Рішення
від 15.06.2011 по справі 09-07/2007-3/5009/1987/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.06.11 Справа № 09-07/2007-3/5009/1987/11

Суддя Соловйов В.М .

За позовом: Товариства з обмеженою відповідальніст ю “ЛУГ-ІНВЕСТ”, м. Запоріжжя

до відповідача: Запоріз ької міської ради, м. Запоріж жя

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, на стороні відповіда ча: Управління з питань зем ельних відносин Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

про зобов' язання розг лянути на сесії та прийняти р ішення відносно надання в ор енду земельної ділянки

Суддя Сол овйов В.М.

при секретарі П рокопенко М.О.

Представники:

від позивача: ОСОБА_1 до віреність № 5 від 15.02.2010р.

від відповідача: не з' я вився

від третьої особи: не з' явився

ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” зверну лось до господарського суду Запорізької області з позовн ою заявою від 29.11.2010р. до Запоріз ької міської ради, третя особ а, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на сто роні відповідача Управління земельних ресурсів Запорізь кої міської ради про зобов' язання розглянути на сесії т а прийняти рішення відносно надання в оренду земельної д ілянки, яка розташована за ад ресою: м. Запоріжжя, вул. Зелен а, 50, враховуючи при прийнятті рішення, що погодження меж зе мельної ділянки з боку сусід нього землекористувача ТОВ “ РЕАЛ-ІНВЕСТ” відбулося у фор мі відмови.

Ухвалою господарського су ду Запорізької області від 03.1 2.2010р. № 09.07/2007 (суддя Яцун О.В.) в прий нятті позовної заяви відмовл ено по п.1 ст.62 ГПК України у зв' язку з тим, що спір не підлягає розгляду в господарських су дах України.

Постановою Донецького апе ляційного господарського су ду від 25.01.2011р. по справі № 09.07/2007 апе ляційну скаргу ТОВ “ЛУГ-ІНВЕ СТ” на ухвалу господарського суду Запорізької області ві д 03.12.2010р. у справі № 09.07/2007 залишено без задоволення. Ухвалу госп одарського суду Запорізької області від 03.12.2010р. у справі № 09.0 7/2007 залишено без змін.

Постановою Вищого господа рського суду України від 29.03.2011р . по справі № 09.07./2007 касац ійну скаргу ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” задоволено.

Ухвалу господарського суд у Запорізької області від 03.12.20 10р. та постанову Донецького ап еляційного господарського с уду від 25.01.2011р. у справі № 09.07/2007 ска совано.

Справу направлено до госпо дарського суду Запорізької о бласті для розгляду.

Відповідно до розподілу сп рав між суддями від 15.04.2011р. авто матизованою системою докуме нтообігу суду справу № 09.07/2007 пер едано на розгляд судді Солов йову В.М.

Ухвалою від 18.04.2011р. справу при йнято до провадження суддею Соловйовим В.М. з привласненн ям їй іншого номеру - № 09.07/2007-3/5009/1987/11 . Справу призначено до судово го розгляду в судовому засід анні на 12.05.2011р. о 14 годині 30 хвилин . Цією ж ухвалою до участі у сп раві в якості третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору, на сторо ні відповідача залучено Упра вління земельних ресурсів За порізької міської ради.

Ухвалою господарського су ду від 12.05.2011р. розгляд справи ві дкладений на 31.05.2011р. об 11 годині 00 хвилин.

Ухвалою суду від 31.05.2011р. заміс ть ліквідованої юридичної ос оби - Управління земельних ре сурсів Запорізької міської р ади до участі у справі в якост і третьої особи, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору, на стороні відповід ача залучено іншу особу - Упра вління з питань земельних ві дносин Запорізької міської р ади. Розгляд справи відкладе ний на 15.06.2011р. о 16 годині 00 хвилин.

В судовому засіданні 15.06.2011р. о голошено вступну та резолюти вну частини рішення. Повідом лено, що повне рішення буде ск ладено 20.06.2011р.

Під час розгляду справи пре дставники учасників судовог о процесу вимогу про здійсне ння фіксування судового проц есу за допомогою звукозапису вального технічного засобу н е заявляли.

В судових засіданнях предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги з підстав зазна чених у позовній заяві від 29.11.2 010р. та просить суд зобов' яза ти Запорізьку міську раду ро зглянути на сесії та прийнят и рішення відносно надання в оренду ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” земе льної ділянки, яка розташова на за адресою: м. Запоріжжя, ву л. Зелена, 50, враховуючи при при йнятті рішення, що погодженн я меж земельної ділянки з бок у сусіднього землекористува ча ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ” відбуло ся у формі відмови.

В обґрунтування позовних в имог позивач, зокрема, зазнач ив, що ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” на підс таві договору купівлі - прода жу від 21.07.2006р. придбало у власні сть об'єкти нерухомості, а сам е: спальний корпус літ. У, спал ьний корпус літ. У-1, вбиральня літ. Д-1, загальною площею 551,4 кв. м., які розташовано за адресою : м. Запоріжжя, вул. Зелена, 50.

Листом № 11932/08-32 від 01.08.2006р. позива ч звернувся до міського голо ви з проханням надати у своє к ористування (на засадах довг острокової оренди) земельну ділянку, на якій розміщено об ' єкт. Функціональне признач ення земельної ділянки - розм іщення дитячого оздоровчого комплексу.

Відповідно до технічного з авдання від 18.01.2007р. № 01-04/255и, видано го управлінням земельних рес урсів у м. Запоріжжі, ліцензов аною землевпорядною організ ацією було виконано технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оре нди на земельну ділянку, площ ею 1,4456 га.

Вказаний проект землеустр ою було погоджено з Запорізь кою обласною інспекцією по о хороні пам' яток історії, За порізькою міською санепідем станцією, Державним управлін ням охорони навколишнього пр иродного середовища у Запорі зькій області, Запорізьким р егіональним управлінням вод них ресурсів, Головним управ лінням архітектури та містоб удування Запорізької місько ї ради, управлінням земельни х ресурсів у м. Запоріжжі.

Погоджений проект землеус трою було передано Запорізьк ому міському управлінню земе льних ресурсів, яке підготув ало проект рішення Запорізьк ої міської ради “Про передач у в оренду ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” зе мельної ділянки по вул. Зелен ій, 50 м. Запоріжжя для розташув ання дитячого оздоровчого ко мплексу”.

Проект рішення Запорізько ї міської ради було погоджен о головою Ленінської райадмі ністрації, самим позивачем в якості замовника та передан о у жовтні 2007р. на розгляд пості йної комісії міської ради з п итань комунальної власності , ресурсів, приватизації та зе мельних відносин (надалі - Зем ельна комісія).

Але, на час розгляду справи, вказаний проект рішення зал ишається не погодженим з бок у Земельної комісії та не вин есений на розгляд сесії місь кої ради.

Як стало відомо, причиною ві дмови у погодженні проекту є відсутність у проекті земле устрою погодження меж земель ної ділянки з суміжним земле користувачем.

Таким суміжним землекорис тувачем є ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ”, я кому рішенням сесії міської ради № 17/200 від 17.03.2006р. було відведе но земельну ділянку, на якій р озміщено належну їй частину майна (у тому числі нерухомос ті) дитячого табору, площею 11,29 га за адресою м. Запоріжжя, вул . Зелена, 50 та затверджено межі цієї ділянки.

Листом № 002 від 05.05.2007р. ТОВ “ЛУГ-І НВЕСТ” звернулося до ТОВ “РЕ АЛ-ІНВЕСТ” з проханням погод ити межі земельної ділянки, я ка ним відводиться.

ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ” відмовил ося погодити межі земельної ділянки, посилаючись на те, що відведення ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” суміжної земельної ділянки унеможливить доступ дітей, щ о відпочивають у ДОК “Салют” , до пляжу.

Позивач листом № 002 від 23.04.2009р. з вернувся до Державної інспек ції з контролю за використан ням і охороною земель у Запор ізькій області з проханням о бстежити земельну ділянку за адресою м. Запоріжжя, вул. Зел ена, 50, на предмет не порушення меж земельної ділянки з сумі жним власником ТОВ “РЕАЛ-ІНВ ЕСТ”.

В акті обстеження земельно ї ділянки від 06.05.2009р. № 180 старшим державним інспектором з кон тролю за використанням та ох ороною земель Румянцевою І.В . вказано, що межі земельних ді лянок ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” та ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ” винесені в нат уру, закріплені геодезичними знаками і не перетинаються, а також, що згідно плану обмеже нь та обтяжень прав користув ання земельною ділянкою на з емельну ділянку встановлені межі дії реального сервітут у для проходу та проїзду до пл яжної зони.

ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” знову звер нулося до міського голови ли стом № 04 від 02.11.2009р., в якому проси ло вирішити питання щодо пог одження компетентними служб ами міста проекту рішення За порізької міської ради “Про передачу в оренду ТОВ “ЛУГ-ІН ВЕСТ” земельної ділянки за а дресою м. Запоріжжя, вул. Зелен а, 50 для розташування дитячого оздоровчого комплексу” та в инесення цього питання на ро згляд сесії Запорізької місь кої ради.

Позивач просив зважити на п огодження ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ”, яке відбулося у формі відмов и, а також врахувати, що межі з емельної ділянки, яку він про сив відвести у своє користув ання, проходять по вже затвер дженій раніше межі землекори стування ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ”, щ о підтверджується актом № 180 в ід 06.05.2009р. держземінспекції у За порізькій області.

Листом № 3967 від 03.12.2009р. Управлін ня земельних ресурсів Запорі зької міської ради зазначено , що у разі незгоди суміжного з емлекористувача на погодже ння меж землекористування ц е питання повинно бути виріш ено у судовому порядку.

Відповідач в судових засід аннях проти позову заперечив в повному обсязі з підстав, за значених у відзиві від 31.05.2011р.

Зокрема, з посиланням на ст. 123, 124, 183, 198 Земельного кодексу Укр аїни зазначив, що погодження меж суміжними користувачами чи власниками земельної діл янки, є обов' язковим.

Також відповідача наполяг ає на тому, що діючим законода вством не передбачено погодж ення меж земельної ділянки з суміжними власниками та зем лекористувачами у формі відм ови. Тому спір між суб' єктам и землекористування повине н бути вирішений в судовому п орядку.

В судове засідання 15.06.2011р. пре дставник відповідача не приб ув, надав до канцелярії суду к лопотання від 10.06.2011р. про перене сення розгляду справи на інш у дату.

В задоволенні клопотання в ідмовлено, оскільки воно зая влено без урахування вимог ч . 1 ст. 69 ГПК України.

Так, відповідно до ч.1 ст.69 ГПК України, спір має бути виріше но господарським судом у стр ок не більше двох місяців від дня одержання позовної заяв и.

Згідно п.10 Інформаційного л иста Вищого господарського с уду України від 29.06.2010р. № 01-08/369 “Пр о деякі питання, порушені у до повідних записках про роботу господарських судів України у 2009 році щодо застосування но рм Господарського процесуал ьного кодексу України”, за зм істом приписів ч.1, 2 ст. 69 ГПК Укр аїни строк вирішення спору з і справи, переданої на новий р озгляд до суду першої інстан ції, має обраховуватися з дня надходження до відповідного суду матеріалів такої справ и (в яких знаходиться й позовн а заява).

Справа № 09.07/2007 надійшла з Вищо го господарського суду Украї ни до господарського суду За порізької області 15.06.2011р. (вх. № 76 7/01-24).

Отже, за відсутності клопот ання учасників судового розг ляду про продовження строку розгляду справи, спір у справ і № 09.07/2007 має бути вирішено госп одарським судом не пізніше 15.0 6.2011р.

Представник Управління з п итань земельних відносин Зап орізької міської ради (третя особа) в судове засідання не з ' явився, пояснення на позов ну заяву та витребувані судо м документи не надав, про час і місце проведення судового р озгляду повідомлений належн им чином.

Відповідно до ч. 1 ст. 64 ГПК Укр аїни, ухвала про порушення пр овадження у справі надсилаєт ься сторонам, прокурору, якщо він є заявником, за повідомле ною ними господарському суду поштовою адресою. У разі нена дання сторонами інформації щ одо їх поштової адреси, ухвал а про відкриття провадження у справі надсилається за адр есою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазнач ена в Єдиному державному реє стрі юридичних осіб та фізич них осіб-підприємців. У разі в ідсутності сторін за такою а дресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним ч ином.

Копія ухвали від 31.05.2011р. про ві дкладення розгляду справи на 15.06.2011р. направлена на адресу тр етьої особи, що значиться в До відці АА № 478584 від 03.03.2011р., 01.06.2011р.

Питання про визнання явки п редставника третьої особи в засідання господарського су ду обов' язковою, відповідно до п.7 ч.1 ст.65 ГПК України, судом не вирішувалось.

До того ж, надані сторонами матеріали свідчать про те, що неявка третьої особи не пере шкоджає вирішенню спору, отж е справу розглянуто відповід но до ст. 75 ГПК України за наявн ими в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали с прави та заслухавши представ ників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

Між ДП “Запорізький річ ковий порт” Акціонерної судн оплавної компанії “Укррічфл от” (Продавець) та ТОВ “ЛУГ-ІН ВЕСТ” (Покупець) було укладен о договір купівлі - продажу ві д 21.07.2006р. (Договір), за яким Продав ець продав та зобов' язуєтьс я передати, а Покупець купив т а зобов' язується прийняти н алежне Продавцю на праві вла сності нерухоме майно, а саме спальний корпус У; спальний корпус У-1; вбиральня Д-1, загаль ною площею 551,4 кв. м., які розташо вано на земельній ділянці пл ощею 136 712 кв. м., за адресою: м. Зап оріжжя, вул. Зелена, 50 (п' ятдес ят), надалі Об' єкт (п. 1.1 Догово ру).

Вказаний договір 21.07.2006р. посв ідчений приватним нотаріусо м Запорізького міського нота ріального округу Сенченко М. В. Реєстрація права власност і покупця на нерухоме майно з дійснена в ОП Запорізьке між міське бюро технічної інвент аризації 29.07.2006р.

Листом №01 від 01.08.2006р. позивач з вернувся до Запорізького міс ького голови з проханням над ати розпорядження на переофо рмлення права користування д аної земельної ділянки на за садах дострокової оренди. Фу нкціональне призначення зем ельної ділянки - розміщення д итячого оздоровчого комплек су.

Зазначений лист зареєстро ваний у Запорізького міськог о голови 01.08.2006р. за № 11932/08 -32.

Відповідно до технічного з авдання № 01-04/255и від 18.01.2007р., видано го Запорізьким міським управ лінням земельних ресурсів, л іцензованою землевпорядною організацією ПП “Демир” бул о виконано технічну документ ацію із землеустрою щодо скл адання договору оренди на зе мельну ділянку, площею 1,4456 га п о вул. Зелена, 50 в м. Запоріжжі, к адастровий номер 2310100000:04:039:0325.

Погоджений проект землеус трою було передано Запорізьк ому міському управлінню земе льних ресурсів, яке підготув ало проект рішення Запорізьк ої міської ради “Про передач у в оренду ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” зе мельної ділянки по вул. Зелен ій, 50 у м. Запоріжжя для розташу вання дитячого оздоровчого к омплексу”.

Вказаний проект рішення бу ло погоджено головою Ленінсь кої райадміністрації Кияниц ею В.В., директором позивача Бо яринцевим К.Д. та передано у ли стопаді 2007р. на розгляд постій ної комісії міської ради з пи тань комунальної власності, ресурсів, приватизації та зе мельних відносин.

Листом № 002 від 05.05.2007р. ТОВ “ЛУГ-І НВЕСТ” звернулося до ТОВ “РЕ АЛ-ІНВЕСТ” з проханням погод ити межі земельної ділянки п о вул. Зеленій, 50 для розташува ння дитячого оздоровчого ком плексу.

На вказаний лист ТОВ “РЕАЛ-І НВЕСТ” відповіло відмовою, п осилаючись на те, що відведен ня ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” суміжної земельної ділянки унеможлив ить доступ дітей, що відпочив ають у ДОК “Салют”, до пляжу.

Листом № 002 від 23.04.2009р. позивач з вернувся до Державної інспек ції з контролю за використан ням і охороною земель у Запор ізькій області з проханням о бстежити земельну ділянку за адресою м. Запоріжжя вул. Зел ена, 50, на предмет не порушення меж земельної ділянки з сумі жним власником ТОВ “РЕАЛ-ІНВ ЕСТ”.

Згідно акту № 180 від 06.05.2009р. обст еження земельної ділянки по вул. Зелена, 50 в м. Запоріжжі, ск ладеного старшим державним і нспектором з контролю за вик ористанням та охороною земел ь Держземінспекції у Запоріз ькій області Румянцевою І.В., р ішенням сесії Запорізької мі ської ради від 17.03.2006р. № 17/200 переда на в оренду земельна ділянка по вул. Зеленій, 50 ТОВ “РЕАЛ-ІНВ ЕСТ” для розташування дитячо го оздоровчого комплексу пло щею 11, 2900 га.

Згідно плану обмежень та об тяжень прав користування зем ельною ділянкою, який входе у склад технічної документаці ї із землеустрою щодо склада ння договору оренди на земел ьну ділянку встановлені межі дії реального сервітуту для проходу та проїзду до пляжно ї зони.

Межі земельних ділянок ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” та ТОВ “РЕАЛ-ІНВ ЕСТ” винесені в натуру, закрі плені геодезичними знаками і не перетинаються.

ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” листом № 04 в ід 02.11.2009р. звернулося до Запоріз ького міського голови, в яком у просило вирішити питання щ одо погодження компетентним и службами міста проекту ріш ення Запорізької міської рад и “Про передачу в оренду ТОВ “ ЛУГ-ІНВЕСТ” земельної ділянк и по вул. Зеленій, 50 для розташу вання дитячого оздоровчого к омплексу” та винесення цього питання на розгляд сесії Зап орізької міської ради.

Листом № 3967 від 03.12.2009р. Управлін ня земельних ресурсів Запорі зької міської ради повідомил о про розгляд цього зверненн я за дорученням Виконавчого комітету Запорізької місько ї ради, та зазначило, що у разі незгоди суміжного землекори стувача на погодження меж зе млекористування це питання п овинно бути вирішено в судов ому порядку.

На час розгляду справи в суд і проект рішення залишається не погодженим з боку Земельн ої комісії та не винесений на розгляд сесії міської ради.

Оцінивши представлені д окази, суд вважає, що позовні в имоги підлягають задоволенн ю повністю з наступних підст ав.

Відповідно до ст. 3 Земельно го кодексу України, земельні відносини регулюються Конс титуцією України, цим Кодекс ом, а також прийнятими відпов ідно до них нормативно-право вими актами.

Статтею 13 Конституції Украї ни, визначено, що земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах територ ії України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської)економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядува ння в межах, визначених цією К онституцією.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави.

Право власності на землю га рантується. Це право набуває ться і реалізується громадян ами, юридичними особами та де ржавою виключно відповідно д о закону.

У відповідності з ч. 1 ст. 10 Зак ону України “Про місцеве сам оврядування в Україні”, сіль ські, селищні, міські ради є ор ганами місцевого самоврядув ання, що представляють відпо відні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і пов новаження місцевого самовря дування, визначені Конституц ією України, цим та іншими зак онами.

Крім того, ч. 2 ст. 19 Конституці ї України та ч. З ст. 24 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні” встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією України та законами Укра їни.

Відповідно до ст. 12 та п. 12 Пере хідних положень Земельного к одексу України, до розмежува ння земель державної та кому нальної власності повноваже ння щодо розпорядження земля ми (крім земель, переданих у пр иватну власність, та земель, з азначених в абзаці другому ц ього пункту) в межах населени х пунктів здійснюють відпові дні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абз ацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконав чої влади.

Тобто, Запорізькій міській раді Законом надано повнова ження розпоряджатись землям и в м. Запоріжжі.

Приписами ч. 1 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають пр ава власності та права корис тування земельними ділянка ми із земель державної або ко мунальної власності за рішен ням органів виконавчої влад и або органів місцевого само врядування в межах їх повнов ажень, визначених цим Кодекс ом або за результатами аукці ону.

Набуття права власності гр омадянами та юридичними особ ами на земельні ділянки, на я ких розташовані об'єкти, які п ідлягають приватизації, відб увається в порядку, визначен ому частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Згідно із ч.1, 3 ст. 124 ЗК України , передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється на підст аві рішення відповідного ор гану виконавчої влади або ор гану місцевого самоврядуван ня згідно з їх повноваженням и, визначеними статтею 122 цьог о Кодексу, чи договору купівл і-продажу права оренди земел ьної ділянки (у разі продажу п рава оренди) шляхом укладенн я договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, громадянам, юридични м особам, визначеним частина ми другою, третьою статті 134 ц ього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому стат тею 123 цього Кодексу.

У відповідності із ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних д ілянок державної або комуна льної власності у користуван ня здійснюється на підставі рішень органів виконавчої в лади або органів місцевого с амоврядування.

Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі:

- зміни цільового призначен ня земельних ділянок відпов ідно до закону;

- надання у користування зем ельних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування зем ельної ділянки, межі якої вст ановлені в натурі (на місцево сті), без зміни її цільового пр изначення здійснюється на пі дставі технічної документа ції із землеустрою щодо скла дання документа, що посвідчу є право користування земельн ою ділянкою.

За приписами ч. 2-4 ст. 123 ЗК Укра їни, особа, зацікавлена в одер жанні у користування земель ної ділянки із земель держав ної або комунальної власност і за проектом землеустрою що до її відведення, звертаєть ся з клопотанням про наданн я дозволу на його розробку д о відповідної сільської, сел ищної, міської, районної, обл асної ради, Кабінету Міністр ів України, Ради міністрів Ав тономної Республіки Крим, мі сцевої державної адміністра ції.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земель ної ділянки та її цільове при значення. До клопотання дода ються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земе льної ділянки, письмова згод а землекористувача, засвідче на нотаріально (у разі вилуче ння земельної ділянки).

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцево го самоврядування в межах їх повноважень у місячний стро к розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проек ту землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки або над ає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність м ісця розташування земельної ділянки вимогам законів, при йнятих відповідно до них нор мативно-правових актів, а так ож генеральних планів населе них пунктів, іншої містобуді вної документації, схем земл еустрою і техніко-економічни х обґрунтувань використання та охорони земель адміністр ативно-територіальних утвор ень, проектів землеустрою що до впорядкування території н аселених пунктів, затверджен их у встановленому законом п орядку.

Забороняється відмова у на данні дозволу на розробку пр оекту землеустрою щодо відве дення земельних ділянок, міс це розташування об'єктів на я ких погоджено відповідним ор ганом виконавчої влади або о рганом місцевого самоврядув ання згідно із статтею 151 цьог о Кодексу.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо в ідведення земельних діляно к визначаються договором, ук ладеним замовником з виконав цем цих робіт відповідно до т ипового договору.

Типовий договір на розробл ення проекту землеустрою щод о відведення земельної ділян ки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Коміс ії з розгляду питань, пов'язан их з погодженням документац ії із землеустрою.

Комісія протягом трьох ти жнів з дня одержання проекту надає відповідному органу в иконавчої влади чи органу м ісцевого самоврядування сві й висновок щодо погодження п роекту або відмови у його пог одженні. У разі відмови у пого дженні проекту він повертає ться заявнику у зазначений у цій частині строк.

Підставою відмови у погодж енні проекту може бути лише н евідповідність його положе нь вимогам законів та прийня тих відповідно до них нормат ивно-правових актів.

У разі якщо проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки підлягає обов'язко вій державній експертизі зем левпорядної документації, по годжений проект подається Ко місією до відповідного орган у земельних ресурсів для зді йснення такої експертизи ві дповідно до закону.

Отже, відповідно до зазначе них норм юридична особа, заці кавлена в одержанні земельно ї ділянки, має звернутися з ві дповідним клопотанням до пов новажного органу виконавчої влади та органу місцевого са моврядування, додавши до цьо го відповідні матеріали, пер едбачені ст. 151 Земельного Код ексу України. В свою чергу пов новажний орган державної вла ди розглядає клопотання у мі сячний строк і дає згоду на ро зроблення проекту відведенн я земельної ділянки.

Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні з емельної ділянки у користува ння або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в с удовому порядку.

Тобто, виходячи із зазначен ого, право ініціювати одержа ння земельної ділянки у кори стування надано юридичній ос обі, а розглянути це питання т а прийняти відповідне рішенн я в строки, встановлені закон ом, зобов' язаний відповідни й повноважний державний орга н.

Зазначені спори підвідомч і господарським судам.

Територіальні громади наб увають і здійснюють цивільні права та обов' язки через ор гани місцевого самоврядуван ня у межах їхньої компетенці ї, встановленої законом (ст. 172 Ц К України).

Запорізька міська рада у сп раві, що розглядається, висту пає як суб' єкт цивільних пр авовідносин і має такий сами й правовий статус, що й інші уч асники цих відносин.

Реалізуючи право розпоряд ження земельною ділянкою, як а перебуває у її власності, ра да відповідно до ст.5 ЗК Україн и має рівні права з громадяна ми та юридичними особами, з я кими вона вступає у відносин и щодо володіння, користуван ня і розпорядження землею.

Тобто, при здійсненні повно важень власника землі відпов ідач є рівноправним суб' єкт ом земельних відносин, дії як ого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею .

У даному випадку відсутня п ідпорядкованість одних учас ників земельних правовідно син (позивач) іншому (рада), яка владних управлінських функц ій відносно позивача не здій снювала і суб' єктом владних повноважень у цих відносина х не виступала.

Матеріалами справи доведе но, що відповідно до технічно го завдання № 01-04/255и від 18.01.2007р., в иданого Запорізьким міським управлінням земельних ресур сів, ліцензованою землевпоря дною організацією ПП “Демир” було виконано технічну доку ментацію із землеустрою щодо складання договору оренди н а земельну ділянку, площею 1,4456 га по вул. Зелена, 50 в м. Запоріж жі, кадастровий номер 2310100000:04:039:0325.

Проект землеустрою було по годжено із Запорізькою облас ною інспекцією по охороні па м'яток історії, Запорізькою м іською санепідемстанцією, Де ржавним управлінням охорони навколишнього природного се редовища у Запорізькій облас ті, Запорізьким регіональним управлінням водних ресурсів , Головним управлінням архіт ектури та містобудування Зап орізької міської ради, управ лінням земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької обл асті.

Погоджений проект землеус трою було передано Запорізьк ому міському управлінню земе льних ресурсів, яке підготув ало проект рішення Запорізьк ої міської ради “Про передач у в оренду ТОВ “ЛУГ-ІНВЕСТ” зе мельної ділянки по вул. Зелен ій, 50 у м. Запоріжжя для розташу вання дитячого оздоровчого к омплексу”.

Вказаний проект рішення бу ло погоджено головою Ленінсь кої райадміністрації Кияниц ею В.В., директором позивача Бо яринцевим К.Д. та передано у ли стопаді 2007р. на розгляд постій ної комісії міської ради з пи тань комунальної власності, ресурсів, приватизації та зе мельних відносин.

На час розгляду справи в гос подарському суді Запорізько ї області, незважаючи на числ енні звернення позивача та п риписи законодавства, зокрем а ст. 123 ЗК України, рішення з вк азаного питання відповідаче м не прийнято.

Як зазначив Пленум Вищого г осподарського суду України в п.2.14 постанови від 17.05.2011р. № 6 “Про деякі питання практики розг ляду справ у спорах, що виника ють із земельних відносин”, з а наслідками розгляду спра в за позовами до органів вико навчої влади чи органів місц евого самоврядування щодо ос карження (визнання незаконни ми) прийнятих ними актів з пит ань, пов'язаних з наданням зем ельних ділянок у власність ч и в користування суб'єктам г осподарської діяльності (про відмову у передачі земельно ї ділянки у власність чи в ко ристування, у продажу земель ної ділянки, у наданні дозвол у і вимог на розроблення прое кту відведення земельної діл янки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі орг ани виконати певні дії, як ць ого вимагають приписи чинног о законодавства, зокрема роз глянути в установленому для даного органу порядку питанн я, яке стосується предмета сп ору.

Водночас суд не вправі прий мати рішення з питань, віднес ених до виключної компетенц ії цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користуванн я, укладення договорів купів лі-продажу або оренди земель них ділянок, а також зазначат и, яке конкретно рішення пови нно бути прийнято.

За таких обставин, позовні в имоги підлягають задоволенн ю повністю.

Заперечення відповідача н е спростовують висновки суду .

Відповідно до ч. 10 ст. 123 ЗК Укр аїни, підставою відмови у зат вердженні проекту землеустр ою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його н евідповідність вимогам зако нів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових а ктів.

Як встановлено судом, відмо ва відповідача у погодженні проекту рішення міської ради щодо передачі в оренду спірн ої земельної ділянки мотивов ана відсутністю у проекті зе млеустрою погодження меж зем ельної ділянки з суміжним зе млекористувачем - ТОВ “РЕАЛ-І НВЕСТ”.

Стаття 183 ЗК України встанов лює, що основними завданнями землеустрою є:

а) реалізація політики держ ави щодо науково обґрунтован ого перерозподілу земель, формування раціональної сис теми землеволодінь і землеко ристувань з усуненням недол іків у розташуванні земель, с творення екологічно сталих л андшафтів і агросистем;

б) інформаційне забезпечен ня правового, економічного, е кологічного і містобудівно го механізму регулювання зем ельних відносин на національ ному, регіональному, локаль ному, господарському рівнях шляхом розробки пропозицій п о встановленню особливого ре жиму і умов використання зем ель;

в) встановлення на місцевос ті меж адміністративно-терит оріальних утворень, територ ій з особливим природоохорон ним, рекреаційним і заповідн им режимами, меж земельних ді лянок власників і землекорис тувачів;

г) здійснення заходів щодо п рогнозування, планування, ор ганізації раціонального ви користання та охорони земель на національному, регіональ ному, локальному і господарс ькому рівнях;

ґ) організація територій сі льськогосподарських підпри ємств із створенням просторо вих умов, що забезпечують еко лого-економічну оптимізацію використання та охорони зем ель сільськогосподарського призначення, впровадження п рогресивних форм організаці ї управління землекористува нням, удосконалення співвідн ошення і розміщення земельн их угідь, системи сівозмін, сі нокосо- і пасовищезмін;

д) розробка системи заходів по збереженню і поліпшенню п риродних ландшафтів, відновл енню і підвищенню родючості ґрунтів, рекультивації поруш ених земель і землюванню мал опродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплен ня, висушення, зсувів, вторинн ого засолення і заболочення, ущільнення, забруднення про мисловими відходами і хімічн ими речовинами та інших виді в деградації, по консервації деградованих і малопродукти вних земель, попередженню ін ших негативних явищ;

е) організація територій не сільськогосподарських підп риємств, організацій і устан ов з метою створення умов ефе ктивного землекористування та обмежень і обтяжень у вико ристанні земель.

Також, складовою частиною п роекту відведення є кадастро ва зйомка.

Тому, відповідно до ст. 196 ЗК У країни, державний земельний кадастр включає:

а) кадастрове зонування;

б) кадастрові зйомки;

в) бонітування ґрунтів;

г) економічну оцінку земель ;

ґ) грошову оцінку земельних ділянок;

д) державну реєстрацію земе льних ділянок;

е) облік кількості та якості земель.

Відповідно до ч. 1 ст. 198 ЗК Укра їни, кадастрові зйомки - це ком плекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення м еж земельних ділянок.

Згідно ч.2 ст. 198 ЗК України, кад астрова зйомка включає:

а) геодезичне встановлення меж земельної ділянки;

б) погодження меж земельної ділянки з суміжними власник ами та землекористувачами;

в) відновлення меж земельно ї ділянки на місцевості;

г) встановлення меж частин з емельної ділянки, які містят ь обтяження та обмеження щод о використання землі;

ґ) виготовлення кадастрово го плану.

Таким чином, погодження меж суміжними користувачами чи власниками земельної ділянк и, є обов'язковим.

Суміжним землекористуваче м позивача на спірній земель ній ділянці є ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕС Т”, до якого позивач листом № 0 02 від 05.05.2007р. звертався за погодж енням меж суміжних земельних ділянок, необхідного для под альшого укладання з органами місцевого самоврядування до говору оренди. Звернення від повідачем залишені без задов олення.

Таким чином, зміст ст. 126, 196, 198 ЗК України свідчить про те, що за конодавець у зміст терміну “ погодження” поклав принцип д обровільності вчинення дій с уб'єктами земельних правовід носин.

Непогодження меж земельно ї ділянки (при наявності земе льного спору) є формою реаліз ації прав ТОВ “РЕАЛ-ІНВЕСТ”.

Оскільки погодження меж зе мельної ділянки суміжного зе млекористувача з боку ТОВ “Р ЕАЛ-ІНВЕСТ” відбулось у форм і відмови, то таке “погодженн я” повинно бути прийнято і вр аховано органами місцевого с амоврядування при підготовц і технічної документації із землеустрою щодо складання д окументу, який посвідчує пра во на земельну ділянку ТОВ “Л УГ-ІНВЕСТ”, та при розгляді пи тання щодо надання спірної з емельної ділянки в оренду ос танньому.

До аналогічних висновків д ійшов Вищий господарський су д України - відповідно до пост анов від 16.08.2006р. у справі №13/6973, від 25.11.2009р. у справі № 09-04/623, від 22.07.2009р. у с праві № 14/258, від 19.11.2009р. у справі № 6/ 842, де зазначено, що “погодженн я” меж земельної ділянки спі льним землекористувачем мож е бути як у формі згоди, так і у формі відмови.

Відтак, невинесення питанн я щодо відведення в оренду ТО В “ЛУГ-ІНВЕСТ” земельної діл янки за адресою м. Запоріжжя, в ул. Зелена, 50 на розгляд сесії З апорізької міської ради на п ідставі відсутності погодже ння меж земельної ділянки з б оку суміжного землекористув ача, суперечить закону.

Згідно ст. 44, 49 ГПК України суд ові витрати покладаються на відповідача, оскільки спір в иник внаслідок його неправил ьних дій.

Керуючись ст. 44, 49, ст. 82-85 ГП К України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити п овністю.

2. Зобов' язати Запорізьку м іську раду розглянути на сес ії та прийняти рішення відно сно надання в оренду Товарис тву з обмеженою відповідальн істю “ЛУГ-ІНВЕСТ” (69035, м. Запорі жжя, пр. Леніна, 190, код ЄДПРОУ 3444130 9) земельної ділянки, яка розта шована за адресою: м. Запоріжж я, вул. Зелена, 50, кадастровий но мер 2310100000:04:039:0325, враховуючи при при йнятті рішення, що погодженн я меж земельної ділянки з бок у сусіднього землекористува ча Товариства з обмеженою ві дповідальністю “РЕАЛ-ІНВЕСТ ” відбулося у формі відмови.

3. Стягнути з Запорізької мі ської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 04053915) на кор исть Товариства з обмеженою відповідальністю “ЛУГ-ІНВЕСТ ” (69035, м. Запоріжж я, пр. Леніна, 190, код ЄДПРОУ 34441309) 85 (в ісімдесят п' ять) грн. 00 коп. ви трат на державне мито і 236 (двіс ті тридцять шість) грн. 00 коп. ви трат на інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.

Суддя В.М. Солов йов

Рішення господарсь кого суду набирає законної с или після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не бу ло подано.

У разі подання апеляційно ї скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи а пеляційним господарським су дом.

У зв' язку з хворобою судді рішення оформлене і підписа не відповідно до вимог ст. 84 ГП К України 29.06.2011р.

Дата ухвалення рішення15.06.2011
Оприлюднено15.07.2011
Номер документу16922494
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —09-07/2007-3/5009/1987/11

Ухвала від 18.04.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 24.04.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Рішення від 15.06.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 31.05.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

Ухвала від 12.05.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Соловйов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні