9/65/2011/5003
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.ua
І м е н е м У к р а ї н и
РІШЕННЯ
09 червня 2011 р.
Справа 9/65/2011/5003
до:Комунального підприємства "Об"єднана дирекція міських парків культури (вул. Хлібна, 1, м. Вінниця, 21050)
про визнання договору від 02.01.1997р. із змінами б/н і дати, додатками від 01.09.2004р. та від 02.01.2007р. недійсним
Головуючий суддя Балтак О.О.
Cекретар судового засідання Кравчук Н.Л.
Представники
позивача : Левчишин С.О. - начальник відділу господарських відносин департаменту правововї політики та якості Вінницької міської ради
відповідача 1 : Гудожник С.І. - генеральний директор (розпорядження № 442-0 від 27.09.2010 р.
відповідача 2 : не з"явився
ВСТАНОВИВ :
Подано позов про визнання недійсним договору оренди від 02.01.1997 р. із змінами б/н і дати та додатками від 01.09.2004 р. від 02.01.2007 р.
Позовні вимоги мотивовано, тим, що договір оренди суперечить Методиці розрахунку граничних розмірів та порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 р.
Відповідач 2 по справі мале приватне підприємство Клуб професійного боксу "Дружба" відзиву на позовну заяву не надав, свого представника в судове засідання не направив, хоча про час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином.за адтесами вказаними в позовній заяві. Ухвали суду про порушення провадження у справі та відкладення повернулись із повідомленням працівниками пошти, що за зазначеними адресами підприємство не значиться.
У пункті 11 інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2007 N 01-8/123 "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2006 році" зазначено, що до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб -учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.
Водночас законодавство України, в тому числі ГПК, не зобов'язує й сторону у справі, зокрема позивача, з'ясовувати фактичне місце проживання фізичної особи - сторони у справі (тим більше, що за приписом частини шостої зазначеної статті Цивільного кодексу України фізична особа може мати кілька місць проживання) та зазначати таке фактичне місце проживання в позовній заяві чи в інших процесуальних документах.
Представник відповідача 1 - комунальне підприємство "Об"єднана дирекція міських парків культури та відпочинку" позовні вимоги визнає проти позову не заперечує.
Розглянувши подані документи і матеріали справи № 9/65/2011/5003 заслухавши пояснення представника позивача та відповідача 1, з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті судом встановлено наступне.
Виконавчий комітет Вінницької міської ради як орган уповноважений міською радою на управління майном комунальної власності згідно рішення Вінницької міської ради від 29.04.1999р. 10 сесії 23 скликання «Про управління майном територіальної громади міста» вважає, що оскаржуваним договором порушуються права та інтереси як територіальної громади м. Вінниці так і її представницького органу в особі Вінницької міської ради та її виконавчого комітету.
Відповідно до ч.1 ст. 142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Частиною 1 ст. 142 Конституції України встановлено, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Частиною 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до частин 1, 5, 7, 8 ст. 60 Закону передбачено , територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Враховуючи ту обставину, що приміщення будівлі «Літнього театру» є пам'яткою культурної спадщини, за призначенням не використовується, стан приміщення є незадовільним та потребує комплексного капітального ремонту, невиконання якого призведе до фізичного руйнування, така обставина зачіпає права та інтереси територіальної громади м. Вінниці та її представницького органу в особі Вінницької міської ради та ї виконавчого комітету.
Оскільки, оспорюваний договір не відповідає вимогам закону, укладений з порушенням постанов Кабінету Міністрів України та неповноважною особою на вчинення таких правочинів, дана обставина з урахуванням Роз'яснення № 02-5/11 від 12.03.1999р. Вищого арбітражного суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, повязаних з визнання угод недійсними», Постанови Пленуму ВСУ України від 06.11.2009 №9 «Про судову практику розгляду цивіьних справ про визнання правочинів недійсними», дає підстави вважати, що договір від 02.01.1997р. слід визнати недійсним, позаяк останнім порушуються матеріальні права та інтереси виконкому Вінницької міської ради.
Судом встановлено, що згідно договору оренди від 02.01.1997р. укладеного Центральним парком культури і відпочинку ім. Горького, надалі Парк, з приватним підприємством «Клуб професійного боксу «Дружба», останньому передано в строкове платне користування майновий комплекс «Літній театр» загальною площею 1358 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Хлібна, 1.
Даний договір укладено з порушенням норм матеріального права, а тому він не відповідає вимогам закону.
Згідно рішення Вінницької обласної Ради народних депутатів 10 сесії 21 скликання від 30.10.1992р. «Про перелік об'єктів комунальної власності обласної Ради народних депутатів, що передаються в управління обласної державної адміністрації, та розмежування майнових інтересів між суб'єктами власності», Центральний парк культури і відпочинку ім. Горького, передано до комунальної власності районних і міських Рад народних депутатів.
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської Ради народних депутатів від 15.03.1994р. № 171 створено державне комунальне підприємство Центральний парк культури і відпочинку ім. Горького та зареєстровано Статут.
Відповідно до ст. 26 ЦК України в редакції 1963р., юридична особа має цивільну правоздатність відповідно до встановлених цілей її діяльності. Правоздатність юридичної особи виникає з моменту затвердження її статуту або положення.
Виходячи з даної норми закону, юридична особа реалізуючи власну правоздатність може укладати угоди визначенні статутом не виходячи за межі своїх повноважень. Угоди укладенні такою юридичною особою за межами правоздатності є недійсними.
Пунктом 5 Розділу 1 Статуту в редакції затвердженій рішенням № 171 від 15.03.1994р., встановлено, що Парк для здійснення свого головного завдання має право:
- здавати в оренду, надавати в тимчасове користування нежилі приміщення, споруди, обладнання за погодженням з міськвиконкомом.
Відповідно до ст.7 Закону України №533-ХІІ від 07.12.1990р. «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування» із змінами внесеними Законом №96/96 від 22.03.1996р. зазначено, управління комунальною власністю здійснюють від імені населення адміністративно - територіальних одиниць відповідні місцеві Ради народних депутатів та в межах, визначених Радами, уповноважені ними органи.
Органи місцевого самоврядування мають право:
- передавати об'єкти комунальної власності у тимчасове або постійне користування, оренду, продавати їх підприємствам (об'єднанням), організаціям і установам, окремим громадянам та об'єднанням громадян відповідно до законів про приватизацію, а також перерозподіляти об'єкти комунальної власності на договірній та конкурсній основі між власними підприємствами (об'єднаннями), організаціями і установами.
Відповідно до статті 5 Закону України №2269-ХІІ від 10.04.1992р. «Про оренду державного майна», в редакції Закону №326/95–ВР від 15.09. 1995р., далі Закон, зазначено:
Орендодавцями є:
- органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та місцевими Радами народних депутатів управляти майном, - щодо майна, яке перебуває відповідно у власності Автономної Республіки Крим або у комунальній власності.
Центральний парк культури і відпочинку ім. Горького не є органом ні державної влади, ні місцевого самоврядування, а Вінницька міська рада та її виконавчий комітет не делегували таких повноважень на вчинення дій щодо розпорядження та управління майном комунальної власності данному підприємству. Таким чином, Центральний парк культури і відпочинку ім. Горького без належних правових підстав в порушення вимог діючого на момент укладення договору законодавства уклав договір оренди від 02.01.1997р.
Оскільки, вищезгаданий договір виник з орендних відносин, об'єктом яких є комунальне майно, слід указати, що організаційні відносини, повязані з передачею в оренду майна державних підприємств та організацій, або майна, що перебуває у команальній власності, та майнові відносини між орендодавцями та орендарями, регулюється Законом України «Про оренду державного та коммунального майна».
В редакції чинній на момент укладення спірного договору вищевказного закону, статтею 10 Закону №2269-ХІІ від 10.04.1992р. із змінами від 15.09.1995р., визначено істотні умови договору оренди, такими зокрема є:
- об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації);
- орендна плата з урахуванням її індексації;
Статтею 11 Закону передбачено, оцінка об'єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Оцінка об'єкта оренди передує укладенню договору оренди.
Правові засади здійснення оцінки майна, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки майна , майнових прав та використання її результатів станом на час укладення спірного договору було врегульовано Методикою оцінки вартості об'єктів оренди, затвердженого постановою КМУ від 10.08.1995р. №629.
Згідно із загальними положеннями Методики оцінки вартості об'єктів, ця Методика встановлює порядок оцінки державного майна, що передається в оренду, за відновною вартістю з урахуванням його зносу. Відповідно до поданої заяви про оренду, оцінка вартості може здійснюватись щодо підприємства як цілісного майнового комплексу, (будинки, споруди, приміщення), так і щодо іншого індивідуально визначеного майна. Оцінку вартості об'єкта оренди проводить комісія, що утворюється орендодавцем.
Згідно п.16 Методики оцінки вартості об'єктів оренди, затвердженого постановою КМУ від 10.08.1995р. №629 встановлено, у разі коли орендодавцем цілісного майнового комплексу структурного підрозділу (філії, цеху, дільниці) є державне підприємство, акт оцінки погоджується з відповідним органом, визначеним у абзацах другому і третьому ст. 5 Закону України «Про оренду державного майна» .
Аналогічна вимога встановлена п. 20 даної Методики, але відносно передачі будівель, споруд , приміщень. Жодного акта оцінки при передачі об'єкта оренди з виконавчим комітетом міської ради не погоджувалося.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» в редакції чинній на момент укладення договору було встановлено, методика розрахунку, граничні розміри та порядок використання орендної плати визначаються Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 04.10.1995р. №786 затверджена Методика розрахунку, граничні розміри та порядок використання плати за оренду державного майна. Пунктом 13 даної Методики встановлено, розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру місячної орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за поточний місяць. Дане положення пункту повністю узгоджується з приписами ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна».
Рішенням Вінницької міської ради №1881 від 04.04.2008р. створено комунальне підприємство «Об'єднана дирекція міських парків культури та відпочинку», що є правонаступником прав та зобов'язань Центрального парку культури і відпочинку ім. Горького.
Враховуючи ту обставину, що в оспорюваному договорі умови про індексацію орендної плати відсутні, оцінка вартості майна переданного в оренду проведена з порушенням вимог нормативно – правових актів. Даний факт свідчить про те, що оскаржуваний договір не відповідає наведеним нормам закону. Така обставина спричиняє неефективність використання майна комунальної форми власності та неналежне забезпечення надходжень грошових коштів до місцевого бюджету , а тому договір від 02.01.1997р. підлягає визнанню недійсним.
Відповідно до ст. 142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси , що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних та обласних рад.
Частиною 7 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Договір від 02.01.1997р. із змінами б/н і дати, додатками від 01.09.2004р. та від 02.01.2007р. унеможливлює реалізацію органом місцевого самоврядування право володіти, користуватися та розпоряджатися майном комунальної форми власності, відповідно кошти від використання данної будівлі не надходять до міського бюджету, а даний факт спричиняє обставини щодо додаткового залучення фінансових ресурсів з державного бюджету.
Керуючись част. 1 ст. 215 ЦК України ст. ст. 49, 82 - 85, 115 ГПК України,-
ВИРІШИВ :
Позов задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди від 02.01.1997 р. із змінами б/н та дати із додатками від 01.09.2004 р. та від 02.01.2007 р. укладений між Вінницьким центральним парком культури та відпочинку ім. Горького та малим приватним підприємством Клубом професійного боксу "Дружба".
Стягнути з малого приватного підприємства Клуб професійного боксу "Дружба" код ЄДРПОУ 13303825 23217 Вінницька область Вінницький район с. Дорожне або адреса засновника м. Вінниця проспект Комонавтів, 77 кв. 7 на користь виконавчого комітету Вінницької міської ради код ЄДРПОУ 03084813 р/р 35413007001203 в ГУДКУ у Вінницькій області МФО 802015 21050 м. Вінниця вул. Соборна,59 42.50 грн. витрат по сплаті державного мита та 118 грн. за інформаційно - технічне забезпечення судового процесу.
Стягнути з комунального підприємства "Об"єднана дирекція міських парків культури і відпочинку" код ЄДРПОУ 35996866 21050 м. Вінниця вул. Хлібна, 1 на користь виконавчого комітету Вінницької міської ради код ЄДРПОУ 03084813 р/р 35413007001203 в ГУДКУ у Вінницій області МФО 802015 21050 м. Вінниця вул. Соборна,59 42.50 грн. витрат по сплаті державного мита та 118 грн. за інформаційно - технічне забезпечення судового процесу.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя Балтак О.О.
Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України 10 червня 2011 р.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 -відповідачу 2: Малому приватному підприємству "Клуб професійного боксу "Дружба" (вул. Хлібна,1, м. Вінниця, 21050) та 21000 м. Вінниця проспект Космонавтів, 77 кв. 7
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2011 |
Оприлюднено | 17.06.2011 |
Номер документу | 16098386 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Балтак О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні