Постанова
від 23.06.2011 по справі 35/17-588-2011
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" червня 2011 р. Справа № 35/17-588-2011

Одеський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

Головуючого судді О.Т. Лавренюк

суддів Я.Ф. Савицького, Т .Я. Гладишевої

при секретарі судового за сідання: Мартинюк К.В.

за участю представників с торін у судовому засіданні в ід 24.03.2011 р. :

від позивача: не з' явив ся, про час та місце розгляду а пеляційної скарги був повідо млений належним чином

від відповідача 1: не з' явився, про час та місце розгл яду апеляційної скарги був п овідомлений належним чином

від відповідача 2: ОСОБ А_1, дов. № 1 від 04.01.2011 р.

розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йні скарги Товариства з о бмеженою відповідальністю "Г ОФ Дар'ївська"

на рішення господарськ ого суду Одеської області ві д 14.04.2011 р. (підписано 18.04.2011 р.)

по справі № 35/17-558-2011

за позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Торговий дім Фартоп"

до відповідачів: Д ержавного підприємства "Одес ька залізниця"

Товариства з обмеженою ві дповідальністю "ГОФ Дар'ївсь ка"

про стягнення 6471,55 грн.

Сторони належним чином п овідомлені про час і місце за сідання суду.

Повна фіксація судового пр оцесу здійснювалась згідно с т. 129 Конституції України та ст . 4-4 Господарського процесуаль ного Кодексу.

В судовому засіданні 23.06.2011 р. в ідповідно до ст. 85 Господарськ ого процесуального кодексу У країни проголошено вступну т а резолютивну частини постан ови.

В С Т А Н О В И В:

16.12.2011 р. ТОВ "Торговий дім Фа ртоп" звернулося до господар ського суду Одеської області з позовом до ДП "Одеська заліз ниця" та ТОВ "ГОФ Дар'ївська" пр о стягнення 6471,55 грн. вартості н едостачі вантажу, 102,00 грн. держ авного мита та 236,00 грн. витрат н а ІТЗ судового процесу.

Рішенням місцевого госпо дарського суду Одеської обла сті від 14.04.2011 р. по справі № 35/17-558-2011 (с уддя Гут С.В.) позов задоволено повністю, стягнуто з ДП "Одесь ка залізниця" на користь ТОВ "Т орговий дім Фартоп" 3235,78 грн. вар тості нестачі вантажу, 51 грн. д ержавного мита та 118 грн. витра т на ІТЗ судового процесу, стя гнуто з ТОВ "ГОФ Дар'ївська" на користь ТОВ "Торговий дім Фар топ" 3235,78 грн. вартості нестачі в антажу, 51 грн. державного мита та 118 грн. витрат на ІТЗ судовог о процесу, з огляду на те, що ДП "Одеська залізниця" подала пі д завантаження технічно несп равний вагон, при цьому техні чні несправності вагону №65376147 могли бути виявлені вантажов ідправником перед завантаже нням, однак він завантажив ва нтаж в технічно несправний в агон, а перевізник подав та пр ийняв технічно несправний ва гон до перевезення, в результ аті чого можлива втрата вант ажу. Таким чином, з посиланням на ст.ст. 908, 924 ЦК України, ст.ст. 110, 111, 113, 114, 115 Статуту залізниць Укра їни, суд встановив, що сума поз ову підлягає стягненню з ван тажовідправника та перевізн ика в рівних частках.

Не погоджуючись з рішення м господарського суду Одеськ ої області від 14.04.2011 р. по даній с праві, ТОВ "ГОФ Дар'ївська" зве рнулось до Одеського апеляці йного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій п росить скасувати рішення гос подарського суду Одеської об ласті від 14.04.2011 р. по справі № 35/17-558- 2011 в частині стягнення з ТОВ "ГО Ф Дар'ївська" на користь ТОВ "Т орговий дім Фартоп" 3235,78 грн. - ва ртості нестачі вантажу, 51 грн. - державного мита та 118 грн. - вит рат на ІТЗ судового процесу т а прийняти нове рішення, яким стягнути з ДП "Одеська залізн иця" на користь ТОВ "Торговий д ім Фартоп" 6471,55 грн. - вартості не стачі вантажу, 102 грн. - державно го мита та 236 грн. - витрат на ІТЗ судового процесу, оскільки о скаржене рішення прийнято з порушенням норм матеріально го та процесуального права.

Представник ДП "Одеська зал ізниця" в судових засіданнях був присутнім, надавав усні п ояснення.

ТОВ "ГОФ Дар'ївська" в судове засідання не з' явився, прот е надав клопотання про розгл яд справи за його відсутніст ь, у зв'язку з тим, що представн ик не має можливості брати уч асть у судовому засіданні.

Представник ТОВ "Торговий д ім Фартоп" в судове засідання не з' явився, про час, дату та місце розгляду апеляційної скарги був повідомлений нале жним чином, про причини неявк и у судове засідання суд не по відомив, у зв' язку з чим судо ва колегія вважає за можливе розглянути апеляційну скарг у за його відсутністю.

Дослідивши матеріали спр ави, перевіривши доводи апел яційної скарги, заслухавши п ояснення представника ДП "Од еська залізниця", судова коле гія встановила наступне.

Як встановлено матеріала ми справи, 10.09.2010 р. зі станції від правлення Довжанська Донець кої залізниці вантажовідпра вником - ТОВ "ГОФ ДАР'ЇВСЬКА" у вагоні №65376147 відправлений на а дресу вантажоодержувача - ТО В "Торговий дім "ФАРТОП" (станц ія призначення Помічна Одесь кої залізниці) вантаж - антр ацит марки АМ13-25 мм у кількості 69000кг (маса нетто), що підтвердж ується залізничною накладно ю №52286792.

Відповідні відмітки у вказ аній накладній свідчать, що в антаж завантажений у вагон н авалом нижче бортів у вогком у стані. Вантаж розміщено і за кріплено згідно з параграфам и 4.8Гл.1пр.14 до СМГС розділу 3-5Р.2ТУ правильно.

При прибутті вагону на стан цію призначення 13.09.2010р. був скла дений комерційний акт АА№055221/76 6/17, згідно з яким підтверджено , що при надходженні вантажу н а станцію Знам'янка здійснен о комісійне переважування ва гону №65376147 на справних вагонни х 150 тонних вагах ст. Знам'янка О д., що пройшли держперевірку 06 .09.2010р., внаслідок якого виявлен о, що брутто 83800кг, тара з бруса 22 200кг, нетто 61600кг, що складає різн ицю ваги проти документу в ст орону зменшення на 7400кг. Зважу вання здійснювалось двічі, н естача підтвердилась. Недост аючий вантаж в вагоні вмісти тися міг.

Крім того в комерційному ак ті АА№055221/766/17 від 13.09.10р. зазначено, що згідно актів загальної фо рми станції Знам'янка №24272, 24284 ві д 12.09.10р. вагон був відчеплений н а вагову перевірку. В докумен ті зазначено, що вантаж наван тажений навалом нижче бортів розмір навантаження відпові дно висоти бортів не зазначе но, вага: брутто - 91200кг, тара - 22200кг , нетто - 69000кг. При перевірці вия влено навантаження рівномір не нижче бортів 400мм. На поверх ні вантажу мається воронкопо дібне заглиблення зліва за х одом над 5-6 люками довжиною 3000м м, шириною 2500мм, глибиною 1000мм. П росипання вантажу відсутнє. Маються старі залишки просип ання вантажу. Щілина між криш кою люка і поперечною балкою 6 люка зліва за ходом шириною 80мм, довжиною на всю довжину к ришки люка, закладена дошкам и і паклею. В вагоні двері зава рені, інші люка щільно закрит і. Об' єм кузова 73куб.м. На пове рхні вантажу мається захисне маркування вапном, в місці за глиблення маркування відсут нє. Каток не застосовувався.

Також у комерційному акті А А№055221/766/17 від 13.09.2010р. зазначено що в агон прибув не справний.

При цьому в матеріалах спра ви наявний акт про технічний стан вагону (контейнера) від 1 2.09.2010 р. № 544, згідно з яким деформо вана кришка 6 люку ліворуч по ходу поїзда, між кришкою та поперечною балкою є зазор ши риною 80 мм на всю довжину криш ки люку. Деформація старо го походження, вкрита іржею. У трата вантажу можлива. Ванта жовідправник до завантаженн я несправність вагону бачити міг, але заходів не застосува в.

Згідно з розрахунком суми п озову який здійснений позива чем, вартість нестачі станов ить 6471,55 грн., виходячи із вартос ті вугілля 895,84 грн. за 1 тону.

Враховуючи наведені факт и, позивач звернувся до госпо дарського суду з відповідним позовом.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 909 Ц К України, ч. 2 ст. 307 ГК України, с т. 6 Статуту залізниць України наявна у матеріалах справи з алізнична накладна свідчить про укладення між Вантажові дправником і Перевізником до говору перевезення вантажу н а користь позивача Вантажоод ержувача.

Вказана залізнична накла дна свідчить, що завантаженн я вантажу у вагон №65376147 здійсню валося відправником, а відпо відно до вимог ч. 3 ст. 308 ГПК Укра їни, які кореспондуються з ви могами ч. 2 ст. 917 ЦК України, вант ажовідправник зобов' язани й підготувати вантаж до пере везення з урахуванням необхі дності забезпечення транспо ртабельності та збереження й ого в процесі перевезення. Ан алогічні вимоги щодо обов' я зку вантажовідправника підг отувати вантаж до перевезенн я містяться і у п. 4 Правил прий мання вантажів до перевезенн я, затверджених Наказом Міні стерства транспорту України 21.11.2000 р. № 644 та зареєстрованих в М іністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за №861/5082, а також у ст. 32 Стат уту залізниць України, згідн о з якою, навантаження вантаж у здійснюється відправником з виконанням Технічних умов . При цьому, апеляційним госпо дарським судом встановлено, що однією із умов забезпечен ня транспортабельності та зб ереження вантажу під час йог о перевезення є також техніч на справність вагону, а в силу вимог ст. 31 Статуту залізниць України подавати під завант аження справні, придані для п еревезення відповідного ван тажу, очищені від залишків ва нтажу, сміття, реквізиту, а у н еобхідних випадках - продезі нфіковані вагони та контейне ри зобов' язана залізниця. В одночас у випадках, коли під з авантаження поданий несправ ний за своїм технічним стано м вагон, відправник повинен в ідмовитись від його використ ання. Аналогічна позиція міс титься і у п.3.9 Роз' яснень Пре зидії ВГСУ від 29.09.2008 р. №04-5/225 „Про в несення змін та доповнень до роз' яснень президії ВГСУ в ід 29.05.2002р. №04-5/601 „Про деякі питанн я практики вирішення спорів, що виникають з перевезення в антажів залізницею”.

Статтею 31 Статуту залізни ць України також встановлено , що відправник зобов' язани й підготувати вантаж з ураху ванням його схоронності під час транспортування і здійсн ити навантаження з виконання м Технічних умов. Вимоги щодо перевезення вантажів у ваго нах відкритого типу встановл ені і у відповідних Правилах , затверджених Наказом Мінтр ансу України 20.08.2001 р. № 62 та зареє строваних в Мінюсті України 10.09.2001 р. за № 796/5987.

В силу вимог ч. 1 ст. 110, ст. 113 Ста туту залізниць України, які к ореспондуються з вимогами ч. 1 ст. 314 ГК України та ч. 1 ст. 924 ЦК Ук раїни, залізниця несе відпов ідальність за збереження ван тажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажу одержувачу, п оки не доведе, що втрата, недос тача, псування або пошкоджен ня вантажу сталося.

Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту залізниць України, залізниц я відповідає за незбереження прийнятого до перевезення в антажу у розмірі дійсної вар тості втраченого вантажу. Ва ртість вантажу визначається на підставі загальної суми р ахунку або іншого документа відправника, який підтверджу є кількість і вартість відпр авленого вантажу, зокрема до говору або контракту купівлі - продажу, специфікації на в антаж, довідки відправника п ро кількість, ціну, вартість в ідправленого вантажу, підпис аної головним (старшим) бухга лтером.

З матеріалів справи встано влено, що технічні несправно сті вагону №65376147 могли бути вия влені вантажовідправником п еред завантаженням, однак ві н завантажив вантаж в техніч но несправний вагон, а переві зник подав та прийняв техніч но несправний вагон к переве зенню, в результаті чого можл ива втрата вантажу.

Таким чином апеляційний го сподарський суд погоджуєтьс я з висновками господарськог о суду першої інстанції щодо наявності вини як відправни ка так і залізниці, тому відпо відальність за цю нестачу сл ід покласти на обидві сторон и у рівних частинах по 50% від за гальної вартості нестачі ван тажу, а твердження скаржника , які зазначені в апеляційній скарзі, не приймаються судов ою колегією до уваги, оскільк и не відповідають дійсним об ставинам справи та діючому з аконодавству України, а тому додаткового правового аналі зу не потребують.

Враховуючи викладене, суд ова колегія вважає, що господ арський суд першої інстанції , приймаючи оскаржуване ріше ння, повно і всебічно досліди в матеріали справи, надав вір ну юридичну оцінку обставина м справи та наданим доказам, п орушень норм матеріального і процесуального права не доп устив, у зв' язку з чим підста ви для скасування або зміни р ішення суду та задоволення а пеляційної скарги відсутні.

Керуючись ст.ст. 99, 101-103, 105 Г осподарського процесуально го Кодексу України, колегія с уддів -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ТОВ "ГОФ Дар'ївська" залишити без задоволення.

Рішення господарського су ду Одеської області Одеської області від 14.04.2011р. по справі № 35 /17-558-2011 - залишити без змін.

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної си ли з дня її прийняття та може б ути оскаржена в касаційному порядку.

Головуючий судд я О.Т. Лавренюк

Суддя Я .Ф. Савицький

Суддя Т.Я. Гладишева

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.06.2011
Оприлюднено02.07.2011
Номер документу16532018
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —35/17-588-2011

Постанова від 23.06.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавренюк О.Т.

Ухвала від 03.06.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавренюк О.Т.

Ухвала від 16.05.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавренюк О.Т.

Рішення від 14.04.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 29.03.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 10.03.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 18.02.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні