Ухвала
від 17.05.2011 по справі 2а-7382/09/8/0170
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯ ЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д

УХВАЛА

Іменем України

Справа № 2а-7382/09/8/0170

17.05.11 м. Севастополь

Севастопольськ ий апеляційний адміністрати вний суд у складі колегії суд дів:

головуючого судді Гор ошко Н.П.,

суддів Єланської О.Е. ,

Санакоєвої М.А.

секретар судового засід ання Равза Р.Р.

за участю сторін:

представник позивача, Сі льськогосподарського прива тного акціонерного товарист ва "Симиренко"- ОСОБА_2, дові реність № 01-03/2011 від 01.03.11

представник відповідача, Державної податкової інсп екції у Бахчисарайському ра йоні Автономної Республіки Крим- не з' явився, про час та місце розгляду справи повідо млений належним чином та сво єчасно, про причину неявки су д не повідомив,

розглянувши апеляційну скаргу Державної податк ової інспекції у Бахчисарай ському районі Автономної Ре спубліки Крим на постанову О кружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Кушнова А.О. ) від 23. 11.10 у справі № 2а-7382/09/8/0170

за позовом Сільськогос подарського приватного акці онерного товариства "Симирен ко" (вул.Леніна, буд. 128, смт. Вілі не, Бахчисарайський район, Ав тономна Республіка Крим, 98433)

до Державної податково ї інспекції у Бахчисарайськ ому районі Автономної Респу бліки Крим (вул. Сімферопольс ька, буд. 3, місто Бахчисарай, 9840 3)

про спонукання до викона ння певних дій

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду Авто номної Республіки Крим від 23 л истопада 2010 року позовні вимо ги Сільськогосподарського з акритого акціонерного товар иства "Симиренко" задоволено .

Зобов'язано Державну подат кову інспекцію у Бахчисара йському районі Автономної Р еспубліки Крим списати з Сіл ьськогосподарського закрит ого акціонерного товариства "Симиренко" безнадійний пода тковий борг по податку з дохо дів фізичних осіб в розмірі 391 432,43 грн.

Зобов'язано Державну подат кову інспекцію у Бахчисара йському районі Автономної Р еспубліки Крим в місячний ст рок після набрання постаново ю законної сили надати до Окр ужного адміністративного су ду Автономної Республіки Кри м звіт про виконання судовог о рішення.

Стягнуто з Державного бюдж ету України на користь Сільс ькогосподарського закритог о акціонерного товариства "С имиренко" 3,40 судового збору.

Не погодившись з поставною суду, Державна податкова ін спекція у Бахчисарайському районі Автономної Республі ки Крим звернулася з апеляці йною скаргою, просить скасув ати постанову суду першої ін станції, прийняти нову поста нову, якою відмовити у задово ленні позову.

Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що оскаржува на постанова прийнята з пору шенням норм матеріального та процесуального права.

У судове засідання 17.05.11 предс тавник відповідача не з' яви вся, про день, час і місце розг ляду справи повідомлений нал ежним чином.

Згідно ч.4 статті 196 КАС Украї ни неприбуття у судове засід ання сторін або інших осіб, як і беруть участь у справі, нале жним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційног о розгляду, не перешкоджає су довому розгляду справи.

Представник позивача у суд овому засіданні 17.05.11 з апеляці йною скаргою не погодилась, п росила постанову суду першої інстанції залишити без змін .

Також, у судовому засіданн і представник позивача надав суду довідку АБ № 407319 з єдиного державного реєстру підприєм ств та організацій України, з якої вбачається, що було змін ено юридичний статус з Сільс ькогосподарського закрит ого акціонерного товарис тва "Симиренко" на Сільського сподарське приватне ак ціонерне товариство"Симирен ко".

Обговоривши доводи апеляц ійної скарги, перевіривши юр идичну оцінку обставин справ и та повноту їх встановлення , дослідивши правильність за стосування судом першої інст анції норм матеріального та процесуального права судова колегія вважає, що апеляці йна скарга не підлягає задов оленню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалі в справи, 18 березня 2009 року Сіль ськогосподарське закрите ак ціонерне товариство "Симирен ко" звернулось з заявою до Дер жавної податкової інспекці ї у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим про списання безнадійного п одаткового боргу по податку з доходів фізичних осіб стан ом на 01.01.09 суми 391432,43 грн., що виник в наслідок форс-мажорних обста вин, підтверджених висновкам и Торгово-промислової палати України № 1546/05-4 від 28.04.04, № 4380/05-4 від 01.1 0.04 та № 882/05-4 від 29.03.06.

Листом за вих. № 687/10/17 від 09.04.09 Дер жавна податкова інспекція у Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим відмовила позивачу у списан ні заборгованості, посилаючи сь на те, що Законом України «П ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України»№ 3 09-VІ від 03.06.08, п.п. «г»п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 З акону України «Про порядок п огашення зобов' язань платн иків податків перед бюджетам и і державними цільовими фон дами» №2181-ІІІ від 21.12.00, а саме «… списання безнадійного подат кового боргу юридичних або ф ізичних осіб, що виник внаслі док обставин непереборної си ли (форс-мажорних обставин)»в иключено.

02 червня 2009 року позивач вдру ге звернувся до відповідача, посилаючись на вищевказані висновки Торгово-промислово ї палати України, із заявою за вих.№ 02 від 02.06.09 про списання без надійного податкового боргу по податку з доходів фізични х осіб станом на 31.12.08 в сумі 540 318,65 г рн., але листом за вих. №1175/10/17 від 11.06.09 відповідачем було відмовл ено позивачу у списанні з тих же самих підстав - через вик лючення п.п. «г»п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 із Закону України «Про порядок погашення зобов' язань плат ників податків перед бюджета ми і державними цільовими фо ндами»№ 2181-ІІІ від 21.12.00.

П.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення зобов ' язань платників податків п еред бюджетами і державними цільовими фондами"№ 2181-ІІІ від 21.12.00, з наступними змінами і доп овненнями, визначає, що списа нню підлягає безнадійний под атковий борг, у тому числі пен я, нарахована на такий податк овий борг, а також штрафні сан кції.

Відповідно до п.п. "г" п.п. 18.2.1 п. 18 .2 ст. 18 вказаного Закону під тер міном "безнадійний" слід розу міти податковий борг юридичн их або фізичних осіб, що виник внаслідок обставин неперебо рної сили (форс-мажорних обст авин).

Судом встановлено, що дію да ного пункту Закону було зупи нено на 2005 рік - згідно із Закон ами України від 23.12.04 N 2285-IV «Про Дер жавний бюджет України на 2005 рі к»та від 25.03.05 N 2505-IV "Про внесення з мін до Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2005 рі к" та деяких інших законодавч их актів України», на 2006 рік - зг ідно із Законом України від 20. 12.05 N 3235-IV «Про Державний бюджет Ук раїни на 2006 рік», на 2007 рік - згідн о із Законом України від 30.11.06 N 398- V «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», на 2008 рік - згідно і з Законом України від 28.12.07 N 107-VI « Про Державний бюджет України на 2008 рік».

Зупинення дії підпункту "г" підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 1 8 на 2008 рік, передбачене пунктом 19 статті 67 розділу I Закону Укр аїни від 28.12.07 N 107-VI, визнано таким , що не відповідає Конституці ї України (є неконституційни м), згідно з Рішенням Конститу ційного Суду України від 22.05.08 N 1 0-рп/2008.

Суд дійшов висновку, що заст осування до спірних правовід носин законів про Державний бюджет на відповідні роки, як ими дію п.п. «г»п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст.18 Зак ону України «Про порядок пог ашення зобов' язань платник ів податків перед бюджетами і державними цільовими фонда ми»№ 2181-ІІІ від 21.12.00 було зупинен о, є необґрунтованим, оскільк и відповідно до п. 5.3, п. 5.4 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 22.05.08 по справі № 10-рп/2008 зупи нення законом про Державний бюджет України дії інших зак онів України щодо надання пі льг, компенсацій і гарантій, в несення змін до інших законі в України, встановлення іншо го (додаткового) правового ре гулювання відносин, ніж пере дбачено законами України, не відповідає статтям 1, 3, частин і другій статті 6, частині друг ій статті 8, частині другій ста тті 19, статтям 21, 22, пункту 1 части ни другої статті 92, частинам п ершій, другій, третій статті 95 Конституції України" (абзац п ерший пункту 5 мотивувальної частини). Законом про Держбюд жет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх ді ю чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створ ює протиріччя у законодавств і.

Крім того, на думку суду, пла тники податків та органи дер жавної податкової служби, дл я яких п. 18.2 ст. 18 Закону України "Про порядок погашення зобов ' язань платників податків п еред бюджетами і державними цільовими фондами"№ 2181-ІІІ від 21.12.00 визначений порядок списа ння безнадійного податковог о боргу платників податків, н е наділені бюджетними повнов аженнями, а отже не є учасника ми бюджетного процесу. Списа ння безнадійного податковог о боргу не відноситься до ста дій бюджетного процесу, виче рпний перелік яких наведено у ст. 19 Бюджетного кодексу Укр аїни.

Судова колегія вважає прав омірним висновок суду, що оск ільки зміни Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 309-VІ від 03.06.08 були внесені пізн іше, ніж за шість місяців до по чатку нового бюджетного року , то норми даного Закону, зокре ма щодо виключення п.п. "г" підп ункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Зако ну України "Про порядок погаш ення зобов' язань платників податків перед бюджетами і д ержавними цільовими фондами " № 2181-ІІІ від 21.12.00, не можуть засто совуватися раніше 01.01.09.

Також судом правомірно заз начено, що закони та інші норм ативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім вип адків, коли вони пом'якшують а бо скасовують відповідальні сть особи, у зв' язку з чим суд вважає за необхідне до спірн их правовідносин застосуват и норми того законодавства, я ке діяло на момент виникненн я спірних правовідносин, а са ме - п.п. «г»п.п. 18.2.1 п. 18.2 ст. 18 Закон у України № 2181-ІІІ від 21.12.00 та Пор ядку списання безнадійного п одаткового боргу платників п одатків № 103 від 14.03.01.

Стосовно доводів відповід ача про те, що суми по податку з доходів фізичних осіб є сум ами, які самостійно вказані п озивачем у своєму обліку і то му не можуть бути оскаржені а ні в адміністративному, які в судовому порядку, то предмет ом спору є зобов' язання від повідача списати суму податк ового боргу, як безнадійного , а списання безнадійного под аткового боргу є виключна ко мпетенція податкових органі в наказом ДПА України від 14.03.01 № 103 затверджений Порядок списа ння безнадійного податковог о боргу платників податків, з ареєстрований Мінюстом Укра їни 10.01.02 № 16/6304.

Суд не погоджується з тверд женнями відповідача про те, щ о юридичні особи не є платник ами податку з доходів фізичн их осіб і відповідно картка о собового рахунку по ним в орг анах державної податкової сл ужби не ведеться, а тому з цих підстав неможливим є списанн я безнадійного податкового б оргу у зв' язку з наступним, с уми податку з доходів фізичн их осіб, задекларовані, але не сплачені позивачем до бюдже ту, є податковим боргом, на яки й поширюються норми Закону № 2181, зокрема ст. 18 названого зако ну.

Відповідно до п.п 3.4 пункту 3 П орядку списання безнадійног о податкового боргу платникі в податків, затвердженого на казом ДПА України № 103 від 14.03.01 та зареєстрованого в Міністерс тві юстиції України 10.01.02 за № 16/630 4, з наступними змінами і допов неннями, під терміном "безнад ійний" податковий борг" слід р озуміти податковий борг юрид ичних або фізичних осіб, що ви ник внаслідок обставин непер еборної сили.

Згідно, Порядку в редакції н аказу Державної податкової а дміністрації України від 14.03.01 № 103 встановлено, що днем виник нення безнадійного податков ого боргу у випадку, визначен ому в пункті 3.4 цього Порядку, щ о виник внаслідок непереборн ої сили (форс-мажорних обстав ин) є дата, визначена в докумен ті, що засвідчує факт непереб орної сили, з урахуванням под аткового боргу, який був на цю дату.

Рішенням Вищого господарс ького суду України від 26.12.03 у сп раві № 25/166, Наказом № 36 від 20.01.04 Дер жавної податкової адміністр ації України, зареєстровани м Мінюстом України 22.01.04 № 98/8697, вне сено зміни до вищезазначеног о порядку, яким виключено з нь ого абзац шостий пункту 4.2.

Пункт 4.6 Порядку списання б езнадійного податкового бор гу платників податків визнач ає, що списанню підлягає борг по податку з доходів фізични х осіб, який знайшов відображ ення у податковому розрахунк у сум доходу, нарахованого (сп лаченого) на користь платник ів податку, і сум утриманого з них податку та виник у податк ового агента внаслідок обста вин непереборної сили (форс-м ажорних обставин), починаючи з відповідного місячного по даткового періоду звітного к варталу, в якому такі обстави ни настали, і до закінчення ві дповідного податкового пері оду (кварталу).

Як вбачається з висновку То ргово-промислової палати Укр аїни "Про форс-мажорні обстав ини" № 1546/05-4 від 28.04.04, в результаті т ривалих заморозків 3-5 квітня 2 004року на площах СЗАТ «Симире нко», розташованих в с. Пруди Совєтського району АР Крим, п остраждали багаторічні наса дження: саду насіннячкового на площі 184 га на 100%, саду кісточк ового на площі 204 га на 100%, виног раду на площі 123 га на 49%; загинул и посіви озимої пшениці на зе рно на площі 234га, пошкоджені п осіви озимої пшениці на зерн о на площі 496га на 56%, озимої пшен иці на зелений корм на площі 13 8га на 40%, озимого ячменю на зерн о на площі 357га на 74%, ярового ячм еню на зерно на площі 80га на 70%, я рового ячменю на зелений кор м на площі 46га на 70%, що підтверд жується актом від 08.04.04, узгодже ним управлінням сільського г осподарства та продовольств а Совєтського району АР Крим .

Торгово-промислова палата України у даному висновку за значила, що відповідно до про токолу засідання Постійної к омісії Ради міністрів Автоно мної Республіки Крим з техно генно-екологічної безпеки та надзвичайним ситуаціям від 26.04.04 № 8, вищевказані погодні умо ви визнані надзвичайними від повідно до Постанови Кабінет у Міністрів України від 24.03.04 № 36 8 «Про порядок класифікації н адзвичайних ситуацій»та СЗА Т «Симиренко»включено до пер еліку сільгосптоваровиробн иків, які постраждали від над звичайної ситуації.

Крім того, відповідно до вис новку Торгово-промислової па лати України "Про форс-мажорн і обставини" № 4380/05-4 від 01.10.04, в резу льтаті дощів з великою кільк істю опадів в серпні 2004року на площах СЗАТ «Симиренко», роз ташованих в Совєтському райо ні АР Крим, пошкоджені посіви соняшника на площі 96 га на 10%, за гинули посіви люцерни на нас іння на площі 150 га, пошкоджені виноградники технічних сорт ів на площі 88 га на 15% столових с ортів на площі 35га на 63%, що підт верджується актом від 31.08.04, узг одженого управлінням сільсь кого господарства та продово льства Совєтського району АР Крим.

Торгово-промислова палата України у даному висновку за значила, що відповідно до про токолу засідання Постійної к омісії Ради міністрів АР Кри м з техногенно-екологічної б езпеки та надзвичайним ситуа ціям від 28.09.04 № 31, вищевказані по годні умови визнані надзвича йними відповідно до Постанов и Кабінету Міністрів України від 24.03.04 № 368 «Про порядок класиф ікації надзвичайних ситуаці й»та Сільськогосподарсько го закритого акціонерного то вариства "Симиренко" включен о до переліку сільгосптоваро виробників, які постраждали від надзвичайної ситуації.

Відповідно до висновку Тор гово-промислової палати Укра їни № 882/05-4 від 29.03.06, в результаті с ильних морозів у період з 20 по 29 січня на площах Сільськогос подарського закритого акціо нерного товариства "Симиренк о", розташованих в с.Пруди Совє тського району АР Крим, загин ули плодові почки персику на площі 115га на 100%, пошкоджені баг аторічні насадження виногра ду плодоносного на площі 123га на 94,4%, що підтверджується акто м від 17.02.06, узгодженим управлін ням сільського господарства та продовольства Совєтськог о району АР Крим.

Торгово-промислова палата України у даному висновку за значила, що відповідно до про токолу засідання Постійної к омісії Ради міністрів АР Кри м з техногенно-екологічної б езпеки та надзвичайним ситуа ціям від 20.03.06 № 5, вищевказані по годні умови визнані надзвича йними відповідно до Постанов и Кабінету Міністрів України від 24.03.04 № 368 «Про порядок класиф ікації надзвичайних ситуаці й»та СЗАТ «Симиренко»включе но до переліку сільгосптовар овиробників, які постраждали від надзвичайної ситуації.

Згідно з висновком судово-е кономічної експертизи № 5 від 28.04.10, проведеної по даній справ і, в результаті проведеного д ослідження було встановлено , що у період 2004 року -2006року Сіль ськогосподарське закрите ак ціонерне товариство "Симирен ко" понесло збитки від загибе лі посівів та рослинних наса джень в результаті впливу не сприятливих погодних умов.

За даними оборотно - сальд ових відомостей Сільськогос подарського закритого акціо нерного товариства "Симиренк о" відображено списання витр ат, спричинених внаслідок фо рс - мажорних обставин за 2005 р ік на суму 90377,32 грн., за 2007 рік на с уму 372643,89 грн., за 2008 рік на суму 1297261,5 9 грн.

Також, експертом встановле но, що за період з 01.07.05 по 31.12.08 за да ними бухгалтерського обліку (оборотно-сальдової відомос ті, карточки рахунку, аналіз р ахунку та ін..) Сільськогоспод арського закритого акціонер ного товариства "Симиренко" в ідображені наступні операці ї по нарахуванню та оплаті по датку з доходів фізичних осі б: заборгованість по сплаті п одатку з доходів фізичних ос іб на 01.07.05 - 148886,22 грн.; нараховано податку з доходів фізичних о сіб за вказаний період - 492127,24 г рн.; сплачено податку з доході в фізичних осіб за вказаний п еріод - 100 694,81грн.; заборгованіс ть по сплаті податку з доході в фізичних осіб на 31.12.08 - 540 318,65 гр н., в т.ч. без урахування вхідно го сальдо на 01.07.05 - 391432,43 грн.

Судом встановлено, що загиб ель сільськогосподарських к ультур протягом 2004 - 2006р.р. призв ела до неотримання прибутку, та, як наслідок, неможливості проведення розрахунків з бю джетом та утворення податков ого боргу. Утворення спірног о боргу знаходиться у безпос ередньому причинному зв' яз ку з настанням форс-мажорних обставин.

Крім того, відсутність визн ачення боргу по податку з дох одів фізичних осіб у даних ка рток особового рахунку платн иків податку не може бути під ставою для відмови у списанн і боргу.

Доводи відповідача про від сутність правових підстав дл я списання безнадійного пода ткового боргу з податку з дох одів фізичних осіб з підстав скасування дії підпункту 4.2 п ункту 4 Порядку, також не прийм аються до уваги судом, оскіль ки право на списання цього по датку передбачено пунктом 4.6 ц ього Порядку та підпунктом "г " підпункту 18.2.1 пункту 18.2 статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов' язань плат ників податків перед бюджета ми та державними цільовими ф ондами".

Стосовно пропуску позивач ем строку звернення до суду з позовом, то судом встановлен о, що позивач звернувся до ДПІ в Бахчисарайському районі А Р Крим із заявою про списання безнадійного податкового бо ргу, що виник внаслідок обста вин непереборної сили, 18.03.09, у чо му йому було відмовлено відп овідачем 09.04.09, тобто право пози вача було порушено 09.04.09, а до су ду з відповідним позовом поз ивач звернувся 12.06.09, тобто в меж ах передбаченого ст. 99 КАС Укр аїни в редакції КАС, чинній на момент виникнення спірних п равовідносин, річного строку звернення до адміністративн ого суду.

З урахуванням викладеного , судом першої інстанції вине сене законне і обґрунтоване рішення, постановлене з дотр иманням норм матеріального т а процесуального права і під став для його скасування не в бачається.

Все вищеперелічене дає суд овій колегії право для висно вку, що апеляційна скарга під лягає залишенню без задоволе ння, а постанова суду першої і нстанції залишенню без змін.

Керуючись ст.195; ст.196; п.1 ч.1 ст.198; ст.200; п.1 ч.1 ст.205; ст.206 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну ска ргу Державної податков ої інспекції у Бахчисарайсь кому районі Автономної Респ убліки Крим - залишити без за доволення.

2. Постанову Окружного адміністративного суду Авт ономної Республіки Крим від 23.11.10 у справі № 2а-7382/09/8/0170 - залишити без змін.

Ухвала набирає законно ї сили з моменту проголошенн я. Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адм іністративного суду України у порядку та в строки, встанов лені статтею 212 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни.

Повний текст судового ріше ння виготовлений 23 травня 2011 р .

Головуючий суддя підпис Н.П.Горошко

Судді підпис О.Е.Єланська

підпис М .А.Санакоєва

З оригіналом згідно

Головуючий суддя Н.П.Г орошко

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2011
Оприлюднено05.07.2011
Номер документу16562515
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7382/09/8/0170

Ухвала від 17.05.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Горошко Наталія Петрівна

Постанова від 23.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні