Постанова
від 07.07.2011 по справі 2а-4530/11/0170/11
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43,  м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна,  95013

        

ПОСТАНОВА

Іменем України

07 липня 2011 р.  

Справа №2а-4530/11/0170/11

   об 11 годині 25 хвилин

Окружний  адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Москаленка С.А., при секретарі судового засідання            Фурлетовій Г.Ю. розглянувши за участю:

представника  позивача – ОСОБА_1, довіреність від 31.05.2011р.,

у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Приватного підприємства «Дружба»

до Сакської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим              

про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Дружба» звернулося до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Сакської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим про зобов'язання списати безнадійний податковий борг з податку з доходів фізичних осіб у сумі 74794,02грн. та зобов’язати скасувати податкову вимоги про сплату боргу від 30.03.2011р. за №139.

Позивач звернувся із заявою про уточнення позовних вимог відповідно до якої просив зобов’язати Сакську об’єднану державну податкову інспекцію в АР Крим списати безнадійний податковий борг Приватного підприємства «Дружба» з податку на доходи фізичних осіб, нарахований на доходи від оренди земельних часток (паїв) і заробітної плати за період з 1 кварталу 2006р. до 4 кварталу 2007р. у сумі 67487,85грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що податковий борг по сплаті податку з доходів фізичних осіб з орендної плати орендарів за оренду земельних часток (паїв) у сумі 67487,85грн. підлягає списанню, оскільки відносно нього сплив строк позовної  давності у 1095 днів, встановлений Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та цільовими фондами". Позивачем за період з 01.01.2006р. до 31.03.2008р. своєчасно нараховувався податок з доходів фізичних осіб з заробітної плати та з орендної плати орендарів за оренду земельних паїв, які орендувалися позивачем у його робітників. Розрахунки, за формою, встановленою чинним законодавством, у визначений строк надавалися до органів державної податкової служби. Позивач звернувся із заявою до відповідача про списання безнадійного податкового боргу по податку з доходів фізичних осіб з орендної плати орендарів за оренду земельних паїв у сумі 74794,02грн., який виник за  період 01.01.2006р. до 31.03.2008р. Відповідачем було відмовлено позивачу у винесенні рішення про списання безнадійного боргу, що стало підставою для звернення до суду.      

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Відповідач явку представника не забезпечив, про час, дату та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином - судовою повісткою, надав клопотання про розгляд справи за відсутністю його представника. Проти позову заперечував з підстав, наведених у запереченнях на позов, у яких зазначив, що згідно п.3 Наказу ДПА України №1020 від 24.12.2010р. податковий розрахунок з податку на доходи фізичних осіб перший раз подається за 1 квартал 2011р. Позивачем в податковому розрахунку (ф. 1-ДФ) вх. №19436 від 26.04.2011р., в графі «сума податкового боргу станом на 01.01.2011р.» самостійно визначено податковий борг у сумі 203682,69грн. На підставі Розділу ХХ, підрозділу 1 Перехідних положень Податкового кодексу України податок з доходів фізичних осіб, нарахований, але не сплачений податковим агентом до Бюджету всупереч порядку, який діяв до вступу до дії цього Кодексу, на дату вступу до дії цього Кодексу вважається податковим боргом за узгодженими податковими зобов’язаннями і підлягає відображенню в податковому розрахунку за результатами першого звітного кварталу, протягом якого вступає в дію цей Кодекс, а також стягується з податкового агента із застосуванням заходів відповідальності. Виходячи із вищевикладеного, відповідач вважає, що у нього немає підстав для ухвалення рішення про списання безнадійного податкового боргу на доходи фізичних осіб у зв’язку із закінченням строку давності.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши  матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Приватне підприємство «Дружба» (код ЄДРПОУ 31669833) є юридичною особою, знаходиться на обліку у Сакської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим.

Листом від 02.04.2011р. за вих. № 1 позивач звернувся до Сакської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим з вимогою списати безнадійний податковий борг по податку з доходів фізичних осіб у загальній сумі 74794,02грн., у тому числі  який був нарахований на орендну плату орендарів за оренду земельних паїв за період з 01.01.2006р. до 31.03.2008р., у сумі 59371,65грн., який був нарахований на заробітну плату фізичних осіб за період з 01.01.2006р. до 31.03.2008р. у сумі 15422,37грн., у зв'язку з тим, що минув строк давності стягнення зазначеного податкового боргу, передбачений ст.15 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»(а.с.103).

Листом від 08.04.2011р. за вих. № 1595(10)24 відповідач  відмовив позивачу у списанні безнадійного податкового боргу зазначивши, що відповідно до Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого наказом ДПА України від 24.12.2010р. №1034 встановлено, що визначення сум безнадійного податкового боргу, якій підлягає списанню органами державної податкової служби, здійснюється на підставі даних автоматизованої інформаційної системи (далі АІС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу. ПП «Дружба» 18.02.2011р. була подана податкова декларація з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 205602,95грн., у тому числі за сумою заборгованості з податку на доходи фізичних осіб станом на 01.01.2011р. за даними обліку податкового агента 203682,69грн., яка отримала статус податкового боргу у картці особового рахунку ПП «Дружба» 01.03.2011р. Таким чином, сума податкового боргу з податку на доходи фізичних осіб не знаходить підтвердження в довідці про податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений статтею 102 Податкового кодексу України.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до п.2,3 ч.1 ст.9 Закону України «Про систему оподаткування» від  25 червня 1991 року N1251-XII (чинного на момент виникнення податкового боргу) платники податків і зборів (обов'язкових платежів) зобов’язані подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов'язкових платежів); сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язкових платежів) у встановлені законами терміни.

Згідно з преамбулою Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» N 2181-III від 21.12.2000р. (чинного на момент виникнення податкового боргу, далі Закон 2181-ІІІ) цей Закон є спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів).

Порядок, підстави та строки сплати податку з доходів фізичних осіб передбачені Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003року № 889 –ІV (чинного на момент виникнення податкового боргу, далі Закон №889-ІV).  

Відповідно до п. 4.1.1. статті 4 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у податковій декларації.

Згідно пункту 1.2. статті 1 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України.

Відповідно до пункту 1.3 статті 1 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»   податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.

Пунктом 1.6) статті 1 Закону 2181-ІІІ, встановлено, що примусове стягнення – це звернення стягнення на активи платника податків у рахунок погашення його податкового боргу, без попереднього узгодження його суми таким платником податків.

Відповідно до  пункту  1.13. статті 1  Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» податок з доходів фізичних осіб - плата фізичної особи за послуги, які надаються їй територіальною громадою, на території якої така фізична особа має податкову адресу або розташовано особу, що утримує цей податок згідно з цим Законом.

Пунктом 8.1.1. статті 8 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» передбачено, що, податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 7 цього Закону.

Пунктом 17.1. статті 17 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є працедавець (самозайнята особа), який виплачує такі доходи на користь платника податку (такої самозайнятої особи).

Порядок заповнення та подання податковими агентами податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум утриманого з них податку, в період виникнення податкового боргу у позивача з цього податку, було  затверджено Наказам ДПА України № 451 від 29 вересня 2003 року.

Згідно п. 2.1. зазначеного Порядку податковий розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий  період)  протягом  40 календарних днів,  наступних за останнім календарним днем звітного  кварталу.

Позивачем надавалися до органів державної податкової служби податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку і сум, утриманого з них податку, в яких зазначені наступні податкові зобов’язання:

за 1 квартал 2006р. – 1830,99грн. (а.с.77-80), за 2 квартал 2006р. – 12558,14грн. (а.с. 81-85), за 3 квартал 2006р. – 22000,35грн. (а.с.86-95), за 4 квартал 2006р. – 7094,68грн. (а.с. 96-102), за 1 квартал 2007р. – 6064,11грн. (а.с.41-46), за 2 квартал 2007р. – 9596,83грн. (а.с.47-49), за 3 квартал 2007р. – 40129,06грн. (а.с.50-57), за 4 квартал 2007р. – 11198,96грн. (а.с.58-61).

Таким чином, позивачем самостійно нараховано податок з доходів фізичних осіб за період з 1 кварталу 2006р. до 1 кварталу 2008р. у сумі 110473,12грн.

Відповідно до п.п 8.1.2 п. 8.1 ст. 8  Закону  України «Про податок з доходів фізичних осіб» податок підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати  оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки не  мають  права  приймати  платіжні  документи  на  виплату доходу,  які  не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету. Якщо оподатковуваний  дохід  нараховується,  але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то

податок,  який підлягає утриманню з  такого  нарахованого  доходу, підлягає  сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки,  встановлені законом для місячного податкового періоду.

Відповідно до п.п 16.3.4 п. 16.3 ст. 16  Закону  України «Про податок з доходів фізичних осіб» контроль  за  правильністю  та  своєчасністю   сплати податку  здійснює  податковий орган за місцезнаходженням юридичної особи або її уповноваженого підрозділу.

Відповідно до законодавства самостійно позивачем сплачено податок з доходів фізичних осіб у сумі 42550,65грн., в тому числі у 2006р. 8783,19грн. (а.с. 62-76), у 2007р. 28718,86грн. (а.с. 27-40),  2008р. 5048,60грн. (а.с. 7-9).

У зв’язку із несвоєчасною сплатою податку з доходів фізичних осіб, у ПП «Дружба» виникла  заборгованість з такого податку за період з 1 кварталу 2006р. до 4 кварталу 2007р.  у сумі 67922,47грн., що підтверджується податковими розрахунками сум доходу, нарахованого та виплаченого на користь платника податку (форма 1ДФ), де позивач самостійно визначив суму податкового зобов’язання, що підлягає сплаті за відповідний період та зазначив, яка сума податку позивачем сплачена, а яка ні(а.с.77-102).

Пунктом 18.1 ст.18 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» встановлено, що річна  декларація про майновий стан і доходи (податкова декларація) (далі - декларація) подається платником податку, який: а) зобов'язаний  подавати  таку  декларацію згідно з нормами цього Закону або інших законів;  б) має право подати таку декларацію для отримання податкового кредиту.

Згідно п. 18.2. ст.18 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» для  цілей цього Закону обов'язок платника податку з подання декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи виключно від податкових агентів, зобов'язаних подавати звітність з цього податку у встановленому порядку.

Із наведеного випливає, що податковий розрахунок, який подається податковим агентом до органів державної податкової служби подається замість податкової декларації, а відтак поняття податкового розрахунку та податкової декларації у даному випадку є тотожними.

Таким чином, законодавець визначив, що узгодження податкового зобов'язання по сплаті податку з доходів фізичних осіб здійснюється шляхом подання податкового розрахунку податковим агентом(форма № 1ДФ).

Оскільки, в даному випадку, податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб узгоджувалися шляхом подання податкового розрахунку, - на податковий борг з податку на доходи фізичних осіб в повній мірі поширюється дія Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Граничний строк стягнення податкового боргу встановлений п.п. 15.2.1 п. 15.2 статті 15 вищезазначеного Закону, яким передбачено, що у разі коли податкове зобов'язання було нараховане податковим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 15.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні податкового зобов’язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів від дня  узгодженого податкового зобов'язання. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення   встановлюються   до   повного погашення   такого   платежу   або   до   визнання   боргу безнадійним.  

Згідно з пп. "в" п.п. 18.2.1 п. 18.2 статті 18 Закону №2181  "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетними та державними цільовими фондами" та п.п. 3.3  п. 3 Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 14.03.2001 року №103 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України          10.01.2002 року за №16/6304 (чинного на момент виникнення безнадійного податкового боргу, за виключенням податкового зобов’язання за 4-й квартал 2007року) безнадійним визнається податковий борг юридичних та фізичних стосовно якого минув строк давності - 1095 календарних днів від дня узгодження податкового зобов'язання (рішення керівника контролюючого органу (або його заступника) на підставі даних обліку).

01.01.2011року набрав чинності Податковий кодекс України(далі ПК України), пунктом 101.1 ст.101 встановлено, що списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Підпунктом 101.2.3. пункту 101.2. ст.101 ПК України встановлено, що під терміном «безнадійний» розуміється податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності, встановлений цим Кодексом.  

Відповідно до пп.102.1. ст.102 ПК України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Пунктом 102.4. ст.102 ПК України встановлено, що у разі якщо грошове зобов'язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв'язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов'язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

Списання безнадійного податкового боргу визначено п. 5 Порядку. Так,  відповідно до п.п.5.1 названого пункту у випадках, передбачених підпунктами 3.3, 3.4 цього Порядку, платник податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу або за місцем своєї реєстрації (якщо контролюючим є податковий орган) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків, зборів, інших платежів, які просять списати. До заяви обов'язково додається будь-який з документів, зазначених у п. 3 цього Порядку, який підтверджує, що податковий борг вважається безнадійним.

За результатами розгляду документів, наданих контролюючим органом або безпосередньо платником   податків,   відповідний   керівник   органу   ДПС приймає рішення   про   списання безнадійного податкового боргу, яке складається в трьох примірниках: перший - для платника податків, другий - для органу ДПС, третій - для контролюючого органу. У тому випадку, коли контролюючий орган є податковим органом, рішення складається у двох примірниках для   платника податків і органу ДПС.

Суд вважає  безпідставними заперечення відповідача, в частині відсутності права позивача на списання сум податку з доходів фізичних осіб (оскільки сума податкового боргу з податку на доходи фізичних осіб не знаходить підтвердження в довідці про податковий борг платника податків, стосовно якого минув строк давності), як такі, що суперечать положенням Закону  України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» та Податковому кодексу України, якими визначено процедуру списання безнадійного податкового боргу.

Відповідно пп. 18.2.3. ст.18 Закону №2181-ІІІ податкові органи здійснюють щоквартальне списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання визначається центральним податковим органом за узгодженням з Міністерством фінансів України. Аналогічна норма міститься і у п.101.5 ст.101 ПК України.

Згідно штампів органу ДПІ на податкових розрахунках, які надавалися  у порядку звітності, останній податковий розрахунок, а саме податковий розрахунок за 4 квартал 2007року був отриманий відповідачем 31.01.2008р.

Оскільки строк у 1095 днів сплив 31.01.2011р. (від дати подачі податкового розрахунку за четвертий квартал 2007року), суд вважає, що позовні вимоги щодо зобов'язання Сакської об'єднаної податкової інспекції прийняти рішення про списання безнадійного податкового боргу Приватного підприємства «Дружба» є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до п.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Під час розгляду справи відповідачем не надано обґрунтованих доказів, яки стали  підставою для відмови у списанні безнадійного  податкового боргу.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідач діяв необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.  

Судом встановлено, що заборгованість позивача з податку на доходи фізичних осіб за період з 01.01.2006р. до 31.12.2007р. складає 67922,47грн., однак позивач у позовній заяві просить зобов’язати Сакську ОДПІ в АР Крим списати безнадійний податковий борг з такого податку у сумі 67487,85грн.

Суд вважає можливим зобов’язати Сакську ОДПІ в АР Крим списати безнадійний податковий борг з податку на доходи фізичних осіб у межах заявлених позовних вимог, а саме у сумі 67487,85грн.

Вступну та резолютивну частину постанови було проголошено у судовому засіданні 07.07.2011 року. Повний текст постанови відповідно до ст. 163 КАС України складено 12.07.2011 року.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.122, 158, 163-167 КАС України,           суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Сакську об'єднану податкову інспекцію в Автономній Республіці Крим списати безнадійний податковий борг Приватного підприємства «Дружба» (ІН 34415656) з податку на доходи фізичних осіб, нарахований на доходи від оренди земельних часток (паїв) та заробітної плати за період 1-4 квартали 2006року, 1-4 квартали 2007року у сумі 67487грн.

3. Стягнути з державного бюджету України на користь Приватного підприємства «Дружба» витрати зі сплати судового збору у розмірі 3,40грн.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового  провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

 

Суддя                                                                          Москаленко С.А.

           

Дата ухвалення рішення07.07.2011
Оприлюднено08.08.2011
Номер документу17325757
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4530/11/0170/11

Ухвала від 29.05.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Дугаренко Ольга Володимирівна

Постанова від 07.07.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні