ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" липня 2011 р.
Справа № 21/281/10
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого
Хандуріна М.І. (доповідач),
суддів:
Заріцької А.О.,
Короткевича О.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Державна податкова інспекція у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя
на постанову
Донецького апеляційного господарського суду від 31.05.2011
на ухвалу
Господарського суду Запорізької області від 26.04.2011
у справі
господарського суду
№ 21/281/10
Запорізької області
за заявою
Товариства з обмеженою відповідальністю "7 днів"
до
Відкритого акціонерного товариства "Готель Дніпро"
про
Банкрутство
ліквідатор
арбітражний керуючий Дорошенко О.О.,
за участю представників сторін:
ДПІ у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя –Лисенко О.В. (дов. від 10.01.20111),
арбітражного керуючого Дорошенко О.О.,
ТОВ "7 днів" –Сорока І.О. (дов. від 22.07.2011),
встановив:
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 06.10.2010 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "7 днів" порушено провадження у справі про банкрутство Відкритого акціонерного товариства (ВАТ) "Готель Дніпро" за загальною процедурою відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою господарського суду Запорізької області від 25.01.2011 визнано ВАТ "Готель Дніпро" банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного керуючого Дорошенка О.О., якого зобов'язано подати до офіційного друкованого органу оголошення про визнання боржника банкрутом. Встановлено строк ліквідаційної процедури –3 місяці.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.04.2011 (суддя Черкаський В.І.) затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута - ВАТ "Готель Дніпро". Банкрута –ВАТ "Готель Дніпро" ліквідовано. Провадження у справі припинено.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 31.05.2011 (колегія суддів у складі: Алєєва І.В. –головуючий, Величко Н.Л., Москальова І.В.) ухвалу господарського суду Запорізької області від 26.04.2011 залишено без змін.
В касаційній скарзі ДПІ у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя просить скасувати ухвалу суду першої інстанції від 26.04.2011 та постанову суду апеляційної інстанції від 31.05.2011, направити справу для розгляду до господарського суду першої інстанції. В обґрунтування посилається на порушення та неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, зокрема судами не враховано приписів ст.ст. 44, 78 Податкового кодексу України, ст.ст. 24, 25, 32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Переглянувши в касаційному порядку прийняті у справі ухвалу та постанову судів попередніх інстанцій, застосування судами норм матеріального та процесуального права, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 4-1 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство в порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом.
Згідно з ст. 4 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі Закон) щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном, мирова угода, санація (відновлення платоспроможності), ліквідація боржника.
Згідно з ст. 25 Закону з дня свого призначення ліквідатор виконує повноваження керівника боржника банкрута, аналізує фінансове становище банкрута, очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу, здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством, вживає заходів спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.
За приписами частин 1, 2, 6 статті 30 Закону після проведення інвентаризації та оцінки майна банкрута ліквідатор розпочинає продаж майна банкрута на відкритих торгах. Порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна погоджуються з комітетом кредиторів.
Відтак, обов'язком ліквідатора є належне виконанням ним усіх повноважень в ході ліквідаційної процедури, зокрема, встановлення майна та майнових прав (обтяжень) боржника, його потенційних кредиторів шляхом надіслання запитів до державних реєстрів майнових прав та обтяжень (заборон відчуження), надіслання повідомлень до державних органів, які контролюють сплату загальнообов'язкових податків та зборів, витребування в органах державної виконавчої служби виконавчих проваджень, порушених кредиторами боржника та повідомлення зазначених кредиторів про перебування боржника в ліквідаційній процедурі та права кредиторів подати свої грошові вимоги.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об’єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів.
Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Отже, законодавцем передбачено подання за наслідком проведеної ліквідаційної процедури повного звіту ліквідатора про всі дії, вчинені ліквідатором (або декількома ліквідаторами) в ході процедури ліквідації та перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом із зазначеним звітом та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками всієї ліквідаційної процедури, яке проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів).
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання постанови та ухвал господарського суду Запорізької області 20.04.2011 ліквідатором ВАТ "Готель Дніпро" подано на затвердження суду звіт та ліквідаційний баланс банкрута з доданими документами.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами ліквідаційного балансу у банкрута не залишилось майна для здійснення своєї статної діяльності, а тому суд дійшов висновку про необхідність його ліквідації та припинення провадження у справі.
Однак колегія суддів вважає, що затверджуючи звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Готель Дніпро" і припиняючи провадження по справі, судом першої інстанцій взагалі не було належним чином досліджено звіт ліквідатора боржника, не було з'ясовано чи вчинив ліквідатор боржника всі передбачені законом заходи по пошуку майна боржника, що входить до ліквідаційної маси
Так, судами не надано оцінки належному виконанню ліквідатором своїх обов'язків, не було досліджено, чи було зроблено запити до державних органів, які реєструють обтяження (заборону відчуження) рухомого та нерухомого майна, внаслідок чого не було виявлено заставних кредиторів боржника та можливих активів боржника, які перебувають в податковій заставі.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, фахівцями ДПІ у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя на підставі наказу № 680 від 31.08.2009 була розпочата виїзна позапланова перевірка ВАТ "Готель "Дніпро". 01.07.2009 на адресу підприємства працівниками ДПІ направлено запит про надання необхідного переліку документів для проведення перевірки. У відповідь боржник листами просив перенести початок перевірки ДПІ (листи № 77 від 08.07.2009, № 86 від 31.08.2009, від 10.09.2009 № 101, від 22.03.2010 № 12). На підставі чого проведення перевірки було призупинено.
Відповідно до п.п 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка проводиться у разі, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи –підприємця, порушення провадження у праві про банкрутство платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Таким чином, до закінчення ліквідаційної процедури боржником (ліквідатором) необхідні документи для проведення перевірки органами ДПІ, а тому колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції передчасно затверджено звіт ліквідатора банкрута і ліквідаційний баланс та припинено провадження у справі.
Колегія суддів Вищого господарського суду вважає, що при винесенні оскаржуваної ухвали господарський суд не з’ясував дійсних обставин справи, прав і обов’язків учасників спірних правовідносин, що вплинуло на правильність застосування норм матеріального та процесуального права, чим не порушено вимоги ст. 43 ГПК України щодо повного, всебічного і об'єктивного розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.
Суд апеляційної інстанції на вказані порушення суду першої інстанції уваги не звернув.
Відповідно до вимог ст. 1117 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, які не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає прийняту у справі постанову Донецького апеляційного господарського суду та ухвалу господарського суду Запорізької області такими, що не відповідають нормам матеріального та процесуального права, а тому підлягають скасуванню з направленням справи на розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 85, 1117, 1119 - 11112 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Орджонікідзевському районі м.Запоріжжя задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 31.05.2011 та ухвалу господарського суду Запорізької області від 26.04.2011 у справі № 21/281/10 скасувати, справу передати на розгляд до господарського суду Запорізької області.
Головуючий Хандурін М.І.
Судді Заріцька А.О.
Короткевич О.Є.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2011 |
Оприлюднено | 01.08.2011 |
Номер документу | 17291408 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Хандурін М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні