ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.u a
І м е н е м У к р а ї н и
РІШЕННЯ
20 липня 2011 р. Спр ава 8/62/2011/5003
Господарський суд Вінни цької області в складі
головуючого судді Гр абика В.В.,
при секретарі судового зас ідання Кучер Р.П.,
розглянувши в приміщенні суду справу
за позовом: регіонально го відділення Фонду державно го майна України по Вінницьк ій області (21100, м. Вінниця, вул. Г оголя, 10)
до: виконавчого комітет у Серебрійської сільської ра ди Могилів-Подільського райо ну (24026, с. Серебрія, вул. Леніна, 258 , Могилів-Подільський район, В інницька область)
до : Серебрійської сільсько ї ради Могилів-Подільського району (24026, с. Серебрія, вул. Лені на, 258, Могилів-Подільський рай он, Вінницька область)
третя особа без самостійни х вимог на предмет спору на ст ороні позивача : товариство з обмеженою відповідальністю "Обрій-3" (код ЄДРПОУ 32756229, 24026, с. Сер ебрія, Могилів-Подільський р айон, Вінницька область)
про визнання недійсним ріш ення та визнання права власн ості на майно
за участю представникі в сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю
від відповідачів: ОСОБА_2 - за довіреністю
третя особа: не з'явився
ВСТАНОВИВ :
Регіональне відділе ння Фонду державного майна У країни по Вінницькій області , 06.05.2011 р. звернулося до господар ського суду Вінницької облас ті з позовом до виконавчого к омітету Серебрійської сільс ької ради Могилів-Подільсько го району та до Серебрійсько ї сільської ради Могилів-Под ільського району, в якій пози вач просить суд: визнати неді йсним рішення виконкому Сере брійської сільської ради Мог илів-Подільського району від 30.07.2007 р. № 52 “Про визнання та офор млення права власності на об 'єкт нерухомого майна”, яким в изнано право власності за Се ребрійською сільською радою на нежитлову будівлю їдальн і, що розташована по вул. Ленін а,260, у с. Серебрія. Могилів- Поді льського району Вінницької о бласті; визнати право власно сті держави Україна в особі р егіонального відділення Фон ду державного майна України по Вінницькій області на неж итлову будівлю їдальні літер а "А" загальною площею 665,4 кв.м, ґа нки., літ. «а», «а1», «а2», «аЗ», «а4 », «а5», що розташована по вул. Л еніна,260, у с.Серебрія Могилів-П одільського району Вінницьк ої області.
Позов обґрунтовано наступ ним. 30.07.2007 виконкомом Серебрійс ької сільської ради Могилів- Подільського району з посила нням на ст.30 Закону України "Пр о місцеве- самоврядування в У країні" та п.4.1. Інструкції Держ буду України від 09.06.1989 "Про поря док державної реєстрації пра ва власності на об'єкти нерух омого майна, що перебувають у власності юридичних та фізи чних осіб" було прийнято ріше ння № 52 "Про визнання та оформл ення права власності на об'єк т нерухомого майна", яким визн ано право власності на нежит лову будівлю їдальні, літера "А", загальною площею 665,4 кв. м, що розташована по вул. Леніна,260, у с.Серебрія Могилів-Подільсь кого району Вінницької облас ті за Серебрійською сільсько ю радою (далі - будівля їдальні ). Будівля їдальні входила до с кладу майнового комплексу де ржгоспу «Україна»с.Серебрія Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - д ержгосп). Згідно постанови Ка бінету Міністрів України від 05.11.1991 №311 «Про розмежування держ авного майна України між заг альнодержавною (республікан ською) власністю і власністю адміністративно-територіал ьних одиниць (комунальна вла сність)» майно держгоспу не п ідлягало передачі у комуналь ну власність, а залишалось у д ержавній власності, що підт верджується статутом підпри ємства. Згідно п.14 акту оцінки від 09.02.1996 р. вартість будівлі їд альні (2 249 420 тис. крб.), яка увійшла у сумарну вартість об'єктів с оціально-побутового признач ення (3 065 570 тис.крб.), що підтвердж ується довідкою комісії з пр иватизації, вилучена із варт ості об'єктів, які підлягають приватизації та передаються до статутного фонду СВАТ “Ук раїна”. Будівля їдальні зали шилась у державній власності та продовжувала перебувати на балансі даного акціонерно го товариства. Держава незак онно була позбавлена права в ласності на спірне майно та п отребує судового захисту. За значені обставини й стали пі дставою звернення до суду.
Ухвалою суду від 10.05.2011 р. пору шено провадження у справі № 8/6 2/2011/5003 з призначенням її до розг ляду на 15.06.2011 р. та залучено в яко сті третьої особи без самост ійних вимог на предмет спору на стороні позивача : товарис тво з обмеженою відповідальн істю "Обрій-3".
У зв'язку з неявкою в судов е засідання представників ві дповідачів та третьої особи, ненаданням сторонами усіх н еобхідних для вирішення спор у по суті документів, в судово му засіданні 15.06.2011 р. оголошено перерву до 06.07.2011 р..
В судовому засідані 06.07.2011 р. за клопотанням представників в ідповідачів продовжено стро к розгляду справи на 15 днів та оголошено перерву до 20.07.2011 р., у з в'язку з ненаданням відповід ачами витребуваних доказів п о справі.
У відзиві на позовну заяву в ідповідач - 1 проти позовних ви мог заперечив та просив відм овити в їх задоволенні з огля ду , окірм іншого, на наступне. У відповідності до ч.І. ст.144 Ко нституції України: «Органи м ісцевого самоврядування в ме жах повноважень, визначених законом, приймають рішення, я кі є обов'язковими до виконан ня на відповідній території» . З поданої позовної заяви вб ачається, що представником р егіонального відділення фон ду державного майна України по Вінницькій області оскарж уються рішення виконкому Се ребрійської сільської ради В інницької області, яке прийн яте на виконання рішення Сер ебрійської сільської ради Мо гилів-Подільського району Ві нницької області. Слід зазна чити, що прийняття рішення ви конкомом Серебрійської сіль ської ради відбувалося в меж ах наданої компетенції та бу ло спрямоване на виконання в ідповідного рішення пленарн ого засідання Серебрійської сільської ради Могилів-Поді льського району Вінницької о бласті. Відповідно до п.10 Прик інцевих та перехідних положе нь Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» за пропозицією сільських, се лищних, міських рад районні, о бласні ради повинні приймати рішення про передачу до кому нальної власності відповідн их територіальних громад окр емих об'єктів, спільної власн ості територіальних громад, які знаходяться на їх терито рії і задовольняють колектив ні потреби виключно цих тери торіальних громад». Дана нор ма закону цілком і повністю у згоджується із Законом Украї ни «Про передачу об'єктів пра ва державної та комунальної власності», з якої вбачаєтьс я, що право власності на спірн у будівлю, яка є соціально зна чимим об'єктом для територіа льної громади (бо обслуговув ала тракторну бригаду с. Сере брії, а тепер забезпечує село питною водою), - належить Сере брійській сільській раді Мог илів-Подільського району.Тоб то, відповідач діяв на підста ві своїх повноважень та на ви конання вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та норм Конституц ії України.
В судовому засіданні, до поч атку розгляду справи по суті , представником позивача под ано до суду довідку щодо кіль кості жителів, які користуют ься водою в оспорюваному при міщенні та заяву про вихід за межі позовних вимог в питанн і скасування свідоцтва про п раво власності на ім'я відпов ідача та конкретизації примі щень їдальні відповідно до с відоцтва про право власності .
Представником відповідачі в подано до суду заяву про при пинення провадження у справі у зв'язку із набранням чиннос ті ухвали Вищого адміністрат ивного суду України від 23.06.2011 р. , постановленої у справі за по зовом Фонду державного майна України по Вінницькій облас ті до виконкому Серебрійсько ї сільської ради Могилів-Под ільського району та КП "Могил ів-Подільське МБТІ" про визна ня протиправним та скасуванн я рішення про оформлення пра ва власності на об'єкт нерухо мого майна. У вищевказаній ух валі судом вказано , що справу за позовом ФДМ України по Він ницькій області про визнаня протиправним та скасування р ішення Серебрійської сільсь кої ради Могилів-Подільськог о району від 30.07.2007 р. № 52 "Про оформ лення права власності на об'є кт нерухомого майна" слід роз глядати в порядку адміністра тивного судочинства, у зв'язк у з тим, що відповідно до п.п.1, 7 ч .1 ст.3 КАС України, п.1 ч.1 ст. 17 КАС У країни, ст. 1 ЗУ "Про місцеве сам оврядування в Україні", та Тим часового положення про Фонд державного майна україни, ви рішуваний спір є публічно-пр авовим, оскільки виник за уча стю суб'єктів владних повнов ажень - виконавчого комітету міської ради, який в спірних п равовідносинах виконує саме владні управлінські функції на підставі ст. 5 ЗУ "Про місцев е самоврядування в Україні" т а Регіонального відділення Фонду державного майна Украї ни по Вінницькій області, яки й реалізовує у спірних право відносинах надані йому чинни м законодавством України вла дні управлінські функції (а.с .91-93). З урахуванням викладеного відповідачі вважають, що спі р необхідно вирішувати в пор ядку адміністративного судо чинства.
На переконання суду клопот ання задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Згідно п.1 ч.1 ст.80 ГПК України Г осподарський суд припиняє пр овадження у справі, якщо: спір не підлягає вирішенню в госп одарських судах України. Раз ом з тим, відповідно до п.3 Реко мендацій президії Вищого гос подарського суду України "Пр о деякі питання підвідомчост і і підсудності справ господ арським судам" від 27.06.2007 р. № 04-5/120 у вирішенні питання про те, чи є правовідносини господарськ ими, а спір - господарським, сл ід виходити з визначень, наве дених у статті 3 Господарсько го кодексу України. Господар ський спір підвідомчий госпо дарському суду, зокрема, за та ких умов: а) участь у спорі суб 'єкта господарювання; б) наявн ість між сторонами, по-перше, г осподарських відносин, врегу льованих Цивільним кодексом України, Господарським коде ксом України, іншими актами г осподарського і цивільного з аконодавства, і, по-друге, спор у про право, що виникає з відпо відних відносин; в) відсутніс ть у законі норми, що прямо пер едбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції . Таким чином, господарські суди на загальних підставах вирішують усі спори між суб'є ктами господарської діяльно сті, а також спори, пов'язані з : - утворенням суб'єктів гос подарювання, їх реорганізаці єю і ліквідацією, включаючи с пори про визнання недійсними установчих документів, прип инення діяльності юридичної особи та скасування її держа вної реєстрації, крім відпов ідних спорів за позовами суб 'єктів владних повноважень; - приватизацією державного т а комунального майна (крім сп орів про приватизацію держав ного житлового фонду), в тому ч ислі спори про визнання неді йсними відповідних актів орг анів місцевого самоврядуван ня та органів приватизації; - з ахистом права власності, в то му числі з визнанням цього пр ава; - з використанням у гос подарському обороті об'єктів інтелектуальної власності, включаючи спори за позовами суб'єктів господарювання до органів державної влади про визнання недійсними актів пр о видачу документів, що посві дчують право інтелектуально ї власності.
В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги в повному обсяз і з підстав та за обставин, вка заних в позові та пояснив, що н ерухомий об'єкт - їдальня з дер жавної в комунальну власніст ь не передавалася.
Представник відповідачів в судовому засіданні позов н е визнав з підстав вказаних у відзивах на позов та також за значив, що нерухомий об'єкт - ї дальня з державної в комунал ьну власність не передавалас я.
Третя особа правом участі у розгляді справи не скориста лась, витребуваних судом док ументів та письмових пояснен ь по суті позову не надала, про час та місце розгляду справи повідомлена завчасно та нал ежним чином, про поважність п ричин неявки та неподання ви требуваних судом документів не повідомила.
Оскільки відсутність в суд овому засіданні представник а третьої особи не перешкодж ає розгляду справи по суті, су д дійшов висновку про можлив ість розгляду справи за наяв ними у ній матеріалами, відпо відно до приписів ст. 75 Господ арського процесуального код ексу України та з врахування м вимог ст.69 ГПК України.
При розгляді справи судом в становлені наступні обстави ни та відповідні їм правовід носини.
В 1993 році генеральним дирек тором державно-кооперативно го об'єднання “Вінницясадвин пром” затверджено статут дер жгоспу "Україна". Статутом дер жгоспу “Україна” передбачен о наступне: держгосп “Україн а” с.Серебрія Могилів-Поділь ського району Вінницької обл асті являється державним підприємством, входить в с истему республіканського де ржавно-кооперативного об'єдн ання по садівництву, виногра дарству, розсадництву і вино робної промисловості “Укрса двинпром” і безпосередньо пі дпорядкований Вінницькому о бласному державно-кооперати вному об'єднанню “Вінницясад винпром” (а.с.9-12).
Наказом регіонального від ділення ФДМУ по Вінницькій о бласті № 1003-ДП від 15.12.1995р. "Про при йняття рішення щодо привати зації радгоспу “Україна" вид ано дозвіл на приватизацію р адгоспу "Україна" (а.с.13).
Згідно відомості розрахун ку вартості будівель та спор уд держгоспу "Україна" станом на 01.01.1996 р. залишкова вартість ї дальні становила 2 249 420 крб. (а.с.16 зворотній бік).
До складу об"єктів соціальн о-побутового призначення д-п у "Україна" с.Серебрія станом на 1.01.1996р. включено їдальню (а.с. 17).
15.08.2000 року регіональним відді ленням ФДМУ по Вінницькій об ласті видано наказ № 906 про зав ершення процесу приватизаці ї СВАТ "Україна" (а.с.18).
Відповідно до переліку май на від 15.11.2005р. , переданого до ста тутного фонду СВАТ “Україна” , приміщення їдальні до цього переліку включено не було (а.с .19,20).
28.12.2006 р. виконавчим директоро м СТОВ “Україна-1” видано нак аз № 4 про створення інвентари заційної комісії для проведе ння інвентаризації майна стр уктурного підрозділу - їдаль ні, яке не увійшло до статутно го фонду СТОВ (а.с 24).
Згідно інвентаризаційного опису №1 (додаток №2 до протоко лу засідання інвентаризацій ної комісії за результатами проведення інвентраизації д ержавного майна, яке не увійш ло до статутного фонду госпо дарського товариства СТОВ "У країна-1" с.Серебрія Могилів-По дільського р-ну Вінницької о бласті)проведеного згідно з наказом ФДМУ по Вінницькій о бласті №4 від 28.12.2006р. балансова в артість будівлі їдальні, 1976 ро ку побудови, станом на 31.12.2006р. ст ановить 86 351 грн. (а.с. 21-23).
Згідно інвентаризаційного опису (додаток №2 до протоколу засідання інвентаризаційно ї комісії за результатами пр оведення інвентаризації дер жавного майна, яке не увійшло до статутного фонду господа рського товариства СТОВ "Укр аїна-1" с.Серебрія Могилів-Поді льського р-ну Вінницької обл асті), проведеного згідно з на казом ФДМУ по Вінницькій обл асті №560 від 05.12.2008р., балансова ва ртість будівлі їдальні, 1976 рок у побудови, становить 86 351 грн. , а залишкова, станом на 21.01.2009р., - 28 698грн. (а.с. 29-31).
30.03.2005 р. між регіональним відд іленням ФДМ України по Вінни цькій області та ТОВ “Обрій-3” укладено договір № 239-ГТ оренд и державного майна - ЦМК стр уктурного підрозділу - їдал ьні з обладнанням, що не увійш ло до статутного фонду СВАТ “ Україна” під час приватизаці ї і знаходиться в даний час на балансі СТОВ “Україна-1”. За д оговором регіональним відд іленням ФДМУ було передано Т ОВ “Обрій-3” в строкове платн е користування державне майн о - цілісний майновий компле кс структурного підрозділу - їдальню з обладнанням, що не у війшло до статутного фонду С ВАТ “Україна” під час приват изації і знаходиться в даний час на балансі СТОВ “Україна -1” за адресою: 24026, Вінницька обл асть, Могилів-Подільський ра йон, с.Серебрія. Договір уклад ений строком на 11,5 місяців та д іє з 30.03.2005 р. по 16.03.2006 р..В подальшому , шляхом укладення додаткови х угод, строк дії договору нео дноразово продовжувався (а.с .32-36, 37-40 ).
Рішенням виконавчого комі тету Серебрійської сільсько ї ради Могилів-Подільського району Вінницької області № 52 від 30.07.2007 р. визнано право влас ності на об'єкт нерухомого ма йна будівлю їдальні що розта шована в с.Серебрія по вул. Лен іна № 260 за Серебрійською сіль ською радою, зобов"язано бюро технічної інвентаризації зд ійснити державну реєстрацію та виписати свідоцтво про пр аво на власність (а.с.7).
Згідно свідоцтва виданого 07.08.2007 р. Серебрійська сільська рада є власником нежитлової будівлі їдальні, літера "А", за гальною площею 665,4 кв.м, ґанки., л іт. «а», «а1», «а2», «а3», «а4», «а5», щ о розташована по вул. Леніна,26 0, у с.Серебрія Могилів-Подільс ького району Вінницької обла сті згідно рішення виконком у від 30.07.2007р. №52 (а.с.8).
Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування зобов"язані діяти у межах, порядку та комп етенції встановленої Консти туцією та законами України.
За ч.1 ст.11 акону України "Про м ісцеве самоврядування в Укра їні" виконавчими органами сільських, селищних, місь ких, районних у містах (у раз і їх створення) рад є їх вико навчі комітети, відділи, упра вління та інші створювані ра дами виконавчі органи.
Згідно п."а" ч.1 ст.29 цього Закон у до відання виконавчих орга нів сільських, селищних, місь ких рад належать власні (само врядні) повноваження: управл іння в межах визначених радо ю, майном, що належить до комун альної власності відповідни х територіальних громад; під готовка і внесення на рогляд пропозицій щодо порядку та у мов відчуження комунального майна, проектів місцевих про грам приватизації та перелік у об"єктів комунальної власн ості, які не підлягають прива тизації; організація виконан ня цих програм ... .
Відповідно до ст.26 цього Зак ону виключно на пленарних за сіданнях сільської, селищної , міської ради вирішуються та кі питання:
51) надання згоди на передачу об'єктів з державної у комуна льну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну вла сність, а також щодо придбанн я об'єктів державної власнос ті ... .
Згідно ЗУ "Про приватизаці ю державного майна" приватиз ація державного майна - це ві дчуження майна, що перебуває у державній власності, і майн а, що належить Автономній Рес публіці Крим, на користь фізи чних та юридичних осіб, які мо жуть бути покупцями відповід но до цього Закону, з метою під вищення соціально-економічн ої ефективності виробництва та залучення коштів на струк турну перебудову економіки У країни (ст.1).До об"єктів держав ної власності, що підлягають приватизації належать підп риємства як єдині майнові ко мплекси ... (ст.5).
Згідно ЗУ "Про приватизацію невеликих державних підприє мств" об"єктами приватизації є окреме індивідуально визн ачене майно (ст.2).
Відповідно до Тимчасового положення про Фонд державно го майна України, затверджен ого Постановою Верховної Рад и України від 07.07.1992р. №2558, Фонд є д ержавним органом, який здійс нює державну політику в сфер і приватизації державного ма йна, виступає орендодавцем м айнових комплексів, що є зага льнодержавною власністю(ст.1 );основними завданнями Фонду є : захист майнових прав Украї ни на її території та за кордо ном; здійснення прав розпоря дження майном державних підп риємств у процесі їх привати зації; здійснення повноваже нь щодо організації та прове дення приватизації майна під приємств, яке перебуває у заг альнодержавній власності (ст .4); фонд відповідно до покладе них на нього завдань: прода є майно, що перебуває у загаль нодержавній власності у проц есі його приватизації, вкл ючаючи майно ліквідованих пі дприємств і об"єктів незавер шеного будівництва; затвердж ує плани приватизації майна, що перебуває у загальнодерж авній власності (ст.5); Фонд м ає право видавати в межах сво єї компетенції нормативні до кументи, обов"язкові для вико нання органами державної вик онавчої влади, іншими юрид ичними особами (ст.6); для погод женого вирішення питань реал ізації державної політики у сфері приватизації і оренди майна, що є загальнодержавно ю власністю, обговорення най важливіших напрямків діяльн ості у Фонді створюється пра вління ... .Рішення правлінн я проводяться в життя наказа ми Фонду (ст.11).
Постановою КМУ України від 15.06.1994р. №412 затверджено Положенн я про регіональне відділення Фонду державного майна Укра їни, яким передбачено наступ не: регіональне відділення Ф онду державного майна Україн и (далі - відділення) є державн им органом, який створюється Фондом державного майна (дал і - Фонд) і йому підпорядковуєт ься (ст.1); основними завданням и відділення є : організація та проведення приватизації м айна, яке перебуває у державн ій власності, згідно з держав ною , республіканською та міс цевою програмою приватизаці ї (ст.3); відділення відповідно до покладених на нього завда нь і в межах своїх повноважен ь: розробляє пропозиції щодо приватизації майна, яке пере буває у державній власності, вносить їх до фонду ..., для фор мування державної, республік анської місцевої програм при ватизації, забезпечує викона ння затверджених програм; зм інює в процесі приватизації організаційно-правову форму підприємств, що перебувають у державній власності; здійс нює продаж об"єктів приватиз ації; розглядає заяви про п риватизацію майна, що перебу ває у державній власності, і п риймає відповідні рішення ; здійснює управління та роз порядження майном підприєм ств, установ і організацій, що перебуває у державній власн ості, в процесі приватизації (ст.4 п.1,2,5,9).
Законом України "Про Держав ну програму приватизації" ві д 18.05.2000р. №1723 затверджено Держав ну програму приватизації на 2000-2002 роки, якою передбачено нас тупне: основною метою приват изації у 2000-2002 роках є створення умов для сприяння підвищенн ю ефективності діяльності пі дприємств, установ, організа цій (далі - підприємств) та ств орення конкуретного станови ща, а також забезпечення на дходження коштів від привати зації до Державного бюджету України (ст.2); для реалізаці ї цих завдань Фонд державног о майна України : застосовує аукціони під час продажу об"є ктів груп А, Д та цілісних майн ових комплексів об"єктів гру пи В,Г (ст.4); класифікація об"єкт ів приватизації здійснюєтьс я з метою раціонального та еф ективного застосування спос обів приватизації відповідн о до цієї Програми. Група А - ок реме індивідуально визначен е майно (в тому числі таке, яке не увійшло до статутних капі талів ВАТ, будівлі, споруди та нежилі приміщення ... ) ... (ст.5).
Наказом ФДМ України та Міне кономіки України від 19.05.1999р. за № 908/68 затверджено Положення пр о управління державним майно м, яке не увійшло до статутних капіталів господарських тов ариств у процесі приватизаці ї, але перебуває на їх балансі , яке зареєстроване в МЮ Украї ни 24.06.1999р. за №414/3707.Положенням пер едбачено наступне: управл іння державним майном, яке не увійшло до статутних капіта лів господарських товариств у процесі приватизації, але п еребуває на їх балансі, поляг ає у виборі та забезпеченні у повноваженим органом (держа вні органи приватизації) спо собу та умов подальшого вико ристання майна у межах чинно го законодавства ... (п.1.3); при ватизація державного майна, яке не увійшло до статутних к апіталів господарських това риств у процесі приватизації , але перебуває на їх балансі , здійснюється відповідно до Законів України "Про привати зацію державного майна", "Про п риватизацію невеликих держа вних підприємств (малу прива тизацію)", "Про Державну прогр аму приватизації", інших норм ативно-правовоих актів з пит ань приватизації (п.2.1.1).
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про передачу об'єкті в права державної та комунал ьної власності" (в редакції ст аном на 03.03.1998 року) об'єктами пер едачі згідно з цим Законом є: ц ілісні майнові комплекси під приємств, установ, організац ій, їх структурних підрозділ ів (далі - підприємства); нерух оме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незаверше ного будівництва, приміщення ); інше окреме індивідуально в изначене майно підприємств; акції (частки, паї), що належат ь державі або суб'єктам права комунальної власності у май ні господарських товариств.
Частину першу статті 2 допов нено абзацом шостим згідно і з Законом України від 15.12.1999 року реченням наступного змісту - житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури ( далі - об'єкти соціальної інфр аструктури), які перебувають у повному господарському ві данні чи оперативному управл інні державних підприємств, установ, організацій (далі - пі дприємств) або не увійшли до с татутних фондів господарськ их товариств, створених у про цесі приватизації (корпорати зації).
Згідно ст.3 Закону (редакція вказаної статті незмінна) ін іціатива щодо передачі об'єк тів права державної та комун альної власності може виходи ти відповідно від органів, уп овноважених управляти держа вним майном, Національної ак адемії наук, інших аналогічн их самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самовря дні організації), місцевих ор ганів виконавчої влади, відп овідних органів місцевого са моврядування.
Згідно ст.7 цього Закону з де ржавної у комунальну власніс ть передаються безоплатно , о крім іншого, заклади соціаль ного забезпечення.
Статтями 4,6, 41 Закону регламе нтовано порядок прийняття рі шень про передачу об'єктів пр ава державної власності у ко мунальну власність, який пер едбачає при передачі права д ержавної власності в комунал ьну власність: необхідність прийняття відповідного ріше ння відповідним органом який є власником або органом упов новаженим управляти цим майн ом; наявність згоди органу мі сцевого самоврядування на пр ийняття вказаного приміщенн я; погодження пропозиції щ одо передачі об'єктів з держа вної у комунальну власність з відповідними органами, в т.р . трудовим колективом та органами, уповноваженими уп равляти державним майном ; створення відповідної комі сії по передачі об' єктів то що.
Постановою Верховної Ради України від 04.03.2004р. зобов"язано ФДМУ при проведенні реорган ізації підприємств та/або пр иватизації цілісних майнови х комплексів підприємств (ус танов, закладів) забезпечити передачу наявних у них об"єкт ів соціально-культурного при значення в управління орган ам місцевого самоврядування та в комунальну власність аб о спільну власність територі альних громад для їх цільов ого використання.
Указ Президента України №66/ 95 від 19.01.1995р. "Про прискорення при ватизації майна в агропромис ловому комплексі" на який пос илалися в обгрунтування запе речень позову відповідачі, в тратив чинність згідно з Ука зом Президента України від 09.1 2.1996р. №1178/96.
Статтею 326 ЦК України встан овлено, що у державній власно сті є майно, у тому числі грошо ві кошти, яке належить держав і Україна. Від імені та в інтер есах держави Україна право в ласності здійснюють відпові дно органи державної влади. У правління майном, що є у держа вній власності, здійснюється державними органами, а у випа дках, передбачених законом, м оже здійснюватися іншими суб 'єктами.
Згідно ст.392ч.1 ЦК України вла сник майна може пред"явити по зов про визнання його права в ласності, якщо це право оспор юється або не визнається інш ою особою, а також у разі втрат и ним документа, який засвідч ує його право власності.
Відповідно до статті 32 Госп одарського процесуального к одексу України доказами у сп раві є будь-які фактичні дані , на підставі яких господарсь кий суд, у визначеному законо м порядку, встановлює наявні сть чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також і нші обставини, які мають знач ення для правильного вирішен ня господарського спору.
За змістом статті 33 Господа рського процесуального коде ксу України, обов'язок доказу вання та подання доказів роз поділяється між сторонами, в иходячи з того, хто посилаєть ся на юридичні факти, які обґр унтовують його вимоги і запе речення.
Відповідно до ст.ст. 34, 43 Госпо дарського процесуального ко дексу України докази подають ся сторонами та іншими учасн иками судового процесу. Обст авини справи, які відповідно до законодавства повинні бу ти підтверджені певними засо бами доказування, не можуть п ідтверджуватися іншими засо бами доказування. Господарсь кий суд оцінює докази за свої м внутрішнім переконанням, щ о ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному роз гляді в судовому процесі всі х обставин справи в їх сукупн ості, керуючись законом. Ніяк і докази не мають для господа рського суду заздалегідь вст ановленої сили. Визнання одн ією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторон а обґрунтовує свої вимоги аб о заперечення для господарсь кого суду не є обов' язковим .
Відповідно до п.2 ч.1 ст. 83 ГПК У країни господарський суд, пр иймаючи рішення, має право: ви ходити за межі позовних вимо г, якщо це необхідно для захис ту прав і законних інтересів позивачів або третіх осіб з с амостійними вимогами на пред мет спору і про це є клопотанн я заінтересованої сторони.
Заслухавши пояснення учас ників судового розгляду, огл янувши матеріали справи, інв ентарної справи, суд дійшов д о переконання в тому, що позов підлягає частковому задовол енню з наступних підстав.
Як вбачається із змісту ста туту держгосп "Україна" с. Сере брія Могилів-Подільського ра йону Вінницької області явля ється державним підприємств ом(п.1), майно держгоспу є держа вним, складається з основних засобів та оборотних кошті в, а також інших цінностей, вар тість яких відображається в самостійному балансі (п.6.1).В гр удні 1995р. регіональним відділ енм ФДМ України в межах надан их йому повноважень, було вид ано дозвіл на приватизацію р адгоспу "Україна". Їдальня як о б"єкт соціально-побутового п ризначення не був приватизов аний та не був переданий до с татутного фонду ВАТ "Україна " , тобто залишився у державній власності, що підтверджуєть ся актом оцінки вартості ціл існого майнового комплексу, затвердженого регіональним відділенням ФДМ України по В інницькій області 09.02.1996р., відом істю розрахунку вартості буд івель та споруд держгоспу "Ук раїна" станом на 01.01.1996р. , перелік ом об"єктів соціально-побуто вого призначення по держгосп у "Україна" станом на 01.01.1996р., пере ліком майна яке передане до с татутного фонду СВАТ "Україн а" , протоколами та інвентариз аційними відомостями держав ного майна, яке не увійшло до с татутного фонду СТОВ "Україн а-1".Крім того, цей факт не запер ечувався та не спростований відповідачами в ході розгля ду справи. Проте, право власно сті держави Україна на цей об "єкт не було оформлене належн им чином з видачею відповідн ого свідоцтва. Законом Украї ни "Про передачу об"єктів пр ава державної та комунальної власності" від 03.03.1998р. , Постано вою Верховної Ради України в ід 04.03.2004р. передбачено можливіс ть безоплатної передачі об" єктів соціально-культурного призначення з державної в ко мнальну власність, але разом з тим й визначено механізм, пр оцедуру здійснення такої пер едачі. Судом встановлено, що передача спірного об"єкту з д ержавної в комунальну власні сть не проводилася, що підтве рдили в судовому засіданні п редставники сторін. Отже ви конавчий комітет всупереч п овноваженням, визначеним ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", вийшовши за їх межі , своїм рішенням №52 від 30.07.2007р. ф актично розпорядився держав ним майном - їдальнею. Вказані обставини переконують суд в наявності підстав для визна ння вказаного вище рішення в иконкому недійсним та на під ставі ст.396 ЦК України визнанн я права власності держави Ук раїна в особі регіонального відділення Фонду державного майна України по Вінницькій області на нежитлову будівл ю їдальні, літера "А", загально ю площею 665,4 кв. м, що розташован а по вул. Леніна,260, у с.Серебрія Могилів-Подільського району Вінницької області.
З врахуванням поданого поз ивачем письмового клопотанн я та відповідно до вимог ст. 83ч .1п.2 ГПК України суд вважає за м ожливе вийти за межі позовни х вимог з метою захисту прав т а законних інтересів позивач а та за власною ініціативою с касувати свідоцтво за яким С еребрійська сільська рада є власником нежитлової будів лі їдальні, літера "А", загальн ою площею 665,4 кв.м, ґанки., літ. «а », «а1», «а2», «а3», «а4», «а5», що роз ташована по вул. Леніна,260, у с.С еребрія Могилів-Подільськог о району Вінницької області згідно рішення виконкому ві д 30.07.2007р. №52,про недійсність яког о суд прийшов до переконання в ході розгляду справи.
Щодо позовних вимог позива ча до Серебрійської сільсько ї ради Могилів- Подільського району Вінницької області с лід зазначити наступне.
Відповідно до ст. 1 ГПК Укра їни підприємства, установи, о рганізації, інші юридичні ос оби (у тому числі іноземні), гр омадяни, які здійснюють підп риємницьку діяльність без ст ворення юридичної особи і в у становленому порядку набули статусу суб'єкта підприємни цької діяльності (далі - підпр иємства та організації), мают ь право звертатися до господ арського суду згідно з встан овленою підвідомчістю госпо дарських справ за захистом с воїх порушених або оспорюван их прав і охоронюваних закон ом інтересів, а також для вжит тя передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запо бігання правопорушенням. Гос подарський суд порушує справ и зокрема за позовними заява ми підприємств та організаці й, які звертаються за захисто м своїх прав та охоронюваних законом інтересів (абзаци 1 ,2 ч . 1 ст. 2 ГПК України).
Всупереч викладеному, поз ивачем не надано суду доказі в того, яким чином та якими сво їми діями (бездіяльністю) Сер ебрійська сільська рада пору шила права чи охоронювані за коном інтереси регіональног о відділення Фонду державног о майна України по Вінницькі й області, оскільки оспорюва не рішення рішення приймалос я виконавчим комітетом, а рад а жодних дій по оформленню св ідоцтва не приймала. З урахув анням наведеного, в задоволе нні позову до Серебрійської сільської ради Могилів-Поділ ьського району Вінницької об ласті слід відмовити.
Оскільки позивач звільени й від сплати мита та витрат на інформаційно-технічне забез печення, то судові витрати пі длягають стягненню до держав ного бюджету з відповідача - виконавчого комітету відпо відно до ст.49ч.2 ГПК України з вр ахуванням залишкової вартос ті об"єкту нерухомості стан ом на 21.01.2009р. в розмірі 28 698грн..
Враховуючи наведене, керу ючись ст.ст. ст.ст. 32, 33, 34, 43, 47, 49, 82,83, 84, 85, 115 ГПК
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсним рішенн я виконавчого комітету Сере брійської сільської ради Мог илів-Подільського району від 30.07.2007 р. № 52 “Про визнання та офор млення права власності на об 'єкт нерухомого майна”, яким в изнано право власності за Се ребрійською сільською радою на нежитлову будівлю їдальн і, що розташована по вул. Ленін а,260, у с. Серебрія. Могилів- Поді льського району Вінницької о бласті.
3. Визнати право власності д ержави Україна в особі регіо нального відділення Фонду де ржавного майна України по Ві нницькій області на нежитлов у будівлю їдальні, літера "А", з агальною площею 665,4 кв.м, ґанки. , літ. «а», «а1», «а2», «аЗ», «а4», «а 5», що розташована по вул. Лені на,260, у с.Серебрія Могилів-Поді льського району Вінницької о бласті.
4. Відмовити в задоволенні п озову до Серебрійської сільс ької ради Могилів-Подільсько го району Вінницької області .
5. Стягнути з виконавчого ко мітету Серебрійської сільсь кої ради Могилів-Подільськог о району Вінницької області в дохід державного бюджету У країни державне мито в сумі 286 ,98 грн. та витрати за інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу в сумі 236 грн..
6. Видати наказ після набран ня рішенням законної сили.
Суддя Грабик В.В.
Повний текст р ішення суду оформлено і підп исано відповідно до вимог ст .84 ГПК України 25 липня 2011 р .
віддрук. прим.:
1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2011 |
Оприлюднено | 28.07.2011 |
Номер документу | 17286957 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Грабик В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні