Постанова
від 23.06.2011 по справі 2а/2570/3127/2011
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                                       Справа №  2а/2570/3127/2011

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

22 червня 2011 р.                                                                                    м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді                                                            Клопот С.Л.,

при секретарі                                                                      Герасенко А.В.,

з участю представника позивача

представника відповідача

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю «ВЮТбуд» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,  -

                                                    В С Т А Н О В И В:

Чернігівське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «ВЮТбуд» (далі – ТОВ «ВЮТбуд») про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в розмірі 6609,30 грн.   Свої вимоги обґрунтовують тим, що відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» для підприємств (об’єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від 8 до 25 чоловік – у кількості одного робочого місця. Згідно поданого відповідачем звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2010 рік у ТОВ «ВЮТбуд» середньооблікова кількість штатних працівників в 2010 році складала 84 особи, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів становить 3 робочих місця, з яких кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність 2 особи, якими відпрацьовано 21 місяць, що відповідно до Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 року № 1442\11722 дорівнює – 2 особам. Таким чином, у відповідності до ч. 1 ст. 20 вищезазначеного Закону відповідач повинен сплатили адміністративно-господарські санкції у розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві за 1 нестворене робоче місце для працевлаштування інваліда, а також суму пені за несвоєчасну сплату вказаних санкцій.   

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, в його задоволенні просив відмовити в повному обсязі та пояснив, що у 2010 році на підприємстві були створені робочі місця для інвалідів, одне з яких не було зайнято через відсутність звернень до ТОВ «ВЮТбуд» з працевлаштування інваліда. Крім того про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів підприємство напротязі 2010 року повідомляло Ріпкинський районний центр зайнятості. Таким чином підприємство відповідача вжило всіх можливих заходів для недопущення правопорушення, а тому вина підприємства відсутня.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, суд вважає, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі – Закон) для підприємств (об’єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від загальної чисельності працюючих, а якщо працює від 8 до 25 чоловік – у кількості одного робочого місця.

Частини 2, 3 ст. 19 Закону та ч. 2 ст. 12 Закону України «Про охорону праці» встановлюють, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів; самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.  

Згідно ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства,   організації   громадських організацій  інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено  нормативом,  передбаченим  статтею  19  цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів    адміністративно-господарські санкції,   сума   яких визначається  в  розмірі  середньої  річної  заробітної  плати  на відповідному підприємстві,  установі,  організації,  у тому числі підприємстві,   організації   громадських організацій  інвалідів, фізичної  особи,  яка  використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене  для  працевлаштування  інваліда  і  не зайняте інвалідом.

Статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»    передбачено, що відділення Фонду соціального захисту інвалідів з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, передбаченого частиною першою цієї статті, мають право в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України, здійснювати перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подачі ними звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування, та сплати ними адміністративно-господарських санкцій.

Відповідно до Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. N 70 звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Відповідно до п. 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. N 70 роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Згідно звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2010 рік середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу у ТОВ «ВЮТбуд» в 2010 році становила 84 особи та відповідно норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів для позивача повинен становити 3 особи, з яких кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність 2 особи, які відпрацювали, згідно Списку працюючих інвалідів, доданого до Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, 21 місяць, що, відповідно до Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 року № 1442\11722, дорівнює середньообліковій кількості штатних працівників – інвалідів 2 особи. Річний фонд оплати праці, зазначений в звіті за 2010 рік на підприємстві відповідача складає 546500 грн., а середньорічна заробітна плата штатного працівника складає 6505,95 грн. Розмір адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу  створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів і не зайнятих інвалідами,  становить 6505,95 грн.

Частина 1 статті 18 Закону встановлює, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Тобто цією нормою визначено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування здійснюється двома шляхами: безпосереднє звернення інваліда до підприємства або звернення інваліда до державної служби зайнятості (з подальшим його направленням на підприємство, на якому є відповідні вакансії).

При цьому, частиною 3 статті 18 Закону чітко визначені обов'язки підприємства, що використовує найману працю виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відтак, суд дійшов висновку, що стаття 18 Закону не встановлює правил, за якими підприємство було б зобов'язане самостійно здійснювати пошук інвалідів для їх працевлаштування на своєму підприємстві.

З матеріалів справи вбачається, що зазначені вимоги були частково виконані відповідачем, оскільки, згідно листа з Ріпкинського районного центру зайнятості ТОВ «ВЮТбуд» в травні місяці подано звіт ф.3-ПН «Про наявність вакансій» для інваліда.  

До того ж, слід зазначити, що обов'язок підприємства по створенню робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком займатись пошуком інвалідів для їх працевлаштування

За таких обставин, суд не вбачає вини відповідача щодо незабезпечення працевлаштування інвалідів у травні 2010 року, а тому застосування адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування інвалідів у вказаний місяць є безпідставним.

Щодо посилання представника відповідача на створення місць для працевлаштування інвалідів та щомісячне поданні звітів до державної служби зайнятості про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів, суд вважає за необхідне зазначити, що з наявних в матеріалах справи копії звітів, поданих відповідачем до державної служби зайнятості лише в одному звіті, а саме звіт за травень 2010 року, наявна відмітка «інваліди», що також підтверджується копією листа з Ріпкинського районного центру зайнятості від 16.06.2011 року № 390, в якому, крім того зазначено, що протягом червня-грудня 2010 року вакансія для працевлаштування не підтверджувалась та нових не подавалось.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що відповідачем не підтверджено створення вказаних робочих місць на підприємстві для працевлаштування інвалідів, як і не надано доказів здійснення інших заходів з пошуку та забезпечення працевлаштування інвалідів, окрім травня 2010 року.

За таких обставин, ТОВ «ВЮТбуд» зобов’язаний заплатити адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів і не зайнятих інвалідами за січень-квітень та червень-грудень 2010 року, розмір яких становить 5963,79 грн., виходячи з розрахунку: річний фонд оплати праці на підприємстві відповідача за 2010 рік складає 546500 грн., а середньорічна заробітна плата штатного працівника складає 6505,95 грн., таким чином середня заробітна плата за один місяць буде дорівнювати 542,16 грн., що в свою чергу за одинадцять місяців складає 5963,79 грн. (546500/ 84 особи = 6505,95/ 12міс. = 542,16 * 11 = 5963,79).

Зважаючи на те, що відповідачем несвоєчасно сплачено адміністративно-господарські санкції, то згідно ч. 2 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120% річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до пункту 3.7 Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 223 від 15.05.2007 року у поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.

Постановою правління Національного банку України від 09.08.2010 року № 377 встановлена з 10.08.2010 року облікова ставка у розмірі 7,75 % річних, а тому розмір пені становить 94,87 грн., виходячи з розрахунку: 7,75%*120/100//365 = 0,03% * 5963,79 = 1,79 грн. – розмір пені за один день. Кількість днів прострочення по день подання позовної заяви – 53. Розмір пені становить – 1,79 грн. * 53 дні = 94,87 грн.  

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю «ВЮТбуд» в частині стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 5963,79  грн. та пені в розмірі 94,87 грн.  є законними та обґрунтованими, і тому підлягають задоволенню, а адміністративно-господарські санкції та пеня стягненню з відповідача в дохід державного бюджету України. В задоволенні решти позовних вимог необхідно відмовити за необґрунтованістю.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Чернігівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів - задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ВЮТбуд» (ідентифікаційний код 30904367) в дохід державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Ріпкинського району, банк отримувача: ГУДКУ в Чернігівській області, рахунок: 31212230700421, МФО 853592, код ЄДРПУО 21409644) 5963 (п'ять тисяч дев'ятсот шістдесят три) грн. 79 коп. адміністративно-господарських санкцій та 94 (дев'яносто чотири) грн. 87 коп. пені, всього в розмірі 6058 (шість тисяч п'ятдесят вісім) грн. 66 коп.  

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.  

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

        Суддя:                                                                                          Клопот С.Л.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2011
Оприлюднено29.06.2011
Номер документу16478781
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2570/3127/2011

Постанова від 22.06.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 08.06.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

Ухвала від 13.03.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Пилипенко О.Є.

Постанова від 23.06.2011

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Клопот С.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні