Ухвала
від 11.07.2011 по справі 2а-1370/11/1270
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Качуріна Л.С.

Суддя-доповідач - Гайдар А.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2011 року справа №2а-1370/ 11/1270 приміщення суду за ад ресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевчен ка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді Гайдара А.В.

суддів Ханової Р.Ф. , Якове нка М.М.

суддів Ханової Р.Ф.

Яковенка М.М.

при секретарі Марциновському А.К.

за участю

представників позивача ОСОБА_3, ОСОБА_4 (за довіреностями)

у відкритому судовому засі данні розглянула апеляційну скаргу Контрольно-ревізійно го управління в Луганській о бласті на постанову Луганськ ого окружного адміністратив ного суду від 12 квітня 2011 р. у спр аві № 2а-1370/11/1270 (головуючий І інст анції Качуріна Л.С.) за позовом Антрацитівської обласної сп еціальної загальноосвітньо ї школи-інтерната до Контрол ьно-ревізійного управління в Луганської області про визн ання нечинними та скасування пунктів 2 та 5 вимоги від 02.02.11.2010 р . №120-14/122,-

ВСТАНОВИЛА:

Антрацитівська обласна сп еціальна загальноосвітня шк ола-інтернат звернувся суду з позовом до Контрольно-реві зійного управління в Луганс ькій області про визнання не чинними та скасування пункті в 2 та 5 вимоги від 02.02.11.2010 р. №120-14/122.

Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 12 квітня 2011 р. у справі № 2а-1370/11/1270 позовні вимоги задовол ені.

Визнаний нечинним та скасо ваний п.2 вимоги Об' єднаного контрольно-ревізійного відд ілу у м. Антрацит та Антрациті вському районі Контрольно-р евізійного управління в Луга нської області про усунення порушень, виявлених внаслідо к ревізії №120-14/122 від 02.02.211 року щод о вимоги стягнення 16823,74 грн. зай во виплачених, з осіб які їх от римали безпідставно.

Визнаний нечинним та скасо ваний п.5 вимоги Об' єднаного контрольно-ревізійного відд ілу у м. Антрацит та Антрациті вському районі Контрольно-ре візійного управління Луганс ької області про усунення по рушень, виявлених внаслідок ревізії №120-14/122 від 02.02.2011 року щодо вимог про приведення у відпо відність з Типовими норматив ами спеціальних загальноосв ітніх шкіл-інтернатів для ді тей, які потребують корекції фізичного та розумового роз витку, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 05.12.2008 року №1105, штатн их одиниць кочегарів шляхом приведення штатних розписів у відповідність до законода вства.

Стягнуто з Державного бюдж ету України на користь Антра цитівської обласної спеціал ьної загальноосвітньої школ и-інтернат судові витрати у с умі 3,40 грн.

Не погодившись з таким ріше нням, відповідач подав апеля ційну скаргу, в якій просить п останову суду скасувати, та п рийняти нове рішення, яким ві дмовити позивачеві в задовол енні позовних вимог повністю .

В судовому засіданні предс тавники позивача заперечува ли проти доводів апеляційної скарги, та просили рішення су ду першої інстанції залишити без змін, як таке, що прийнято з додержанням норм матеріал ьного та процесуального прав а.

Заслухавши допові дь судді-доповідача, перевір ивши матеріали справи, вивчи вши доводи апеляційної скарг и, думку представників позив ача, колегія суддів вважає ап еляційну скаргу не обґрунтов аною, а судове рішення таким, щ о підлягає залишенню без змі н з наступних підстав.

При розгляді справи в апел яційній інстанції встановле но наступне.

Суб' єкт господарювання ю ридична особа Антрацитівськ а обласна спеціальна загальн оосвітня школа-інтернат, зар еєстрована виконавчим коміт етом Антрацитівської місько ї ради Луганської області, ад реса місцезнаходження: 94601, Луг анська область, м. Антрацит, ву л. Будівельна, будинок 11, ідент ифікаційний код за ЄДРПОУ 20151861 , діє на підставі нової редакц ії статуту, затвердженого ро зпорядженням голови Лугансь кої обласної ради №475 від 25.10.2006 ро ку.

Відповідно п.1.1 Статуту Антр ацитівська обласна спеціаль на загальноосвітня школа-інт ернат є комунальним закладом , який є об' єктом спільної вл асності територіальних гром ад сіл, селищ, міст Луганської області, управління яким зді йснює обласна рада або уповн оважений нею орган згідно рі шенню обласної ради від 23.12.2005 ро ку №22/36.

Школа-інтернат у своїй діял ьності керується Конституці єю України, Законами України «Про освіту», «Про загальну с ередню освіту», Положенням п ро загальноосвітній навчаль ний заклад, Положенням про сп еціальну загальноосвітню шк олу-інтернат України для діт ей з вадами фізичного або роз умового розвитку, рішеннями обласної ради та розпоряджен нями голови обласної ради, ро зпорядженнями голови обласн ої ради, розпорядженнями гол ови обласної державної адмін істрації, іншими нормативно- правовими актами та власним статутом.

У судовому засіданні встан овлено, що Об' єднаний контр ольно-ревізійний відділ у мі сті Антрациті та Антрацитівс ькому районі КРУ в Луганські й області згідно Положення п ро Контрольно-ревізійний від діл у районі, місті, районі в м істі та міжрайонний контроль но-ревізійний відділ без ста тусу юридичної особи, затвер дженого наказом Головного КР У України від 07.02.2001 №11, є структу рним підрозділом Контрольно -ревізійного управління в Лу ганській області, підпорядко вується йому та не має статус у юридичної особи.

Також встановлено, що Об' є днаним контрольно-ревізійни м відділом у місті Антрациті та Антрацитівському районі КРУ в Луганській області в пе ріод з 08.11.2010 року по 24.12.2010 року відп овідно до плану роботи КРУ в Л уганській області на ІV кварт ал 2010 року та направлення від 08 .11.2010 року №97 проведено планову р евізію фінансово-господарсь кої діяльності в Антрацитівс ькій обласній спеціальній за гальноосвітній школі-інтерн ат (надалі - школа-інтернат), за наслідками якої складений акт №120-21/001 від 24.12.2010 року.

02 лютого 2011 року відповідно д о п.7 ст.10 Закону України «Про де ржавну контрольно-ревізійну службу в Україні» від 26.01.1993 рок у №2939-ХІІ об' єднаним контрол ьно-ревізійним відділом у мі сті Антрациті та Антрацитівс ькому районі КРУ в Луганські й області на адресу директор а школи-інтернат направлена вимога «Про усунення порушен ь виявлених в результаті рев ізії» №120-14/122 від 02.02.2011 року (надалі - вимога №120-14/122 від 02.02.2011 року), в я кій з метою повного усунення виявлених порушень, поперед ження їх виникнення в подаль шому передбачено шість пункт ів заходів, що підлягають роз гляду та виконанню.

У п.2 вимоги №120-14/122 від 02.02.2011 року з азначено, що в ході ревізії вс тановлено порушення умов п.31 « Інструкції про порядок обчис лення заробітної плати праці вників освіти», затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 року №102 (із змі нами), а саме школою-інтернато м проведено завищених витрат на оплату праці в наслідок пі двищення посадових окладів н а 15% працівникам з числа адмін істративно-господарського т а обслуговуючого персоналу, які за характером роботи без посередньо не спілкуються з учнями, на загальну суму 11266,27 г рн. та працівникам з числа адм іністративно-господарськог о та обслуговуючого персонал у за період літніх канікул, то бто в той час, коли діти не зна ходились в школі-інтернаті в зв' язку з чим, спілкування з учнями не відбувалося, на заг альну суму 5557,47 грн.

Контролюючим органом запр опоновано стягнути 16823,74 грн. за йво виплачених виплат з осіб , які їх отримали безпідставн о, в порядку та розмірах, встан овлених ст.ст. 127, 136 КЗпП України . В іншому випадку провести пр етензійно-позовну роботу щод о повернення зайво виплачени х сум коштів. У разі пропущенн я встановленого строку - ві дшкодувати порушення за раху нок керівника, що допустив за йві грошові виплати згідно с т.133 КЗпП України.

У п.5 вимоги №120-14/122 від 02.02.2011 року з азначено, що в порушення Типо вих штатних нормативів спеці альних загальноосвітніх шкі л (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізи чного та (або) розумового розв итку, затверджених наказом М іністерства освіти і науки У країни від 05.12.2008 року №1105, - школ ою-інтернатом проведено неза конні витрати коштів, що не пр извели до збитків, а саме: пров едення витрат бюджетних кошт ів на утримання понаднормати вних одиниць (кочегарів) на за гальну суму 47973, 83 грн., у зв' язк у з чим запропоновано привес ти у відповідність з Типовим и штатними нормативами спеці альних загальноосвітніх шкі л-інтернатів для дітей, які по требують корекції фізичного та розумового розвитку, затв ердженого наказом Міністерс тва освіти і науки України ві д 05.12.2008 року №1105 штатні одиниці к очегарів шляхом приведення ш татних розписів у відповідні сть до законодавства.

Відповідно до п.1.4 Положення про спеціальну загальноосві тню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекц ії фізичного та (або) розумово го розвитку, затвердженого н аказом Міністерства освіти і науки України №852 від 15.09.2008 року головними завданнями спеціа льної школи (школи-інтернату ) є забезпечення права дітей, я кі потребують корекції фізич ного та (або) розумового розви тку, на здобуття певного осві тнього рівня загальної серед ньої освіти шляхом спеціальн о організованого навчально-в иховного процесу в комплексі з корекційно-розвитковою ро ботою, медичною реабілітаціє ю; розвиток природних здібно стей і обдарувань, творчого м ислення вихованців, здійснен ня їх допрофесійної та профе сійної підготовки, формуванн я соціально адаптованої особ истості; сприяння засвоєнню учнями норм громадянської ет ики та загальнолюдської мора лі, міжособистісного спілкув ання, основ гігієни та здоров ого способу життя, початкови х трудових умінь і навичок; сп рияння фізичному і психічном у розвитку дітей; забезпечен ня у процесі навчання й вихов ання системного кваліфікова ного психолого-медико-педаго гічного супроводу з урахуван ням стану здоров'я, особливос тей психофізичного розвитк у учнів (вихованців); здійснен ня соціально-педагогічного п атронату: надання психолого- педагогічної допомоги батьк ам (особам, які їх замінюють) з метою забезпечення їх ак тивної участі в комплексн ій навчально-виховній, корре кційно-розвитковій роботі.

Відповідно до п. 7.1 зазначено го Положення передбачено, що учасниками навчально-виховн ого та реабілітаційного проц есу у спеціальній школі (школ і-інтернаті) є учні (вихованці ), керівники, педагогічні, меди чні та інші працівники спеці альної школи (школи-інтернат у), батьки або особи, які їх за мінюють.

Статус учасників навчальн о-виховного та реабілітаційн ого процесу, їх права та обов'я зки визначаються чинним зако нодавством України, статутом , правилами внутрішнього роз порядку закладу (п.7.2 цього Пол оження).

Згідно абзацу 16 п.5.2 Статуту А нтрацитівської обласної спе ціальної загальноосвітньої школи-інтернату в редакції в ід 25.10.2006 року директор школи-ін тернату встановлює надбавки , доплати, премії, винагороди т а інші заохочувальні гаранті йні виплати працівникам школ и-інтернату згідно з чинним з аконодавством України.

Згідно п.3.2 Правил внутрішнь ого трудового розпорядку, за твердженого директором Антр ацитівської обласної спеціа льної загальноосвітньої шко ли-інтернату та погодженої з головною профспілкового ком ітету, передбачено, що праців ники школи-інтернату зобов' язані виховувати в учнів бер ежливе ставлення до майна на вчального закладу, а згідно п .3.3 цих Правил усі працівники ш коли-інтернату (педагогічний , адміністративно-господарсь кий, обслуговуючий та навчал ьно-допоміжний персонал) зоб ов' язані постійно спілкува тися з учнями (вихованцями) сп еціальної школи-інтернату, щ об задовольнити потреби діте й з вадами у фізичному або роз умовому розвитку (важкі пору шення мови) у загальній освіт і, спеціальній допомозі і реа білітації.

Таким чином, із аналізу прип исів зазначених Положень і П равил колегія суддів погоджу є висновок суду першої інста нції, що працівники адмініст ративно-господарського та об слуговуючого персоналу Антр ацитівської обласної спеціа льної загальноосвітньої шко ли-інтернату є учасниками на вчально-виховного та реабілі таційного процесу, виходячи із загального обов' язку спі лкуватися з вихованцями закл аду.

Отже посилання відповідач а, що машиніст з прання та ремо нту спецодягу, підсобний роб ітник, водій, комірник, робітн ик з обслуговуючого та поточ ного ремонту будівель, спору д та обладнання не приймають участь у спілкуванні з дітьм и з вадами у фізичному або роз умовому розвитку, та не прийм ають участі у навчально-вихо вному процесі, а тому і не мают ь права на підвищення посадо вих окладів з 01.01.2009 року по 01.11.2010 ро ку на 15%, є необґрунтованим, оск ільки очевидно, що за характе ром їх роботи та згідно з прип исами як п.3.2, 3.3 Правил внутрішн ього трудового розпорядку, т ак і п. 7.1 Положення про спеціал ьну загальноосвітню школу (ш колу-інтернат) для дітей, які п отребують корекції фізичног о та (або) розумового розвитку зазначені категорії працівн иків адміністративно-господ арського та обслуговуючого п ерсоналу Антрацитівської об ласної спеціальної загально освітньої школи-інтернату пр иймають участь у навчально-в иховному та реабілітаційном у процесі вихованців з навча ння основних соціальних нави чок і таке інше, через спілкув ання з ними.

Згідно п. 2.1, 2.2. розділу 2 Колект ивного договору між адмініст рацією та профспілковим комі тетом Антрацитівської облас ної спеціальної загальноосв ітньої школи-інтернату на 2009-201 3 роки, затвердженого Загальн ими зборами трудового колект иву школи-інтернату згідно п ротоколу №1 від 14.04.2009 року, з пита нь оплати праці адміністраці я школи-інтернату зобов' яза лася забезпечувати гласніст ь умов оплати праці, порядку в становлення доплат, інших за охочувальних та компенсацій них виплат, положення про пре міювання. Оплату праці прово дити згідно зі ставками заро бітної плати (додаток №2). Розм іри посадових окладів (тариф них ставок) працівників школ и інтернату встановлюються в иходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) прац івника першого тарифного роз ряду 545 грн. Працівникам, розмі ри посадових окладів (тарифн их ставок) яких будуть менші з а визначений розмір мінімаль ної заробітної сплати, посад овий оклад (тарифна ставка) вс тановлюються на рівні мініма льної заробітної плати.

Згідно п. 3.1 Положення про пре міювання працівників Антрац итівської обласної спеціаль ної загальноосвітньої школи -інтернату (додаток №3 до колек тивного договору від 14.04.2009 року ) передбачено, що преміювання для усіх працівників школи-і нтернату проводиться за таки ми показниками: сумлінне вик онання службових обов' язкі в; творче ставлення до праці, д отримання правил внутрішньо го трудового розпорядку, пол ожень колективного договору , особистий внесок працівник а у роботу колективу, створен ня та дотримання працівником безперечних умов праці для ж иття та здоров' я дітей, акти вна участь у громадському жи тті, збільшення обсягу робіт та обов' язків.

Щодо преміювання інших пра цівників школи-інтернату у п .3.5 Положення про преміювання, зокрема, передбачено такі по казники в роботі: за високу як ість виконуваної роботи на с воїй ділянці, роботи при відс утності скарг і чуйному відн ошенні до дітей; за додаткову роботу в екстремальних ситу аціях; зацікавлена й активна участь у рішенні проблем, що с тоять перед школою, усіляке с прияння його нормальній робо ті, ініціативна діяльність н а благо закладу та дітей.

Оцінка виконання показник ів преміювання господарсько го й допоміжного персоналу ш коли-інтернату здійснюється на підставі: обліку учбово-ви ховної роботи; контрольних р обіт; атестації; внутрішньо ш кільного контролю; оглядів-к онкурсів, думки учнів та інші .

Встановлено, що директором Антрацитівської обласної сп еціальної загальноосвітньо ї школи-інтернату за погодже нням голови профспілкового к омітету у відповідності до п оложень Колективного догово ру затверджувались ставки за робітної плати (Додатки №2 до К олективного договору від 14.04.200 9 року) всім категоріям праців ників школи-інтернату, у тому числі господарського і допо міжного персоналу (машиніст з прання та ремонту спецодяг у, підсобний робітник, водій, к омірник, робітник з обслугов уючого та поточного ремонту будівель, споруд та обладнан ня), які обґрунтовано передба чали підвищення посадових ок ладів на 15%.

Затверджені ставки заробі тної плати (Додатки №2) відпові дають термінам зміни у часі р озміру мінімальної заробітн ої плати в Україні.

Колегія суддів зазначає, що економічні, правові та орган ізаційні засади оплати праці працівників, які перебувают ь у трудових відносинах, на пі дставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм вла сності та господарювання, а т акож з окремими громадянами та сфери державного і догові рного регулювання оплати пра ці визначає Закон України «П ро оплату праці» №108/95-ВР від 24.03.19 95 року, із змінами та доповнен нями.

Відповідно до вимог ст.8 Зак он України «Про оплату праці » передбачено, що держава зді йснює регулювання оплати пра ці працівників підприємств у сіх форм власності шляхом вс тановлення розміру мінімаль ної заробітної плати та інши х державних норм і гарантій,

встановлення умов і розмір ів оплати праці керівників п ідприємств, заснованих на де ржавній, комунальній власно сті, працівників підприємств , установ та організацій, що фі нансуються чи дотуються з бю джету, регулювання фондів оп лати праці працівників

пі дприємств-монополістів згід но з переліком, що визначаєть ся Кабінетом Міністрів Украї ни, а також шляхом оподаткува ння доходів працівників.

Статтею 11 Закон України «Пр о оплату праці» визначено, що мінімальні розміри ставок (о кладів) заробітної плати, як м інімальні гарантії в оплаті праці, визначаються генераль ною угодою.

Частиною 1 ст. 15 Закону Україн и «Про оплату праці» визначе но, що форми і системи оплати п раці, норми праці, розцінки, та рифні сітки, схеми посадови х окладів, умови запровадже ння та розміри надбавок, допл ат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсацій них і гарантійних виплат вст ановлюються підприємствами у колективному договорі з д отриманням норм і гарантій, п ередбачених законодавством , генеральною та галузевими ( регіональними) угодами.

Отже, адміністрація Антрац итівської обласної спеціаль ної загальноосвітньої школи -інтернату підвищуючи посадо ві оклади у відповідності до умов Колективного договору від 14.04.2009 року чинного законода вства України з питань оплат и праці не порушувало, а висно вок ревізорів про завищених витрат на оплату праці в насл ідок підвищення посадових ок ладів на 15% працівникам з числ а адміністративно-господарс ького та обслуговуючого перс оналу на загальну суму 16823,74 грн ., є не обґрунтованим.

Що стосується висновку Від повідача відносно утримання Позивачем понаднормативни х штатних одиниць (кочегарів ) та порушення Типових штатни х нормативів спеціальних заг альноосвітніх шкіл-інтернат ів для дітей, які потребують к орекції фізичного та (або) роз умового розвитку, затверджен их наказом Міністерства осві ти і науки України №1105 від 05.12.2008 р оку.

Встановлено, що в навчально му закладі працюють 8 кочегар ів, по 2 кочегари на зміну трив алістю 24 години (одна доба). Піс ля зміни працівники мають 72 го дини відпочинку (три доби), що складає 7 робочих змін на міся ць, або 168 годин на місяць та 42 го дини на тиждень відповідно.

Згідно ст. 61 КЗпП України на б езперервно діючих видах робі т за погодженням з профспілк овим комітетом може бути зап роваджено підсумований облі к часу, який застосовується у даному випадку до кочегарів з тим, щоб тривалість робочог о часу за обліковий період не перевищувала нормального чи сла робочих годин відповідно до ст.50 КЗпП України, якою вста новлений 40-годинний робочий т иждень. Відповідно до ст.62 КЗп П України надурочні роботи, я к правило не допускаються, а н адурочними роботами вважают ься роботи понад встановлену тривалість робочого дня (ста тті 52, 53, 61 КЗпП України). Надуроч ні роботи не повинні перевищ увати для кожного працівника чотирьох годин протягом дво х днів підряд і 120 годин на рік з гідно ст.65 КЗпП України. Власн ик або уповноважений ним орг ан повинен вести облік надур очних робіт кожного працівни ка.

З акту ревізії вбачається, щ о Відповідачем у акті ревізі ї (стор.11 акту) розраховано кіл ькість одиниць кочегарів за формулою: 6 (кочегарів) = 2 (кочег ара в зміну) х 3 (зміни з розраху нку 24 години/8 годин (триваліст ь робочого дня) = 3 зміни на добу .

Колегія суддів згодна з суд ом першої інстанції, що цей ро зрахунок не ґрунтується на в имогах трудового законодавс тва України, оскільки здійсн ений без урахування часу на в ідпочинок (робота в 3 зміни на добу можлива без вихідних), що призведе до збільшення трив алості надурочних робіт, які оплачуються у подвійному ро змірі відповідно до ст.106 КЗпП України.

За таких підстав п.5 вимоги В ідповідача №120-14/122 від 02.02.2011 року п ідлягає визнанню нечинним та скасуванню.

З огляду на зазначене, колег ія суддів підтримує висновки суду першої інстанції що спі рні пункти 2 та 5 вимоги винес ені контрольно-ревізійним ор ганом неправомірно, у зв' яз ку з чим, позовні вимоги підля гають задоволенню.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інста нції не спростовують.

На підставі вищезазн аченого, судова колегія вваж ає, що суд першої інстанції пр авильно встановив обставини справи та ухвалив постанову з додержанням норм матеріал ьного і процесуального права , тому підстав для скасування постанови немає.

Керуючись ч. 1-3 ст. 160, ст.ст . 167, 195-196, п.1 ч.1 ст. 199, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 2 06 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів,

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Контрол ьно-ревізійного управління в Луганській області на пост анову Луганського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2011 р. у справі № 2а-1370/11/1270- залишити без задоволення.

Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 12 квітня 2011 р. у справі № 2а -1370/11/1270- залишити без змін.

Повний текст ухвали складе ний та підписаний колегією с уддів 12 липня 2011 року.

Ухвала набирає законн ої сили з моменту проголошен ня і може бути оскаржена безп осередньо до Вищого адмініст ративного суду України протя гом двадцяти днів з дня склад ення в повному обсязі.

Головуючий: А.В. Гайдар

Судді: Р.Ф. Х анова

М.М . Яковенко

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2011
Оприлюднено15.07.2011
Номер документу16918331
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1370/11/1270

Ухвала від 20.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 01.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 11.07.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар А.В.

Постанова від 12.04.2011

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Л.С. Качуріна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні