповідних відміток, оскільки проведення огляду в агонів з виявленою недостаче ю здійснювалось у присутност і представника ТОВ «Радотран с», що підтверджується журна лом передачі змін від 22.03.2010р. (на даний до матеріалів справи П АТ «Укрелеваторпром»). А своє часне повідомлення замовник а про неповноту отриманої ін формації та документів є обо в' язком відповідача за укл аденим договором (п.2.2.12), де зокр ема міститься положення згід но з яким саме відповідач над ілений правом вимагати надан ня необхідних документів і д одаткової інформації, оскіль ки організація відвантаженн я вантажів з внутрішніх елев аторів, а також перевезення в антажів замовника і є предме том договірних відносин між сторонами.

В силу положень ст. 11 Зако ну України «Про транспортно- експедиторську діяльність» експедитор зобов'язаний нада вати транспортно-експедитор ські послуги згідно з догово ром транспортного експедиру вання і вказівками клієнта, п огодженими з експедитором у встановленому договором пор ядку.

Згідно з частиною третьою в казаної статті закону догово ром транспортного експедиру вання можуть бути передбачен і й інші обов'язки експедитор а.

Складеним при виконанні договору актом № 1 виконаних р обіт від 31.10.2010р., який в свою черг у підписаний з боку позивача , підтверджується надання по слуг по договору. При цьому ви д послуг чітко визначений в а кті і щодо таких сторони взає мних претензій не мають. Підп исання між сторонами зазначе ного акту не звільняє відпов ідача від відповідальності з а нестачу вантажу, та зокрема при виявленні недостачі поз ивачем не заперечувалось вик онання відповідачем договор у в іншій частині по наданих п ослугах щодо яких претензій не існує.

За умовами договору укла деного між сторонами 08.07.2010р. (п. 5. 6) виконавець несе матеріальн у відповідальність:

- за втрату вантажу - в роз мірі собівартості втраченог о вантажу;

- за пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку знизилас ь його собівартість.

Відповідно до п. 5.8 дого вору, у випадку виявлення нед остачі, що перевищує норми пр ироднього убутку у розмірі 0,5% від маси вантажу зазначеної в товарно-транспортній накл адній зобовязання по відшкод уванню втраченого вантажу пе ред замовником несе виконаве ць.

Підтвердженням неста чі вантажу в кількості 17, 492 тон (з урахуванням нормативного убутку), що перевозився заліз ничними вагонами №№ 95679874, 95641585, 95524757, 95344974, 95928651, 95372850, 95452488, 95529137, № 95357307 згідно нак ладних № 42016870, № 42016872, № 42016872 є складе ні акти 22.10.2010р. - № УТЭ-3219/76, 25.10.2010р. - № УТ Э-3219/104, при цьому огляд залізнич них вагонів проводився у при сутності представників ЗАТ « Укрелеваторпром»та ТОВ «Рад отранс».

Згідно з ст. 14 Закону У країни «Про транспортно-експ едиторську діяльність»ек спедитор відповідає пере д клієнтом за кількість місц ь, вагу, якщо проводилося конт рольне зважування у присутно сті представника перевізник а, що зафіксовано його підпис ом, належність упаковки згід но з даними товарно-транспор тних документів, що завірені підписом представника перев ізника, якщо інше не встановл ено договором транспортного експедирування.

За невиконання або неналеж не виконання обов'язків, які п ередбачені договором трансп ортного експедирування і цим Законом, експедитор і клієнт несуть відповідальність згі дно з Цивільним кодексом Укр аїни, іншими законами та дого вором транспортного експеди рування.

Сума збитків позивача, що ви значена у розмірі собівартос ті втраченого вантажу склада є 56 981, 59 грн. та за вимогами позив ача підлягає стягненню з від повідача.

Судові витрати позивача по сплаті державного мита у сум і 569, 81 грн. та 236 грн. витрат на інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу відпов ідно до положень статті 49 ГПК України покладаються на відп овідача.

Керуючись ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з о бмеженою відповідальністю « Радотранс»(юрид. адреса: 01103, м. К иїв, вул. Кіківідзе 12-А, офіс 31, ад реса: 02093, м. Київ, вул. Бориспільс ька 26Б, з рахунку виявленого п ід час виконання судового рі шення, ідент. код 36845868) на корист ь Товариства з обмеженою від повідальністю «Альфред С.Топ фер Інтернешенал (Україна)»(040 70, м. Київ, вул. П. Сагайдачного 16- А, ідент. код 20027449) 56 981, 59 грн. (п' ятд есят шість тисяч дев' ятсот вісімдесят одну гривню 59 копі йок) вартості недостачі вант ажу, 569, 81 грн. (п' ятсот шістдеся т дев' ять гривень 81 копійку) витрат по сплаті державного мита та 236 грн. (двісті тридцять шість гривень) витрат на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу.

Рішення набирає законно ї сили в порядку, встановлено му ст. 85 Господарського процес уального кодексу України. Рі шення може бути оскаржене в а пеляційному порядку та в стр оки, встановлені ст. 93 Господа рського процесуального коде ксу України.

Суддя Р.І. Самсін

дата підп исання рішення 03.06.2011

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.05.2011
Оприлюднено08.06.2011
Номер документу16055203
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/104

Ухвала від 04.08.2010

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Георгієвський В.Д.

Ухвала від 27.04.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Пуппо Лариса Дмитрівна

Ухвала від 15.04.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Зубченко І.В.

Ухвала від 30.10.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Макарова

Ухвала від 08.08.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Макарова

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.В. Макарова

Ухвала від 24.06.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Желік М.Б.

Ухвала від 19.10.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 07.10.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Малєєва О. В.

Ухвала від 02.06.2015

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Тимощенко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні