Рішення
від 26.05.2008 по справі 46/97-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

46/97-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" травня 2008 р.                                                            Справа № 46/97-08

вх. № 2764/4-46

Суддя господарського суду Мамалуй О.О. 

при секретарі судового засідання Макаровських А.С.

за участю представників сторін:

позивача - Столяренко А.В. - представник (за дорученням);

відповідача - Дерюгін С.П. - представник (за дорученням)   

розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції в Х\о, м. Харків  

до  ВАТ "Новоіванівський цукровий завод" с. Коломак, Харківська область  

про стягнення 8 672 991,84 грн.

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Харківській області звернувся до господарського суду з позовною заявою, згідно якої просить суд стягнути з ВАТ "Новоіванівський цукровий завод" шкоду, завдану в результаті самовільного використання земельної ділянки в розмірі 8672991,84 грн.

Представник відповідача в судове засідання з"явився, у відзиві на позовну заяву проти позову заперечує а просить в позові відмовити.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено, що 03-04 жовтня 2007 р. позивачем було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ВАТ "Новоіванівський цукровий завод".

Позивач в позовній заяві та в судовому засіданні вказує на те, що в ході перевірки було встановлено, що на земельній ділянці на землях Коломатської селищної ради Коломатського району Харківської області розташовано ВАТ "Новоіванівський цукровий завод". Відповідно до технічного завдання, земельна ділянка, якою користується відповідач складає 157,4 га. Позивач вважає, що відповідач використовує земельну ділянку без документів, які посвідчують це право.

Суд зазначає, що порядок виникнення та особливості реалізації права землекористування в Україні передбачений в главі 15 Земельного кодексу України. Так, право користування розподіляється на право постійного користування земельними ділянками та на право їх оренди.

Відповідно до ч. 1 ст. 188 Земельного кодексу України та ст. 5 та 6 Закону україни "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Таким органом є не екологічні інспекції, а Державні інспекії з контролю за використанням та охороною земель, які діють відповідно до Положення про державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель. Основними завданнями Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель є: організація та здійснення державного контролю за використанням та охороною земель; здійснення контролю за дотриманням державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, незалежно від форм власності земельного законодавства та дотримання встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, використання земельних ділянок відповідно до цільового призначення.

До компетенції спеціально уповноваженого державного органу з питань екологічних ресурсів - Державної екологічної інспекції відносяться: питання контролю за додержанням законодавства про охорону земель, реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, здійснення державного контролю за додержанням вимог законодаства про охорону навколишнього природного середовища.

Суд зазначає, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі, до одержання документа, що посвідчує правона неї та до її державної реєстрації.

Земельна ділянка в розмірі 157,4 га знаходилась в користуванні відповідача згідно проекту відведення, затвердженогорішенням Коломацького районного виконавчого комітету № 6 від 12.01.1957 р. Відповідач користується земельною ділянкою з 1901 р. - часу існування цукрового заводу. З утворенням на базі державного підприємства  ВАТ, що відбулося в 1997 р., земельний відвід для цукровогокомбінату товариством в повному обсязі не використовувався, у зв"язку з чим була замовлена інвентаризація земель. Інвентаризацію земель здійснював Харківський регіональний центр державного земельногокадастру протягом 2000/2001 р. За результатами інвентаризації земель виконавцем складено технічну документацію по інвентаризації та оформленню ВАТ "Новоіванівський цукровий завод" права постійного користування земельною ділянкою для цільового використання на території Коломацької селищної ради Коломацького району Харкіської області. Розмір земельної ділянки після інвентаризації земель, яку використовує цукровий завод склав 135,91 га, що підтверджується технічною документацією та висновком начальника відділу зеельних ресурсів Коломацького району від19.07.2001 р. та рішенням Виконавчого комітету Коломацької селищної ради від 06.12.2000 р. № 600.

ВАТ "Новоіванівський цукровий завод" звернувся до Коломацької селищної ради та Коломацької РДА Харківської області з клопотаннями про надання дозволу на розробку технвчної документації, щоб після його зтвердження укласти догвір оренди земельної ділянки. Такі дозволи буи отримані, після чого ПП "АКР", з яким був укладений догоір № 127 від 13.12.2004 р. на виконання технічної документації по встановленню меж та оформлення права оренди на земельну ділянку промислового використання в с. Коломак на території Коломацької селищної ради Коломацького району Харківської області приступило до виконання робіт. На теперішній час роботи з розробки технічної документації тривають. Документація знаходиться в стадії узгоджень у відповідних установах, організаціях: районний відділ земельних ресурсів, районний відділ містобудування та архітектури, СЕК, обласне управління екології, обласне управління культури та туризму. Орієнтовні строки завершення робіт разом з узгодженнями - серпень 2008 р. Затримка у виконанні робіт пояснюється великим обсягом робіт, виконанням обіт по розмежуванню земель ВАТ "Новоіванівський цукровий завод", які знаходяться в межах населеного пункту с. Коломак та за його межами - на землях Коломацької районної державої адміністрації та роботою сумісно з Коломацьким БТІ по відновленню деяких технічних паспортів на будівлі та споруди.

Державний комітет України по земельних ресурсах в своєму листі № 14-17-4/6045 звертає увагу на той факт, що дії громадян та юридичних осіб, коли ті приступають до використання наданих їм земельних ділянок до виникнення права власності чи права користування ними є самовільним зайняттям земельних ділянок, але в даному випадку має місце використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, а не їх самовільне зайняття.

ВАТ "Новоіванівський цукровий завод" сплачував земельний податок до державного бюджету. За 2007 рік було перераховано до бюджету 148527,11 грн., що підтверджується податковим розрахунком земельного податку та платіжними документами по перерахуванню коштів до бюджету за січень - грудень 2007 р.

Дослідивши матеріали справи, судом визначено, що розрахунок розміру заподіяної шкоди здійснено позиваем в порушення Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покрову без спеціального дозволу. П. 3 Методичних рекомендацій передбачає, що підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок є матеріали справи про адміністративне провадження, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Але крім акту перевірки дотримання вимог Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", кодексу України "Про надра" та Земельногокодексу України, позивач не надав в обгрунтування свого твердження.

Також в Методичних рекомендаціях зазначено, що акт обстеження земельної ділянки є невід"ємною частиною розрахунку розміру заподіяної шкоди, оскільки на підставі даного документу визначається площа, на якій заподіяно шкоду й у разі відмови порушника добровільно відшкодувати заподіяну шкоду (збитки) направляє другий примірник акту разом з розрахунком заподіяної шкоди з позовною заявою в суд для їх примусового стягнення.

Суд звертає увагу на той факт, що Державний Комітет України по земельних ресурсах та Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель наголошували, що Методикою не передбачено нарахування та стягнення шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

Таким чином, суд вважає позовні вимоги позивача такими, що не підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.8 Конституції України, ст.ст. 43,49, 82-85 Господарського процесуального  кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення підписано


Суддя                                                                                            Мамалуй О.О.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення26.05.2008
Оприлюднено21.06.2008
Номер документу1731841
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —46/97-08

Постанова від 12.11.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Ухвала від 15.10.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Постанова від 09.09.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В.О.

Рішення від 26.05.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Мамалуй О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні