Постанова
від 05.10.2011 по справі 8/62/2011/5003
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницько го, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2011 р. Справа № 8/62/2011/5003

Рівненський апеляційни й господарський суд у складі колегії:

Головуюча суддя Сініц ина Л.М.

судді Гуд ак А.В. ,

судді Олексюк Г.Є.

при секретарі судового за сідання Юрчук Ю.М.

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апе ляційну скаргу відповіда ча Виконавчого комітету Сере брійської сільської ради, Мо гилів-Подільського району ві д 01.08.2011р. на рішення господарс ького суду Вінницької област і від 20.07.11 р.

у справі № 8/62/2011/5003

за позовом Регіонально го відділення Фонду Державно го майна України по Вінницьк ій області, м. Вінниця

до відповідачів Викона вчого комітету Серебрійсько ї сільської ради Могилів-Под ільського району, с. Серебрія , Могилів-Подільський район, В інницька область

Серебрійсь кої сільської ради Могилів-П одільського району, с. Серебр ія, Могилів-Подільський райо н, Вінницька область

третя особа, яка не заявл яє самостійних вимог на пред мет спору на стороні позивач а - Товариство з обмеженою від повідальністю "Обрій-3", с. Сере брія, Могилів-Подільський ра йон, Вінницька область

про визнання недійсним рішення та визнання права вл асності на майно.

за участю представникі в сторін: < Текст >

від позивача - ОСОБА_1-за ступник начальника юридично го відділу, довіреність в спр аві

від відповідача 1 - не з'явив ся

від відповідача 2 - не з'явивс я

від третьої особи - не з'явив ся

Рішенням господарськог о суду Вінницької області ві д 20.07.2011 р. у справі № 8/62/2011/5003 (суддя Гр абик В.В.) частково задоволено позов Регіонального відділе ння Фонду Державного майна У країни по Вінницькій області до Виконавчого комітету Сер ебрійської сільської ради Мо гилів-Подільського району, С еребрійської сільської ради Могилів-Подільського району , третя особа, яка не заявляє с амостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - То вариство з обмеженою відпові дальністю "Обрій-3" та визнано недійсним рішення виконавчо го комітету Серебрійської с ільської ради Могилів Поділь ського району від 30.07.2007 р. № 52 “Пр о визнання та оформлення пра ва власності на об'єкт нерухо мого майна”, яким визнано пра во власності за Серебрійсько ю сільською радою на нежитло ву будівлю їдальні, що розташ ована по вул. Леніна,260, у с. Сере брія Могилів- Подільського р айону Вінницької області; ви знано право власності держав и Україна в особі регіональн ого відділення Фонду державн ого майна України по Вінниць кій області на нежитлову буд івлю їдальні, літера "А", загал ьною площею 665,4 кв.м, ґанки., літ. «а», «а1», «а2», «аЗ», «а4», «а5», що розташована по вул. Леніна,260, у с.Серебрія Могилів-Подільсь кого району Вінницької облас ті; відмовлено в задоволенні позову до Серебрійської сіл ьської ради Могилів-Подільсь кого району Вінницької облас ті. При прийнятті рішення суд виходив з того, що передача сп ірного об'єкту з державної в к омунальну власність не прово дилася, виконавчий комітет в ийшов за межі своїх повноваж ень, розпорядився державним майном; оспорюване рішення п риймалося виконавчим коміте том, а рада жодних дій по оформ ленню свідоцтва не приймала.

Не погоджуючись з д аним рішенням, відповідач Ви конавчий комітет Серебрійсь кої сільської ради, Могилів-П одільського району звернувс я з апеляційною скаргою від 01. 08.2011 р., в якій просив скасувати р ішення господарського суду В інницької області та прийнят и нове рішення про відмову у з адоволенні позовних вимог Ре гіонального відділення Фонд у Державного майна України п о Вінницькій області, застос увавши наслідки спливу строк ів позовної давності, посила ючись на те, що рішення ухвале не з порушенням вимог чинног о законодавства, внаслідок н еповного з'ясування істотних обставин у справі та у зв'язку із невідповідністю висновкі в суду обставинам у справі. Су дом першої інстанції під час розгляду господарської спра ви прямо порушено вимоги пун кту 1 частини 1 статті 80 ГПК Укра їни: «Господарський суд прип иняє провадження у справі, як що спір не підлягає вирішенн ю в господарських судах Укра їни». Таким чином, аналіз наве дених норм законодавства сві дчить, що вирішуваний спір є п ублічно-правовим, оскільки в иник за участю суб'єкта владн их повноважень - виконавчого комітету міської ради, який в спірних правовідносинах вик онує саме владні управлінськ і функції на підставі ст.5 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні». Судом першої інстанції невірно на дано оцінку діям відповідачі в та не з'ясовано, що у відпові дності до частини 1 статті 144 Ко нституції України: «Орг ани місцевого самоврядуванн я в межах повноважень, визнач ених законом, приймають ріше ння, які є обов'язковими до вик онання на відповідній терито рії». Прийняття рішення вико нкомом Серебрійської сільсь кої ради відбувалося в межах наданої компетенції та було спрямоване на виконання від повідного рішення пленарног о засідання Серебрійської сі льської ради Могилів-Подільс ького району Вінницької обла сті. Відповідач діяв на підст аві своїх повноважень та на в иконання вимог Закону Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні»та норм Конститу ції України. Їдальня, яка вклю чена до переліку об'єктів ком унальної власності, обслугов увала колектив трактористів на території Серебрійської сільської ради, а криницею, що розташована в ній користуют ься мешканці двох вулиць с. Се ребрія й інших джерел питної води поблизу їх будинків нем ає. Саме, така обставина в перш у чергу і спонукала депутаті в не давати згоду на приватиз ацію їдальні і включити її до переліку об'єктів комунальн ої власності з метою недопущ ення соціального вибуху та а ктів громадської непокори. К рім того, у відповідності до н аведеного вище Закону депута тами було реалізоване надане їм право і своїм рішенням від 20 червня 2007 року Серебрійська сільська рада виключила прим іщення їдальні з переліку об 'єктів малої приватизації, вк азавши про відмову в дачі зго ди на приватизацію та взяття на баланс спірного приміщен ня. З незрозумілих підстав су дом не надано оцінку посилан ням відповідача на те, що пред ставником регіонального від ділення фонду державного май на по Вінницькій області оск аржується рішення виконавчо го комітету Серебрійської сі льської ради про оформлення права власності на об'єкт нер ухомого майна від 30.07.2007 року і п осиланням на те, що таке рішен ня є незаконним, в той час коли це рішення є наслідком рішен ня сільської ради від 20.06.2007 року і направлене на його виконан ня. Рішення ж Серебрійської с ільської ради від 20.06.2007 року ска ржником не оскаржувалось і є чинним. Ухвалюючи оскаржува не рішення, господарський су д Вінницької області не нада в належної оцінки заяві пред ставника відповідача виконк ому Серебрійської сільської ради Могилів-Подільського р айону про застосування наслі дків спливу строків позовної давності до спірних правові дносин та жодним чином не від образив таку заяву. Так, 06 липн я 2011 року в ході розгляду госпо дарської справи представник виконкому Серебрійської сіл ьської ради Могилів-Подільсь кого району повідомив, що про оформлення права власності на будівлю їдальні позивачу було відомо ще в 2007 році і це підтверджується зверненн ям останніх до Могилів-Поділ ьського міськрайонного суду Вінницької області за захис том нібито порушеного права власності. А ні в позові, а ні в жодному з судових засідань п озивачі питання про відновле ння пропущеного строку позов ної давності не ставили. відп овідач наполягав на застосув ання наслідків спливу строкі в позовної давності за в ідсутності підстав для їх ві дновлення. Суд же безпідстав но не розглянув такої заяви п ід час вирішення спору по сут і і не надав належної оцінки ф акту спливу строку позовної давності.

Позивач у відзиві на апел яційну скаргу просить апеляц ійну скаргу залишити без зад оволення, а рішення господар ського суду Вінницької облас ті від 20.07.2011 р. без змін, посилаюч ись на те, що рішення господар ського суду Вінницької облас ті від 20.07.2011 є законним та таким , що прийнято судом з дотриман ням норм матеріального та пр оцесуального права. Даний сп ір про право є господарським спором, який повинен розгляд атися за правилами господарс ького судочинства. Будівля ї дальні залишилась у державні й власності та в управлінні р егіонального відділення. Дан ий факт не заперечується від повідачем та ним не спростов аний. Ніхто не може бути проти правно позбавлений права вла сності. Органи місцевого сам оврядування, їх посадові осо би зобов'язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни. Тому, вочевидь, відповідач ем було прийняте рішення про оформлення права власності на будівлю у порушення прав д ержави як власника спірної б удівлі та без будь-якого прав ового підґрунтя, яке б свідчи ло про набуття сільською рад ою права власності на вказан е нерухоме майно у спосіб, пер едбачений чинним законодавс твом. Регіональне відділення як орган управління спірним майном рішення про передачу спірного майна Серебрійські й сільській раді не приймало та не передавало його у комун альну власність згідно поряд ку, встановленого Завконом. К рім того, спірне майно відпов ідно до Закону України «Про п ередачу об'єктів права держа вної та комунальної власност і»не може бути об'єктом безоп латної передачі з державної у комунальну власність (ст. 7). С таттею 30 Закону України "Про м ісцеве самоврядування в Укра їні" визначені повноваження виконавчих органів сільськи х рад в галузі житлово-комуна льного господарства, побутов ого, торговельного обслугову вання, громадського харчуван ня, транспорту і зв'язку, які н е надають виконавчому коміте ту повноважень незаконно при власнювати державне майно та визнавати на нього право вла сності. Однак, всупереч цьому рішенням виконкому, право вл асності на спірне майно офор млено не за територіальною г ромадою с. Серебрія, а за Сереб рійською сільською радою. За наданими йому повноваженням и виконком вправі приймати р ішення про оформлення права власності на об'єкти нерухом ого майна. Сільська рада набу ла права власності на спірн е майно саме на підставі ріше ння виконкому від 30.07.2007, а не н а підставі рішення сільсько ї ради. Тому, логічним є оска рження регіональним відділе нням підстави набуття права комунальної власності - ріше ння виконкому. Спірні приміщ ення не були включені наказо м Фонду державного майна Укр аїни до Переліку об'єктів, що п ідлягають приватизації, тому ні про яке виключення не може йти взагалі ніякої мови. Від в ідповідача не надходило пись мової заяви про застосування наслідків спливу строку поз овної давності. На заявлені п озивачем вимоги не застосову ється позовна давність.

В судове засідання пред ставники відповідачів та тре тьої особи не з'явились, хоча і обидва відповідача і третя о соба були належним чином пов ідомленні про день і час розг ляду апеляційної скарги, про що свідчать повідомлення пр о вручення поштових відправл ень (ухвал) (а.с. 125-127). Оскільки кло потань про відкладення розгл яду справи до суду не надходи ло, явка представників сторі н в судове засідання обов'язк овою не визнавалася, суд прий шов до висновку про можливіс ть розгляду апеляційної скар ги без представників відпові дачів та третьої особи.

Представник позивача в су довому засіданні апеляційну скаргу заперечив в повному о бсязі з підстав викладених у відзиві, вважає її незаконно ю та необґрунтованою; поясни в, що СТОВ Україна-1 є балансоу тримувачем майна; додав, що вв ажає, що майно вибуло з держав ної власності; просив апеляц ійну скаргу залишити без зад оволення, а рішення господар ського суду Вінницької облас ті від 20.07.11 р. - без змін.

Заслухавши пояснення пре дставника позивача; розгляну вши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу; переві ривши правильність застосув ання судом першої інстанції норм матеріального та процес уального права, апеляційний суд,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Виконавчого ко мітету Серебрійської сільсь кої ради Могилів-Подільськог о району №52 від 30.07.2007 р. було визн ано право власності на об'єкт нерухомого майна будівлю їд альні що розташована в с. Сере брія по вул. Леніна №260 за Сереб рійською сільською радою від повідно до статті 30 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" та підпункту 4. 1 Інструкції Держбуду Україн и від 09.06.1989 р. "Про порядок держав ної реєстрації права власнос ті на об'єкти нерухомого майн а, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб і зобов'язано бюро технічної і нвентаризації здійснити дер жавну реєстрацію та виписати свідоцтво про право на власн ість (а.с.7).

На виконання даного рішенн я, свідоцтвом про право власн ості на нерухоме майно за Сер ебрійською сільською радою о формлено право комунальної в ласності з часткою 1/1 на нежит лову будівлю їдальні літ. "А" з агальною площею 665,4 кв.м., ганки літ. "а", "а 1", "а 2", "а 3", "а 4", "а 5" за адрес ою: Вінницька обл., Могилів-Под ільський район, с. Серебрія, ву л. Леніна, буд. 260 (а.с.8).

Однак, як вбачається з матер іалів справи, відповідно до п ереліку об'єктів соціально-п обутового призначення стано м на 01.01.1996 р. зазначена вище буді вля-їдальні є об'єктом соціал ьно-побутового призначення п о держгоспу "Україна" с. Сербія (а.с.17).

Згідно пункту 1 Статуту держ госпу "Україна" затвердженог о у 1993 році передбачено, що держ госп “Україна” с.Серебрія Мо гилів-Подільського району Ві нницької області являється д ержавним підприємством , вхо дить в систему республікансь кого державно-кооперативног о об'єднання по садівництву, в иноградарству, розсадництву і виноробної промисловості “Укрсадвинпром” і безпосере дньо підпорядкований Вінниц ькому обласному державно-коо перативному об'єднанню “Вінн ицясадвинпром” (а.с.9-12).

Пунктом 6.1 Статуту держгосп у "Україна" передбачено, що май но держгоспу є державним.

Наказом регіонального від ділення ФДМУ по Вінницькій о бласті № 1003-ДП від 15.12.1995р. "Про при йняття рішення щодо привати зації радгоспу “Україна" вид ано дозвіл на приватизацію р адгоспу "Україна" (а.с.13).

Згідно відомості розрахун ку вартості будівель та спор уд держгоспу "Україна" станом на 01.01.1996 р. залишкова вартість ї дальні становила 2 249 420 крб. (а.с.16) .

15.08.2000 року регіональним відді ленням ФДМУ по Вінницькій об ласті видано наказ № 906 про зав ершення процесу приватизаці ї СВАТ "Україна" (а.с.18).

Приміщення їдальні до пере ліку майна, переданого до ста тутного фонду Сільськогоспо дарського відкритого акціон ерного товариства “Україна” Могилів-Подільського району від 15.11.2005 р. включено не було (а.с .19,20).

28.12.2006 р. виконавчим директоро м СТОВ “Україна-1” видано нак аз № 4 про створення інвентари заційної комісії для проведе ння інвентаризації майна стр уктурного підрозділу - їдаль ні, яке не увійшло до статутно го фонду СТОВ (а.с 24).

Відповідно до інвентариза ційного опису №1 (додаток №1 до протоколу засідання інвента ризаційної комісії за резуль татами проведення інвентраи зації державного майна, яке н е увійшло до статутного фонд у господарського товариства СТОВ "Україна-1" с.Серебрія Мог илів-Подільського р-ну Вінни цької області, затвердженого 27.02.2007 р.) балансова вартість буд івлі їдальні, 1976 року побудови , станом на 31.12.2006р. становить 86 351 г рн. (а.с. 21-23).

Згідно інвентаризаційного опису №1 (додаток №1 до протоко лу засідання інвентаризацій ної комісії за результатами проведення інвентаризації д ержавного майна, яке не увійш ло до статутного фонду госпо дарського товариства СТОВ "У країна-1" с.Серебрія Могилів-По дільського р-ну Вінницької о бласті, затвердженого 25.02.2008 р.), балансова вартість будівлі ї дальні, 1976 року побудови стано м на 31.12.2007 р., становить 86 351 грн., а залишкова-станом на 31.12.2007 р., - 28 698г рн. (а.с. 25-28). Станом на 21.01.2009 р.; балан сова і залишкова вартість бу дівлі їдальні залишились не змінені (а.с.29-31).

Відповідно до переліку дер жавного майна, яке не увійшло до статутного фонду господа рського товариства СВАТ "Укр аїна" станом на 04.05.2011 р., затвердж еного начальником регіональ ного відділення Фонду держав ного майна України по Вінниц ькій області, їдальня з облад нанням (с. Серебрія, вул. Ленін а, 260) є державним майном (а.с.46).

30.03.2005 р. між Регіональним відд іленням Фонду державного май на України по Вінницькій обл асті (далі Регіональне відді лення ФДМ України по Вінниць кій області) (орендодавець) та Товариством з обмеженою від повідальністю “Обрій-3”(далі ТОВ “Обрій-3”) (орендар) укладе но строком на 11,5 місяців догов ір № 239-ГТ оренди державного ма йна - ЦМК структурного підро зділу - їдальні з обладнання м, що не увійшло до статутного фонду СВАТ “Україна” під час приватизації і знаходиться в даний час на балансі Сільсь когосподарського Товариств а з обмеженою відповідальніс тю “Україна-1” (далі СТзОВ “Укр аїна-1” (а.с.32-35).

Пунктом 1.1 даного договору п ередбачено, що орендодавець передає, а орендар приймає в с трокове платне користування державне майно - цілісний май новий комплекс структурного підрозділу - їдальню з обладн анням, що не увійшло до стат утного фонду СВАТ "Україна" під час його приватизації і знаходиться в даний час на ба лансі сільськогосподарсько го товариства з обмеженою ві дповідальністю "Україна-І" за адресою: 24026, Вінницька област ь, Могилів-Подільський райо н, с.Серебрія, склад і варт ість якого визначено відпов ідно до акту оцінки, прото колу про результати інвента ризації та

передавальног о (розподільчого) балансу пі дприємства, складених станом на 31.10.2004,

вартість якого стан овить 91996,00 грн., у т.ч.: основні фон ди залишковою вартістю 34176,00 г рн. (а.с.32-35).

Трьохстороннім актом прий мання-передавання орендован ого державного майна від 30.03.2005 р . їдальня з обладнанням, що зна ходиться на балансі СТзОВ “У країна-1” була передана оренд одавцем орендарю (а.с. 36).

Додатковою угодою №1 до дого вору від 30.03.2005 р. № 239-ГТ внесено зм іни в пункт 10.1 розділу 10 "Строк ч инності, умови зміни та припи нення договору": "Цей договір у кладено строком на два роки, щ о діє з 30 березня 2005 року по 29 бер езня 2007 року включно" (а.с.37).

Додатковою угодою №2 від 30.03.200 7 р. внесено зміни в пункт 10.1 роз ділу 10 "Строк чинності, умови з міни та припинення договору" : "Цей договір укладено строко м на два роки 6 місяців, що діє з 30 березня 2005 року по 29 вересня 2007 року включно" (а.с.38).

Додатковою угодою №3 від 29.09.200 7 р. продовжено строк дії догов ору від 30.03.2005 р. № 239-ГТ оренди держ авного майна-цілісного майно вого комплексу структурного підрозділу-їдальні з обладн анням, на півроку з 30 вересня 200 7 року по 31 березня 2008 року (а.с.39-40).

Орендна плата на підставі д оговору орендарем - ТзОВ "Обрі й-3" сплачувалася згідно платі жних доручень до Державного бюджету Могилів-Подільськог о району (а.с.41-45).

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов'язані діяти л ише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та зако нами України.

Частиною 1 статті 11 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" від 21.05.1997 р. з под альшими змінами та доповненн ями передбачено, що виконавч ими органами сільських, с елищних, міських, районних у містах (у разі їх створенн я) рад є їх виконавчі комітет и, відділи, управління та інш і створювані радами виконавч і органи.

Згідно підпунктів 1,4 пункту "а" статті 29 цього Закону до від ання виконавчих органів сіль ських, селищних, міських рад н алежать власні (самоврядні) п овноваження: управління в ме жах визначених радою, майном , що належить до комунальної в ласності відповідних терито ріальних громад; підготовка і внесення на рогляд пропози цій щодо порядку та умов відч уження комунального майна, п роектів місцевих програм при ватизації та переліку об"єкт ів комунальної власності, як і не підлягають приватизації ; організація виконання цих п рограм ... .

Пунктом 51 статті 26 Закону Укр аїни "Про місцеве самоврядув ання в Україні" передбачено, щ о виключно на пленарних засі даннях сільської, селищної, м іської ради вирішується пита ння надання згоди на передач у об'єктів з державної у комун альну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну вла сність, а також щодо придбанн я об'єктів державної власнос ті (редакція від 21.12.2000 р.).

Відповідно до статті 1 Зако ну України "Про приватизацію державного майна" приватиза ція державного майна - це від чуження майна, що перебуває у державній власності, і майна , що належить Автономній Респ убліці Крим, на користь фізич них та юридичних осіб, які мож уть бути покупцями відповідн о до цього Закону, з метою підв ищення соціально-економічно ї ефективності виробництва т а залучення коштів на структ урну перебудову економіки Ук раїни.

Статтею 5 даного Закону пере дбачено, що до об"єктів держав ної власності, що підлягають приватизації належать підп риємства як єдині майнові ко мплекси.

Згідно статті 2 Закону Украї ни "Про приватизацію невелик их державних підприємств" об "єктами приватизації є окрем е індивідуально визначене ма йно.

Відповідно до статтей 1, 4, 5, 6, 11 Тимчасового положення про Фо нд державного майна України, затвердженого Постановою Ве рховної Ради України від 07.07.1992 р . №2558, Фонд державного майна Ук раїни є державним органом, як ий здійснює державну політик у в сфері приватизації держ авного майна, виступає оре ндодавцем майнових компле ксів, що є загальнодержавн ою власністю; основними завд аннями Фонду є : захист майнов их прав України на її територ ії та за кордоном; здійснення прав розпорядження майном д ержавних підприємств у проц есі їх приватизації; здійсне ння повноважень щодо орга нізації та проведення прива тизації майна підприємств, я ке перебуває у загальнодерж авній власності; здійснення повноважень орендодавця майна державних підприєм ств і організацій, їх структу рних підрозділів; фонд відпо відно до покладених на нього завдань: продає майно, що пере буває у загальнодержавній вл асності у процесі його прива тизації , включаючи майно лік відованих підприємств і об"є ктів незавершеного будівниц тва; затверджує плани приват изації майна, що перебуває у з агальнодержавній власності ; Фонд має право видавати в ме жах своєї компетенції норм ативні документи, обов'язков і для виконання органами де ржавної виконавчої влади, і ншими юридичними особами, ко нтролювати їх виконання; оде ржувати інформацію від орган ів державної виконавчої влад и, необхідну для виконання п ередбачених цим Положенням завдань і функцій; проводити інвентаризацію загальнод ержавного майна, що відпов ідно до Державної програ ми приватизації підлягає п риватизації, а також здій снювати аудиторські пере вірки ефективності його вико ристання; затверджувати кош торис витрат з державного п озабюджетного фонду приват изації в межах, встановлени х Державною програмою прива тизації майна державних підп риємств; рішення правління п роводяться в життя наказами Фонду.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 15.06.1994р. №412 затве рджено Положення про регіона льне відділення Фонду держа вного майна України, згідно я кого регіональне відділення Фонду державного майна Укра їни (далі - відділення) є держа вним органом, який створюєть ся Фондом державного майна (д алі - Фонд) і йому підпорядкову ється (стаття 1); основними зав даннями відділення є : органі зація та проведення приватиз ації майна, яке перебуває у де ржавній власності, згідно з д ержавною , республіканською та місцевою програмою приват изації (стаття 3); відділення в ідповідно до покладених на н ього завдань і в межах своїх п овноважень: розробляє пропоз иції щодо приватизації майна , яке перебуває у державній вл асності, вносить їх до фонду ..., для формування державної, р еспубліканської місцевої пр ограм приватизації, забезпеч ує виконання затверджених п рограм; змінює в процесі прив атизації організаційно-прав ову форму підприємств, що пер ебувають у державній власнос ті; здійснює продаж об"єктів п риватизації; розглядає заяви про приватизацію майна, що пе ребуває у державній власност і, і приймає відповідні рішен ня ; здійснює управління та р озпорядження майном підпри ємств, установ і організацій , що перебуває у державній вла сності, в процесі приватизац ії (стаття 4 пункти 1,2,5,9).

Законом України "Про Держав ну програму приватизації" ві д 18.05.2000р. №1723 затверджено Держав ну програму приватизації на 2000-2002 роки, якою передбачено нас тупне: основною метою приват изації у 2000-2002 роках є створення умов для сприяння підвищенн ю ефективності діяльності пі дприємств, установ, організа цій та створення конкуретног о становища, а також забезпеч ення надходження коштів від приватизації до Державного б юджету України (стаття 2); для р еалізації цих завдань Фонд д ержавного майна України : зас тосовує аукціони під час про дажу об"єктів груп А, Д та цілі сних майнових комплексів об" єктів групи В,Г (стаття 4); класи фікація об"єктів приватизаці ї здійснюється з метою раціо нального та ефективного заст осування способів приватиза ції відповідно до цієї Прогр ами. Група А - окреме індивідуа льно визначене майно (в тому ч ислі таке, яке не увійшло до ст атутних капіталів ВАТ, будів лі, споруди та нежилі приміще ння ... ) ... (стаття 5).

Наказом ФДМ України та Міне кономіки України від 19.05.1999р. за № 908/68 затверджено Положення пр о управління державним майно м, яке не увійшло до статутних капіталів господарських тов ариств у процесі приватизаці ї, але перебуває на їх балансі , та зареєстровано в МЮ Україн и 24.06.1999р. за №414/3707.Даним положення м передбачено, що управління державним майном, яке не уві йшло до статутних капіталів господарських товариств у пр оцесі приватизації, але пере буває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні упов новаженим органом (державні органи приватизації) способ у та умов подальшого викорис тання майна у межах чинного з аконодавства ... (пункт 1.3); прив атизація державного майна, я ке не увійшло до статутних ка піталів господарських товар иств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, здійснюється відповідно до Законів України "Про привати зацію державного майна", "Про п риватизацію невеликих держа вних підприємств (малу прива тизацію)", "Про Державну прогр аму приватизації", інших норм ативно-правовоих актів з пит ань приватизації (пункт 2.1.1).

Відповідно до частини 1 стат ті 2 Закону України "Про переда чу об'єктів права державної т а комунальної власності" (в ре дакції від 21.12.2000 р.) об'єктами пер едачі згідно з цим Законом є: ц ілісні майнові комплекси під приємств, установ, організац ій, їх структурних підрозділ ів (далі - підприємства); нерух оме майно (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незаверше ного будівництва, приміщення ); інше окреме індивідуально в изначене майно підприємств; акції (частки, паї), що належат ь державі або суб'єктам права комунальної власності у май ні господарських товариств; житловий фонд та інші об'єкти соціальної інфраструктури ( далі - об'єкти соціальної інфр аструктури), які перебувають у повному господарському ві данні чи оперативному управл інні державних підприємств, установ, організацій (далі - пі дприємств) або не увійшли до с татутних фондів господарськ их товариств, створених у про цесі приватизації (корпорати зації), у тому числі не заверше ні будівництвом.

Згідно статті 3 Закону Украї ни "Про передачу об'єктів прав а державної та комунальної в ласності" ініціатива щодо пе редачі об'єктів права держав ної та комунальної власності може виходити відповідно ві д органів, уповноважених упр авляти державним майном, Нац іональної академії наук, інш их аналогічних самоврядних о рганізацій, яким передано в к ористування державне майно ( далі - самоврядні організаці ї), місцевих органів виконавч ої влади, відповідних органі в місцевого самоврядування.

Передача об'єктів з держа вної у комунальну власніст ь здійснюється за рішенням: К абінету Міністрів України - щодо об'єктів, визначених у абзацах другому, третьому, п 'ятому частини першої статті 2 цього Закону; органів, уповн оважених управляти держ авним майном, самоврядних організацій - щодо об'єктів , визначених у абзацах четвер тому та шостому частини перш ої статті 2 цього Закону (части на 1 статті 4 цього ж Закону).

Таким чином, враховуючи вищ евикладене судова колегія пр иходить до висновку що їдаль ня в с. Серебрія по вул. Леніна №260, право власності на яку ріш енням №52 від 30.07.2007 р. виконавчий к омітет Серебрійської Сільсь кої ради вирішив визнати за С еребрійською сільською радо ю, не була приватизована і не б ула передана до статутного ф онду СТОВ "Україна" в результа ті приватизації радгоспу "Ук раїна", проведеної на підстав і дозволу регіонального відд ілення ФДМ України по Вінниц ькій області, наданого у груд ні 1995 року. Даний об'єкт був і за лишився у державній власност і, що підтверджується зазнач еними вище доказами. І хоча за конодавством України передб ачена можливість безоплатно ї передачі об'єктів державно ї власності в комунальну, пер едача спірного об'єкту з держ авної в комунальну власність не проводилася. Даний факт ві дповідачами не спростований . Належних доказів на підтвер дження того, що їдальня була п ередана у комунальну власніс ть відповідачі суду не надал и. Тобто, виконавчий комітет С еребрійської сільської ради , вийшовши за межі своїх повно важень, визначених Законом У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні", розпорядив ся державним майном.

Крім того, приймаючи оспорю ване рішення №52 від 30.07.2007 р. "Про в изнання та оформлення права власності на об'єкт нерухомо го майна", виконавчий комітет керувався статтею 30 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні", якою визначе ні власні та делеговані повн оваження в галузі житлово-ко мунального господарства, поб утового, торговельного обслу говування, громадського харч ування, транспорту і зв'язку, а ле аж ніяк не повноваження що до визнання права власності на нерухоме майно.

Отже, суд першої інстанції п равомірно прийшов до висновк у про визнання оспорюваного рішення виконкому Серебрійс ької сільської ради від 30.07.2007 р. недійсним.

Як вбачається з пункту 6.1 ста туту держгоспу "Україна" с. Сер ебрія Могилів-Подільського р айону Вінницької області, ма йно держгоспу є державним, ск ладається з основних засобі в та оборотних коштів, а тако ж інших цінностей, вартість я ких відображається в самост ійному балансі.

Статтею 326 Цивільного кодек су України (далі ЦК України) пе редбачено, що у державній вла сності є майно, у тому числі гр ошові кошти, яке належить дер жаві Україна. Від імені та в ін тересах держави Україна прав о власності здійснюють відпо відно органи державної влади . Управління майном, що є у дер жавній власності, здійснюєть ся державними органами, а у ви падках, передбачених законом , може здійснюватися іншими с уб'єктами.

Згідно статті 392 ЦК України в ласник майна може пред"явити позов про визнання його прав а власності, якщо це право осп орюється або не визнається і ншою особою, а також у разі втр ати ним документа, який засві дчує його право власності.

Отже, судом першої інстанці ї правомірно задоволено вимо гу позивача про визнання пра ва власності держави Україна в особі регіонального відді лення Фонду державного майна України по Вінницькій облас ті на нежитлову будівлю їдал ьні, літера "А" загальною площе ю 665,4 кв.м., ганки літ. "а", "а 1", "а 2", "а 3", "а 4", "а 5", що розташована по вул. Л еніна, буд. 260 у с. Серебрія, Моги лів-Подільського району, Він ницької області.

Відповідно до статті 1 ГПК У країни підприємства, установ и, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють пі дприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку наб ули статусу суб'єкта підприє мницької діяльності (далі - пі дприємства та організації), м ають право звертатися до гос подарського суду згідно з вс тановленою підвідомчістю го сподарських справ за захисто м своїх порушених або оспорю ваних прав і охоронюваних за коном інтересів, а також для в життя передбачених цим Кодек сом заходів, спрямованих на з апобігання правопорушенням .

Оскільки оспорюване ріше ння приймалося виконавчим ко мітетом, а не сільською радою , позивачем не доведено, що йог о права та охоронювані закон ом інтереси порушені сільськ ою радою.

Отже, суд першої інстанції правомірно відмовив позивач у в позові до Серебрійської с ільської ради.

На підставі вищевикладено го доводи апеляційної скарги колегією суддів до уваги не п риймаються. Доводи щодо того , що судом першої інстанції по рушено вимоги пункту 1 частин и 1 статті 80 ГПК України спрост овуються наступним.

У вирішенні питання про те, чи є правовідносини гос подарськими, а спір - господар ським, слід виходити з визнач ень, наведених у статті 3 Госпо дарського кодексу України. Г осподарський спір підвідомч ий господарському суду, зокр ема, за таких умов: участь у сп орі суб'єкта господарювання; наявність між сторонами, по-п ерше, господарських відносин , врегульованих Цивільним ко дексом України, Господарськи м кодексом України, іншими а ктами господарського і циві льного законодавства, і, по-др уге, спору про право, що виника є з відповідних відносин; від сутність у законі норми, що прямо передбачала б виріше ння такого спору судом іншої юрисдикції. Господарські су ди на загальних підставах вирішують усі спори між суб 'єктами господарської діяльн ості, а також спори, пов'язані з захистом права власності, в тому числі з визнанням цьо го права (пункт 3 Рекомендацій Президії Вищого господарськ ого суду України від 27.06.2007 р. №04-5/12 0).

До компетенції господарс ьких судів не відноситься ро згляд справ у спорах про ос карження лише таких рішень , ухвалених суб'єктом владних повноважень, якими останній зобов'язує суб'єкта господар ювання вчинити певні дії, ут риматись від вчинення певних дій або нести відповідальні сть, за умови, що оскаржуван ий акт згідно із законодавст вом України є обов'язковим до виконання; інші ж справи за уч астю суб'єктів господарюванн я та суб'єктів владних повно важень не мають ознак спра в адміністративної юрисдикц ії і повинні розглядатися го сподарськими судами на загал ьних підставах (пункт 3 Інфор маційного листа Вищого госпо дарського суду України від 18.0 3.2008 р. №01-8/164).

Доводи апеляційної скарги щодо того, що суд не надав нал ежної оцінки заяві представн ика відповідача-Виконкому Се ребрійської сільської ради "Про застосування наслідків спливу строків позовної давн ості" спростовуються пунктом 4 частини 1 статті 268 ЦК України , згідно якого позовна давніс ть не поширюється на вимогу в ласника, або іншої особи про в изнання незаконним правовог о акта органу державної влад и, органу влади Автономної Ре спубліки Крим, або органу міс цевого самоврядування, яким порушено його право власност і, або інше речове право.

Крім того, з матеріалів спра ви вбачається, що відповідач і не заявляли колопотання пр о застосування наслідків спл иву строків позовної давност і ні усно, ні письмово.

Рішення господарського су ду Вінницької області від 20.07.20 11 р. прийнято відповідно до но рм чинного матеріального і п роцесуального права та відпо відає фактичним обставинам с прави.

Апеляційна скарга до задов олення не підлягає.

Разом з тим, колегія суддів не погоджується з судом перш ої інстанції із зазначенням в мотивувальній частині ріше ння про врахування клопотанн я позивача і можливість вийт и за межі позовних вимог та за власною ініціативою скасува ти свідоцтво за яким Серебрі йська сільська рада є власни ком нежитлової будівлі їдаль ні, оскільки питання щодо ска сування свідоцтва про право власності на нерухоме майно є похідним від питання про ви знання недійсним рішення Вик онавчого комітету про визнан ня права власності на об'єкт н ерухомого майна та зобов'яза ння БТІ здійснити державну р еєстрацію і виписати свідоцт во про право на власність, яке визнано судом недійсним.

Керуючись статтями 99,101-105 Госп одарського процесуального к одексу України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарсько го суду Вінницької області в ід 20.07.2011 р. у справі № 8/62/2011/5003 залиши ти без змін, а апеляційну скар гу Виконавчого комітету Сере брійської сільської ради від 01.08.2011р. - без задоволення.

Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття і мож е бути оскаржена у касаційно му порядку.

Головуюча суддя Л.М. Сініцина

Судді А.В. Гудак

Г.Є. Олексюк

01-12/12247/11

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.10.2011
Оприлюднено20.10.2011
Номер документу18673175
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/62/2011/5003

Постанова від 05.10.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Сініцина Л.М.

Ухвала від 29.08.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Сініцина Л.М.

Рішення від 20.07.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 06.07.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 15.06.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

Ухвала від 10.05.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Грабик В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні