Ухвала
від 18.01.2011 по справі 2а-20042/10/0570
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Бєломєстнов О.Ю.

Суддя-доповідач - Юрченк о В.П.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2011 року справа №2а-20042 /10/0570

приміщення суду за адресою :83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді: Юрченко В.П.

суддів: Старосуда М.І. , Чеб анова О.О.

при секретарі судового за сідання Чеплигіні П.І., розгля нувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Слов' янської об' єднаної державної податкової інспек ції Донецької області на пос танову Донецького окружног о адміністративного суду ві д 19 листопада 2010 року у справі за позовом Слов' янської тр анспортної біржі до Слов' ян ської об' єднаної державно ї податкової інспекції Донец ької області про визнання не дійсним податкового повідом лення - рішення, -

ВСТАНОВИЛА:

Постановою Донецьк ого окружного адміністратив ного суду від 19 листопада 2010 ро ку позовні вимоги Слов' янс ької транспортної біржі задо волені у повному обсязі. Визн ано недійсним податкове пові домлення-рішення Слов' янсь кої об' єднаної державної по даткової інспекції Донецько ї області від 30 липня 2010 року № 00 01571740/0.

Суд першої інстанці ї задовольняючи позовні вимо ги виходив з того, що товарна б іржа не здійснює посередниць ку діяльність, а тому не є пода тковим агентом у розумінні п .12.3 ст. Закону України «Про пода ток з доходів фізичних осіб» .

З постановою суду пе ршої інстанції не погодився відповідач, подавши апеляці йну скаргу, в якій зазначено, що суд першої інстанції пору шив норми матеріального пра ва, що є підставою для скасув ання постанови суду та ухв алення нового судового рі шення з відмовою у задовол енні позову у повному обсяз і.

Апелянт вказує, що пр и укладанні на транспортній біржі угод купівлі - продаж у автотранспортних засобів, які належать продавцю - фіз ичній особі, податковим аген том такого платника - фізич ної особи відносно оподаткув ання доходів, отриманим від т акого продажу, є транспортна біржа. Не маючи ціллю комерці йне посередництво при уклада нні біржових угод транспортн а біржа є посередником в опер аціях купівлі - продажу авт омототранспорту, бо покупець транспортних засобів набува є право власності тільки піс ля реєстрації угоди на біржі та засвідчення угоди нотарі усом. З метою оподаткування о перацій з продажу транспортн их засобів, доходом платника податку слід вважати дохід в ід продажу такого транспортн ого засобу, який повинен визн ачатися, виходячи з ціни, зазн аченої у договорі купівлі - продажу, але яка не може бути нижче оціночної вартості цьо го транспортного засобу.

В судовому засіданні представник позивача запере чував проти задоволення апел яційної скарги, просив залиш ити рішення суду першої інст анції без змін.

Представник відпові дача до апеляційного суду не прибув, про дату, час і місце р озгляду повідомлений належн им чином.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговорив ши доводи апеляційної скарг и, дослідивши матеріали спра ви, вислухавши представників сторін, колегія суддів вваж ає, що апеляційна скарга задо воленню не підлягає з таких п ідстав.

Як встановлено судом першої та апеляційної інста нції, Слов' янська транспорт на біржа зареєстрований 10 вер есня 2003 року виконавчим коміт етом Слов' янської міської р ади Донецької області, код ЄД РПОУ 32599139. Діє на підставі Стату ту, який затверджений зборам и засновників від 20 серпня 2003 р оку та зареєстрований у вико навчому комітеті Слов' янсь кої міської ради Донецької о бласті №10780 від 10 вересня 2003 року .

Відповідно до ст. 1 Ста туту Слов' янська транспорт на біржа створена відповідно до Закону України «Про товар ну біржу», «Про власність», «П ро підприємництво» шляхом об ' єднання коштів засновникі в для надання послуг в уклада нні біржових операцій, виявл ення торгових цін, попиту і пр опозицій на товари і продукц ію, вивчення, упорядкування і спрощення товарообігу і пов ' язаних з ним торгових опер ацій.

На підставі направле ння від 06 липня 2010 року № 000581 та рі шення від 06 липня 2010 року Слов' янською державною податково ю інспекцією Донецької облас ті проведена позачергова пер евірка фінансово-господарсь кої діяльності позивача з п итань дотримання податковог о, валютного іншого законода вства за період з 01 жовтня 2009 ро ку по 31 березня 2010 року.

Під час перевірки від повідачем були встановлені п орушення п. 7.1 ст. 7, п.п.8.1.1 п. 8.1 ст. 8, п. 12.3 ст. 12 Закону України «Про под аток з доходів фізичних осіб », а саме: позивачем занижено п одаток з доходів фізичних ос іб на суму 8245493,91 грн., у т.ч. за жовт ень 2009 року - 144149,61 грн., листопад 2009 року-138784,77 грн., грудень 2009 року -178776 ,42 грн., січень 2010 року -146796,60 грн., лю тий 2010 року -178837,70 грн., березень 2010 р оку -37198,81 грн. Результати переві рки відображені у акті № 5041/17-311-1-3 2599139 від 22 липня 2010 року (надалі - Акт перевірки).

Так, у акті перевірки в ідповідачем зазначено, що ві дповідно до п. 1.15 ст. 1 Закону Укр аїни «Про податок з доходів ф ізичних осіб» податковим аге нтом вважається - юридична ос оба (її філія, відділення, інши й відокремлений підрозділ) а бо фізична особа чи представ ництво нерезидента - юридичн ої особи, які незалежно від їх організаційно-правового ста тусу та способу оподаткуванн я іншими податками зобов'яза ні нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахун ок платника податку, вести по датковий облік та подавати п одаткову звітність податков им органам відповідно до зак ону, а також нести відповідал ьність за порушення норм цьо го Закону. Як передбачено ст.12 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» дох ід платника податку від прод ажу об' єкта рухомого майна протягом звітного податков ого року оподатковується за ставкою, встановленою п. 7.1 ст. 7 цього Закону. Як виняток із п . 12.1 ст. 12 цього Закону при продаж у об' єкта рухомого майна у вигляді легкового автомобіл я, мотоцикла, моторолера або моторного (парусного) човна п родавець звільняється від сп лати цього податку, за умови с плати (перерахування) ним сум и відповідного державного ми та до бюджету до або під час та кого продажу. Якщо об' єкт ру хомого майна продається за п осередництвом юридичної осо би (її філії, відділення, іншог о відокремленого підрозділу ) або представництва нерезид ента, то така особа вважаєтьс я податковим агентом платник у податку стосовно оподаткув ання доходів, отриманих таки м платником податку від тако го продажу. Згідно з п.17.2 ст. 17 да ного Закону особою, відповід альною за нарахування, утрим ання та сплату (перерахуванн я) до бюджету податку з інших д оходів, є для оподатковувани х доходів з джерелом їх поход ження з України - податкови й агент.

Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Закону України «Про податок з доходів фізичних о сіб» термін «дохід» фізичної особи охоплює суму будь-яких коштів, вартість матеріальн ого і нематеріального майна, інших активів, що мають варті сть, у тому числі цінних папер ів або деривативів, одержани х платником податку у власні сть або нарахованих на його к ористь протягом відповідног о звітного податкового періо ду з різних джерел як на терит орії України, так і за її межам и.

Пунктом 4.2.6 статті 4 Зак ону встановлено, що доходи ві д операцій з майном (включаюч и і операції з рухомим майном ) включається до складу загал ьного місячного оподатковув аного доходу фізичної особи.

Пунктом 1.18 статті 1 Зако ну визначено, що рухоме майно -це майно, відмінне від нерухо мого. До рухомого майна, зокре ма, відносяться транспортні засоби.

Також у Акті перевірк и зазначено, що спільним нака зом Міністерства юстиції Ук раїни та фонду державного ма йна України від 24.11.2003 №142/5/2092, зареє строваним в Міністерстві юст иції України 24.11.2003 за № 1074/8395, затв ерджено Методику товарознав чої експертизи та оцінки дор ожніх транспортних засобів ( далі Методика).

Відповідно до пункту 1.4 Методика застосовується, з окрема, в цілях: визначення ри нкової вартості дорожніх тра нспортних засобів (далі ДТЗ), ї х складових у разі відчуженн я; в інших випадках, при визнач енні вартості відокремленог о ДТЗ для встановлення розмі ру обов' язкових платежів до бюджету.

З метою оподаткуванн я операцій з продажу транспо ртних засобів, доходом платн ика податку вважається дохід від продажу такого транспор тного засобу, який повинен ви значитися виходячи з цін, заз наченої у договорі купівлі-п родажу, але як не може бути ниж че оціночної вартості цього транспортного засобу, визнач еної у відповідності із вказ аною Методикою. Відповідно д о листів державної податков ої адміністрації України ві д 01.02.04р. № 23557/7/17-2117, від 10.02.05р. №1152/6/17-3116 при укладені на товарній біржі у год купівлі-продажу рухомого майна, яке належить продавцю -фізичній особі, податковим а гентом такого платника подат ків-фізичної особи стосовно оподаткування доходів, одерж аних ним від такого продажу, є товарна біржа. Відповідно до спільного роз' яснення Держ авної податкової адміністра ції України та Міністерства юстиції України від 18.01.05р. № 378/5/17- 2116, №31-50/77, оподаткування операці й з продажу об' єктів рухомо го майна здійснюється виходя чи з ціни, зазначеної в догово рі купівлі-продажу, але не ниж че оціночної вартості об' єк та рухомого майна, визначено ї в поряду, передбаченому Зак оном України «Про оцінку май на, майнових прав та професій ну оціночну вартість в Украї ні».

Крім того, у Акті перев ірки міститься посилання на лист Державної податкової а дміністрації України від 08.06.06р . № 6347/6/17-0216, відповідно до якого пр и укладанні на товарній бірж і угод купівлі-продажу рухом ого майна, яке належить прода вцю - фізичній особі, податк овим агентом такого платника -фізичної особи стосовно опо даткування доходів, одержани х ним від такого продажу, є тов арна біржа. Агентські функці ї, які вона повинна виконуват и відповідно до пункту 12.3 стат ті 12 Закону «Про податок з дох одів фізичних осіб», полягаю ть у тому, що податок з доходів фізичних осіб сплачується п родавцем самостійно до чи пі д час реєстрації біржової уг оди, а біржі під час реєстраці ї угоди повинні проконтролюв ати (перевірити) правильніст ь сплати (перерахування до бю джету) належної суми податку , здійснивши розрахунки (нара хування) сум оподатковуваног о доходу та належного до спла ти податку. Копії документів , які підтверджують сплату по датку (платіжні доручення, кв итанції), залишаються у докум ентах біржі щодо реєстрації угоди. Тобто нарахування (обч ислення) доходу та податку з н ього є невід' ємним обов' яз ком податкових агентів, за по середництвом яких фізичні ос оби здійснюють купівлю-прод аж належного їм майна.

За таких підстав відповіда чем встановлено порушення п. 7.1 ст. 7, п.п. 8.1.1 п. 8.1 ст.8, п. 12.3 ст.12 Зако ну України «Про податок з дох одів фізичних осіб» та заниж ення податку з доходів осіб н а суму 824543,91 грн.

На підставі цього акт у, відповідно до п.п. 4.2.2 п..42 ст. 4, п .п. 17.1.9 п. 17.1 ст. 17 Закону України «П ро порядок погашення зобов' язань платників податків пер ед бюджетами та державними ц ільовими фондами» було прийн яте податкове повідомлення-р ішення №0001571740/0 від 30.07.2010р., яким поз ивачеві визначено суму подат кового зобов' язання (з урах уванням штрафних (фінансов их) санкцій) у розмірі 2 473 631,73 грн ., у тому числі за основним пла тежем 824 543,91 грн., штрафні (фінанс ові) санкції - 1 649 087,82 грн.

Відповідачем надана копія листа Відділу реєстра ційно-екзаменаційної роботи м. Слов' янська Управління Д АІ УМВС України в Донецькій о бласті від 23.09.2010 р. №1809 у якому від повідачеві повідомлялася ін формація про оціночну вартіс ть транспортних засобів, що б ули продані через Слов' янсь ку транспортну біржу. На вимо гу суду позивач супровідним листом від 27.09.2010 року надав копі ї: 183 біржових угод, 386 заявок, 386 до говорів на брокерські послуг и та квитанцій про сплату под атку.

Між сторонами відсут ній спір щодо обставин по спр аві, а стосується лише суто т лумачення норм податкового з аконодавства.

Згідно з пунктом 1.15 ста тті 1 Закону України “Про пода ток з доходів фізичних осіб ” податковий агент - юридич на особа (її філія, відділення , інший відокремлений підроз діл) або фізична особа чи пред ставництво нерезидента - юри дичної особи, які незалежно в ід їх організаційно-правовог о статусу та способу оподатк ування іншими податками зобо в'язані нараховувати, утриму вати та сплачувати цей подат ок до бюджету від імені та за р ахунок платника податку, вес ти податковий облік та подав ати податкову звітність пода тковим органам відповідно до закону, а також нести відпові дальність за порушення норм цього Закону. Податковим аге нтом, зокрема, є фізична особа , що є суб'єктом підприємницьк ої діяльності чи здійснює не залежну професійну діяльніс ть, яка використовує найману працю інших фізичних осіб, що до виплати заробітної плати (інших виплат та винагород) та ким іншим фізичним особам.

Пунктом 12.1 статті 12 вка заного Закону встановлено, щ о дохід платника податку від продажу об'єкта рухомого май на протягом звітного податко вого року оподатковується за ставкою, встановленою пункт ом 7.1 статті 7 цього Закону.

За приписами пункту 12. 3 статті 12 цього ж Закону якщо о б'єкт рухомого майна продає ться за посередництвом юриди чної особи (її філії, відділен ня, іншого відокремленого пі дрозділу) або представництва нерезидента, то така особа вв ажається податковим агентом платника податку стосовно оподаткування доходів, отрим аних таким платником податку від такого продажу.

Закон України “Про податок з доходів фізичних осіб” не р озкриває змісту посередницт ва як ознаки податкового аге нта.

Відповідно до частин и першої статті 295 Господарськ ого кодексу України комерцій не посередництво (агентська діяльність) є підприємницьк ою діяльністю, що полягає в на данні комерційним агентом по слуг суб'єктам господарюванн я при здійсненні

ними гос подарської діяльності шлях ом посередництва від імені, в інтересах, під контролем і з а рахунок суб'єкта, якого він п редставляє. Не є комерційним и агентами підприємці, що ді ють хоча і в чужих інтересах, але від власного імені (час тина третя цієї статті).

Аналіз наведеної нор ми дає підстави для висновку , що посередництво означає ді яльність уповноваженого суб 'єкта із вчинення юридичних д ій в інтересах іншої особи ві д імені цієї особи або від вл асного імені.

Відповідно до частини першої статті 279 Господарсько го кодексу України товарна б іржа є особливим суб'єктом го сподарювання, який надає пос луги в укладенні біржових уг од, виявленні попиту і пропоз ицій на товари, товарних цін, в ивчає, упорядковує товарообі г і сприяє пов'язаним з ним т орговельним операціям.

Товарна біржа не займа ється комерційним посередни цтвом і не має на меті одержан ня прибутку (частина сьома ці єї статті).

Згідно зі статтею 1 Зак ону України “Про товарну бір жу” товарна біржа є організа цією, що об'єднує юридичних і ф ізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діял ьність, і має за мету надання п ослуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних ці н, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкув ання і полегшення товарообі гу і пов'язаних з ним торго вельних операцій.

Товарна біржа не займа ється комерційним посередни цтвом і не має на меті одержан ня прибутку.

Обов'язками товарної б іржі, як це передбачено части ною другою статті 280 Господарс ького кодексу України та ста ттею 4 Закону України “Про тов арну біржу” є: створення умов для проведення біржової тор гівлі; регулювання біржових операцій; регулювання ціни н а товари, що допускаються до о бігу на біржі; надання членам і відвідувачам біржі органі заційних, інформаційних та і нших послуг; збір, обробка і ро зповсюдження інформації, що стосується кон'юнктури ринк у.

Статутом Слов' янськ ої транспортної біржі закріп лено (ст.3), що предметом діяльн ості біржі в тому числі є орга нізація і проведення біржови х торгів.

Згідно з частиною пер шою статті 281 Господарського кодексу України основним до кументом, що регулює порядо к здійснення біржових опера цій, ведення біржової торгі влі та розв'язання спорів з цих питань, є правила біржово ї торгівлі.

Відповідно до підпун ктів 2.3, 2.13, 2.14 пункту 2 Правил бірж ової торгівлі Слов' янської транспортної біржі (затверд жені загальними зборами засн овників 01.10.2003р.) у біржових торг ах приймають участь члени бі ржі та уповноважені ними осо би (біржові брокери). Угоди укл адаються між членами біржі а бо їх брокерами в результаті досягнутої під час біржових торгів згоди. Біржові торги з дійснюються за принципом под війного аукціону, тобто шлях ом підвищення цін покупців т а пониження цін продавців.

Підпунктами 3.3., 3.4 пункт у 3 тих самих Правил біржова уг ода вважається укладеною з м оменту її реєстрації на бірж і у встановленому порядку. Оф ормлення угод здійснюється у формі біржових контрактів, я кі підписуються учасниками б іржових торгів, посвідчуютьс я підписом директора біржі т а печаткою біржі.

Частиною другою ст атті 15 Закону України “Про тов арну біржу” встановлено, що у годи, зареєстровані на бірж і, не підлягають нотаріально му посвідченню.

Правовий статус то варної біржі свідчить, що во на здійснює організацію торг ового процесу, забезпечує до тримання учасниками біржови х торгів досягнутих домовлен остей щодо купівлі-продажу т оварів, які продаються на цих торгах, засвідчує факт уклад ення біржових угод та гарант ує їх виконання. Така діяльні сть біржі не є здійсненням юр идичних дій в інтересах іншо ї особи, а тому не є посередни цтвом.

Та обставина, що зар еєстровані на біржі угоди не потребують нотаріального по свідчення, а приватні нотарі уси як особи, що здійснюють не залежну професійну діяльні сть, Законом України “Про под аток з доходів фізичних осіб ” визнані

податковими аг ентами, не означає, що товарн а біржа через схожість юриди чних наслідків реєстрації б іржових угод з нотаріальни м посвідченням договорів має статус податкового агента.

Крім того, ознакою п одаткового агента у відповід ності до пункту 1.15 статті 1 Зако ну України “Про податок з дох одів фізичних осіб” є обов' язок нараховувати, утримуват и та сплачувати податок до бю джету від імені та за рахунок платника податку.

Як вбачається з пункту 9 ная вних у матеріалах справи бір жових договорів купівлі-прод ажу транспортного засобу, як і укладалися протягом період у, що перевірявся відповідач ем, обов' язок зі сплати пода тку з доходів фізичних осіб п окладений на продавця, який з обов' язаний сплатити його д о підписання угоди самостійн о, за свій рахунок з одержаног о прибутку.

За таких обставин ко легія суддів погоджується із висновком суду першої інста нції, що товарна біржа не є под атковим агентом в розумінні Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб”.

На підставі викладе ного колегія суддів вважа є, що судом першої інстанції дотримано норм матеріально го та процесуального права, т обто відсутні підстави для скасування або зміни судов ого рішення, а апеляційна ска рга задоволенню не підлягає.

Враховуючи наведен е, керуючись статтями 2, 11, 160, 184, 195, 19 6, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, ст. 205, ст. 206, 211, 212, 254 , Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу С лов' янської об' єднаної д ержавної податкової інспекц ії Донецької області на пост анову Донецького окружного адміністративного суду від 19 листопада 2010 року у справі №2 а-20042/10/0570 - залишити без задово лення.

Постанову Донецького окружного адміністративног о суду від 19 листопада 2010 року у справі №2а-20042/10/0570 - залишити б ез змін.

Ухвала набирає законн ої сили з моменту проголошен ня та може бути оскаржена до В ищого адміністративного суд у України протягом двадцяти днів з дня виготовлення її у п овному обсязі.

У повному обсязі ухвал а виготовлена 21 січня 2011 року.

Колегія суддів:

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2011
Оприлюднено06.07.2011
Номер документу16548517
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-20042/10/0570

Ухвала від 20.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Юрченко В.П.

Ухвала від 20.12.2010

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Юрченко В.П.

Ухвала від 18.01.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Юрченко В.П.

Постанова від 19.11.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 19.11.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 27.09.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 27.09.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 07.09.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 25.08.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

Ухвала від 12.08.2010

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні