Ухвала
від 27.04.2011 по справі 2а-3795/10/5/0170
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯ ЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д

УХВАЛА

Іменем України

Справа № 2а-3795/10/5/0170

27.04.11 м. Севастополь

Севастопольськ ий апеляційний адміністрати вний суд у складі колегії суд дів:

головуючого судді Щеп анської О.А.,

суддів Іщенко Г.М. ,

Кучерука О.В.

секретар судового засід ання Шкурлатов Д.Г.

за участю сторін:

представник позивача, До чірнього підприємства "Феодо сійський меблевий комбінат"- ОСОБА_2, довіреність № б/н від 12.03.11

представник відповідача, Управління Пенсійного фонд у України в м. Феодосія Автоно мної Республіки Крим- не з' я вився, про час та місце розгля ду справи повідомлений належ ним чином та своєчасно, про пр ичину неявки суд не повідоми в,

розглянувши апеляційн у скаргу Управління Пенсі йного фонду України в м. Феодо сія Автономної Республіки Кр им на постанову Окружного ад міністративного суду Автон омної Республіки Крим (суддя Сидоренко Д.В.) від 20.10.2010 у справі № 2а-3795/10/5/0170

за позовом Дочірнього п ідприємства "Феодосійський м еблевий комбінат" (вул. Чехова , 30, м. Феодосія, Автономна Респу бліка Крим, 98100)

до Управління Пенсійно го фонду України в м. Феодосія Автономної Республіки Крим (вул. Українська, 44, м. Феодосія, Автономна Республіка Крим, 981 00)

про визнання протиправним и та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного а дміністративного суду Автон омної Республіки Крим від 20.10.20 10 у справі № 2а-3795/10/5/0170 повні вимог и Дочірнього підприємства "Ф еодосійський меблевий комбі нат" до Управління Пенсійног о фонду України в м. Феодосія А втономної Республіки Крим - з адоволено.

Визнано протиправним та ск асовано рішення Управління П енсійного фонду України в м. Ф еодосія АР Крим від 15.03.2010р. № 336 пр о застосування фінансових са нкцій за приховування (зниже ння) страхувальником сум зар обітної плати (виплат, доходу ), на які нараховуються страхо ві внески в розмірі 7701,97 грн.

Визнано протиправним та ск асовано рішення Управління П енсійного фонду України в м. Ф еодосія АР Крим від 15.03.2010р. № 337 у ч астині застосування фінансо вих санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду Ук раїни або страхувальником су м своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внес ків в розмірі 2832,82 грн.

Також, судом вирішено питан ня щодо розподілу судових ви трат.

Не погодившись із зазначен ою постановою суду, відповід ач звернувся до суду з апеляц ійною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружно го адміністративного суду Ав тономної Республіки Крим від 20.10.2010 та прийняти нову постанов у, якою в задоволенні позовни х вимог відмовити.

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністратив ного суду від 10.12.2010 відкрито апе ляційне провадження за апеля ційною скаргою Управління Пе нсійного фонду України в м. Фе одосія АР Крим.

Представник позивача запе речував проти задоволення ап еляційної скарги, просив ріш ення суду першої інстанції з алишити без змін.

Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, про дату, час та місце судо вого розгляду сповіщений нал ежним чином та своєчасно, про причини неявки суд не повідо мив.

Чинне законодавство не обм ежує коло представників осіб , які беруть участь у справі, п ри апеляційному розгляді адм іністративної справи.

Крім того, згідно з частиною четвертою статті 196 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, неприбуття у судо ве засідання сторін або інши х осіб, які беруть участь у спр аві, належним чином повідомл ених про дату, час і місце апел яційного розгляду, не перешк оджає судовому розгляду спра ви.

При викладених обставинах суд вважає можливим розглян ути справу у відсутності пре дставника відповідача.

На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, колегія суддів встановила на ступне.

Позивач - Дочірнє підприє мство “Феодосійський меблев ий комбінат” звернулось до О кружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим із адміністративним поз овом про визнання протиправн ими та скасування рішення Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м. Феодосія Автономно ї Республіки Крим № 336 від 15.03.2010, № 337 від 15.03.2010 в частині застосуван ня штрафу у сумі 2832,82 грн.

Позовні мотивовано тим, що н арахування (обчислення) стра хових внесків застрахованих осіб у січні 2008 року здійснюва лось позивачем в порядку, вст ановленому зазначеним закон одавством та на підставі бух галтерських та інших докумен тів, відповідно до яких прова диться нарахування (обчислен ня) і які підтверджують нарах ування (обчислення) заробітн ої плати працівників. Разом з тим, позивач зазначає, що факт ично місяць лютий 2008 року є міс яцем, в якому страхувальник п одав звітність, де позивач са мостійно зазначив такі донар аховані суми за січень 2008 року , отже для розрахунку штрафу к ількість місяців, за які дона раховані суми повинен склада ти 1 місяць (лютий 2008р.), а не 25 міся ців як вважає відповідач.

Суд першої інстанції позов ні вимоги задовольнив.

Судова колегія, вислухавши пояснення представника пози вача, обговоривши доводи апе ляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин сп рави та повноту їх встановле ння, дослідивши правильність застосування судом норм мат еріального та процесуальног о права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволе нню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, З 22.02.2010 по 26.02.2010 відповідачем проведена план ова документальна перевірка позивача з питань своєчасно сті, достовірності та повнот и нарахування страхових внес ків на загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня за період з 02.05.2005 по 31.12.2009, повно ти та своєчасності перерахув ання авансових платежів у ви гляді сум страхових внесків за період з 20.04.2005 по 20.01.2010 достовір ності відомостей, що надають ся до системи персоніфікован ого обліку відомостей за пер іод з 01.01.2004 по 31.12.2008, в ході якої вст ановлено порушення позиваче м ст. 19, 20, п. 6,12, п. 2 ст. 17, п. 8 Прикінцев их положень Закону України “ Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ”, п. 4,11 Інструкції № 21-1, п. 1,4 ст. 4 Зак ону України “Про збір на обов ' язкове державне пенсійне с трахування”, п. 4, 11 Інструкції п ро порядок обчислення і спла ти страхувальниками та застр ахованими особами внесків на загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, у з в' язку з чим донарахована с ума заробітної плати (виплат , доходу) за січень 2008р. в сумі 7701,9 7 грн.; донараховано страхових внесків всього 2360,69 грн.; зменше ння сум заробітної плати (вип лат, доходу) за лютий 2008 року в с умі 7701,97 грн.; зменшені страхові внески всього 2360,69 грн.

За результатами зазначено ї перевірки відповідачем скл адений Акт № 38 від 26.02.2010, який пок ладений у підставу прийняття відповідачем рішення від 15.03.20 10 №336 про застосування фінансо вих санкцій за приховування (зниження) страхувальником с ум заробітної плати (виплат, д оходу), на які нараховуються с трахові внески в розмірі 7701,97 г рн., та рішення від 15.03.2010 № 337 про за стосування фінансових санкц ій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчас но не обчислених та не сплаче них страхових внесків в розм ірі 2950,86 грн.

Задовольняючи позовні вим оги та скасувавши рішення Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в м. Феодосія Автономно ї Республіки Крим суд першої інстанції мотивував своє рі шення тим, що за своєю суттю пе редбачені пунктами 3,4 частини дев' ятої статті 106 Закону № 105 8 фінансові санкції є адмініс тративно-господарськими сан кціями, а тому її застосуванн я регулюється нормами глави 27 Господарського кодексу Укр аїни.

Стаття 239 Господарського ко дексу України містить перелі к видів адміністративно-госп одарських санкцій, з яких є ад міністративно-господарськи й штраф.

Відповідно до ст. 250 Господар ського кодексу України адмін істративно-господарські сан кції можуть бути застосовані до суб' єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не п ізніш як через один рік з дня п орушення цим суб' єктом вста новлених законодавчими акта ми правил здійснення господа рської діяльності.

З огляду на це такі санкції органами Пенсійного фонду мо жуть застосовуватись до суб' єктів господарювання протяг ом строків, визначених статт ею 250 зазначеного Кодексу для застосування адміністратив но-господарських санкцій.

Позивач зареєстрований як платник внесків на загально обов' язкове державне пенсі йне страхування. Перелік осі б, які є страхувальниками, їх п рава та обов' язки визначені Законом України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування»від 09.07.2003 № 10 58.

Страхувальник зобов' язан ий відповідно до статей 17, 20 Зак ону №1058, нараховувати, обчислю вати і сплачувати в установл ені строки та в повному обсяз і страхові внески.

Згідно зі статтею 18 Закону № 1058 страхові внески є цільовим загальнообов' язковим плат ежем, який справляється на вс ій території України в поряд ку, встановленому цим Законо м.

Страхувальники зобов' яза ні сплачувати страхові внеск и, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пі зніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Порядок нарахування фінан сових санкцій встановлений с т. 106 Закону №1058 та п. 9 Інструкції про порядок обчислення і спл ати страхувальниками та заст рахованими особами внесків н а загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, за твердженої Правлінням ПФУ ві д 19.12.2003 № 21-1.

Відповідно до ст. 106 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування»передбачено, що строк давності щодо стягнення нед оїмки, пені та штрафів не заст осовується, а тому судом апел яційної інстанції не вірно з азначено, що дана стаття Зако ну регулює правовідносини що до строків стягнення штрафів , а не їх застосування. Крім то го, у разі виявлення своєчасн о не сплачених сум страхових внесків позивач зобов' язан ий був самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нара хуванням пені в порядку та ро змірах, визначених Інструкці єю.

Отже, судом першої інстанці ї помилково до спірних право відносин було застосовано по ложення статті 250 Господарськ ого кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням ПФУ в Акт і перевірки зазначено, що поз ивач згідно табелю обліку ро бочого часу нарахував в розр ахунково-платіжної відомост і заробітну плату за січень 200 8 року працівникам в сумі 6501,97гр н і працівникам-інвалідам в с умі 1200,00грн та за лютий 2008 року пр ацівникам в сумі 7094,35грн і прац івникам-інвалідам в сумі 1200,00гр н. Позивач своєчасно подав Уп равлінню ПФУ звітність за вс тановленою формою (розрахуно к) за звітні місяці січень і лю тий 2008 року В звітному розраху нку за січень 2008 року позивач в ідобразив показники заробіт ної плати, на яку нараховують ся та з якої утримуються стра хові внески, в сумі 0 грн., а за л ютий 2008 року - в загальній сумі 15996,32грн за січень і лютий 2008р. раз ом. Відповідно в звітному роз рахунку за січень 2008року пози вач відобразив показники нар ахованих та утриманих сум ст рахових внесків в сумі 0грн, а за лютий 2008 року - в загальній с умі 4929,93грн за січень і лютий 2008 р оку разом, оплата здійснена п озивачем повністю 27.02.2008р., платі жні доручення №331 і №332 від 27.02.2008 ро ку наявні в матеріалах справ и.

Управління ПФУ, встановивш и факт відображення в звітно сті за лютий 2008 року показника нарахованої в січні 2008 року за робітної плати в сумі 7701,97грн, с пірним рішенням від 15.03.2010 року № 336 застосувало до позивача фін ансову санкцію в сумі 7701,97грн з гідно пункту 3 частини 9 статті 106 Закону України №1058 за прихов ування (заниження) страхувал ьником сум заробітної плати (виплат, доходу), на які нарахо вуються страхові внески, в ро змірі всієї нарахованої заро бітної плати за січень 2008 року в сумі 7701,97грн (працівникам 6501,97г рн і працівникам-інвалідам 1200 ,00грн).

У цьому випадку відсутній ф акт приховування (заниження) страхувальником сум заробіт ної плати (виплат, доходу), том у застосування Управлінням П ФУ до позивача фінансових са нкцій, передбачених для випа дку приховування (заниження) страхувальником сум заробіт ної плати (виплат, доходу), не є правомірним, з огляду на наст упне законодавство.

Відповідно до статті 1 Закон у України №1058 страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Зако ну сплачують страхові внески на загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування.

Згідно пункту 4 і пункту 6 час тини другої статті 17 цього Зак ону страхувальник зобов'язан ий подавати звітність терито ріальним органам Пенсійного фонду у строки, в порядку та з а формою, встановленими Пенс ійним фондом, і нараховувати , обчислювати і сплачувати в у становлені строки та в повно му обсязі страхові внески.

Частиною другою статті 20 За кону України №1058 обчислення с трахових внесків застрахова них осіб здійснюється страху вальниками на підставі бухга лтерських та інших документі в, відповідно до яких провади ться нарахування (обчислення ) або які підтверджують нарах ування (обчислення) заробітн ої плати (доходу), грошового за безпечення, на які відповідн о до цього Закону нараховуют ься страхові внески.

Пунктом 5.1.1 Інструкції про по рядок обчислення і сплати ст рахувальниками та застрахов аними особами внесків на заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування до Пенсій ного фонду України, затвердж еною постановою Правління Пе нсійного фонду України від 19.1 2.2003р. №21-1 (далі - Інструкція), вста новлено, що обчислення страх ових внесків здійснюється що місячно за визначеними ставк ами на підставі бухгалтерськ их та інших документів, відпо відно до яких провадиться на рахування (обчислення) або як і підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плат и (доходу), виходячи з розміру страхового внеску, що діє на д ень нарахування виплат (дохо ду).

Відповідно до пункту 3 части ни дев' ятої статті 106 Закону України №1058 за приховування (з аниження) страхувальником су ми заробітної плати (виплат, д оходу), на які нараховуються с трахові внески, накладається штраф у розмірі всієї суми пр ихованої (заниженої) заробіт ної плати (виплат, доходу), а в р азі повторного протягом року такого порушення - штраф у т риразовому розмірі суми прих ованої (заниженої) заробітно ї плати (виплат, доходу);

Як підтверджується матері алами справи і Актом перевір ки, позивач в січні 2008 року відо бразив в бухгалтерському обл іку дані розрахунково-платіж ної відомості, відповідно до якої провадив нарахування (о бчислення) заробітної плати за січень 2008р. в сумі 7701,97грн (прац івникам 6501,97грн і працівникам-і нвалідам 1200,00грн), а саме провод ками: за кредитом рахунку 66.1 "Ро зрахунки з оплати праці" і деб етом рахунку 92 „Адміністрати вні витрати" та рахунку 91 „Заг альновиробничі витрати".

Відповідно, в січні 2008 року п озивач відобразив в бухгалте рському обліку дані щодо нар ахування страхових внесків в сумі 2158,65грн (33,2% працівникам) і в сумі 48,00грн (4% працівникам-інва лідам) проводками за кредито м рахунку 65.1 "Розрахунки за стр ахуванням" і дебетом рахунку 92 „Адміністративні витрати" т а рахунку 91 „Загальновиробни чі витрати", а також утримані с трахові внески в сумі 154,04грн (2% в ід 7701,97грн) за кредитом рахунку 65.1 "Розрахунки за страхування м" і дебетом рахунку 66.1 "Розраху нки з оплати праці".

Тобто, нарахування (обчисле ння) страхових внесків застр ахованих осіб у січні 2008р. здій снювалося позивачем у встано вленому порядку, а саме: на під ставі бухгалтерських та інши х документів, відповідно до я ких провадиться нарахування (обчислення) і які підтверджу ють нарахування (обчислення) заробітної плати працівникі в за січень 2008р. в сумі 7701,97грн.

За таких обставин не можна в важати, що позивач приховува в суми заробітної плати за сі чень 2008 року в сумі 7701,97грн, на які нараховуються страхові внес ки.

Приховуванням (заниженням ) страхувальником сум заробі тної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески, є факт, якщо страхувал ьник у бухгалтерському облік у не відобразив нарахування (обчислення) заробітної плат и (доходу) або занизив в цьому обліку суми нарахованої (обч исленої) заробітної плати, не залежно від того, виплатив ві н гроші працівнику чи ні.

А відображення позивачем п оказника заробітної плати в сумі 7701,97грн, що нарахована в бу хгалтерському обліку у січні 2008р., у звітному розрахунку за лютий 2008р є поданням недостов ірних відомостей в звітності .

Відповідно до пункту 5 части ни дев' ятої статті 106 Закону України №1058 за неподання, несв оєчасне подання, подання не з а встановленою формою або по дання недостовірних відомос тей, що використовуються в си стемі персоніфікованого обл іку та іншої звітності, перед баченої законодавством, до т ериторіальних органів Пенсі йного фонду накладається штр аф у розмірі 10 відсотків суми страхових внесків, які були с плачені або підлягали сплаті за відповідний звітний пері од, за кожний повний або непов ний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше десяти неоподатковува них мінімумів доходів громад ян, а в разі повторного протяг ом року такого порушення- у розмірі 20 відсотків зазначен их сум та не менше 20 неоподатк овуваних мінімумів доходів г ромадян.

Тобто, у випадку подання нед остовірних відомостей в звіт ності повинні застосовувати ся наслідки, що передбачені п унктом 5 частини дев' ятої ст атті 106 Закону України №1058, а сам е: накладається штраф у розмі рі 10 відсотків.

Таким чином, застосування У правлінням ПФУ фінансових са нкцій згідно пункту 3 частини дев' ятої статті 106 Закону Ук раїни №1058 є безпідставним, а рі шення від 15.03.2010 №336 прийнято непр авомірно.

Відповідно до пункту 4 части ни дев' ятої статті 106 Закону України №1058 за донарахування територіальним органом Пенс ійного фонду або страхувальн иком сум своєчасно не обчисл ених та не сплачених страхов их внесків накладається штра ф у розмірі 5% зазначених сум з а кожний повний або неповний місяць, за який донараховано ці суми.

Ця норма також наведена у пу нкті 9.3.4 Інструкції, згідно до я кої встановлено, що для розра хунку зазначеного штрафу кіл ькість місяців розраховуєть ся, починаючи з місяця, на який припадає термін подання зві тності за період, за який дона раховано (обчислено) суми вне сків, та закінчуючи місяцем, н а який припадає отримання та ким страхувальником акта пер евірки від органу Пенсійного фонду або в якому він подав зв ітність, де зазначено такі до нараховані суми.

Як вбачається з матеріалів справи, Управління ПФУ розра хував кількість місяців 25, поч инаючи з лютого місяця 2008 року , на який припадає термін пода ння звітності за період, за як ий донараховано (обчислено) с уми страхових внесків, тобто за січень 2008 року в сумі 2360,69грн, та закінчуючи лютим місяцем 2010 року, на який припадає отрим ання позивачем від Управлінн я ПФУ Акту перевірки від 26.02.2010 № 38. Відтак, Управління ПФУ розр ахувало в додатку 1 штраф у роз мірі 5 відсотків від своєчасн о не обчислених та не сплачен их страхових внесків за січе нь 2008 року в сумі 2360,69грн за 25 міся ців, що складає розмір штрафу 2950,86грн (2360,69грн х 5% х 25міс).

Що стосується спірного ріш ення №337 від 15.03.2010, на підставі як ого позивачу нараховані штра фні санкції у сумі 2 950,86грн., сво єчасно не обчислених та несп лачених страхових внесків у січні 2010, судова колегія вважа є за необхідне зазначити нас тупне.

Як вбачається з матеріалів справи та зазначено у Акті пе ревірки, в лютому місяці 2008 рок у позивач подав Управлінню П ФУ звітність, де самостійно з азначив нараховані їм страхо ві внески за січень 2008р. в сумі 2360,69грн.

Тобто, лютий місяць 2008 року є місяцем, на який припадає тер мін подання звітності за пер іод січень 2008 року, за який дона раховано (обчислено) суми стр ахових внесків.

Тому, для розрахунку зазнач еного штрафу кількість місяц ів, за які донараховано ці сум и штрафу, складає 1 місяць (лют ий 2008року) замість 25 місяців.

За таких обставин, штраф у р озмірі 5 відсотків від своєча сно не обчислених та не сплач ених страхових внесків у січ ні 2008 року складає суму 118,04грн (236 0,69грн х 5% х 1міс), замість невірно розрахованого штрафу в сумі 2950грн86коп.

Таким чином, судова колегія погоджується з висновком су ду першої інстанції стосовно того, що рішення від 15.03.2010 №337 є пр авомірним тільки у частини з астосування штрафу в сумі 118,04г рн, та правильно скасував це р ішення в частини штрафу в сум і 2832,82грн.

Відповідно до статті 200 Коде ксу адміністративного судоч инства України суд апеляційн ої інстанції залишає апеляці йну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанц ії правильно встановив обста вини справи та ухвалив судов е рішення з додержанням норм матеріального і процесуальн ого права.

Судова колегія Севастопол ьського апеляційного адміні стративного суду вважає, що с уд першої інстанції повно з' ясував обставини, що мають зн ачення для справи, викладені в судовому рішенні висновки відповідають обставинам спр ави, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріал ьного та процесуального прав а, а отже, підстави для його ск асування та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись статтями 195, 196, пунк том 1 частини першої статті 198, с таттею 200, пунктом 1 частини пер шої статті 205, статтею 206 Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в м. Феодосія Автономної Республіки Крим - залишити без задоволення.

2. Постанову Окружного адмін істративного суду Автономно ї Республіки Крим від 20.10.2010 у сп раві № 2а-3795/10/5/0170 - залишити без з мін.

Ухвала набирає законної с или з моменту проголошення з гідно з частиною п' ятою ста тті 254 Кодексу адміністративн ого судочинства України.

Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу ад міністративного судочинств а України, згідно з якою касац ійна скарга на судові рішенн я подається безпосередньо до Вищого адміністративного су ду України протягом двадцяти днів після набрання законно ї сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим К одексом, а в разі складення ух вали в повному обсязі відпов ідно до статті 160 цього Кодекс у - з дня складення ухвали в по вному обсязі.

Повний текст судовог о рішення виготовлений 04 тра вня 2011 р.

Головуючий суддя підпис О.А.Щепанська

Судді підпис Г.М. Іщенко

п ідпис О.В.К учерук

З оригіналом згідно

Головуючий суддя О.А.Щ епанська

Дата ухвалення рішення27.04.2011
Оприлюднено06.07.2011
Номер документу16567424
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3795/10/5/0170

Ухвала від 27.04.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська Ольга Анатоліївна

Постанова від 20.10.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Сидоренко Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні