Ухвала
від 26.05.2011 по справі 2а-8098/09/1370
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2011 р. Справа № 5060/10/9104

Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду в складі:

головуючого судді - Носа С. П.,

суддів - Ліщинського А. М. , Шавеля Р. М.,

розглянувши в порядку пись мового провадження в м. Львов і апеляційну скаргу заступни ка прокурора Львівської обла сті в інтересах держави в осо бі Кабінету Міністрів Україн и та Бірківської сільської р ади на ухвалу Львівського ок ружного адміністративного с уду від 11 грудня 2009 року про від мову у відкритті провадження в справі за позовом заступни ка прокурора Львівської обла сті в інтересах держави в осо бі Кабінету Міністрів Україн и та Бірківської сільської р ади до Яворівської районної державної адміністрації Льв івської області, голови Явор івської районної державної а дміністрації Львівської обл асті Новосядло С. Ф., прива тного підприємства «Компані я «Віта плюс» третя особа Управління з контролю за вик ористанням та охороною земел ь у Львівській області про ви знання незаконним та скасува ння розпорядження, -

В С Т А Н О В И Л А:

10 грудня 2009 року, Львівським о кружним адміністративним су дом зареєстровано позовну за яву заступника прокурора Льв івської області в інтересах держави в особі Кабінету Мін істрів України та Бірківсько ї сільської ради до Яворівсь кої районної державної адмін істрації Львівської області , голови Яворівської районно ї державної адміністрації Ль вівської області Новосядл о С. Ф., приватного підприємс тва «Компанія «Віта плюс » третя особа Управління з ко нтролю за використанням та о хороною земель у Львівській області про визнання незакон ним та скасування розпорядже ння Яворівської районної дер жавної адміністрації Львівс ької області від 21 грудня 2007 ро ку № 681 «Про продаж у власність земельної ділянки несільськ огосподарського призначенн я приватному підприємству « Компанія Віта Плюс», я ка знаходиться на території Бірківської сільської ради» .

В обґрунтування вимог позо вної заяви вказано, що оскарж уване розпорядження супереч ить ст. 150 та п. 12 розділу Х Перехі дних положень Земельного код ексу України. Відповідачем п еревищено межі своїх повнова жень, оскільки здійснено роз порядження землями органу мі сцевого самоврядування.

Ухвалою Львівського окруж ного адміністративного суду від 11 грудня 2009 року відмовлен о у відкритті провадження у с праві.

Зазначено ухвалу мотивова но тим, що предметом спору у да ній справі є визнання права в ласності на спірну земельну ділянку, тобто наявний спір п ро право.

Не погоджуючись з постанов леною ухвалою, позивачем - з аступником прокурора Львівс ької області в інтересах дер жави в особі Кабінету Мініст рів України та Бірківської с ільської ради, подано апеляц ійну скаргу до Львівського а пеляційного адміністративн ого суду, в якій висловлено пр охання скасувати оскаржуван у ухвалу та направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

В обґрунтування вимог апел яційної скарги зазначено, що від справ господарської юри сдикції за участю юридичних осіб і суб' єктів владних по вноважень адміністративні с прави відрізняються особлив им змістом правовідносин між сторонами та предметом позо вних вимог, а тому оскаржуван а ухвалу суду першої інстанц ії суперечить положенням ст. ст. 2, 17, 109 КАС України.

Особи, які беруть участь у с праві, в судове засідання не з ' явились, про дату, час і місц е апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, а тому, колегія суддів, відпо відно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України , вважає можливим проведення розгляду справи за їхньої ві дсутності, в порядку письмов ого провадження, за наявними у справі матеріалами та на ос нові наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповіда ча, дослідивши матеріали спр ави та проаналізувавши довод и апеляційної скарги, колегі я суддів вважає, що апеляційн у скаргу слід задовольнити, у хвалу суду першої інстанції скасувати і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Встановлено, що розпорядже нням голови Яворівської райо нної державної адміністраці ї № 681 від 21 грудня 2007 року «Про пр одаж у власність земельної д ілянки несільськогосподарс ького призначення приватном у підприємству «Компанія « Віта Плюс» продано земельн у ділянку несільськогоспода рського призначення площею 4 7,3520 га, яка розташована на тери торії Бірківської сільської ради для будівництва та обсл уговування комплексу придор ожнього сервісу (А. с. 15).

У листі Управління з контро лю за використанням та охоро ною земель у Львівській обла сті № 396 від 26 лютого 2009 року зазн ачено, що згадана земельна ді лянка відноситься до особлив о цінних земель (А. с. 16).

Згідно із ст. 118 Конституції У країни виконавчу владу в обл астях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють м ісцеві державні адміністрац ії.

Статтею 119 Конституції Укра їни передбачено, що місцеві д ержавні адміністрації на від повідній території забезпеч ують реалізацію інших надани х державою, а також делегован их відповідними радами повно важень.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законі в України, актів Президента У країни, Кабінету Міністрів У країни, міністерств та інших центральних органів виконав чої влади, власних і делегова них повноважень голова місце вої державної адміністрації в межах своїх повноважень ви дає розпорядження, а керівни ки управлінь, відділів та інш их структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адмініст рацій, прийняті в межах їх ком петенції, є обов'язковими для виконання на відповідній те риторії всіма органами, підп риємствами, установами та ор ганізаціями, посадовими особ ами та громадянами.

Статтею 13 Закону України «П ро місцеві державні адмініст рації» до відання місцевих д ержавних адміністрацій у меж ах і формах, визначених Конст итуцією і законами України, н алежить вирішення питань вик ористання землі, природних р есурсів, охорони довкілля.

Статтею 21 Закону України «П ро місцеві державні адмініст рації» визначено повноважен ня місцевих державних адміні страцій в галузі використан ня та охорони земель, природн их ресурсів і охорони довкіл ля, зокрема, місцева державна адміністрація розпоряджаєт ься землями державної власно сті відповідно до закону.

Колегія суддів вважає, що си стемний аналіз положень Конс титуції України та Закону Ук раїни «Про місцеві державні адміністрації» дає підстави для висновку, що місцеві держ авні адміністрації при виріш енні питань віднесених до їх ньої компетенції, є суб'єктам и владних повноважень, які ви конують владні управлінські функції. Як суб'єкти владних п овноважень місцеві державні адміністрації вирішують в м ежах закону питання в галузі земельних відносин.

Відповідно до ст. 17 Земельно го кодексу України до повнов ажень місцевих державних адм іністрацій у галузі земельни х відносин належить: а) розпор ядження землями державної вл асності в межах, визначених ц им Кодексом; б) участь у розроб ленні та забезпеченні викона ння загальнодержавних і регі ональних (республіканських) програм з питань використанн я та охорони земель; в) координ ація здійснення землеустрою та державного контролю за ви користанням та охороною земе ль; г) підготовка висновків що до надання або вилучення (вик упу) земельних ділянок; ґ) вику п земельних ділянок для сусп ільних потреб у межах, визнач ених законом; д) підготовка ви сновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) зд ійснення контролю за викорис танням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лі согосподарського виробницт ва, пов'язаних із вилученням (в икупом) земельних ділянок; є) к оординація діяльності держа вних органів земельних ресур сів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

На думку колегії суддів, ці повноваження охоплюються за значеним у статті 119 Конституц ії України поняттям «реаліза цію інших наданих державою, а також делегованих відповідн ими радами повноважень», а то му, при їх здійсненні місцеві державні адміністрації вист упають як суб'єкти владних по вноважень, які реалізують ро зпорядчі та інші функції.

Органи місцевого самовряд ування в межах повноважень, в изначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими д о виконання на відповідній т ериторії (частина третя стат ті 140, частина перша статті 144 Ко нституції України).

Акти органів місцевого сам оврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповіднос ті Конституції або законам У країни визнаються незаконни ми в судовому порядку (Частин а десята статті 59 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні»).

Відповідно до частини перш ої статті 143 Конституції Украї ни територіальні громади сел а, селища, міста безпосереднь о або через утворені ними орг ани місцевого самоврядуванн я вирішують, крім передбачен их в Конституції України, й ін ші питання місцевого значенн я, віднесені законом до їхньо ї компетенції.

Перелік таких питань визна чено у Конституції України т а Законі України «Про місцев е самоврядування в Україні».

Зокрема, згідно Закону Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні» до питань місц евого значення належить вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Колегія суддів вважає, що си стемний аналіз положень Конс титуції України та Закону Ук раїни «Про місцеве самовряду вання в Україні» дає підстав и для висновку, що органи місц евого самоврядування при вир ішенні питань місцевого знач ення, віднесених Конституціє ю України та законами Україн и до їхньої компетенції, є суб 'єктами владних повноважень, які виконують владні управл інські функції, зокрема норм отворчу, координаційну, дозв ільну, реєстраційну, розпоря дчу. Як суб'єкти владних повно важень органи місцевого само врядування вирішують в межах закону питання в галузі земе льних відносин.

Відповідно до ст. 12 Земельно го кодексу України до повнов ажень сільських, селищних, мі ських рад у галузі земельних відносин на території сіл, се лищ, міст належить: а) розпоряд ження землями територіальни х громад; б) передача земельни х ділянок комунальної власно сті у власність громадян та ю ридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земе льних ділянок у користування із земель комунальної власн ості відповідно до цього Код ексу; г) вилучення земельних д ілянок із земель комунальної власності відповідно до цьо го Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потр еб відповідних територіальн их громад сіл, селищ, міст; д) ор ганізація землеустрою; е) коо рдинація діяльності місцеви х органів земельних ресурсів ; є) здійснення контролю за вик ористанням та охороною земел ь комунальної власності, дод ержанням земельного та еколо гічного законодавства; ж) обм еження, тимчасова заборона (з упинення) використання земел ь громадянами і юридичними о собами у разі порушення ними вимог земельного законодавс тва; з) підготовка висновків щ одо вилучення (викупу) та нада ння земельних ділянок відпов ідно до цього Кодексу; и) встан овлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і ) інформування населення щод о вилучення (викупу), надання з емельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни ме ж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішенн я інших питань у галузі земел ьних відносин відповідно до закону.

На думку колегії суддів, ці повноваження охоплюються за значеним у статті 143 Конституц ії України поняттям «вирішую ть інші питання місцевого зн ачення, віднесені законом до їхньої компетенції», а тому п ри їх здійсненні сільські, се лищні, міські ради виступают ь як суб'єкти владних повнова жень, які реалізують розпоря дчі та інші функції.

Згідно з ч. 2 ст. 83 Земельного к одексу України у комунальній власності перебувають усі з емлі в межах населених пункт ів, крім земель приватної та д ержавної власності, а також з емельні ділянки за їх межами , на яких розташовані об'єкти к омунальної власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 84 Земель ного кодексу України у держа вній власності перебувають у сі землі України, крім земель комунальної та приватної вл асності.

Згідно із ч. 2 ст. 150 Земельного кодексу України земельні ді лянки особливо цінних земель , що перебувають у державній а бо комунальній власності, мо жуть вилучатися (викуплятися ) для будівництва об'єктів заг альнодержавного значення, до ріг, ліній електропередачі т а зв'язку, трубопроводів, осуш увальних і зрошувальних кана лів, геодезичних пунктів, жит ла, об'єктів соціально-культу рного призначення, нафтових і газових свердловин та виро бничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, за постаново ю Кабінету Міністрів України або за рішенням відповідної місцевої ради, якщо питання п ро вилучення (викуп) земельно ї ділянки погоджується Верхо вною Радою України.

У пункті 31 ст. 26 Закону Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні» вказано, що до вик лючної компетенції сільськи х, селищних, міських рад належ ить прийняття рішень про пер едачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комун альної власності відповідно ї територіальної громади, ви значення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

З матеріалів справи вбачає ться, що позивачем у справі є с уб' єкт владних повноважень , в інтересах якого звернувся заступник прокурора Львівсь кої області.

В поданому до суду першої ін станції адміністративному п озові відповідачем визначен о іншого суб' єкта владних п овноважень, який на думку поз ивача своїм рішенням втрутив ся у його компетенцію.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 2 КАС У країни завданням адміністра тивного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фіз ичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публі чно-правових відносин від по рушень з боку органів держав ної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посад ових і службових осіб, інших с уб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функц ій на основі законодавства, в тому числі на виконання деле гованих повноважень, шляхом справедливого, неупереджено го та своєчасного розгляду а дміністративних справ. До ад міністративних судів можуть бути оскаржені будь-які ріше ння, дії чи бездіяльність суб ' єктів владних повноважень , крім випадків, коли щодо таки х рішень, дій чи бездіяльност і Конституцією чи законами У країни встановлено інший пор ядок судового провадження.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС України справа адміністративної юри сдикції (далі - адміністрат ивна справа) - переданий на в ирішення адміністративного суду публічно-правовий спір , у якому хоча б однією зі стор ін є орган виконавчої влади, о рган місцевого самоврядуван ня, їхня посадова чи службова особа або інший суб' єкт, яки й здійснює владні управлінсь кі функції на основі законод авства, в тому числі на викона ння делегованих повноважень .

В пункті 7 ч. 1 ст. 3 КАС України наведено визначення суб' єк та владних повноважень - ор ган державної влади, орган мі сцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, і нший суб' єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавс тва, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 1 ст. 17 КАС України п ередбачено, що юрисдикція ад міністративних судів поширю ється на правовідносини, що в иникають у зв'язку з здійснен ням суб'єктом владних повнов ажень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з пу блічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму, зок рема, згідно п. 3 ч. 2 ст. 17 КАС Укра їни, на спори між суб'єктами вл адних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенц ії у сфері управління, у тому ч ислі делегованих повноважен ь.

Статтею 104 КАС України встан овлено, що до адміністративн ого суду має право звернутис я з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових ві дносин.

З огляду на викладене, колег ія суддів вважає, що в даній сп раві наявний спір між суб' є ктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої ко мпетенції у сфері управління , у тому числі делегованих пов новажень, який належить до юр исдикції адміністративних с удів.

Таким чином, колегія суддів переконана, що судом першої і нстанції, при вирішенні пита ння щодо належності даного с пору до юрисдикції адміністр ативних судів, допущено хибн е трактування положень Конст итуції України, Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні», Закону України «Про місцеві державні адмін істрації» та ст. 2, п. 1, 7 ч. 1 ст. 3, ст. 17, 104 КАС України, що в свою чергу призвело до невірного висно вку про приватноправовий хар актер спірних правовідносин , а відтак неможливості розгл яду даного спору в порядку ад міністративного судочинств а.

Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів вважає, що ухва ла суду першої інстанції ґру нтується на неповно, необ' є ктивно і всебічно не з' ясов аних обставинах, доводи апел яційної скарги її частково с простовують, а тому таку слід скасувати і направити справ у для продовження розгляду д о суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 2, 3, 17, ст. ст. 158-160 , 195, 196, п. 3 ч. 1 ст. 199, ст. ст. 204, 205, 206, ч. 2 ст. 211, ст. 254 КАС України, колегія судд ів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу заступн ика прокурора Львівської обл асті в інтересах держави в ос обі Кабінету Міністрів Украї ни та Бірківської сільської ради задовольнити.

Ухвалу Львівського окружн ого адміністративного суду в ід 11 грудня 2009 року про відмову у відкритті провадження у сп раві № 2а-8098/09/1370 - скасувати.

Справу № 2а-8098/09/1370 направити дл я продовження розгляду до Ль вівського окружного адмініс тративного суду.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення.

Ухвала є остаточною і оскар женню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя: С. П. Н ос

Судді: А. М. Ліщинсь кий

Р. М. Шавель

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2011
Оприлюднено04.07.2011
Номер документу16538205
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-8098/09/1370

Постанова від 06.02.2012

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Дем'яновський Галій Семенович

Ухвала від 18.07.2011

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Дем'яновський Галій Семенович

Ухвала від 26.05.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Нос С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні