17/69
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел.230-31-34
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
№ 17/69
24.04.08
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»
До Українського державного інституту по проектуванню підприємств рибного
господарства і промисловості «Укррибпроект»
Про зобов'язання вчинити дії
Суддя Кролевець О.А.
Представники :
Від позивача: Гримашевич Р.І. (довіреність від 31.10.2007)
Від відповідача: не з'явився
Відповідно до ст.77 ГПК України в судових засіданнях оголошувались перерви: 09.04.2008 до 21.04.2008, до 24.04.2008.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги ТОВ «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»про зобов'язання відповідача припинити зловживання своїми правами замовника будівництва 3-ї черги житлового будинку за адресою: вул. Дмитрівська,46-56 у Шевченківському районі м. Києві шляхом ухилення від участі в роботі державної приймальної комісії або перешкоджання законній діяльності членів державної приймальної комісії щодо прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом 3-ї черги житлового будинку за вищезазначеною адресою; про примушення відповідача виконати функції замовника будівництва, підписати акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію 3-ї черги житлового будинку за адресою: вул. Дмитрівська,46-56 у Шевченківському районі м. Києва, подати Акт державної приймальної комісії на затвердження Шевченківській районній у м. Києві державній адміністрації та на реєстрацію до Управління державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва, а також здійснити інші передбачені чинним законодавством дії щодо введення в експлуатацію 3-ї черги житлового будинку за адресою: вул. Дмитрівська,46-56 у Шевченківському районі м. Києва.
Позовні вимоги ТОВ «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів» (далі –ТОВ «КВЕР») мотивовані наступним. Між позивачем (генпідрядник будівництва) та відповідачем (замовник будівництва) був укладений договір генерального підряду на капітальне будівництво від 10.10.2002, за яким відповідач був зобов'язаний здійснювати функції замовника на період проектування і будівництва об'єкта, здати об'єкт в експлуатацію разом із позивачем Державній приймальній комісії за Актом, передати об'єкт на баланс експлуатуючий організації тощо. На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 №1243 «Про затвердження Порядку введення в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів»та розпорядження Шевченківської райдержадміністрації №2453 від 29.12.2005 був затверджений склад Державної приймальної комісії з прийняття об'єкту в експлуатацію. Відповідні акти підписали усі члени комісії, окрім відповідача, через що до цього часу об'єкт залишається не прийнятим в експлуатацію. Таку бездіяльність відповідача позивач вважає безпідставною та такою, що порушує права та охоронювані законом інтереси позивача як генпідрядника будівництва.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві на позов. Зокрема, відповідач стверджує, що позивач в порушення умов договору від 10.10.2002 до здачі будинку в експлуатацію розподілив, а фактично продав, площі будинку третім особам, і тому позивач не має можливості підписати акт введення об'єкту в експлуатацію до моменту реального та законного розподілу житлової площі у будинку згідно умов Договору від 10.10.2002.
Заявлені відповідачем клопотання про витребування письмових доказів від Шевченківської районної державної адміністрації, а також клопотання про відкладення розгляду справи до отримання відповідачем відповідей на зроблені ним запити до підприємств та установ, судом відхилені, оскільки доказів того, що документи, на які посилається відповідач, мають суттєво значення для вирішення спору по суті, відповідачем суду не надано.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Між Український державним інститутом по проектуванню підприємств рибного господарства і промисловості «Укррибпроект»(відповідач, замовник будівництва) та ТОВ «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»(позивач, генпідрядник будівництва) був укладений Договір генерального підряду на капітальне будівництво від 10.10.2002 (далі –Договір), предметом якого є будівництво і здача в експлуатацію третьої черги житлового будинку за адресою: вул. Дмитрівська, 46-56 у Шевченківському районі м. Києва (далі –об'єкт) в строк до 31.08.2003.
Відповідно до п.2.1. Договору відповідач зобов'язався виконувати функції замовника на період проектування і будівництва об'єкта відповідно до чинного законодавства, разом з генпідрядником здати Об'єкт в експлуатацію і передати його на баланс експлуатаційній організації.
Крім того, аналогічний обов'язок був покладений на позивача пунктом 2.2.8. Договору, згідно з яким позивач разом з відповідачем і субпідрядними організаціями здає Об'єкт державній приймальній комісії.
Порядок приймання закінченого будівництвом об'єкту визначений в розділі 10 Договору. Так, приймання об'єкту здійснюється після виконання сторонами всіх зобов'язань за Договором відповідно до встановленого порядку, що діяв на дату підписання Договору. Генпідрядник передає змовнику за п'ять днів до початку приймання завершеного будівництвом об'єкта два екземпляри виконавчої документації в повному складі, з письмовим підтвердженням відповідності переданої документації фактично виконаним роботам. Приймання об'єкта провадиться протягом 45 днів після дати одержання замовником письмового повідомлення генпідрядника про його готовність. Використання замовника для своїх потреб (експлуатація) частини об'єкта, що споруджується, будівництвом якого в цілому не закінчено, допускається за згодою з генпідрядником або після приймання цієї частини об'єкта в експлуатацію у встановленому порядку.
З наявних в матеріалах документів встановлено наступне.
Листом від 09.11.2004 за вих.№322 позивач повідомив відповідача про закінчення робіт з будівництва 3-ї черги житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями по вул. Дмитрівьска,46-56, а також про необхідність призначення робочої комісії по прийняттю виконаних робіт. Доказом отримання цього листа є штамп відповідача з вхідним номером №672 від 10.11.2004.
14.12.2004 відповідач надіслав до відповідних організацій листи щодо направлення своїх представників для участі в приймальній комісії, а саме: Шевченківській райдержадміністрації (лист №978-01/1000), Управлінню державного архітектурно-будівельного контролю (лист №979-01/1000), головному санітарному лікарю СЕС Шевченківського району (лист №984-01/1000), територіальному управлінню державної інспекції з енергозбереження по Київській області та м. Києву (лист №981-01/1000), СДПЧ №6 (лист №977-01/1000)
Про пред'явлення об'єкту робочій комісії свідчать листи ТОВ “КВЕР” до УДІ “Укррибпроект” від 23.12.2004 №352, від 27.12.2004 № 353 та 03.03.2005 №54.
Але, не дивлячись на викладене, процедура прийняття закінченого будівництвом об'єкту в експлуатацію завершена не була.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Згідно з ст.ст.14, 526 Цивільного кодексу України між сторонами у справі виникли цивільні права і обов'язки (зобов'язання), які мають виконуватися належним чином і в установлений строк відповідно до вказівок закону, договору, а одностороння відмова від виконання зобов'язання в силу ст.525 ЦК України не допускається.
Частиною першою статті 853 Цивільного кодексу України (далі –ЦК України) встановлено, що замовник зобов'язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.
Відповідно до ст.882 ЦК України замовник, який одержав повідомлення підрядника про готовність до передання робіт, виконаних за договором будівельного підряду, зобов'язаний негайно розпочати їх прийняття. Замовник організовує та здійснює прийняття робіт за свій рахунок, якщо інше не встановлено договором. У прийнятті робіт мають брати участь представники органів державної влади та органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених законом або іншими нормативно-правовими актами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 №1243 був затверджений Порядок введення в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів (далі –Порядок), який набув чинності з 29.12.2004.
Згідно з цим Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів полягає у підтвердженні державними приймальними комісіями готовності до експлуатації об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд як житлово-громадського, так і виробничого призначення, інженерних мереж та споруд, транспортних магістралей, окремих черг пускових комплексів (далі - закінчені будівництвом об'єкти), їх інженерно-технічного оснащення відповідно до затвердженої в установленому порядку проектної документації, нормативних вимог, вихідних даних на проектування.
Для пред'явлення закінченого будівництвом об'єкта державній приймальній комісії відповідно до пункту 3 Порядку замовником будівництва утворюється робоча комісія. При цьому, робоча комісія утворюється не пізніше ніж у п'ятиденний строк після отримання замовником письмового повідомлення від генерального підрядника про закінчення будівництвом об'єкта з проханням утворити робочу комісію. До складу робочої комісії включаються представники генерального підрядника, субпідрядної організації, генерального проектувальника (автор проекту), експлуатаційної організації, інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду, державного пожежного нагляду, промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду, державного енергетичного нагляду, охорони навколишнього природного середовища, державної інспекції з енергозбереження та інших органів, що здійснюють державний нагляд відповідно до призначення об'єкта. Головою робочої комісії призначається представник замовника.
На підставі проведеної перевірки робоча комісія визначає готовність закінченого будівництвом об'єкта до пред'явлення державній приймальній комісії. Результати перевірки робочою комісією готовності закінченого будівництвом об'єкта до пред'явлення державній приймальній комісії оформляються актами, форми яких затверджуються Мінрегіонбудом. Акти робочої комісії оформляються генеральним підрядником, підписуються головою та членами робочої комісії і передаються державній приймальній комісії.
Випадки, коли утворюється Державна приймальна комісія, передбачені в п.11 Порядку.
Пунктом 12 Порядку передбачено, що до складу державної приймальної комісії включаються представники органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що утворив комісію, виконавчого комітету місцевої ради, на території якої розташовано закінчений будівництвом об'єкт, замовника, генерального підрядника, генерального проектувальника (автора проекту), експлуатаційної організації, інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, органів державного санітарно-епідеміологічного та державного пожежного нагляду.
Головою державної приймальної комісії призначається представник органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що утворив комісію (п.18).
Замовник зобов'язаний після надходження повідомлення генерального підрядника про закінчення будівництвом об'єкта, а по об'єктах, які попередньо приймаються робочими комісіями, після підписання акта робочої комісії звернутися протягом 5 днів до органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що визначені у пункті 11 цього Порядку, з пропозицією щодо утворення державної приймальної комісії. Орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний протягом 10 днів після надходження звернення від замовника утворити відповідно до цього Порядку державну приймальну комісію (п.13).
Строк прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта державною приймальною комісією установлюється органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив комісію, і не повинен перевищувати 30 днів. У разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта вартістю 30 млн. гривень і більше зазначений строк може бути продовжений, але не повинен перевищувати 60 днів (п.14).
Відповідно до п.16 Порядку підготовку акта про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта для підписання членами державної приймальної комісії забезпечує замовник.
Згідно з п.27 Порядку за результатами роботи державної приймальної комісії складається акт про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, форма якого затверджується Мінрегіонбудом. Акт державної приймальної комісії підлягає затвердженню у 15-денний строк органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив цю комісію, та реєструється в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, яка видала дозвіл на виконання будівельних робіт.
Не допускається затвердження акта про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта за відсутності підписів окремих членів державної приймальної комісії.
Члени державної приймальної комісії, що відмовилися підписати акт, зобов'язані у письмовій формі подати голові комісії та органу, який вони представляють, обґрунтування своєї відмови. Керівник зазначеного органу зобов'язаний взяти безпосередню участь у врегулюванні спірних питань та може підписати акт замість члена комісії, який відмовився від підпису (п.28).
Відповідно до п.29 Порядку датою введення в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата затвердження акта державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію цього об'єкта органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив комісію.
Підписаний і затверджений акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта відповідно до п.30 Порядку є підставою для укладення договорів про постачання на цей об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів води, газу, тепла та електроенергії і включення даних про цей об'єкт до державної статистичної звітності.
Судом встановлено, що у відповідності до приписів Порядку Шевченківською райдержадміністрацією видано розпорядження №2453 від 29.12.2005 «Про склад Державної приймальної комісії з прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкту: «Житловий будинок з вбудовано-прибудованими приміщеннями, за адресою вул. Дмитрівська,56»в Шевченківському районі м. Києва». Згідно з додатком до вказаного розпорядження до складу Державної приймальної комісії включено представника замовника (відповідача по справі).
Відповідно до цього розпорядження Державна приймальна комісія розпочала свою роботу.
Доказами завершення будівництва об'єкту та обізнаності відповідача як замовника будівництва про результати роботи комісії свідчать наступні докази:
Листом від 19.09.2006 №01-01/1000-17/529 відповідач повідомив Шевченківську районну у м.Києві державну адміністрацію про те, що він є замовником об'єкту будівництва; будівництво завершено, а також відповідач просив про продовження терміну дії розпорядження №2453 від 29.12.2005.
Листом від 04.06.2007 № 01-01/1000-17/528 відповідач просив Шевченківську районну у м.Києві державну адміністрацію поновити дію розпорядження №2453 від 29.12.2005 та включити до складу Державної приймальної комісії представника замовника будівництва – директора УДІ «Укррибпроект»Ігнатова О.В.
Як вже зазначалось вище, строк прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта державною приймальною комісією установлюється органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив комісію, і не повинен перевищувати 30 днів. У разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта вартістю 30 млн гривень і більше зазначений строк може бути продовжений, але не повинен перевищувати 60 днів. При цьому, підготовку акта про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта для підписання членами державної приймальної комісії забезпечує замовник.
Судом встановлено, що завершений будівництвом об'єкт в установленому порядку в експлуатацію досі не прийнятий.
Як стверджує позивач, прийняття об'єкту в експлуатацію не завершено через те, що відповідач не підписує оформлені у встановленому порядку Акти державної приймальної комісії (у відповідній кількості екземплярів), які вже є підписаними всіма членами Державної приймальної комісії. При цьому, підписання членами Державної приймальної комісії акту свідчить про те, що будівництво об'єкту здійснено відповідно до проектної документації та вимог чинного законодавства, а також що таке будівництво завершено.
Вказана обставина, за твердженням позивача, виключає виконання вимог пункту 27 Порядку, яким передбачено, що акт державної приймальної комісії підлягає затвердженню у 15-денний строк органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що утворив цю комісію, та реєструється в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, яка видала дозвіл на виконання будівельних робіт. Так, оскільки Акт не підписано замовником, це виключає його затвердження та реєстрацію, а відповідно –процедура введення Об'єкту в експлуатацію не може бути завершена.
Суд погоджується з твердженнями позивача, що невиконання відповідачем зобов'язань за Договором в частині підписання акту державної приймальної комісії порушує права та законні інтереси позивача, як генерального підрядника. Зокрема, позивач обґрунтовано стверджує про наступне: через непідписання відповідачем акту затягується відлік гарантійних строків; позивач позбавлений можливості отримати з відповідача суму господарської санкції - пені за несвоєчасне прийняття закінченого будівництвом об'єкту відповідно до пункту 7.2. Договору; тривале не підписання акту негативно впливає на ділову репутацію позивача, як будівельної організації. Крім того, викладене свідчить, що невиконання відповідачем функцій замовника будівництва призвело до зриву строків введення в експлуатацію третьої черги будинку по вул. Дмитрівській 46-56.
Посилання відповідача на ту обставину, що він не може підписати акт введення об'єкту в експлуатацію до моменту реального та законного розподілу житлової площі у будинку по вул. Дмитрівська,46-56 відповідно до п.13.2 Договору, не приймаються судом до уваги виходячи з наступного.
Відповідно до п.13.2 Договору генпідрядник не має права продавати чи передавати споруджувальний чи побудований об'єкт (окрему його частину), а також проектну документацію на його будівництво чи окремі її частини, ніякій третій стороні без письмового дозволу замовника.
Відповідачем не доведено суду тієї обставини, що позивачем був порушений п.13.2 Договору і що таке порушення є перешкодою для підписання акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта.
Згідно статті 13 ЦК України особа здійснює цивільні права у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. При здійсненні своїх прав особа зобов'язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині. Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (ст.15 ЦК України).
Згідно ч.6 ст.13 ЦК України у разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені частинами другою-п'ятою цієї статті, суд може зобов'язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки, встановлені законом.
Крім того, відповідно до ч.2 ст.16 ЦК України поряд з іншими визначено такі способи захисту судом цивільних прав та інтересів особи припинення дії, яка порушує право, примусове виконання обов'язку в натурі. А також суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Згідно зі ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Приймаючи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку про доведеність позивачем обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, а саме: обставин щодо невиконання відповідачем зобов'язань за Договором від 10.10.2002 в частині обов'язку підписати акт прийняття об'єкту в експлуатацію, а тому позов ТОВ «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»про зобов'язання відповідача вчинити дії підлягає задоволенню повністю.
На підставі ст.49 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, Господарський суд міста Києва, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ТОВ «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Український державний інститут по проектуванню підприємств рибного господарства і промисловості «Укррибпроект»(04050, м. Київ, вул. Тургенівська,82-А, код 00468177) припинити зловживання своїми правами замовника будівництва третьої черги житлового будинку за адресою вул. Дмитрівська, 46-56 у Шевченківському районі м. Києва шляхом ухилення від участі в роботі державної приймальної комісії або перешкоджання законній діяльності членів державної приймальної комісії щодо прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом третьої черги житлового будинку за адресою вул. Дмитрівська, 46-56 у Шевченківському районі м. Києва.
3. Зобов'язати Український державний інститут по проектуванню підприємств рибного господарства і промисловості «Укррибпроект»(04050, м. Київ, вул. Тургенівська,82-А, код 00468177) виконати функції замовника будівництва, підписати Акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченої будівництвом третьої черги житлового будинку за адресою вул. Дмитрівська, 46-56 у Шевченківському районі м. Києва, подати Акт державної приймальної комісії на затвердження Шевченківській районній у м.Києві державній адміністрації та на реєстрацію до Управління державного архітектурно-будівельного контролю м.Києва, а також здійснити інші передбачені чинним законодавством дії щодо введення в експлуатацію третьої черги житлового будинку за адресою вул. Дмитрівська, 46-56 у Шевченківському районі м.Києва.
4. Стягнути з Українського державного інституту по проектуванню підприємств рибного господарства і промисловості «Укррибпроект»(04050, м. Київ, вул. Тургенівська,82-А, код 00468177), а у випадку відсутності коштів, - з будь-якого іншого рахунку, виявленого державним виконавцем під час виконання судового процесу, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія відновлювальних енергетичних ресурсів»(04073, м.Київ, вул. Куренівська,2-б, кв.44, код 19477779) 85 (вісімдесят п'ять) грн. державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя О.А.Кролевець
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2008 |
Оприлюднено | 27.05.2008 |
Номер документу | 1632729 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні