донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
12.07.2011 р. справа №24/19/2011
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:
Калантай М.В.
суддів:
Азарової З.П.
Донця О.Є.
за участю представників сторін:
прокурор:
не з'явився
від позивача1:
не з'явився
від позивача2:
не з'явився
від відповідача:
ОСОБА_1. –дов. від 12.04.11.
від 3-ї особи
не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Прокурора м. Луганська
на рішення
господарського суду
Луганської області
від
24.05.2011 року
у справі
№24/19/2011
за позовом:
Прокурора м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради м. Луганськ
до відповідача:
Відкритого акціонерного товариства "Фірма "Техносервіс" м. Луганськ
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів:
Державна податкова інспекція у Артемівському районі м. Луганська
про
стягнення заборгованості з орендної плати за землю в та пені
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Луганської області від 24.05.2011 року у справі №24/19/2011 (суддя Рябцева О.В.) відмовлено в задоволенні позову Прокурора м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради м. Луганськ до Відкритого акціонерного товариства "Фірма "Техносервіс" м. Луганськ, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів, Державної податкової інспекції у Артемівському районі м. Луганська, про стягнення орендної плати за землю в сумі 16793,29грн. та пені в 1076,34грн.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду, Прокурор м. Луганська, звернувся з апеляційною скаргою про скасування рішення господарського суду, оскільки вважає, що воно прийняте з неповним з’ясуванням обставин, що мають значення для справи, з недоведеністю обставин, які господарський суд визнав встановленими, з невідповідністю висновків обставинам справи, з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Прокурор просить скасувати рішення господарського суду та прийняти нове, яким позов задовольнити.
Відповідач, Відкрите акціонерне товариство "Фірма "Техносервіс" м. Луганськ, проти апеляційної скарги заперечує, вважає рішення господарського суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства, наполягає на необґрунтованості та безпідставності мотивів, з яких подана апеляційна скарга, просить залишити рішення господарського суду –без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.
Позивачі, Виконавчий комітет Луганської міської ради, Луганська міська рада м. Луганськ та третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів, Державна податкова інспекція у Артемівському районі м. Луганська, наданим їм правом не скористались, відзивів не надали, представників в судове засідання не направили, про час та місце судового засідання були сповіщені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду про порушення провадження у даній справі сторони були попереджені про те, що у разі нез’явлення в судове засідання їх представників, апеляційна скарга буде розглянута за наявними матеріалами в справі.
Зважаючи на нез’явлення прокурора, представників позивачів та третьої особи в засідання суду, достатність наданих сторонами доказів, та керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України –справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У відповідності до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Вивчивши матеріали справи, доводи заявника апеляційної скарги, вислухавши представника відповідача, який прибув за засідання суду, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, судова колегія встановила.
На підставі рішення виконавчого комітету Луганської міської ради від 24.10.1995 року №555/8 Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Державним підприємством "Техносервіс", правонаступником якого є Відкрите акціонерне товариство "Фірма "Техносервіс", укладено договір від 28.11.1995 року №1424 на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) (далі –договір). За умовами вказаного договору предметом користування є земельна ділянка загальною площею 1,4267га, яка надана в користування на 49 років для розміщення будівель і споруд. Пунктом 2.1 договору визначено, що плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку з коефіцієнтом 1 щомісячно рівними долями. За змістом п. 3.1 договору виконком має право змінювати орендну плату при зміні економічної оцінки земель і ставок земельного податку, визначати розмір орендної плати на подальший період у встановленому порядку. У відповідності до п. 3.2 договору землекористувач має право самостійно господарювати на землі та зобов’язаний використовувати земельну ділянку у відповідності з цільовим призначенням і умовами надання, своєчасно вносити обумовлену договором плату за землю.
Даний договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 26.04.1995 року за №1424 Луганської міської ради народних депутатів.
Зміни до договору не вносились.
Управлінням нерухомим майном Луганської міської ради 27.01.2009 року за №2147 землекористувачу надані дані для розрахунку орендної плати за 2009 рік, згідно яких нормативна грошова оцінка землі визначена в сумі 2039004,61 грн. за гектар із застосуванням функціонального коефіцієнту 1.2. У відповідності до Довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2010 рік №2911 від 25.01.2010 року визначено функціональний коефіцієнт 2.5, у зв’язку з чим нормативна грошова оцінка землі збільшилась і склала 4498553,93 грн. за гектар.
Управління нерухомим майном Луганської міської ради на підставі рішення Луганської міської ради від 11.11.2010 року № 1/11 перейменовано на Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів.
До матеріалів справи додано копію постанови Ленінського районного суду Луганської області від 25.11.2010 року у справі №2-4525/10, якою задоволено позовні вимоги Відкритого акціонерного товариства "Фірма "Техносервіс" до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів. Визнано дії Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів щодо видачі ВАТ "Фірма "Техносервіс" довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2010 рік від 25.02.2010 року за № 2911 протиправними. Зобов’язано Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів встановити з 01.01.2010 року відносно земельної ділянки площею 1,4627 га, за адресою: м. Луганськ, вул. Братів Божко, 80 наступні коефіцієнти функціонального призначення: 1,2 як "Землі промисловості" щодо земельної ділянки площею 0,6155 га; 0,5 як "інші землі" –землі зелених насаджень" щодо земельної ділянки площею 0,1274 га та 0,1 як "інші землі" –інші відкриті (незабудовані) землі" щодо земельної ділянки площею 0,6838 га, про що видавати довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки протягом всього терміну дії договору.
На виконання цієї постанови Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів видано Довідку від 28.12.2010 року № 5487 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2010 рік, в якій нормативна грошова оцінка визначена із застосуванням трьох функціональних коефіцієнтів:
- до площі 0,6155 га –коефіцієнт 1.2;
- до площі 0,1274 га –коефіцієнт 0.5;
- до площі 0,6838 га –коефіцієнт –0.1.
Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів відповідачу видано Довідку від 22.02.2011 року № 4226 про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2011 рік, в якій нормативна грошова оцінка визначена із застосуванням чотирьох коефіцієнтів:
- до площі 0,5808 га –коефіцієнт 1.2;
- до площі 0,1274 га –коефіцієнт 0.5;
- до площі 0,6838 га –коефіцієнт –0.1;
- до площі 0,0347 га –коефіцієнт 2.5.
Відповідач на підставі вищевказаних документів надавав до ДПІ у Артемівському районі м. Луганська податкові декларації орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за податковими деклараціями сплачена в повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, заявник при подачі позову надав довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2009-2011 роки без дати і номеру, що призначені "тільки для внутрішнього використання". Порівнянням довідок, наданих позивачем і відповідачем, встановлені розбіжності в розмірі нормативної грошової оцінки землі на 2009 рік, що обумовлені застосуванням різних функціональних коефіцієнтів. Як зазначено вище, в довідці (даних) від 27.01.2009 № 2147, виданій відповідачу, зазначено коефіцієнт 1.2, що відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житло-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262 (далі Порядок) застосовується до земель промисловості. В довідці, наданій заявником суду, зазначено коефіцієнт 2.5, який застосовується для земель комерційного використання.
Як вбачається із наданих до матеріалів справи доказів зазначені розбіжності виникли у зв’язку з тимчасовою здачею відповідачем частини нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, в оренду.
Відповідач своєчасно не отримав в Управлінні з питань земельних ресурсів довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати на 2011 рік, оскільки в управлінні були відомості про надання нерухомості в оренду. У зв’язку з зазначеним відповідач 31.01.2011 року звернувся до Голови Луганської міської ради з листом, в якому попросив здійснити перерахунок сплати земельного податку за 2009-2010 роки з урахуванням комерційного коефіцієнта 2.5 на орендовані площі: квітень-червень 2009 року –46 кв.м із наявних 0,7808 га. Відповіді на лист не одержано.
Надання відповідачем нерухомості в оренду стало підставою для перерахунку орендної плати позивачем із застосуванням коефіцієнту 2.5 на всю земельну ділянку на весь 2009 рік, нарахування пені, і звернення з цим позовом до суду.
Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі відповідає вимогам чинного законодавства, фактичним обставинам справи та не підлягає скасуванню з наступних підстав.
У відповідності до приписів Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" використання землі в Україні є платним, за земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
У відповідності до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.
Договором встановлено право позивача змінювати орендну плату при зміні грошової оцінки земель і ставки земельного податку, визначати розмір орендної плати на слідкуючий період у встановленому порядку.
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Таким чином, розмір орендної плати регулюється виключно договором.
Договором між першим позивачем і відповідачем передбачено, що орендна плата вноситься в розмірі земельного податку з коефіцієнтом 1.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, відповідно до статті 274 Податкового кодексу України, встановлюється у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки. Аналогічне було визначено в статті 7 Закону України "Про плату за землю", який втратив чинність з 01.01.2011 у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України.
Розмір орендної плати, яку має сплачувати відповідач за спірним договором оренди земельної ділянки безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки, яка є об'єктом вказаного договору.
Нормативна грошова оцінка земель м. Луганська затверджена рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 року № 28/10, яке було надруковано в газеті "Жизнь Луганска" від 27.02.2008 року № 9(919) та від 02.04.2008 року № 24(924).
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 "Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" та Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів визначено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 року за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Із довідки статистики, наданої відповідачем, вбачається, що основними видами його діяльності є ремонт (спеціалізований) інших машин та устаткування загального призначення, виробництво інших машин та устаткування загального призначення, діяльність автомобільного вантажного транспорту. Зазначений в довідці від 27.01.2009 року № 2147 коефіцієнт 1.2 відповідає Порядку і основним видам економічної діяльності відповідача.
Згідно вищевказаних Методики і Порядку, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, є складовим елементом формули визначення нормативної грошової оцінки землі.
Управління з питань земельних ресурсів надало позивачам, а позивачі здійснили в односторонньому порядку перерахунок орендної плати за землю, фактично визначивши нову грошову оцінку (переоцінку) земельної ділянки.
До земель комерційного використання згідно Порядку відносяться: землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту, землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі, землі роздрібної торгівлі побутовими товарами і їх ремонт, землі готелів та ресторанів, землі підприємств фінансового посередництва, землі підприємств страхування, землі підприємств, що здійснюють допоміжну діяльність у сфері фінансів та страхування, землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам, землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері інформатизації, землі підприємств, що здійснюють послуги, які надаються переважно юридичним особам, землі підприємств, що здійснюють індивідуальні послуги, землі підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг (азартні ігри та ігри на гроші тощо).
Судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що надання нерухомості в оренду не змінює грошової оцінки землі і не потребує внесення змін у рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 року № 28/10, оскільки не впливає на цільове використання земельної ділянки землекористувачем (орендарем).
Статтею 24 Закону України "Про оренду землі" визначено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого надавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Таких повідомлень позивачами третій особі для здійснення контролю за правильністю обчислення орендної плати за землю, не направлялось. Крім того, п. 3.1 договору передбачено право орендодавця змінювати розмір орендної плати на наступний період у загальному порядку.
Сторони в договорі не передбачили умови про збільшення орендної плати за землю у разі здачі в оренду нерухомості та обов’язок землекористувача будь-кого про це повідомляти.
Беручи до уваги зазначене, господарський суд дійшов правомірного висновку про відмову в задоволенні позову.
Доводи, викладені заявником в апеляційній скарзі не можуть бути прийняті до уваги, оскільки є необґрунтованими та такими, що спростовуються наданими до матеріалів справи доказами.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані правильно, рішення відповідає приписам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, а мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування рішення, оскільки спростовуються вищевикладеним.
Керуючись ст. ст. 49, 93, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Прокурора м. Луганська на рішення господарського суду Луганської області від 24.05.2011 року у справі №24/19/2011 - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Луганської області від 24.05.2011 року у справі №24/19/2011 –залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку.
Повний текст постанови підписаний 15.07.11.
Головуючий М.В.Калантай
Суддя З.П.Азарова
Суддя О.Є.Донець
Надруковано 9 прим.
1 прим. – у справу;
2 прим. –прокурору;
3 прим. - сторонам;
1 прим. –ГСЛО;
2 прим. –ДАГС
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2011 |
Оприлюднено | 08.08.2011 |
Номер документу | 17322978 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Калантай М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні