Постанова
від 21.06.2011 по справі 2а-4684/11/1270
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Категорія №8.1.5

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 червня 2011 року Справа № 2а-4684/11/1270

Луганський окружний адміністративний суд у скла ді:

судді Смішливої Т.В.,

при секретарі Л юбімовій Г.Ю., Попові М.Г.

за участю представників ст орін:

прокурор - Ногіна О.М., посвідчення № 306 від 04.07.2007

від позивача: ОСОБА_1, дов. № 235/10 від 10.01.2011,

від відповідача: ОСОБА_2, дов. № 15 від 12.01.2011

розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку адміністративну справу з а позовом прокурора міста Ал чевськ в інтересах держави в особі Алчевської об' єднано ї державної податкової інспе кції до Комунального підприє мства «Алчевське управління механізації» про стягнення податкового боргу з податку на додану вартість та податк у на землю, -

ВСТАНОВИВ:

06 червня 2011 року прокурор міс та Алчевська звернувся з адм іністративним позовом в інте ресах держави в особі Алчевс ької об' єднаної державної п одаткової інспекції до Комун ального підприємства «Алчев ське управління механізації » про стягнення податкового боргу з податку на додану вар тість та податку на землю у за гальній сумі 271027,32 грн.

Позовні вимоги обґрунтова но тим, що Комунальне підприє мство «Алчевське управління механізації» зареєстровано як суб' єкт господарської д іяльності та знаходиться на обліку в Алчевській об' єдна ній державній податковій інс пекції в Луганської області як платник податків, у тому чи слі і як платник податку на до дану вартість.

Комунальне підприємство « Алчевське управління механі зації» у встановлений законо м строк податкові зобов' яза ння не сплачує та станом на 27.04. 2011 має заборгованість зі спла ти податку на додану вартіст ь у сумі 231510,59 грн., у тому числі з основного зобов' язання - 2 18902,72 грн., штрафні санкції - 12188,10 грн., пеня - 419,77 грн. та зі сплат и земельного податку у сумі 395 16,73 грн., з яких з основного зобо в' язання - 36217,95 грн., штрафні с анкції - 2855,76 грн., пеня - 389,02 грн . Відповідачу направлено пер шу податкову вимогу № 11826 від 02.08 .2010 та другу податкову вимогу № 2/217 від 03.09.2010, що не призвело до по зитивних результатів, у зв' язку з чим позивач просив суд стягнути з розрахункових ра хунків Комунального підприє мства «Алчевське управління механізації» податковий бор г у сумі 271027,32 грн.

У подальшому позивачем над ано суду заяву про уточнення позовних вимог, у якій позива чем зазначено, що частково по даткову заборгованість з под атку на додану вартість та по датку на землю раніше вже бул о стягнуто судом. На даний час відповідач має несплачену т а нестягнуту в судовому поря дку податкову заборгованіст ь з податку на додану вартіст ь за січень - квітень 2011 року у сумі 106248,94 грн. та податку на зем лю за січень-березень 2011 року у сумі 27162,34 грн. У зв' язку з чим п озивач просив суд стягнути з Комунального підприємства « Алчевське управління механі зації» податковий борг у сум і 133411,28 грн., з якого 106248,94 грн. з пода тку на додану вартість та 27162,34 г рн. податку на землю.

У судовому засіданні проку рор та представник позивача позовні вимоги підтримали, н адали пояснення, аналогічні викладеним у позові, просили задовольнити позовні вимоги .

Представник відповідача п озовні вимоги визнав повніст ю, про що надав письмову заяву , а також заяву про встановлен ня способу та порядку викона ння судового рішення шляхом сплати боргу протягом 5 років .

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянув ши справу в межах заявлених п озовних вимог і наданих стор онами доказів, оцінивши дока зи відповідно до вимог ст.ст. 6 9-72 КАС України, суд дійшов висн овку про обґрунтованість зая влених вимог з таких підстав .

Комунальне підприємство « Алчевське управління механі зації» є юридичною особою, за реєстровано як суб' єкт госп одарської діяльності Викона вчим комітетом Алчевської мі ської ради 09.08.1996, ідентифікацій ний код 01240427. (а.с. 14)

КП «Алчевське управління м еханізації» знаходиться на п одатковому обліку у якості п латника податків в Алчевські й об' єднаній державній пода тковій інспекції в Лугансько ї області з 22.08.1996. (а.с. 15)

Як платник податку на додан у вартість КП «Алчевське упр авління механізації» подано до Алчевської об' єднаної д ержавної податкової інспекц ії податкові декларації з по датку на додану вартість за с ічень 2011 року, у якій платник по датку самостійно визначив по даткові зобов' язанням з под атку на додану вартість у сум і 39666 грн. 00 коп. (а.с. 26-27), за лютий 2011 р оку з визначенням податкових зобов' язань у сумі 20899,00 грн. (а .с. 28-29), за березень 2011 року, у якій визначено самостійно суму п одатку на додану вартість, що спідлягає сптаті в бюджет у р озмірі 12621,00 грн. (а.с. 30-31) та за квіт ень 2011 року з визначенням свої х податкових зобов' язань пе ред бюджетом у сумі 32768,00 грн. (а.с . 43-44)

Крім того, 11.05.2011 відповідачем подано уточнюючий розрахуно к до податкової декларації з податку на додану вартість з а березень 2011 року, якою збільш ено свої зобов' язання на 2212,00 грн. (а.с. 63-64)

За даними облікової картки з ПДВ відповідачем за вищевк азаний період сплачено забор гованість у сумі 1917,06 грн.

Всього за період січень-кві тень 2011 року КП «Алчевське упр авління механізації» має заб оргованість у зв' язку з сам остійним визначенням та несв оєчасною сплатою податкових зобов' язань з податку на до дану вартість на підставі по даних податкових декларацій з ПДВ у сумі 106248,94 грн.

Як вбачається з облікової к артки КП «Алчевське управлін ня механізації» з податку на додану вартість відповідач станом на 15.06.2011 має податковий б орг зі сплати податку на дода ну вартість у сумі 187152,61 грн. та п еню у розмірі 188,04 грн. (а.с. 48-51)

Крім того, 25.01.2011 КП «Алчевське управління механізації» под ано до Алчевської об' єднано ї державної податкової інспе кції податковий розрахунок з емельного податку на 2001 рік, у я кому позивач самостійно визн ачив свої податкові зобов' я занні зі сплати зазначеного податку у розмірі 11756,07 грн. щомі сяця. (а.с. 32)

У травні відповідач частко во сплатив бог з податку за зе млю з основного платежу у сум і 8105,87 грн.

Заборгованість з земельно го податку за січень-березен ь 2011 року складає 27162,34 грн. (11756,07 х 3 - 8105,87 = 27162,34)

Відносини, що виникають у сф ері справляння податків і зб орів, зокрема, визначення вич ерпного переліку податків та зборів, що справляються в Укр аїні, та порядок їх адміністр ування, платників податків т а зборів, їх права та обов'язки , компетенцію контролюючих о рганів, повноваження і обов'я зки їх посадових осіб під час здійснення податкового конт ролю, а також відповідальніс ть за порушення податкового законодавства регулює Подат ковий кодекс України.

Згідно із статтею 16 Податко вого кодексу України платник податків зобов'язаний: вести в установленому порядку обл ік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обч ислення і сплати податків та зборів (підпункт 16.1.2 пункту 16.1 с татті 16); подавати до контролю ючих органів у порядку, встан овленому податковим та митни м законодавством, декларації , звітність та інші документи , пов'язані з обчисленням і спл атою податків та зборів (підп ункт 16.1.3 пункту 16.1 статті 16); спла чувати податки та збори в стр оки та у розмірах, встановлен их цим Кодексом та законами з питань митної справи (підпун кт 16.1.4 пункту 16.1 статті 16).

Відповідно до статті 20 Пода ткового кодексу України орга ни державної податкової служ би мають право визначати у ви значених цим Кодексом випадк ах суми податкових та грошов их зобов'язань платників под атків (підпункт 20.1.27 пункту 20.1); за стосовувати до платників под атків фінансові (штрафні) сан кції, стягувати до бюджетів т а державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та /або податкового боргу у випа дках, порядку та розмірі, вста новлених цим Кодексом, стягу вати суми простроченої забор гованості суб'єкта господарю вання перед державою (Автоно мною Республікою Крим чи тер иторіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залучен им державою (Автономною Респ ублікою Крим чи територіальн ою громадою міста) або під дер жавну (місцеву) гарантію, а так ож за кредитом з бюджету в пор ядку, визначеному цим Кодекс ом (підпункт 20.1.28 пункту 20.1); зверт атися до суду щодо стягнення коштів платника податків, як ий має податковий борг, з раху нків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму пода ткового боргу або його части ни (пункт 20.1.18 пункту 20.1).

Згідно із пунктом 54.1 статті 5 4 Податкового кодексу Україн и крім випадків, передбачени х податковим законодавством , платник податків самостійн о обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язанн я та/або пені, яку зазначає у п одатковій (митній) деклараці ї або уточнюючому розрахунку , що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом.

У відповідності із пунктом 49.18 статті 49 Податкового кодек су України податкові деклара ції, крім випадків, передбаче них цим Кодексом, подаються з а базовий звітний (податкови й) період, що дорівнює:

- календарному місяцю (у том у числі в разі сплати місячни х авансових внесків) - протяго м 20 календарних днів, що наста ють за останнім календарним днем звітного (податкового) м ісяця (підпункт 49.18.1);

- календарному кварталу або календарному півріччю (у том у числі в разі сплати квартал ьних або піврічних авансових внесків) - протягом 40 календар них днів, що настають за остан нім календарним днем звітног о (податкового) кварталу (півр іччя) (підпункт 49.18.2);

- календарному року, крім ви падків, передбачених підпунк тами 49.18.4 та 49.18.5 цього пункту - про тягом 60 календарних днів, що н астають за останнім календар ним днем звітного (податково го) року (підпункт 49.18.3);

- календарному року для плат ників податку на доходи фізи чних осіб - до 1 травня року, що н астає за звітним (підпункт 49.18.4 );

- календарному року для плат ників податку на доходи фізи чних осіб - підприємців - протя гом 40 календарних днів, що нас тають за останнім календарни м днем звітного (податкового ) року (підпункт 49.18.5).

Платник податків відповід но до пункту 57.1 статті 57 Податк ового кодексу України зобов' язаний самостійно сплатити с уму податкового зобов'язання , зазначену у поданій ним пода тковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настают ь за останнім днем відповідн ого граничного строку, перед баченого цим Кодексом для по дання податкової декларації , крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Розділом V Податкового коде ксу України врегульовані пит ання, пов' язані з обчисленн ям та сплатою податку на дода ну вартість.

У відповідності із пунктом 202.1 статті 202 Податкового кодек су України звітним (податков им) періодом по податку на дод ану вартість є один календар ний місяць, а у випадках, особл иво визначених цим Кодексом, календарний квартал, з ураху ванням таких особливостей:

а) якщо особа реєструється я к платник податку з іншого дн я, ніж перший день календарно го місяця, першим звітним (под атковим) періодом є період, як ий розпочинається від дня та кої реєстрації та закінчуєть ся останнім днем першого пов ного календарного місяця;

б) якщо податкова реєстраці я особи анулюється в інший де нь, ніж останній день календа рного місяця, то останнім зві тним (податковим) періодом є п еріод, який розпочинається з першого дня такого місяця та закінчується днем такого ан улювання.

Податкова декларація з под атку на додану вартість згід но з пунктом 203.1 статті 203 Податк ового кодексу України подаєт ься за базовий звітний (подат ковий) період, що дорівнює кал ендарному місяцю, протягом 20 к алендарних днів, що настають за останнім календарним дне м звітного (податкового) міся ця.

Платник податку у відповід ності із пунктом 203.2 статті 203 По даткового кодексу України зо бов'язаний самостійно сплати ти суму податкового зобов'яз ання з податку на додану варт ість, зазначену у поданій ним податковій декларації, прот ягом 10 календарних днів, що на стають за останнім днем відп овідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 ціє ї статті для подання податко вої декларації.

Відповідно п.п. 16.1.1. п. 16 1 ст. 16 Зак ону України № 2181, який діяв на ч ас виникнення спірних правов ідносин, після закінчення вс тановлених строків погашенн я узгодженого податкового зо бов'язання на суму податково го боргу нараховується пеня. Підпунктом 16.3.3. вказаної статі передбачено, що при частково му погашенні податкового бор гу сума такої частки визнача ється з урахуванням пені, нар ахованої на таку частку.

Згідно п.п. 16.4.1. п. 16.1 ст. 16 Закону У країни № 2181 пеня нараховуєтьс я на суму податкового боргу (в ключаючи суму штрафних санкц ій за їх наявності) із розраху нку 120 відсотків річних обліко вої ставки Національного бан ку України, діючої на виникне ння такого податкового боргу або на день його (його частини ) погашення залежно від того, я ка з величин таких ставок є бі льшою, за кожний календарний день прострочення у його спл аті.

Відповідно до п.1.3 ст. Закону № 2181 податковий борг (недоїмка ) - це податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкці й за їх наявності), самостійно узгоджене платником податкі в або узгоджене в адміністра тивному чи судовому порядку, але не сплачене в установлен ий строк.

Таким чином до складу подат кового боргу відносяться под аткові зобов'язання визначен і платником податків в декла раціях (розрахунках).

На даний час суми податкови х зобов'язань, визначених пла тником податків в декларація х, є узгодженими та у встановл ені законом строки до бюджет у не перераховані, тобто визн аються сумою податкового бор гу платника податків.

Згідно п. 5.3 ст. 5 Закону Україн и «Про порядок погашення зоб ов' язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами» від 21.1 2.2000 № 2181-ІІІ (далі - Закон 2181) плат ник податків зобов' язаний с амостійно сплатити суму пода ткового зобов' язання протя гом десяти календарних днів, наступних за останнім днем в ідповідного граничного стро ку.

Узгоджена сума податковог о зобов' язання, не сплачена платником податків у строки , визначені цією статтею, визн ається сумою податкового бор гу.

Статтею 95 Податкового кодек су України передбачено, що ор ган державної податкової слу жби здійснює за платника под атків і на користь держави за ходи щодо погашення податков ого боргу такого платника по датків шляхом стягнення кошт ів, які перебувають у його вла сності, а в разі їх недостатно сті - шляхом продажу майна так ого платника податків, яке пе ребуває у податковій заставі . Стягнення коштів та продаж м айна платника податків прова дяться не раніше ніж через 60 к алендарних днів з дня надісл ання такому платнику податко вої вимоги. Стягнення коштів з рахунків платника податкі в у банках, обслуговуючих так ого платника податків, здійс нюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податково ї служби, у розмірі суми подат кового боргу або його частин и.

У зв' язку з несплатою у вст ановлені строки податкових з обов' язань КП «Алчевське уп равління механізації» Алче вською ОДПІ направлено першу податкову вимогу № 11826 від 02.08.2010, я ку отримано головним бухгалт ером підприємства 04.08.2010 (а.с. 33) та другу податкову вимогу № 2/217 ві д 03.09.2010, отримана головним бухга лтером платника податків 07.09.201 0 (а.с. 34)

Згідно із п. 87.2 ст. 87 Податково го кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника подат ків з урахуванням обмежень, в изначених цим кексом, а також іншими законодавчими актами .

Згідно із п.95.3 ст. 95 Податковог о кодексу України, стягнення коштів з рахунків платника п одатків у банках, обслуговую чих такого платника податків , здійснюється за рішенням су ду.

Наявність у КП «Алчевське у правління механізації» пода ткового боргу з податку на до дану вартість у сумі 106248,94 грн. п ідтверджується довідкою про суми податкового боргу, облі ковою карткою платника ПДВ, п одатковими деклараціями з ПД В за січень-квітень 2011 року, уто чнюючим розрахунком до декла рації за березень 2011 року, дору ченими до матеріалів справи. Також матеріалами справи, а с аме довідкою про суми податк ового боргу, обліковою картк ою платника земельного подат ку, податковим розрахунком п ідтверджено наявність у КП « Алчевське управління механі зації» податкового боргу зі сплати земельного податку у сумі 27162,34 грн.

Враховуючи, що обставини сп рави, які відповідно до закон одавства повинні бути підтве рджені певними конкретними з асобами доказування, не можу ть підтверджуватись іншими з асобами доказування, суд дій шов до висновку, що в позовній заяві наведені обставини, як і підтверджуються достатнім и доказами, які свідчать про о бґрунтованість позовних вим ог.

Докази, подані позивачем п ідтверджують обставини, на я кі позивач посилається та їх обґрунтування.

Відповідно до статті 67 Конс титуції України кожен зобов' язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, вс тановлених законом.

Згідно ст. 6 Конституції Укр аїни органи законодавчої, ви конавчої та судової влади зд ійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституц ією межах та відповідно до за конів України.

Статтею 19 Конституції Украї ни передбачено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закон ами України.

Відповідно до вимог частин и 1 статті 11 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здій снюється на засадах змагальн ості сторін та свободи в нада нні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх пе реконливості, а частиною 1 ста тті 71 Кодексу адміністративн ого судочинства України пере дбачено, що кожна сторона пов инна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги т а заперечення.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, си стемного аналізу положень чи нного законодавства України та матеріалів справи, суд дій шов висновку, що викладені в п озовній заяві доводи позивач а є обґрунтованими та такими , що підлягають задоволенню.

У заяві від 21.06.2011 відповідач, в изнаючи позовні вимоги зазна чив, що КП «Алчевське управлі ння механізації» є комунальн им підприємством, з початку і снування у теперішньому стру ктурному складі підприємств о постійно працює в умовах ни зької платоспроможності спо живачів, а саме населення є ос новним споживачем послуг під приємства, що обумовлює його збитковість. Одночасне стяг нення всієї заборгованості м оже призвести до негативних наслідків для КП «Алчевське управління механізації» у зв ' язку з чим відповідач прос ив суд розстрочити виконання судового рішення на п' ять р оків починаючи з липня 2011 року по червень 2016 року включно згі дно наданого суду графіку сп лати податкового боргу.

Представник позивача не за перечував проти розстроченн я виконання судового рішення .

Вирішуючи питання про розс трочення виконання судового рішення суд враховує, що відп овідно до ч. 1 ст. 257 КАС України у разі необхідності спосіб, ст роки і порядок виконання мож уть бути визначені у самому с удовому рішенні.

Пунктом 100.4 статті 100 Податков ого кодексу України передбач ено, що підставою для розстро чення грошових зобов'язань а бо податкового боргу платник а податків є надання ним дост атніх доказів існування обст авин, перелік яких визначаєт ься Кабінетом Міністрів Укра їни, що свідчать про наявніст ь загрози виникнення або нак опичення податкового боргу т акого платника податків, а та кож економічного обґрунтува ння, яке свідчить про можливі сть погашення грошових зобов 'язань та податкового боргу т а/або збільшення податкових надходжень до відповідного б юджету внаслідок застосуван ня режиму розстрочення, прот ягом якого відбудуться зміни політики управління виробни цтвом чи збутом такого платн ика податків.

Тобто інститут розстрочен ня податкового боргу може бу ти застосовано лише у разі на явності доказів поліпшення е кономічного стану боржника у подальшому та наявності дан их про погашення боргу в майб утньому.

Однак, звертаючись до суду і з заявою про розстрочення по даткового боргу відповідач н е надав суду жодних доказів а ні на підтвердження знаходж ення підприємства у скрутном у фінансовому становищі, а ні щодо можливості поліпшення вказаної ситуації та можливо сті погашення податкового бо ргу в подальшому.

За таких обставин суд вважа є необґрунтованим клопотанн я представника відповідача п ро надання розстрочки сплати податкового боргу строком н а п' ять років.

Відповідно до частини 4 стат ті 94 Кодексу адміністративно го судочинства України у спр авах, в яких позивачем є суб'єк т владних повноважень, а відп овідачем - фізична чи юриди чна особа, судові витрати, зд ійснені позивачем, з відпові дача не стягуються.

На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 2, 11, 17, 18, 71-72, 94, 158-163, 167 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги проку рора міста Алчевськ в інтере сах держави в особі Алчевськ ої об' єднаної державної под аткової інспекції в Луганськ ої області задовольнити повн істю.

Стягнути з розрахункових р ахунків Комунального підпри ємства «Алчевське управлінн я механізації» (ідентифікаці йний код 33002869), відкритих у банка х, обслуговуючих такого плат ника податків, на користь Дер жавного бюджету України пода тковий борг зі сплати податк у на додану вартість у сумі 106248 ,94 грн. (сто шість тисяч двісті с орок вісім грн. 94 коп.) та на кор исть місцевого бюджету Алчев ської міської ради податкови й борг зі сплати земельного п одатку у сумі 27162,34 грн. (двадцять сім тисяч сто шістнадцять дв і грн..34 коп.)

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду.

Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.

Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п' ятиденного строку з моменту отримання суб' єктом владни х повноважень повідомлення п ро можливість отримання копі ї постанови суду.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, встановленого статтею 186 КА С України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження. Якщо с трок апеляційного оскарженн я буде поновлено, то вважаєть ся, що постанова суду не набра ла законної сили.

Суддя Т.В. Смішлива

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2011
Оприлюднено29.06.2011
Номер документу16474132
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4684/11/1270

Ухвала від 25.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 25.08.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 07.09.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Г.М.

Ухвала від 01.08.2011

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Постанова від 21.06.2011

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні