Ухвала
від 23.12.2010 по справі 2а-7421/10/1270
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Ушаков Т.С.

Суддя-доповідач - Чумак С .Ю.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2010 року справа №2а-7 421/10/1270

приміщення суду за адресою :83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді: Чумака С.Ю.,

суддів: Ляшенка Д.В. та Ястр ебової Л.В.,

розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу Луганського об ласного відділення Фонду соц іального захисту інвалідів н а постанову Луганського окружного адміністративног о суду від 28 жовтня 2010 року у спр аві № 2а-7421/10/1270 за позовом Луган ського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з об меженою відповідальністю «І мунітет-фарм» про стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій, -

В С Т А Н О В И Л А:

У вересні 2010 року Луганськ е обласне відділення Фонду соціального захисту інвалід ів звернулося до суду з позов ною заявою до Товариства з об меженою відповідальністю «І мунітет-Фарм» про стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій.

В обґрунтування позову поз ивач вказав, що середньооблі кова чисельність штатних пра цівників облікового складу в ідповідача у 2009 році становил а 10 осіб, у зв' язку з чим згідн о ст. 19 Закону України «Про осн ови соціальної захищеності в України» відповідачем у 2009 ро ці повинен бути працевлаштов аним 1 інвалід. Фактично ж інва ліди у ТОВ «Імунітет-Фарм» не працювали. Таким чином, відпо відач не виконав норматив по створенню одного робочого м ісця по працевлаштуванню Згі дно розрахунку сума адмініст ративно-господарських санкц ій за невиконання нормативу робочих місць, призначених д ля працевлаштування інвалід ів у 2009 році, становить 3615 грн. За значені санкції відповідаче м добровільно не сплачені, то му на підставі ст. 20 вказаного Закону та п. 4 Постанови Кабін ету України 31.01.2007 року № 70 «Про ре алізацію статей 19 та 20 Закону У країни «Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїни», порушення термінів с плати, тягне за собою нарахув ання пені, яка станом на 27 вере сня 2010 року складає 178,2 грн. Зага льна сума позову з урахуванн ям пені становить 3793,2 грн, яку п озивач і просив стягнути з ві дповідача.

Постановою Лугансь кого окружного адміністра тивного суду від 28 жовтня 2010 ро ку в задоволенні позову відм овлено повністю. При цьому су д першої інстанції виходив з того, що з положень Закону Укр аїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укра їні» не вбачається, що обов' язок підприємства щодо створ ення робочих місць для інвал ідів супроводжується його об ов' язком займатись пошуком інвалідів для працевлаштува ння на створені робочі місця . Такий обов' язок статтею 18 з азначеного Закону покладено на органи виконавчої влади з питань праці та соціальної п олітики, органи місцевого са моврядування, громадські орг анізації Нарахування адміні стративно-господарських сан кцій за незайняті інвалідами робочі місця є заходом вплив у до правопорушника у сфері г осподарювання у зв'язку зі ск оєнням правопорушення. Такі санкції не можуть застосовув атися у разі відсутності нео бхідної кількості працевлаш тованих інвалідів, якщо при ц ьому суб' єкт господарюванн я вжив усіх передбачених Зак оном N 875-XII заходів для працевла штування останніх, тобто кол и у його діях відсутній склад правопорушення. З огляду на з азначене, суд першої інстанц ії вважав, що на відповідача н е може бути покладена відпов ідальність за не направлення уповноваженими органами нео бхідної кількості інвалідів для працевлаштування, оскіл ьки відповідач інформував це нтр зайнятості про наявність вільних робочих місць, на які можуть бути працевлаштовані інваліди.

Не погодившись з пост ановою суду позивач подав ап еляційну скаргу, в якій проси ть останню скасувати та ухва лити нову постанову, якою поз овні вимоги задовольнити в п овному обсязі та стягнути з в ідповідача несплачені остан нім адміністративно господа рські санкції за невиконання нормативу робочих місць, при значених для працевлаштуван ня інвалідів у 2009 році та пеню, а всього просив стягнути 3793,2 гр н. В обґрунтування апеляційн ої скарги послався на те, що ві дповідачем за 2009 рік були нада ні не всі звіти про зайнятіст ь та працевлаштування інвалі дів, норми Закону не виконані , адміністративно-господарсь кі санкції не сплачені, на що Луганський окружний адмі ністративний суд уваги при п рийнятті постанови не зверну в.

Особи, що беруть участь у сп раві, в судове засідання не з' явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідо млені належним чином. Відпов ідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України с праву розглянуто в порядку п исьмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевірив ши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встанов лення, дослідивши правильніс ть застосування судом першої інстанції норм матеріальног о та процесуального права в м ежах доводів апеляційної ска рги, вважає останню необґрун тованою, а постанову суду так ою, що підлягає залишенню без змін з наступних підстав.

Згідно статті 19 Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 року № 875-ХІІ ( д алі - Закон № 875), для підприємс тв, установ, організацій, у том у числі підприємств, організ ацій громадських організаці й інвалідів, фізичних осіб, як і використовують найману пра цю, установлюється норматив робочих місць для працевлашт ування інвалідів у розмірі ч отирьох відсотків середньоо блікової чисельності штатни х працівників облікового скл аду за рік, а якщо працює від 8 д о 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, вст ановленого частиною першою ц ієї статті, і забезпечують пр ацевлаштування інвалідів. Пр и розрахунках кількість робо чих місць округлюється до ці лого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно здійснюють пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Виконанням нор мативу робочих місць у кільк ості, визначеній згідно з час тиною першою цієї статті, вва жається працевлаштування пі дприємством, установою, орга нізацією, у тому числі підпри ємством, організацією громад ських організацій інвалідів , фізичною особою, яка викорис товує найману працю, інвалід ів, для яких це місце роботи є основним.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 рок у № 70 «Про реалізацію статей 19 т а 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні» та статтею 20 Закону встановлено обов' яз ок підприємств, установ, орга нізацій, у тому числі підприє мств, організацій громадськи х організацій інвалідів, фіз ичних осіб, які використовую ть найману працю, де середньо облікова чисельність працюю чих інвалідів менша, ніж уста новлена нормативом, передбач еним ст. 19 цього Закону, самост ійно в строк до 15 квітня року, н аступного за роком в якому ві дбулося це порушення, сплачу вати відділенням Фонду соціа льного захисту інвалідів адм іністративно-господарські с анкції, сума яких визначаєть ся згідно ст. 20 Закону.

Відповідно до ст. 20 Зак ону № 875 та Постанови передбач ено, що порушення термінів сп лати адміністративно-госпо дарських санкцій тягне за со бою нарахування пені у розмі рі 120 відсотків річних Обліков ої ставки Національного Банк у України за кожний календар ний день прострочення.

Згідно акту перевірки від 19.05.2010 року № 51 середньооблік ова кількість штатних праців ників облікового складу відп овідача у 2009 році склала 10 осіб , тобто повинен був працювати один інвалід, проте у 2009 році ш татні працівники, яким відпо відно до чинного законодавст ва встановлена інвалідність , у відповідача не працювали. \ а.с. 13\.

Позивачем за невикон ання відповідачем нормативу по створенню 1 робочого місця по працевлаштуванню інвалід а нараховані адміністративн о-господарські санкції за не створене робоче місце для за безпечення працевлаштуванн я інваліда в 2009 році в сумі 3615 гр н. та нарахована пеня за поруш ення термінів сплати адмініс тративно-господарських санк цій в сумі 178,2 грн. \ а.с. 12\.

Згідно ч. 1 ст. 18 Закону № 875, забезпечення прав інваліді в на працевлаштування і опла чувану роботу, зокрема з умов ою про виконання роботи вдом а, здійснюється шляхом їх без посереднього звернення до пі дприємств, установ, організа ціям або до державної служби зайнятості, тобто працевлаш туватися на створені для них робочі місця є правом інвалі да.

Відповідно ч. 3 ст. 18 Зак ону № 875, підприємства, установ и, організації, фізичні особи , які використовують найману працю, зобов'язані виділяти т а створювати робочі місця дл я працевлаштування інваліді в, у тому числі спеціальні роб очі місця, створювати для них умови праці з урахуванням ін дивідуальних програм реабіл ітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарант ії, передбачені чинним закон одавством, надавати державні й службі зайнятості інформац ію, необхідну для організаці ї працевлаштування інваліді в, і звітувати Фонду соціальн ого захисту інвалідів про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів у порядку, встано вленому Кабінетом Міністрів України.

За вимогами ч. 3 ст. 18-1 Зак ону № 875 державна служба зайня тості здійснює пошук підходя щої роботи відповідно до рек омендацій МСЕК, наявних у інв аліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань .

Згідно п. 10 Положення п ро робоче місце інваліда і пр о порядок працевлаштування і нвалідів, затвердженого пост ановою КМ України від 03.05.1995р. № 314 , працевлаштування інвалідів здійснюється державною служ бою зайнятості, органами Мін соцзахисту, місцевими радами народних депутатів, громадс ькими організаціями інвалід ів з урахуванням побажань, ст ану здоров'я інвалідів, їхніх здібностей і професійних на вичок відповідно до висновкі в МСЕК.

З матеріалів справи вб ачається, що відповідачем у 200 9 році до Луганського місь кого центру зайнятості подав ались звіти за формою № 3-ПН ві д 3 червня, 3 жовтня, 3 листопада та 14 грудня 2009 року про наявніс ть вакансій для інвалідів, ал е протягом 2009 року центром зай нятості до підприємства на з аявлені вакансії інваліди не направлялись. \ а.с. 5-9\.

Подаючи апеляційну с каргу позивач послався на те , що відповідачем подано до це нтру зайнятості лише 4 звіти з а формою № 3-ПН,тобто не щоміся чно протягом року. Не приймаю чи ці доводи до уваги, суд апел яційної інстанції виходить з наступного.

Згідно ч. 4 ст. 20 Закону Ук раїни «Про зайнятість населе ння» підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструютьс я у місцевих центрах зайнято сті за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування України на випадок безробіт тя, щомісяця подають цим цент рам адміністративні дані у п овному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакан сій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалі дів, та про працівників, які пр ацюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбач ено трудовим договором, або н е працюють у зв'язку з простоє м виробництва з не залежних в ід них причин, і в десятиденни й строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встан овленому законодавством. Нес воєчасна реєстрація або відм ова від неї, порушення порядк у подання адміністративних д аних тягне за собою відповід альність, передбачену законо м.

Відповідно до ч. 6 ст. 20 З акону України «Про зайнятіст ь населення» порядок стягнен ня та розміри штрафів за неви конання вимог цієї статті з п ідприємств, установ і органі зацій встановлюються законо давством України.

Таким чином, Закон Укр аїни «Про зайнятість населен ня» передбачає в тому числі, щ о порушення порядку подання адміністративних даних, пере дбачених ч. 4 ст. 20 цього Закону (наприклад, подання таких дан их не кожного місяця), є окреми м порушенням, яке може тягнут и за собою певну відповідаль ність, що повинна бути передб ачена законодавством. Частин а же 3 ст. 18 Закону № 875 містить ви могу щодо надання державній службі зайнятості інформаці ї, необхідної для організаці ї працевлаштування інваліді в і не містить вимог щодо пері одичності надання цієї інфор мації. За таких обставин коле гія суддів приходить до висн овку, що неподання відповіда чем щомісячно до центру зайн ятості адміністративних дан их про наявність вільних роб очих місць (вакансій), у тому ч ислі призначених для працевл аштування інвалідів, не може тягнути за собою застосуван ня санкцій, передбачених Зак оном № 875, оскільки ці санкції з астосовуються саме за невико нання вимог щодо нормативу п рацюючих інвалідів, а не за по рушення періодичності подан ня звітів до центру зайнятос ті, за Законом України «Про за йнятість населення».

У зв' язку з викладеним кол егія суддів доводи апеляції в цій частині вважає безпідс тавними.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК України підставою гос подарсько-правової відповід альності учасника господарс ьких відносин вчинене ним пр авопорушення у сфері господа рювання.

Частиною 2 наведе ної статті передбачено, що уч асник господарських відноси н відповідає зокрема, за пору шення правил здійснення госп одарської діяльності, якщо н е доведе, що ним вжито усіх зал ежних від нього заходів для н едопущення господарського п равопорушення.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач дійсно у 20 09 році подав до центру зайнято сті чотири звіти за формою № 3- ПН (а.с. 47-49) про наявність ваканс ії для працевлаштування інва лідів, тобто проінформував п ро наявність вільних робочих місць для працевлаштування інвалідів, як це і передбачен о ч. 3 ст. 18 Закону № 875, але центром зайнятості інваліди для пра цевлаштування до відповідач а не направлялись, що виключа є наявність вини підприємств а в цьому випадку.

Таким чином, переглядаючи с праву, суд апеляційної інста нції приходить до висновку, щ о відповідачем Луганський міський центр зайнятості п овідомлявся про наявність ві льних робочих місць для прац евлаштування інвалідів, до в ідповідача для працевлаштув ання інваліди не направлялис ь, у працевлаштуванні інвалі дам не відмовлялось.

Крім того, обов' язок підпр иємства працевлаштувати інв аліда згідно передбаченого с таттею 19 Закону № 875 нормативу н е передбачає його обов' язку самостійно здійснювати пошу к такого інваліда, а оскільки безпосередньо до підприємст ва інваліди для працевлаштув ання не звертались і центром зайнятості не направлялись, колегія суддів вважає, що від повідачем обов' язок щодо пр ацевлаштування інвалідів не порушувався.

При цьому суд апеляційної і нстанції вважає необхідним з азначити, що сам факт відсутн ості на підприємстві працевл аштованих інвалідів не є без спорною підставою для застос ування адміністративно-госп одарських санкцій, що можлив е лише у випадку не вчинення п ідприємством прямо передбач ених законодавством заходів для працевлаштування інвалі дів та прямого порушення вим ог Закону України «Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні», чого позив ачем в даній справі не доведе но.

За таких обставин, враховую чи наведене, колегія суддів п огоджується з висновками суд у першої інстанції, та вважає , що постанова суду винесена з аконно та обґрунтовано, підс тав для її скасування не вбач ається, у зв' язку з чим апеля ційна скарга задоволенню не підлягає.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212 , 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів,

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Луган ського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів - залишити без за доволення.

Постанову Луганського окружного адміністративног о суду від 28 жовтня 2010 року у спр аві № 2а-7421/10/1270 за позовом Луган ського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з об меженою відповідальністю «І мунітет-Фарм» про стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій - залишити без з мін.

Ухвала суду за наслідками р озгляду у письмовому провадж енні набирає законної сили ч ерез п' ять днів після напра влення її копій особами, які б еруть участь у справі і може б ути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищ ого адміністративного суду У країни протягом двадцяти дні в після набрання законної си ли.

Головуючий суддя: С.Ю.Чумак

Судді: Д.В.Ляшенко

Л.В .Ястребова

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2010
Оприлюднено05.07.2011
Номер документу16548240
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7421/10/1270

Ухвала від 06.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак Сергій Юрійович

Ухвала від 06.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак Сергій Юрійович

Ухвала від 23.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 28.10.2010

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.С. Ушаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні