5020-7/104
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
Іменем України
РІШЕННЯ
"23" квітня 2008 р. справа № 5020-7/104
За позовом: Кримського управління капітального будівництва
Міністерства Оборони України
(95043, м. Сімферополь, вул. Железнодорожна, 5)
до відповідача: Севастопольського міського філіалу Державного підприємства
„Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті
України по земельних ресурсах”
(99011, м. Севастополь, вул. Демидова, 13)
про зобов'язання відповідача здійснити державну реєстрацію договору оренди від 28.01.2008 земельної ділянки площею 1,8851 га, розташованої в VI мікрорайоні Камишової бухти м. Севастополя, укладеного між позивачем та Севастопольською міською Радою, -
Суддя Ілюхіна Г.П.
Представники сторін:
від позивача: - Депутатов В.О., юрисконсульт, довіреність № 6 від 14.01.2008;
від відповідача: - Негреша О.М., представник, довіреність б/н від 15.01.2008;
Суть спору:
24.03.2008 (вх.№690) Кримське управління капітального будівництва Міністерства Оборони України (далі - Позивач) звернулось до господарського суду міста Севастополя з позовом до Севастопольського міського філіалу Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” (далі - Відповідач) про зобов'язання відповідача здійснити державну реєстрацію договору оренди від 28.01.2008 земельної ділянки площею 1,8851 га, розташованої в VI мікрорайоні Камишової бухти м. Севастополя, укладеного між позивачем та Севастопольською міською Радою, з посиланням на статті 13, 41, 142-145 Конституції України, статті 9, 83, 116, 123, 124, 126, пункт 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статтю 26 Закону України „Про місцеве самоврядування”, статті 18, 20 Закону України „Про оренду землі”, статті 3, 8, 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”.
Позивач обґрунтував позовні вимоги тим, що посилання відповідача при відмові в державній реєстрації договору оренди від 28.01.2008 на зміни, внесені до пункту 2 частини першої статті 124 Земельного кодексу України Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України”, які набрали законної сили з 01.01.2008, необґрунтовано, так як ці положення не можуть застосовуватись у зв'язку з тим, що Рішення про передачу земельної ділянки в оренду прийнято 14.09.2007 на законних підставах та до набрання змінами законної сили.
Ухвалою від 26.03.2008 порушено провадження по справі (арк.с.1-2).
До початку судового розгляду справи на адресу суду надійшло клопотання позивача (вх.№6744) в порядку статті 24 Господарського процесуального кодексу України про заміну первісного відповідача - Севастопольського міського філіалу Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” на належного: Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Севастопольської міської філії, так як помилково позов пред'явлено до структурного підрозділу без статусу юридичної особи (арк.с.29-30).
Статтею 24 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарський суд за наявністю достатніх підстав має право до прийняття рішення залучити за клопотанням сторони або за своєю ініціативою до участі у справі іншого відповідача.
Господарський суд, встановивши до прийняття рішення, що позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, може за згодою позивача, не припиняючи провадження у справі, допустити заміну первісного відповідача належним відповідачем.
Відповідно до Довідки управління статистики Севастопольська міська філія Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” зареєстрована в Єдиному Державному реєстрі підприємств та організацій України, але без права юридичної особи (арк.с.39).
Згідно з Положенням про Севастопольську міську філію Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” Філія здійснює свою діяльність від імені Підприємства і в межах повноважень, встановлених цим Положенням; Філія має право представляти інтереси Підприємства у взаємовідносинах з місцевими органами державної влади і управління, правоохоронними органами, підприємствами, установами, організаціями і фізичними особами; подавати від імені Підприємства позови до юридичних та фізичних осіб у відповідні суди, користуватись всіма процесуальними правами відповідної сторони процесу позивача, відповідача, третьої особи (арк.с.35-38).
Довіреністю № 988 від 12.03.2008 директор Севастопольської міської філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” уповноважений від імені Підприємства представляти інтереси Підприємства у місцевих органах державної влади і управління, підприємствах та організаціях з правом підписання, подання і отримання будь-яких листів, дозволів, погоджень та інших документів; представляти інтереси підприємства в усіх судових установах України, з усіма правами, наданими законом позивачу, відповідачу, третій особі, а також цивільному позивачу і потерпілому від злочину, у тому числі з правом закінчення справи мировою угодою, визнання чи відмовлення цілком або частково від позовних вимог, зміни позову, оскарження рішення суду, одержання виконавчого листа (наказу) та пред'явлення його до стягнення (арк.с.41).
При викладених обставинах, клопотання позивача підлягає задоволенню, суд вважає за необхідне здійснити заміну первісного відповідача - Севастопольського міського філіалу Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” на належного: Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Севастопольської міської філії.
Відповідач в відзиві на позов позовні вимоги не визнав по мотивам, викладеним в ньому, основні з яких полягають в тому, що Договір оренди від 28.01.2008 укладений та підписаний сторонами з порушенням вимог статті 124 Земельного кодексу України в редакції, що набрала чинності з 01.01.2008, так як придбання права оренди здійснено не на конкурсній основні (арк.с.31-32).
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд -
ВСТАНОВИВ:
Кримське управління капітального будівництва Міністерства Оборони України має статус юридичної особи і 18.06.2003 включено до Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України (Довідка № 171) (арк.с.18).
08.11.2006 Рішенням Севастопольської міської Ради V скликання IV сесії № 1054 „Про надання згоди на розробку проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в VI мікрорайоні Камишової бухти для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків Кримському управлінню капітального будівництва Міністерства Оборони України” надано позивачу згоду на розробку проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в VI мікрорайоні Камишової бухти для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків (арк.с.20).
14.08.2007 Рішенням Севастопольської міської Ради V скликання VІІ сесії № 2457 „Про передачу в оренду Кримському управлінню капітального будівництва Міністерства Оборони України земельної ділянки в VI мікрорайоні Камишової бухти для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків” затверджено позивачу проект землеустрою по відведенню земельної ділянки площею 1,8851 га в VI мікрорайоні Камишової бухти для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків, передано позивачу в оренду строком на 25 років земельну ділянку площею 1,8851 га (в тому числі 0,0053 га –охоронна зона водопроводу) в VI мікрорайоні Камишової бухти для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків, з віднесенням цих земель до категорії земель жилої та громадської забудови (арк.с.21).
28.01.2008 на підставі рішення Севастопольської міської ради № 2457 від 14.08.2007 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та Кримським управлінням капітального будівництва Міністерства Оборони України (Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки для будівництва та обслуговування багатоквартирних жилих будинків з віднесенням цих земель до категорії земель жилої та громадської забудови, яка знаходиться: м. Севастополь, VI мікрорайон Камишової бухти (арк.с.42-54).
25.02.2008 вих.№03-15/825 Севастопольською міською Радою на адресу Головного управління земельних ресурсів в м. Севастополі та позивача направлено для забезпечення державної реєстрації підписаний з позивачем Договір оренди земельної ділянки з відповідними Додатками відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, з проханням повернути один зареєстрований примірник до Севастопольської міської Ради (арк.с.22).
20.03.2008 вих.№830 відповідач повідомив позивача про те, що Договір оренди від 28.01.2008 не може бути зареєстрований на підставі того, що Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесені зміни до Земельного кодексу України, та у відповідності з пунктом 2 частини першої статті 124 Земельного кодексу України набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, у зв'язку з чим, відповідач повинний керуватись вказаною вимогою закону (арк.с.23-24).
Спір виник у зв'язку з порушенням відповідачем вимог діючого законодавства України при відмові в державній реєстрації Договору оренди від 28.01.2008, який укладено на підставі рішення Севастопольської міської ради № 2457 від 14.08.2007.
Правовідносини сторін регулюються статтею 58 Конституції України, статтями 5, 203, 210, 638, 648 Цивільного кодексу України, статтями 118, 123, 124 Земельного кодексу України, статтями 16, 20 Закону України „Про оренду землі”, статтями 2, 17, 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”.
Відповідно до статті 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Згідно зі статтею 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Як вбачається з укладеного договору оренди сторони досягли згоди за всіма істотними умовами договору оренди.
Відповідно до статті 20 Закону України „Про оренду землі” укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 2 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.
Таким чином, при державній реєстрації договору оренди земельної ділянки повинні застосовуватись вимоги Земельного кодексу України, які діяли до набрання чинності Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” на підставі того, що вказаний закон набрав чинності пізніше, чим було прийнято рішення про передачу в оренду та укладення договору оренди земельної ділянки.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду врегульовано статтею 124 Земельного кодексу України.
Згідно із частиною першою статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Разом із тим Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесені зміни у статтю 124 Земельного кодексу України та статтю 16 Закону України „Про оренду землі”, відповідно до яких набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі. Зазначені зміни набули чинності 01.01.2008.
Тобто договір оренди землі укладається відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування з переможцем аукціону, який набув право оренди земельної ділянки на земельних торгах.
Відповідно до статей 118, 123 Земельного кодексу України процедура передачі земельних ділянок в оренду включає у себе надання місцевою державною адміністрацією або сільською, селищною, міською радою рішення про погодження місця розташування об'єкту (у разі необхідності), дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його погодження із відповідними органами, прийняття рішень відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в оренду.
До набрання чинності Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” процедура передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не передбачала проведення аукціонів, а здійснювалась відповідно до статті 124 Земельного кодексу України без розроблення проектів відведення або за проектами відведення у порядку, встановленому статтями 118, 123 Земельного кодексу України.
Отже, до прийняття Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” громадяни та юридичні особи при набутті права оренди на земельну ділянку державної та комунальної власності керувались положеннями Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”, що діяли на той час.
На момент набуття чинності Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” окремими громадянами та юридичними особами розпочато, але не завершено процес набуття права оренди земельної ділянки (отримано рішення про погодження місця розташування об'єкта, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблено, погоджено та затверджено із відповідними органами проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки тощо).
Згідно із частиною першою статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до частини другої та третьої статті 5 Цивільного кодексу України акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом'якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов'язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 по справі № 1-7/99 стосовно офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України встановлено, що дію нормативно-правового акта у часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Надання зворотної дії у часі нормативно-правовим актам може передбачатися шляхом прямої вказівки про це у законі або іншому нормативно-правовому акті.
Проте надання зворотної дії у часі Земельному кодексу України та Закону України „Про оренду землі”, зі змінами, внесеними до них Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, не передбачено законодавством України.
Крім того, зі змісту статті 203 Цивільного кодексу України вбачається, що правочин є дійсним, якщо він відповідає загальним умовам чинності правочину, зокрема, волевиявлення учасника правочину має бути вільним та відповідати його внутрішній волі (частина третя цієї статті).
Волевиявлення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування як орендодавця, у випадку передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється у формі рішення такого органу і реалізується шляхом укладання договору оренди землі.
Відповідно до частини першої статті 210 Цивільного кодексу України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Отже, якщо до 01.01.2008 за наслідками розгляду заяви (клопотання), яка подавалася особою у порядку, передбаченому статтею 16 Закону України „Про оренду землі” (у редакції Закону від 19.12.2006) було прийнято рішення відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки, то реєстрація договору оренди може бути проведена відповідно до чинного законодавства України.
Статтею 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” встановлений виключний перелік підстав відмови у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” відмова у державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.
Як вбачається з матеріалів справи, будь-які підстави, передбачені статтею 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” для відмови у державній реєстрації договору оренди відсутні.
Згідно зі статтями 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
При таких обставинах, вимоги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Витрати позивача на оплату державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу суд покладає на відповідача, відповідно до статей 44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтею 58 Конституції України, статтями 5, 203, 210, 638, 648 Цивільного кодексу України, статтями 118, 123, 124 Земельного кодексу України, статтями 16, 20 Закону України „Про оренду землі”, статтями 2, 17, 24 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”, статтями 22, 24, 33, 34, 44, 49, 82, 84-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Здійснити заміну первісного відповідача - Севастопольського міського філіалу Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” на належного: Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Севастопольської міської філії (99011, м. Севастополь, вул. Демидова, 13).
2. Позов задовольнити повністю.
3. Зобов'язати Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Севастопольської міської філії (99011, м. Севастополь, вул. Демидова, 13, ідентифікаційний код 26457139) здійснити державну реєстрацію договору оренди від 28.01.2008 земельної ділянки площею 1,8851 га, розташованої в VI мікрорайоні Камишової бухти м. Севастополя, укладеного між Кримським управлінням капітального будівництва Міністерства Оборони України (95043, м. Сімферополь, вул. Железнодорожна, 5, ідентифікаційний код 24980227) та Севастопольською міською Радою (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3).
4. Стягнути з Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” в особі Севастопольської міської філії (99011, м. Севастополь, вул. Демидова, 13, ідентифікаційний код 26457139) на користь Кримського управління капітального будівництва Міністерства Оборони України (95043, м. Сімферополь, вул. Железнодорожна, 5, ідентифікаційний код 24980227) державне мито в сумі 85,00 грн. та витрати по сплаті інформаційно-технічного забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Г.П. Ілюхіна
Рішення оформлено і підписано
в порядку статті 84 ГПК України
05.05.2008
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2008 |
Оприлюднено | 27.05.2008 |
Номер документу | 1635729 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Ілюхіна Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні