КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.06.2011 № 14/2146
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Мальче нко А.О.
суддів: Майданевича А .Г.
Гаврилюка О.М.
при секретарі: Риж ова В.В.
розглянувши апеляційну с каргу Державного підприємст ва «Смілянське лісове господ арство»
на рішення господарського суду Черкаської області
від 15.09.2009 року
у справі № 14/2146 (суддя - Хабаз ня Ю.А.)
за позовом Черкаського між районного природоохоронног о прокурора, м. Черкаси, в інте ресах держави в особі Держав ної екологічної інспекції в Черкаській області, м. Черкас и,
до державного підприємств а «Смілянське лісове господа рство», Черкаська обл., с. Будк и,
про стягнення 1 760,00 грн., -
за участю представників:
від прокуратури: Лиховид О.С . - прокурор (посвідчення № 210 від 24.06.2010 року),
від позивача: не з' явився, про час і місце розгляду апел яційної скарги повідомлений належним чином;
від відповідача: ОСОБА_1 - представник (дов. б/н від 06.01. 2011 року);
ВСТАНОВИВ:
Черкаський міжрайонни й природоохоронний прокурор в інтересах держави в особі Д ержавної екологічної інспек ції в Черкаській області зве рнувся до господарського суд у Черкаської області з позов ом до державного підприємств а «Смілянське лісове господа рство» (надалі - ДП «Смілянс ьке лісове господарство») пр о стягнення 1 760,00 грн. заподіяно ї державі шкоди внаслідок по рушення вимог природоохорон ного законодавства.
Рішенням господарського с уду Черкаської області від 15.0 9.2009 року у справі № 14/2146 позов зад оволено повністю. Стягнуто з ДП «Смілянське лісове госпо дарство» на користь спеціаль ного фонду місцевого бюджету Городищенської міської ради через Державну екологічну і нспекцію у Черкаській област і 1 760,00 грн. завданої шкоди.
Суд першої інстанції, посил аючись на частини 4, 5 статті 68 З акону України «Про охорону н авколишнього природного сер едовища» та статтю 1172 Цивільн ого кодексу України, дійшов в исновку про доведеність та о бґрунтованість позовних вим ог.
Не погоджуючись з прийняти м рішенням суду першої інста нції, ДП «Смілянське лісове г осподарство» звернулось до К иївського міжобласного апел яційного господарського суд у з апеляційною скаргою, в які й просило скасувати рішення господарського суду Черкась кої області від 15.09.2009 року та пр ийняти нове рішення, яким у за доволенні позову відмовити п овністю.
Апеляційна скарга мотивов ана тим, що рішення суду першо ї інстанції прийнято з поруш енням норм матеріального і п роцесуального права, за непо вного з' ясування обставин, що мали значення для справи, я кі місцевий господарський су д визнав встановленими.
Ухвалою Київського міжобл асного апеляційного господа рського суду від 09.10.2009 року апел яційну скаргу прийнято до пр овадження та призначено розг ляд справи у судовому засіда нні за участю повноважних пр едставників сторін.
Ухвалою Київського міжобл асного апеляційного господа рського суду від 08.12.2009 року апел яційне провадження у справі № 14/2146 було зупинено до набранн я законної сили судовим ріше нням у справі № 2-а-727/2009 за позово м ОСОБА_2 до Державної еко логічної інспекції в Черкась кій області про скасування п останови про накладення адмі ністративного стягнення.
Відповідно до Указу Презид ента України № 811/2010 вiд 12.08.2010 року « Питання мережі господарськи х судів України» Київський м іжобласний апеляційний госп одарський суд ліквідовано, 02.0 2.2011 року матеріали справи № 14/2146 було направлено до Київськог о апеляційного господарсько го суду.
Після автоматизованого ро зподілу справ 09.02.2011 року справу № 14/2146 передано на розгляд коле гії суддів: головуючий суддя - Мальченко А.О., судді: Гаври люк О.М., Майданевич А.Г.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 11.02.2011 року справу № 14/2146 прийня то до провадження.
26.04.2011 року від Державної екол огічної інспекції в Черкаськ ій області та 04.05.2011 року від Чер каської міжрайонної природо охоронної прокуратури до від ділу документального забезп ечення суду надійшли відпові ді на запит суду з копіями ухв али Київського апеляційного адміністративного суду від 15.10.2010 року, якою постанову Сміля нського міськрайонного суду Черкаської області від 06.01.2009 ро ку у справі № 2-а-727/2009 за позовом ОСОБА_2 до Державної еколо гічної інспекції в Черкаські й області про скасування пос танови про накладення адміні стративного стягнення залиш ено без змін.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 05.05.2011 року поновлено апеляці йне провадження у справі № 14/2146 , розгляд справи призначено в судовому засіданні на 26.05.2011 рок у.
За наслідками судового зас ідання 26.05.2011 року, в порядку ста тті 77 ГПК України, розгляд спр ави було відкладено до 09.06.2011 рок у.
В судовому засіданні 09.06.2011 ро ку представник скаржника під тримав вимоги, викладені в ап еляційній скарзі, просив апе ляційну скаргу задовольнити , рішення скасувати та прийня ти нове, яким відмовити у задо воленні позову; прокурор про ти доводів апеляційної скарг и заперечив, вважає рішення м ісцевого господарського суд у законним та обґрунтованим, просив суд відмовити у задов оленні апеляційної скарги, з алишити рішення суду першої інстанції без змін; позивач у повноважених представників не направив.
Зважаючи на те, що матеріали справи містять докази належ ного повідомлення позивача п ро час та місце проведення су дового засідання по розгляду апеляційної скарги, колегія суддів, порадившись, вирішил а за можливе здійснити перев ірку рішення суду у даній спр аві за наявними матеріалами з урахуванням пояснень, нада них представником відповіда ча та прокурором.
09.06.2011 року в судовому засідан ні колегією суддів було огол ошено вступну та резолютивну частини постанови господарс ького суду апеляційної інста нції.
Колегія суддів апеляційно го господарського суду, беру чи до уваги межі перегляду сп рави у апеляційній інстанції , обговоривши доводи апеляці йної скарги, заслухавши пояс нення представника відповід ача та прокурора, проаналізу вавши на підставі фактичних обставин справи застосуванн я судом першої інстанції нор м матеріального та процесуал ьного права при прийнятті ос каржуваного рішення, дійшла висновку про те, що апеляційн а скарга не підлягає задовол енню, а оскаржуване рішення м ісцевого господарського суд у слід залишити без змін з нас тупних підстав.
Згідно зі ст. 99 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, в апеляційній інстанц ії справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахува нням особливостей, передбаче них у розділі XII Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни.
Відповідно до ст.101 ГПК Украї ни, у процесі перегляду справ и апеляційний господарський суд за наявними у справі і дод атково поданими доказами пов торно розглядає справу. Дода ткові докази приймаються суд ом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суд у першої інстанції з причин, щ о не залежали від нього. Апеля ційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційн ої скарги і перевіряє законн ість і обґрунтованість рішен ня місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як вірно встановлено місце вим господарським судом та в бачається з матеріалів справ и, 11.02.2009 року Державною екологіч ною інспекцією в Черкаській області проведено перевірку додержання вимог природоохо ронного законодавства в лісо вих масивах Городищенського лісництва ДП «Смілянське лі сове господарство», у резуль таті чого було виявлено екол огічне правопорушення за ста ттею 105 Лісового кодексу Украї ни, пунктом 43 Санітарних прави л в лісах України, затверджен их постановою Кабінету Мініс трів України № 555 від 27.07.1995 року (а .с.7).
Господарським судом Черка ської області встановлено, щ о незаконними діями представ ника відповідача ОСОБА_2 б ули заподіяні збитки державі в сумі 1 760,00 грн., розмір причине ної шкоди розраховано згідно постанови Кабінету Міністрі в України «Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу» № 665 ві д 23.07.2008 року (а.с.10).
Факти вчинення правопоруш ення та спричинення шкоди ві дповідачем підтверджується , зокрема, протоколом № 002465 про а дміністративне правопоруше ння від 11.02.2009 року та постановою про накладення адміністрати вного стягнення № 002053 від 12.02.2009 ро ку у сумі 1 760,00 грн.
Відповідно до частини 1 стат ті 5 Закону України «Про охоро ну навколишнього природного середовища» (надалі - Закон ) державній охороні і регулюв анню використання на територ ії України підлягають: навко лишнє природне середовище як сукупність природних і прир одно-соціальних умов та проц есів, природні ресурси, як зал учені в господарський обіг, т ак і невикористовувані в нар одному господарстві в даний період (земля, надра, води, атм осферне повітря, ліс та інша р ослинність, тваринний світ), л андшафти та інші природні ко мплекси.
Усі ліси на території Украї ни, незалежно від того, на земл ях яких категорій за основни м цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від п рава власності на них, станов лять лісовий фонд України і п еребувають під охороною держ ави (стаття 1 Лісового кодексу України).
Статтею 12 Закону визначено, що громадяни України зобов'я зані: берегти природу, охорон яти, раціонально використову вати її багатства відповідно до вимог законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища; не порушува ти екологічні права і законн і інтереси інших суб' єктів; вносити штрафи за екологічн і правопорушення; компенсува ти шкоду, заподіяну забрудне нням та іншим негативним впл ивом на навколишнє природне середовище. Громадяни Україн и зобов' язані виконувати й інші обов' язки у галузі охо рони навколишнього природно го середовища відповідно до законодавства України.
Згідно статті 66 Конституції України кожен зобов' язаний не заподіювати шкоду природ і, культурній спадщині, відшк одовувати завдані ним збитки .
У відповідності до пункту 1 частини 1 статті 105 Лісового ко дексу України порушення лісо вого законодавства тягне за собою дисциплінарну, адмініс тративну, цивільно-правову а бо кримінальну відповідальн ість відповідно до закону. Ві дповідальність за порушення лісового законодавства несу ть особи, винні, зокрема, у нез аконному вирубуванні та пошк одженні дерев і чагарників.
Частинами 4, 5 статті 68 Закону передбачено, що підприємств а, установи, організації та гр омадяни зобов' язані відшко довувати шкоду, заподіяну ни ми внаслідок порушення закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а, в порядку та розмірах, встан овлених законодавством Укра їни. Застосування заходів ди сциплінарної, адміністратив ної або кримінальної відпові дальності не звільняє винних від компенсації шкоди, запод іяної забрудненням навколиш нього природного середовища та погіршенням якості приро дних ресурсів.
Аналогічні положення міст ить стаття 107 Лісового кодексу України.
Розмір шкоди, заподіяної лі су підприємствами, установам и, організаціями та громадян ами, зокрема, незаконним виру буванням та пошкодженням дер ев і чагарників до ступеня пр ипинення росту розраховуєть ся згідно з постановою Кабін ету Міністрів України «Про з атвердження такс для обчисле ння розміру шкоди, заподіяно ї лісу» № 665 від 23.07.2008 року.
Згідно частини 1 статті 69 Зак ону шкода, заподіяна внаслід ок порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища, підлягає компенсації в повному обсяз і.
З матеріалів справи вбачає ться, що представником відпо відача ОСОБА_2, майстром л ісозаготівлі, постанова про накладення на нього адмініст ративного стягнення № 002053 від 12.02.2009 року була оскаржена до Смі лянського міськрайонного су ду Черкаської області. Поста новою Смілянського міськрай онного суду Черкаської облас ті від 06.01.2009 року, залишеною без змін ухвалою Київського апе ляційного адміністративног о суду від 15.10.2010 року, ОСОБА_2 відмовлено у задоволенні ад міністративного позову.
Враховуючи вказане, судова колегія вважає доведеним та обґрунтованим факт вчинення правопорушення та завдання представником відповідача з битків державі на суму 1 760,00 грн .
Відповідно до частини 1 стат ті 1172 Цивільного кодексу Укра їни юридична або фізична осо ба відшкодовує шкоду, завдан у їхнім працівником під час в иконання ним своїх трудових (службових) обов' язків.
З матеріалів справи вбачає ться, що згідно наказу ДП «Смі лянське лісове господарство » № 07 від 09.01.2009 року майстра лісо заготівлі ОСОБА_2 признач ено безпосереднім керівнико м робіт, відповідальним за те хніку безпеки, охорону праці , раціональну розробку та вик онання сортиментного плану з аготівлі деревини, охорону т а відправку лісо продукції Г ородищенського лісництва, то му, у відповідності до норми с татті 1172 Цивільного кодексу У країни, відповідальність за вчинене правопорушення пов инно нести ДП «Смілянське лі сове господарство» (а.с.92).
Доводи апеляційної скарги про неправомірність застосу вання позивачем Методики по розрахунку завданих збитків лісовому господарству, коле гія суддів апеляційного госп одарського суду вважає необґ рунтованими та безпідставни ми з огляду на те, що постанова Кабінету Міністрів України № 665 від 23.07.2008 року не розмежовує відповідальність підприємс тв за належністю їх до окреми х видів господарської діяльн ості або за мотивами вчиненн я таких порушень.
Враховуючи наведене, судов а колегія вважає, що місцевий господарський суд дійшов пр авильного висновку про обґру нтованість заявленої позовн ої вимоги про стягнення з від повідача 1 760,00 грн. внаслідок по рушення вимог природоохорон ного законодавства, згідно з наданим прокурором розрахун ком.
Відповідно до статті 43 Госп одарського процесуального к одексу України, господарськи й суд оцінює докази за своїм в нутрішнім переконанням, що ґ рунтується на всебічному, по вному і об'єктивному розгляд і в судовому процесі всіх обс тавин справи в їх сукупності , керуючись законом. Ніякі док ази не мають для господарськ ого суду заздалегідь встанов леної сили.
Враховуючи наведене, колег ія суддів апеляційного госпо дарського суду дійшла виснов ку, що рішення господарськог о суду Черкаської області ві д 15.09.2009 року прийнято відповідн о до вимог чинного законодав ства, з правильним застосува нням норм матеріального та п роцесуального права, а тому п ідстав для його скасування ч и зміни не вбачається.
За таких обставин, апеляцій на скарга ДП «Смілянське ліс ове господарство» не підляга є задоволенню, а рішення госп одарського суду Черкаської о бласті від 15.09.2009 року має бути з алишено без змін.
Керуючись статтями 43, 32, 33, 43, 99, 101 - 105 Господарського процесуал ьного кодексу України, Київс ький апеляційний господарсь кий суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скарг у державного підприємства «С мілянське лісове господарст во» на рішення господарськог о суду Черкаської області ві д 15.09.2009 року у справі № 14/2146 залиши ти без задоволення.
2. Рішення господарськ ого суду Черкаської області від 15.09.2009 року у справі № 14/2146 зали шити без змін.
3. Матеріали справи № 14/2 146 повернути до господарськог о суду Черкаської області.
Постанова набирає законн ої сили з моменту її прийнятт я і може бути оскаржена до Вищ ого господарського суду Укра їни протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апе ляційного господарського су ду законної сили.
Головуючий суддя Мальченко А.О.
Судді Майданевич А.Г.
Гавр илюк О.М.
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2011 |
Оприлюднено | 17.08.2011 |
Номер документу | 17674869 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Мальченко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні