Рішення
від 07.06.2011 по справі 36/29
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

07.06.11 р. Сп рава № 36/29

Господарський суд Донець кої області у складі судді: Гр иник М.М.

при секретарі судового зас ідання Захаровій В.Б.

за позовом Державної еколо гічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача відкритого акціонерного товариства „Мо тор Січ”, м. Запоріжжя в особі відокремленого підрозділу „ Сніжнянський машинобудівни й завод”, м. Сніжне

про відшкодування шкоди, за подіяної внаслідок порушенн я земельного законодавства у сумі 13842,10 грн.

При участі представників:

Від позивача: ОСОБА_1 за д овіреністю № 02-58 від 11.01.2011р.

Від відповідача: не з' явив ся

Від структурного підрозді лу: ОСОБА_2 за довіреністю № 51юр від 05.04.2011р.

Державна екологічна інспе кція в Донецькій області, м. До нецьк (далі - позивач) зверну вся до господарського суду з позовом до відкритого акціо нерного товариства „Мотор Сі ч”, м. Запоріжжя (далі - відпо відач) в особі відокремленог о підрозділу „Сніжнянський м ашинобудівний завод”, м. Сніж не про відшкодування шкоди, з аподіяної внаслідок порушен ня земельного законодавства у сумі 13842,10 грн.

В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на те, що відповідачем, в порушен ня вимог ст.ст. 1, 96, 211 Земельного кодексу України, ст. 40, 68, 69 Закон у України „Про охорону навко лишнього природного середов ища” та ст. 2, 35, 56 Закону України „Про охорону земель” здійсне но засмічення земельної діля нки (її ґрунтового покрову) за гальною площею 13 м2 відходами 4 класу небезпеки, об' єм яких складає 5,8 м3, чим заподіяно шко ду навколишньому природному середовищу в розмірі 13842,10 грн.

Відповідач у відзиві на поз ов та в судовому засіданні ви моги позивача не визнав. Прос ить суд відмовити в задоволе нні позову, посилаючись на те , що по-перше відходи 4 класу не безпеки не несуть негативних екологічних наслідків для н авколишнього природного сер едовища і тимчасово можуть з берігатися відкрито на проми словому майданчику. При цьом у промисловий майданчик для тимчасового зберігання відх одів повинен бути покритий н еруйнівним та непроникним дл я токсичних речовин матеріал ом, а відходи 4 класу небезпеки не є токсичними. По- друге, в ідповідач зазначив, що ним фа ктично були усунені порушенн я вимог природоохоронного за конодавства, що підтверджуєт ься договором № 5 від 01.02.2010р. на ро зміщення твердих побутових в ідходів, дозволами № 11 від 06.05.2009р ., № 2268/032 від 14.12.2009р., контрольними т алонами №266-280, а також актом пер евірки № 11/37 дотримання вимог п риродоохоронного законодав ства за період 07.02.-10.02.2011.

У судовому засіданні 07.06.2011 р. о голошено вступну та резолюти вну частини рішення.

Розглянувши подані матері али справи, та заслухавши поя снення представників сторін , господарський суд Донецько ї області , -

ВСТАНОВИВ:

Державним інспектором з охорони навколишнього при родного середовища відділу о перативного міжрайонного ек ологічного контролю по Макії вському регіону Державної ек ологічної інспекції в Донець кій області в період з 23.11.2009 рок у по 10.12.2010 року проведено переві рку виконання природоохорон ного законодавства відкрити м акціонерним товариством „М отор Січ” в особі відокремле ного підрозділу „Сніжнянськ ий машинобудівний завод”, м. С ніжне, результати якої викла дені в акті перевірки дотрим ання вимог природоохоронног о законодавства від 23.11-10.12.2010 рок у (надалі - акт перевірки).

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о факт засмічення земель (вкр итих родючим шаром грунту (пр о що свідчать залишки рослин ності) без наявності твердог о покриття) побутовими та буд івельними відходами (4 клас не безпеки відходів, згідно інв ентаризації відходів, прове деної на підприємстві та узг одженої у встановленому поря дку) біля будівлі теплопункт у цеху № 314 на земельних ділянк ах загальною площею 13 кв.м, заг альним об' ємом 5,8 куб.м (1 ділян ка: площею 9 кв.м, загальним об' ємом 1,8 кв.м; 2 ділянка: площею 4 кв .м, загальним об' ємом 4 куб.м), щ о є порушенням ст.ст. 91, 96, 164 Земел ьного кодексу України, ст. 35„П ро охорону земель”. Також в ак ті перевірки зафіксовано, що дане порушення правил склад ування та розміщення відході в (будівельні та побутові від ходи складуються сумісно та не в спеціально відведеному місті), що є порушенням ст. 17 Зак ону України „Про відходи”.

Вказаний факт засмічення з емель зафіксовано також акто м обстеження засміченої земе льної ділянки (до акта переві рки дотримання вимог природо охоронного законодавства) ві д 23.11.2010р. № 11/206.

За результатами виявлених порушеннь 15.12.2010 року відповіда чу видано припис № 11/206, яким зоб ов' язано відповідача лікві дувати факти засмічення земе ль побутовими та будівельним и відходами, привести землі д о первинного стану.

Позивачем було також склад ено протокол про адміністрат ивне правопорушення № 002186 від 0 6.12.2010р., відповідно до якого до а дміністративної відповідал ьності притягнуто начальник а цеху № 306 структурного підро зділу відповідача Пліскіна В .С. та винесено постанову про накладення адміністративно го стягнення на вказану поса дову особу за № 11-459 від 10.12.2010р.

На підставі акту перевірки , відповідно до Методики визн ачення розміру шкоди, зумовл еної забрудненням і засмічен ням земельних ресурсів через порушення природоохоронног о законодавства, затверджено ї наказом Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у р едакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністе рстві юстиції України за № 422/136 89 від 25.04.2007 року, головним спеціа лістом - державним інспекто ром відділу оперативного мі жрайонного екологічного кон тролю по Макіївському регіон у Державної екологічної інсп екції в Донецькій області зд ійснено розрахунок відшкоду вання шкоди, нанесеної Держа ві від засмічення відповідач ем земель, відповідно до яког о розмір шкоди складає 13842,10 грн .

Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.

Відповідно до ст. 40 Закону Ук раїни “Про охорону навколишн ього середовища” викорис тання природних ресурсів гро мадянами, підприємствами, ус тановами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних ви мог, зокрема, здійснення захо дів щодо запобігання псуванн ю, забрудненню, виснаженню п риродних ресурсів, негатив ному впливу на стан навколи шнього природного середовищ а.

Статтею 55 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” обумовл ено, що суб'єкти права власнос ті на відходи повинні вживат и ефективних заходів для зме ншення обсягів утворення від ходів, а також для їх утилізац ії, знешкодження або розміще ння.

Визначення терміну „відхо ди” наведено у ст. 1 Закону Укр аїни „Про відходи”. За припис ами цієї статті, відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у п роцесі людської діяльності і не мають подальшого викорис тання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом ут илізації чи видалення.

Згідно з п. “з” ст. 17 Закону Ук раїни “Про відходи” від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР суб'єкти господарсько ї діяльності у сфері поводже ння з відходами зобов'язані н е допускати зберігання та ви далення відходів у несанкціо нованих місцях чи об'єктах.

Вимоги щодо зберігання та в идалення відходів закріплен і в ст. 33 цього ж закону. За прип исами цієї норми зберігання та видалення відходів здійсн юються відповідно до вимог е кологічної безпеки та способ ами, що забезпечують максима льне використання відходів ч и передачу їх іншим споживач ам (за винятком захоронення). Н а кожне місце чи об'єкт зберіг ання або видалення відходів складається спеціальний пас порт, в якому зазначаються на йменування та код відходів (з гідно з державним класифікат ором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження , а також технічні характерис тики місць чи об'єктів зберіг ання чи видалення і відомост і про методи контролю та безп ечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відход ів здійснюється відповідно д о встановлених законодавств ом вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпечення м можливості утилізації чи з ахоронення залишкових проду ктів за погодженням з держав ною санітарно-епідеміологіч ною службою України.

Зберігання та видалення ві дходів здійснюються в місцях , визначених органами місцев ого самоврядування з врахува нням вимог земельного та при родоохоронного законодавст ва, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені об сяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умов и їх зберігання. Визначені дл я зберігання та видалення ві дходів місця чи об'єкти повин ні використовуватися лише дл я заявлених на одержання доз волу відходів.

Статтею 35 Закону України „П ро охорону земель” визначено , що власники і землекористув ачі, в тому числі орендарі, зем ельних ділянок при здійсненн і господарської діяльності з обов'язані, зокрема, дотримув атися вимог земельного та пр иродоохоронного законодавс тва України; проводити на зем ельних ділянках господарськ у діяльність способами, які н е завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґ рунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаженн я, забруднення, засмічення, за солення, осолонцювання, підк ислення, перезволоження, під топлення, заростання бур'яна ми, чагарниками і дрібнолісс ям.

Долучені до матеріалів спр ави докази свідчать про пору шеня відповідачем ст. 35 Закону України „Про охорону земель ”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього приро дного середовища”, ст.ст. 17, 33 За кону України „Про відходи”, т а підтверджуються актом пере вірки дотримання вимог приро доохоронного законодавства № 11/206 від 23.11-10.12.2010 року, приписом, пр отоколом про адміністративн е правопорушення № 002186 від 06.12.2010р ., постановою про накладення а дміністративного стягнення № 11-459 від 10.12.2010р.

Ствердження відповідача п ро те, що відходи 4 класу небез пеки не несуть негативних ек ологічних наслідків для навк олишнього природного середо вища і тимчасово можуть збер ігатися відкрито на промисло вому майданчику як нетоксич ні є помилковими.

Відповідно до п. 2.1.3 „Гігієні чних норм щодо поводження з п ромисловими відходами та виз начення їх класу небезпеки д ля здоров' я населення” ДСан Пін 2.2.7.029-99”, затверджених Поста новою Головного державного с анітарного лікаря України ві д 01.07.1999р. №29 (далі - Гігієнічні вим оги) відходи IV класу небезпеки можуть зберігатися відкрито на промисловому майданчику у вигляді конусоподібної куп и, звідки їх автонавантажува чем перевантажують у самоски дний автотранспорт і доставл яють на місце утилізації або захоронення.

При цьому, згідно п. 1.4 Гігієн ічних вимог при тимчасовому зберіганні відходів на майда нчиках на території підприєм ства у відкритому вигляді (на валом, насипом) або в негермет ичній, відкритій тарі повинн і бути забезпечені такі умов и:

- промисловий майданч ик для тимчасового зберіганн я відходів повинен розташову ватися на території підприєм ства з підвітряного боку, бут и покритий неруйнівним та не проникним для токсичних речо вин матеріалом (керамзитбето ном, полімербетоном та інш.) з автономним зливовідводом і н ахилом у бік очисних споруд.

Разом з тим, на момент прове дення перевірки вищезазначе ні вимоги не було дотримано, п ро що позивачем зазначено в а кті перевірки дотримання вим ог природоохоронного законо давства за № 11/206 від 23.11-10.12.2010 року, який підписано директором ві дповідача без зауважень та н е оскаржено в судовому поряд ку.

Статтею 68 Закону України “П ро охорону навколишнього при родного середовища” передб ачено відповідальність за по рушення законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища і в тому числі зобов' язання підприємств в ідшкодовувати шкоду, заподія ну ними внаслідок таких пору шень.

Відповідно до статті 69 Зако ну України “Про охорону навк олишнього природного середо вища” шкода, заподіяна внасл ідок порушення природоохоро нного законодавства, підляга є компенсації, як правило, в по вному обсязі без застосуванн я норм зниження розміру стяг нення та незалежно від сплат и збору за забруднення навко лишнього природного середов ища та погіршення якості при родних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавст ва, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у в становленому порядку такс і методик обрахування розмірі в шкоди, що діють на час здійсн ення порушення або, у разі нем ожливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось раніше, у зв' язку з порушенням норм приро доохоронного законодавства та на підставі Методики визн ачення розміру шкоди, зумовл еної забрудненням і засмічен ням земельних ресурсів через порушення природоохоронног о законодавства, затверджено ї наказом Міністерства охоро ни навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у р едакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністе рстві юстиції України за № 422/136 89 від 25.04.2007 року позивачем зробл ено розрахунок відшкодуван ня шкоди, нанесеної Державі в ід засмічення відповідачем з емель, розмір якої складає 13842 ,10 грн.

Методика встановлює поряд ок розрахунку розмірів відшк одування шкоди суб'єктами го сподарювання та фізичними ос обами в процесі їх діяльност і через забруднення земель х імічними речовинами, їх засм ічення промисловими, побутов ими та іншими відходами і пош ирюється на всі землі Україн и незалежно від форм їх власн ості (п. 1.2. Методики)

Відповідно до п. 3.2 розділу 3 М етодики землі вважаються зас міченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні пред мети і матеріали, сміття без в ідповідних дозволів, що приз вело або може призвести до за бруднення навколишнього при родного середовища.

Суму шкоди прокурор просит ь стягнути на рахунок спеціа льного фонду охорони навколи шнього природного середовищ а місцевого бюджету Сніжнянс ької міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про ох орону навколишнього природн ого середовища” зазначаєтьс я про утворення місцевих фон дів охорони довкілля у склад і відповідного місцевого бюд жету за місцем заподіяння ек ологічної шкоди за рахунок з борів за забруднення, частин и грошових стягнень за поруш ення норм і правил охорони до вкілля та шкоду, заподіяну по рушенням законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища.

З огляду на викладене, позов ні вимоги є обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.

Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 35 Закону Україн и „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорон у навколишнього природного с ередовища”, ст.ст. 17, 33 Закону Ук раїни „Про відходи”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 49, 82-85 Господарського процес уального кодексу України суд , -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Держ авної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донець к до відкритого акціонерного товариства „Мотор Січ”, м. Зап оріжжя в особі відокремленог о підрозділу „Сніжнянський м ашинобудівний завод”, м. Сніж не про відшкодування шкоди, з аподіяної внаслідок порушен ня земельного законодавства у сумі 13842,10 грн.- задовольнити .

Стягнути з відкритого акці онерного товариства „Мотор С іч” (69068, м. Запоріжжя, вул. 8 Берез ня, 15; код ЄДРПОУ 14307794) на користь спеціального фонду охорони н авколишнього природного сер едовища Сніжнянської місько ї ради шкоду, заподіяну держа ві внаслідок порушення земел ьного законодавства, у розмі рі 13842,10 грн.

Стягнути з відкритого акці онерного товариства „Мотор С іч” (69068, м. Запоріжжя, вул. 8 Берез ня, 15; код ЄДРПОУ 14307794) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 138,42 грн.

Стягнути з відкритого акці онерного товариства „Мотор С іч” (69068, м. Запоріжжя, вул. 8 Берез ня, 15; код ЄДРПОУ 14307794) на користь Державного бюджету України (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій об ласті, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отриму вач : УДК у Київському районі м . Донецька, код бюджетної клас ифікації 22050003) витрати з інформ аційно-технічного забезпече ння розгляду справ у судах в р озмірі 236,00 грн.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.

Видати накази після набран ня рішенням законної сили.

Суддя Гриник М.М.

Повний текст рішення скла дено та підписано 14.06.2011р.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення07.06.2011
Оприлюднено20.06.2011
Номер документу16201753
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —36/29

Ухвала від 05.09.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Рішення від 07.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Ухвала від 10.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Ухвала від 27.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Ухвала від 27.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гриник М.М.

Ухвала від 30.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Г.Є.

Ухвала від 21.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Г.Є.

Постанова від 31.01.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Акулова Н.В.

Ухвала від 29.12.2010

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Акулова Н.В.

Ухвала від 30.12.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Трофименко Т.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні