Постанова
від 20.06.2011 по справі 2а-0870/3759/11
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2011 року 15:10 Справа № 2а-0870/3759/ 11

Запорізький окружний ад міністративний суд у складі головуючого судді Недашківс ької К.М., при секретарі судово го засідання Луговському І.О ., за участю представника пози вача - ОСОБА_1, (довіреніс ть від 01 червня 2011 року №07-3/2154), пре дставників відповідача - ОСОБА_2 (довіреність від 20 че рвня 2011 року №586), ОСОБА_3 (пасп орт серії СА №НОМЕР_1), розг лянув у відкритому судовому засіданні адміністративну с праву за позовом Запорізьког о обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до Комунального підприємс тва «Соліна» про стягнення с уми адміністративно-господа рських санкцій та пені за нев иконання нормативу робочих м ісць для працевлаштування ін валідів у 2010 році.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

19 травня 2011 року до Запорізьк ого окружного адміністратив ного суду надійшов адміністр ативний позов Запорізького о бласного відділення Фонду со ціального захисту інвалідів (далі іменується - позивач) д о Комунального підприємства «Соліна» (далі іменується - відповідач), в якому позивач п росить стягнути на його кори сть суму адміністративно-гос подарських санкцій та пені з а невиконання нормативу робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у 2010 році у розмір і 5777 грн. 71 коп.

Ухвалою судді від 23.05.2011 року в ідкрито провадження в адміні стративній справі та признач ено судове засідання на 06.06.2011.

У зв' язку з необхідністю н адання сторонами додаткових доказів розгляд справи відк ладено та призначено судове засідання на 20.06.2011.

20.06.2011 в судове засідання приб ув представник позивача, під тримав заявлені позовні вимо ги та просить задовольнити ї х в повному обсязі.

Представники відповідача, які також прибули в судове за сідання, заперечують проти п озовних вимог та просять від мовити у їх задоволенні.

Заявлені позовні вимоги по зивач обґрунтовує тим, що від повідно до ч. 1 ст. 19 Закону Укра їни «Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні» (далі іменується - Закон №875-XII), для підприємств, установ , організацій, у тому числі під приємств, організацій громад ських організацій інваліді в, фізичних осіб, які викорис товують найману працю, устан овлюється норматив робочих м ісць для працевлаштування у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівн иків облікового складу за рі к, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до Звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів (форма 10-ПІ, затверд жена наказом Міністерства пр аці України від 10.02.2007 №42 (річна) т а наказом від 10.02.2007 №42|10-ПІ (річна, поштова)), наданого відповіда чем, середньооблікова кількі сть штатних працівників за з вітний період складала 13 осіб . Відповідно до нормативу, вст ановленого Законом №875-XII, серед ньооблікова кількість інвал ідів у відповідача повинна с кладати 1 особу.

Статтею 20 Закону №875-XII встанов лено, що підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичні особи, які викори стовують найману працю, де се редньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, н іж установлено нормативом, п ередбаченим ст. 19 цього Закону №875-XII, щороку сплачують відпов ідним відділенням Фонду соці ального захисту інвалідів ад міністративно-господарські санкції, сума яких визначаєт ься в розмірі середньої річн ої заробітної плати на відпо відному підприємстві, устано ві, організації, у тому числі п ідприємстві, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичної особи, яка викор истовує найману працю, за кож не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом.

Враховуючи те, що відповіда чем по справі встановлені чи нним законодавством нормати ви не виконані, позивач проси ть стягнути на його користь с уму адміністративно-господа рських санкцій та пені за нев иконання нормативу робочих м ісць для працевлаштування ін валідів у 2010 році у розмірі 5777 гр н. 71 коп.

Згідно ст. 69 КАС України дока зами в адміністративному суд очинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд вст ановлює наявність або відсут ність обставин, що обґрунтов ують вимоги і заперечення ос іб, які беруть участь у справі , та інші обставини, що мають з начення для правильного вирі шення справи. Ці дані встанов люються судом на підставі по яснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показа нь свідків, письмових та речо вих доказів, висновків експе ртів.

Відповідно до ст. 71 КАС Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги та запере чення, крім випадків, встанов лених статтею 72 цього Кодексу .

Розглянувши матеріали та з ' ясувавши всі обставини адм іністративної справи, які ма ють юридичне значення для ро згляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у спр аві докази у їх сукупності, су д

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство « Соліна» зареєстроване Весел івською районною державною а дміністрацією Запорізької о бласті 09.04.2009 за юридичною адрес ою: 72202, Запорізька область, Вес елівський район, селище місь кого типу Веселе, вул. Олексія Кириченка, 2; ідентифікаційни й код 36307949.

Судом встановлено, що Комун альне підприємство «Соліна» здійснює господарську діяль ність на умовах використання найманої праці.

Спеціальним нормативно-пр авовим актом, що регулює та ви значає основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні і гарантії їх рівності з усім а іншими громадянами для уча сті в економічній, політичні й і соціальній сферах життя с успільства, створення необхі дних умов, які дають можливіс ть інвалідам вести повноцінн ий спосіб життя згідно з інди відуальними здібностями і ін тересами, є Закон України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» від 21.03.1991 №875 -ХІІ.

За приписами ст. 19 Закону №875-Х ІІ, для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, встанов люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі 4% середньообл ікової чисельності штатних п рацівників облікового склад у за рік, а якщо працює від 8 до 2 5 осіб, - у кількості одного р обочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, вст ановленого Законом, і забезп ечують працевлаштування інв алідів. При розрахунку кільк ість робочих місць округлюєт ься до цілого значення.

Відповідно до Звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів від 21.02.2011, наданого в ідповідачем, середньообліко ва кількість штатних працівн иків за звітний період склад ала 13 осіб. Відповідно до норм ативу, встановленого Законом №875-XII, середньооблікова кількі сть інвалідів у відповідача повинна складати 1 особу.

20.06.2011 в ході судового засідан ня представник відповідач на дав усні пояснення, які обґру нтовані тим, що на протязі 2010 ро ку відповідач подавав до орг анів працевлаштування звіти форми №3-ПН.

Судом встановлено, що в січн і 2010 року загальна чисельніст ь працівників на підприємств і становила 8 осіб, включаючи о дну особу-інваліда - ОСОБА _4 Дана особа згідно наказу № 28-к від 31.01.2010 була звільнена з під приємства у зв' язку з перев еденням до іншого комунально го підприємства. В період з лю того 2010 року по липень 2010 року на підприємстві загальна чисел ьність працюючих становила 7 осіб, а тому обов' язку праце влаштування на підприємство особу-інваліда не було згідн о ст. 19 Закону №875-ХІІ. В липні 2010 р оку відповідачем подано до В еселівського центру зайнято сті Звіт про наявність вакан сій форми 3-ПН, згідно якого ос танній просив направити на п ідприємство особу-інваліда н а працевлаштування за профес ією прибиральник вулиць. Нак азом №50-к від 16.08.2010 на підприємст во працевлаштовано особу-інв аліда ОСОБА_5, яка в листоп аді 2010 року звільнилась з підп риємства за угодою сторін. Ві дповідачем повторно подано д о Веселівського центру зайня тості Звіт про наявність вак ансій форми 3-ПН на працевлашт ування особи-інваліда від 07.12.20 10.

20.06.2011 представник відповідач а в судовому засіданні також заперечив проти позовних ви мог та пояснив, що ними здійсн ювались всі заходи які були н аправлені на працевлаштуван ня осіб з обмеженими можливо стями, зокрема: створено робо чі місця для інвалідів; подав ались звіти до центру зайнят ості про направлення на підприє мство інвалідів для подальшо го їх працевлаштування. Оскі льки, відповідно до чинного з аконодавства на відповідача покладено обов' язок створи ти робочі місця для працевла штування інвалідів, а не зобо в' язано працевлаштовувати інвалідів, відповідач проси в у задоволені позову відмов ити. Обов' язок підприємства щодо створення робочих місц ь для інвалідів не супроводж ується його обов' язком підб ору інвалідів на створені ро бочі місця. Обов' язок з пошу ку робочих місць для інвалід ів покладено як на державну с лужбу зайнятості, так і на сам их інвалідів, а обов' язком р оботодавця є вже безпосередн є працевлаштування інваліда на спеціально створене робо че місце, тобто укладення з ни м трудового договору.

В свою чергу, обов' язок дер жавних органів щодо організа ції працевлаштування інвалі дів виникає після виконання підприємствами обов' язку щ одо створення робочих місць і надання, передбаченої зако нодавством про соціальну зах ищеність інвалідів, інформац ії про наявність вільних роб очих місць та вакантних поса д, на яких може використовува тися праця інвалідів.

Згідно ч. 3 ст. 18 Закону №875-XII під приємства, установи, організ ації, фізичні особи, які викор истовують найману працю, зоб ов' язані виділяти та створю вати робочі місця для працев лаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі міс ця, створювати для них умови п раці з урахуванням індивідуа льних програм реабілітації і забезпечувати інші соціальн о-економічні гарантії, перед бачені чинним законодавство м, надавати державній службі зайнятості інформацію, необ хідну для організації працев лаштування інвалідів, і звіт увати Фонду соціального захи сту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалід ів у порядку, встановленому К абінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу друго го пункту 2 статті 19 Закону Укр аїни «Про зайнятість населен ня» від 01.03.1991 №803-ХІІ (далі іменує ться - Закон №803-ХІІ) державна служба зайнятості має право одержувати від підприємств, установ і організацій, незал ежно від форм власності, адмі ністративні дані про наявніс ть вакантних робочих місць, у тому числі призначених для п рацевлаштування інвалідів, х арактер і умови праці на них, п ро всіх вивільнюваних, прийн ятих і звільнених працівникі в та інформацію про передбач увані зміни в організації ви робництва і праці, інші заход и, що можуть призвести до виві льнення працівників.

Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону №803-ХІІ підприємства, установ и і організації незалежно ві д форми власності реєструють ся у місцевих центрах зайнят ості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя, щомісяця подають цим цент рам адміністративні дані у п овному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакан сій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалі дів.

Інформацію про наявність в ільних робочих місць (вакант них посад) для працевлаштува ння інвалідів роботодавці по дають центру зайнятості за м ісцем їх реєстрації як платн иків страхових внесків на за гальнообов' язкове державн е соціальне страхування на в ипадок безробіття за формою, затвердженою Наказом Мініст ерства праці та соціальної п олітики України від 19 грудня 2 005 року №420 за погодженням з Дер жкомстатом.

Правила подання роботодав цями звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів відділенням Фонду та інформ ації про наявність вільних р обочих місць (вакантних поса д) передбачено Порядком пода ння підприємствами, установа ми, організаціями та фізични ми особами, що використовуют ь найману працю, звітів про за йнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, нео бхідної для організації їх п рацевлаштування, затверджен им постановою Кабінету мініс трів України «Про реалізацію статей 19 і 20 закону України «Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні» від 31.01.2007 №70.

Отже, обов' язковою переду мовою виконання з боку суб' єктів господарювання усіх ум ов чинного законодавства щод о працевлаштування інваліді в є: виділення та створення ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів (в тому числі с пеціальні робочі місця); нада ння державній службі зайнято сті інформації, необхідної д ля організації працевлаштув ання інвалідів; звітування д о Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів .

Відповідач надав суду ряд д оказів, що підтверджують ств орення та облаштування робоч их місць для інвалідів, а тако ж підтвердив факт подання зв ітів до центру зайнятості пр о наявність вакансій для інв алідів.

Відповідно до ч. 3 ст. 5 Господ арського кодексу України суб ' єкти господарювання та інш і учасники відносин у сфері г осподарювання здійснюють св ою діяльність у межах встано вленого правового господарс ького порядку, додержуючись вимог законодавства. Згідно ч. 1 ст. 238 Господарського кодукс у України за порушення встан овлених законодавчими актам и правил здійснення господар ської діяльності до суб' єкт ів господарювання можуть бут и застосовані уповноваженим и органами державної влади а бо органами місцевого самовр ядування адміністративно-го сподарські санкції, тобто за ходи організаційно-правовог о або майнового характеру, сп рямовані на припинення право порушення суб' єкта господа рювання та ліквідацію його н аслідків.

Статтею 218 Господарського к одексу України передбачено, що підставою господарської в ідповідальності учасника го сподарських відносин, у тому числі для застосування адмі ністративно-господарських с анкцій, є вчинене таким суб' єктом господарське правопор ушення. У частині другої зазн аченої статті визначено, що у часник господарських віднос ин відповідає за порушення п равил здійснення господарсь кої діяльності, якщо не довед е, що ним ужито всіх залежних в ід нього заходів для недопущ ення господарського порушен ня.

Статтею 20 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» вс тановлено, що підприємства, у станови, організації, у тому ч ислі підприємства, організац ії громадських організацій і нвалідів, фізичних осіб, які в икористовують найману працю , середньооблікова чисельніс ть працюючих інвалідів є мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим ст. 19 Закону, щороку сплачують відповідни м відділенням Фонду соціальн ого захисту інвалідів адміні стративного-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на відпові дному підприємстві, установі , організації, у тому числі під приємстві, організації грома дських організацій інваліді в, фізичної особи, яка викорис товує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

За правилами ч. 2 ст. 20 Закону № 875-XII порушення термінів сплати адміністративно-господарсь ких санкцій тягне за собою на рахування пені. Пеня обчислю ється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Наці онального банку України, що д іяла на момент сплати, нарахо ваної на повну суму недоїмки за весь її строк. Відповідно д о наданого позивачем розраху нку, сума адміністративно-го сподарських санкцій для відп овідача складає 5719 грн. 23 коп., пе ня - 58 грн. 48 коп., всього - 5777 гр н. 71 коп.

Враховуючи наведене, суд пр иходить до висновку, що відпо відачем вжито всіх належних заходів для недопущення госп одарського порушення, у зв' язку з чим суд вважає позовні вимоги про стягнення суми ад міністративно-господарськи х санкцій та пені необґрунто ваними та такими, що не підляг ають задоволенню.

Щодо позовних вимог про стя гнення з відповідача на кори сть Запорізького обласного в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів пені за по рушення термінів сплати адмі ністративно-господарських у розмірі 58 грн. 48 коп., суд вважає за необхідне відмовити, вихо дячи з наступного.

За правилами ч. 2 ст. 20 Закону № 875-ХІІ порушення термінів спла ти адміністративно-господар ських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчис люється виходячи з 120 відсоткі в річних облікової ставки На ціонального банку України, щ о діяла на момент сплати, нара хованої на повну суму недоїм ки за весь її строк.

Відповідно до ч. 5 ст. 20 Закону №875-ХІІ порушення термінів сп лати адміністративно-господ арських санкцій тягне за соб ою нарахування пені. Пеня обч ислюється виходячи з 120 відсот ків річних облікової ставки Національного банку України , що діяла на момент сплати, на рахованої на повну суму недо їмки. Отже, облікова ставка На ціонального банку України, з якої розраховується пеня, мо же бути визначена тільки на м омент сплати (перерахування) підприємством коштів, в тому числі за рішенням суду. Оскіл ьки на момент подання позову сплата адміністративно-госп одарських санкцій відповіда чем здійснена не була, розрах унок пені, заявлений до стягн ення, є необґрунтованим.

На підставі викладеного, су д дійшов висновку, що вина від повідача не була доведена, а т ому підстави для притягнення його до господарсько-правов ої відповідальності відсутн і, у зв' язку з чим, в задоволе нні адміністративного позов у слід відмовити.

Відповідно до п.4 ст.94 Кодексу адміністративного судочинс тва України у справах, в яких п озивачем є суб' єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа , судові витрати, здійснені по зивачем, з відповідача не стя гуються.

Враховуючи наведене та кер уючись ст.ст. 11, 17, 94, 160, 163 КАС Україн и, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністрат ивного позову Запорізького о бласного відділення Фонду со ціального захисту інвалідів до Комунального підприємств а «Соліна» про стягнення сум и адміністративно-господарс ьких санкцій та пені за невик онання нормативу робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у 2010 році в розмірі 5777 (п' ять тисяч сімсот сімдесят сі м) грн. 71 (сімдесят одна) коп., від мовити в повному обсязі.

Постанова суду першої інст анції, якщо інше не встановле но Кодексом адміністративно го судочинства України, наби рає законної сили після закі нчення строку подання апеляц ійної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скарг у не було подано.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Дніпропетровського ап еляційного адміністративно го суду через Запорізький ок ружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний стро к з дня її проголошення, а в ра зі складення постанови у пов ному обсязі відповідно до ст атті 160 КАС України, або прийня ття постанови у письмовому п ровадженні - з дня отримання к опії постанови, апеляційної скарги з подачею її копії від повідно до кількості осіб, як і беруть участь у справі.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 КАС України, бу ло повідомлено про можливіс ть отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, т о десятиденний строк на апел яційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п'я тиденного строку з моменту о тримання суб'єктом владних п овноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до суду апеляц ійної інстанції.

Суддя К.М.Недашківська

22.06.2011 постанова виготовлен а в повному обсязі.

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2011
Оприлюднено24.06.2011
Номер документу16455578
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-0870/3759/11

Постанова від 20.06.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Недашківська Катерина Михайлівна

Ухвала від 18.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цуркан М.І.

Постанова від 20.06.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Недашківська Катерина Михайлівна

Ухвала від 23.05.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Недашківська Катерина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні