5020-7/013
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Постанова
Іменем України
26 червня 2008 року Справа № 5020-7/013
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Маслової З.Д.,
суддів Заплава Л.М.,
Прокопанич Г.К.,
секретар судового засідання Змейкова Г.В.
за участю представників сторін:
позивача: Приходько М.М., дов. № 2-ю від 01.02.2008 р. (Комунальне підприємство "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика");
позивача: Авдєєв О.І., дов. № 1-ю від 01.02.2008 р. (Комунальне підприємство "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика");
відповідача: Чернова Ю.М., дов. № 7967 від 10.10.2007 р. (Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя);
розглянувши апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя на постанову господарського суду міста Севастополя (суддя Ілюхіна Г.П.) від 15 квітня 2008 року у справі № 5020-7/013
до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя (вул. Карантинна, 16-56,Севастополь,99008)
про визнання рішень Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 недійсними
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду міста Севастополя від 15 квітня 2008 року у справі № 5020-7/013 задоволено частково адміністративний позов Комунального підприємства "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика" до Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя незаконними та про визнання рішень Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 щодо нарахування та стягнення фінансових (штрафних) санкцій на суму 17263,96 грн. недійсними.
Визнано недійсними рішення Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя № 1232-1243.
В частині позовних вимог щодо зарахування на особовий рахунок Комунального підприємства "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика" суму стягнутих фінансових (штрафних) санкцій в розмірі 2542,82 грн. в рахунок майбутніх платежів, відмовлено.
Не погодившись з постановою суду, Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя звернулося до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, так як рішення суду не відповідає нормам матеріального та процесуального закону.
Апеляційна скарга мотивована тим, що постанова суду першої інстанції прийнята з порушенням норм матеріального права, судом не в повному обсязі досліджені обставини, які мають значення для даної справи, застосовано закон, що не підлягає застосуванню.
17 червня 2008 року на адресу апеляційного суду надійшло заперечення на апеляційну скаргу від Комунального підприємства "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика", в якому позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін, вважаючи її законною.
Розглянувши справу в порядку статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 21 січня 2008 року, з урахуванням уточнення в порядку статті 51 КАСУ Комунальне підприємство „Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство „Таврика” звернулось до господарського суду міста Севастополя з адміністративним позовом до Управління Пенсійного Фонду України в Ленінському районі м. Севастополя про:
- визнання рішень Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 недійсними;
- зобов'язання УПФУ зарахувати на лицевий рахунок позивача суму стягнутих фінансових (штрафних) санкцій в розмірі 2542,82 грн. в рахунок майбутніх платежів, з посиланням на Конституцію України, статті 2, 4 Закону України „Про вирішення питання щодо заборгованості суб'єктів господарської діяльності, які застосовують особливі умови оподаткування, обліку та звітності, у зв'язку з неперерозподілом Державним казначейством України частини податків до Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування на випадок безробіття протягом 2004 року - I кварталу 2005 року” № 3583-IV від 16.03.2006 (а.с. 4-5, 80-83).
Позивач з 07.01.1992 р. зареєстрований УПФУ Ленінського району міста Севастополя як платник збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно свідоцтва № 54 від 22.11.2004 р. серія А № 334817 КП "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика" обрала особливий спосіб оподаткування –єдиний податок (а.с.84-85).
Управлінням Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя 12 вересня 2007 року прийнято 12 Рішень „Про застосування фінансових санкцій і нарахування пені за несплату (неперерахування) або невчасну сплату (невчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійної Фонду” №№ 1232-1243 на загальну суму 17263,96 грн., а саме:
- за затримку понад 30 календарних днів сплати узгодженої суми зобов'язання рішенням начальника управління ПФУ в Ленінському районі міста Севастополя від 12.09.2007 р. № 1232-1238, 1240-1243 на підставі пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. № 1058-IV до позивача була застосована штрафна санкція у вигляді стягнення суми штрафу в розмірі 2451,58 грн. та нарахована пеня у розмірі 283,22 грн.;
- за затримку від 30 до 90 календарних днів сплати узгодженої суми зобов'язання рішенням начальника управління ПФУ в Ленінському районі міста Севастополя від 12.09.2007 р. № 1232-1233, 1236-1241 на підставі пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. № 1058-IV до позивача була застосована штрафна санкція у вигляді стягнення суми штрафу в розмірі 4426,70 грн. та нарахована пеня в розмірі 1449,25 грн.;
- за затримку понад 90 календарних днів сплати узгодженої суми зобов'язання рішенням начальника управління ПФУ в Ленінському районі міста Севастополя від 12.09.2007 р. № 1232, 1235-1239 на підставі пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. № 1058-IV до позивача була застосована штрафна санкція у вигляді стягнення суми штрафу в розмірі 6697,25 грн. та нарахована пеня в розмірі 1955, 96 грн. (а.с.17-28).
Об'єкт оподаткування, коло платників збору, ставки і порядок справляння збору на обов'язкове державне пенсійне страхування врегульовані Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV).
Відповідно до частини 3, 4 статті 18 Закону № 1058-IV страхові внески є цільовим загальнообов'язковим платежем, який справляється на всій території України в порядку, встановленому цим Законом. Страхові внески не включаються до складу податків, інших обов'язкових платежів, що складають систему оподаткування. На ці внески не поширюється податкове законодавство.
Частиною 1 статті 14 Закону № 1058-IV передбачено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону.
Отже, КП "Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство "Таврика", як суб'єкт підприємницької діяльності, являється платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з пунктом 6 частини 2 статті 17 Закону № 1058-IV страхувальник зобов'язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.
Частиною 6 статті 20 Закону № 1058-IV встановлено, що страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом є для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць.
Задовольняючи 15.04.2008 р. позовні вимоги в частині визнання недійсними рішень УПФУ суд першої інстанції виходив з того, що на період 2004 року –1-ий квартал 2005 року на платників єдиного податку розповсюджується розпорядження КМУ №58-Р від 10.03.2005 р. згідно якого зупинено на цей термін перевірок таких осіб і донарахування недоїмки та штрафних санкцій і тому не може застосовуватися Закон України № 3583 від 16.03.2006 р. „Про вирішення питання щодо заборгованості суб'єктів господарської діяльності, які застосовують особливі умови оподаткування, обліку та звітності, у зв'язку з неперерозподілом Державним казначейством України частини податків до Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування на випадок безробіття протягом 2004 року - I кварталу 2005 року”.
В результаті документальної перевірки 11-15.02.2005 р. Комунального підприємства Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство «Тавріка»головним фахівцем відділу з контрольно-економічної роботи Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя виявлено порушення ст. 18 та п.1-2 ст. 19 Закону України №1058- IV від 09.07.2003р. за період з 01.02.2004р. по 01.10.2004р. (акт №53 від 15.02.2ОО5р.). В результаті документальної перевірки підприємству було. донараховано страхових внесків в сумі 6250,30 грн. і прийнято рішення №143 від 28.02.2005 р. (а.с. 10-15, 95).
Акт документальної перевірки № 53 від 15.02.2005р. з вимогою про сплату довга № Ю-621 15.02.2005р. направлений поштою з повідомленням. Отриманий 17.02.2005р. уповноваженим підприємства. Термін оплати донарахованих страхових внесків ступив 10.03.2005р.
Підприємству КП СФОП «Тавріка»12.09.2007р. застосовані фінансові санкції з врахуванням пені:
- № 1232 за період з 21.01.2006р. по 27.04.2006р. на суму 1014,36 грн., (в сумі 3,2% - 975,87 грн. по 0,5-5% - 38,49грн.) зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 773,46 грн. пеня 202,41 грн.
по р/р 25600705100113 фінансова санкція 34770 грн. і пеня 3Т79 грн.
- № 1233 за період з 21.11 2006р. по 27.02.2007р. на суму 812,81 грн. і . в сумі 33,2% - 812,81 грн.) зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 754,30 грн. пеня 58,51 грн.
- № 1234 за період з 21.02.2007р. по 26.04.2007р. на суму 606,20 грн. в сумі 33,2% - 578,72 грн. і 0,5-5% - 27,48грн. зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 531,83 грн. пеня 46,89 грн.
по р/р 256007051001 ІЗ фінансова санкція 25,61 грн. і пеня 1,87 грн.
- № 1235 за період з 21.01.2005р. по 29.09.2005р. на суму 1005,80 грн., в сумі 33,2% - 1005,80 грн. зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 775,45 грн. і пеня 230,35 грн.
- № 1236 за період з 11.03.2005р. по 06.09.2005р. за період з 21.01.2005р. по 29.09.2005 р. на суму 2865,30грн. (в сумі 33,2% - 2865,30 грн.) зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 1919,78 грн. пеня 945,52 грн.
- № 1237 за період з 21 05.2005р. по 30.11.2005р. на суму 2123,47 грн. в сумі 33,2% - 2093,95 грн. і 0,5-5% - 29,52грн зокрема:
по р/р 25604 705100012 фінансова санкція 16 74,76 грн. пеня 419,19 грн.
по р/р 25600705100113 фінансова санкція 26,86 грн. і пеня 2,66 грн.
- № 1238 за період з 21.07.2005р. по 07.02.2006р. на суму 2585,69 грн. в сумі 33,2% - 2546,77 грн. і 0,5-5% - 38,92 грн. зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 2068,48 грн. пеня 478,29 грн.
по р/р 25600705100113 фінансова санкція 39,09 грн. і пеня 2,83 грн.
- № 1239 за період з 22.11.2005р. по 30.03.2006р. (в сумі 33,2% - 1782,03 грн.) окрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 1404,59 грн. пеня 377,44 грн.
- №1240 за період з 21.02.2006р. по 28.07.2006р. в сумі 33,2% - 1241,92 грн. і 0,5-5% - 50,72 грн. зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 914,51 грн. пеня 327,41 грн. І по р/р 25600705100113 фінансова санкція 47,04 грн. і пеня 3,68 грн.
- № 1241 за період з 21.04.2006р. по 27.10.2006р. (в сумі 33,2% - 2092,15 грн.) окрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 1648,82 грн. пеня 443,33 грн.
- № 1242 за період з 21.07.2006р. по 23.08.2006р. (в сумі 33,2% - 264,77 грн.) зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 230,01 грн. пеня 34,76 грн.
- № 1243 за період з 22.08.2006р. по 31.01.2007р. в сумі 33,2% - 744,37 грн. і 0,5- 5% - 74,37грн.) зокрема:
по р/р 25604705100012 фінансова санкція 642,44 грн. пеня 101,93 грн.
по р/р 25600705100113 фінансова санкція 66,80 грн. і пеня 7,57 грн. (а.с. 122-151 –картки особового рахунку страхувальника).
Як вбачається з матеріалів справи, позивач за період з 10.03.2005 р. по 20.04.2007 р. страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування перераховував з порушенням строків, встановлених законодавством, а також самостійно без згоди УПФУ розстрочив собі платежі на 18 місяців, що призвело до виникнення недоїмки і нарахування пені.
Відповідно до частини 10 статті 20 Закону № 1058-IV якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Згідно із пунктом 2 частини 9 статті 106 Закону № 1058-IV за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі:
- 10 відсотків своєчасно не сплачених зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 30 календарних днів включно;
- 20 відсотків зазначених сум - у разі затримки їх сплати у строк до 90 календарних днів включно;
- 50 відсотків зазначених сум - у разі затримки їх сплати понад 90 календарних днів.
Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Таким чином, судовою колегією встановлено, що позивачем несвоєчасно були сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування передбачені діючим законодавством, а тому до нього органами УПФУ були правомірно застосовані фінансові санкції за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхових внесків відповідно до абзацу 2 пункту 2 частини 9 статті 106 Закону № 1058-IV.
Також, підставами для визнання рішення недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначений законом компетенції органу, який видав це рішення, недодержання вимог правових норм, які регулюють прийняття рішення, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржувані рішення Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 прийняті на підставі діючого законодавства, а саме, Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, Законом України „Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, Інструкцією „Про порядок обчислення та уплати страховиками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в Пенсійний Фонд України”.
Таким чином, відповідачем вказані рішення прийняті на підставі норм діючого законодавства, а тому у суду не має правових підстав для визнання їх недійсними.
Застосування судом першої інстанції розпорядження КМУ № 58-р від 10.03.2005 р. „Про деякі питання спрощеної системи оподаткування” та Закону України № 3583 від 16.03.2006 р. „Про вирішення питання щодо заборгованості суб'єктів господарської діяльності, які застосовують особливі умови оподаткування, обліку та звітності, у зв'язку з неперерозподілом Державним казначейством України частини податків до Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування на випадок безробіття протягом 2004 року - I кварталу 2005 року” є хибним. Так як вказані нормативні акти стосуються питання внесків, які вже сплачені юридичною особою у складі податків (у даному разі єдиного податку) протягом 2004 року –1-го кварталу 2005 року, але Державним казначейством України не були зараховані на особові рахунки юридичної особи.
Згідно статті 2 Закону України №3583 донарахування та фінансові (штрафні) санкції до суб'єктів господарської діяльності, які застосовують особливі умови оподаткування, обліку та звітності не застосовуються щодо сум фактично сплачених внесків у 2004 році - I кварталі 2005 року.
Відповідно до частини 2 статті 106 Закону № 1058 суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Частиною 5 статті 106 Закону № 1058 передбачено, що за рахунок сум, що надходять від страхувальника або від державної виконавчої служби в рахунок сплати недоїмки, погашаються суми недоїмки, пені та фінансових санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі, коли страхувальник має несплачену недоїмку, пеню та фінансові санкції і здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються в рахунок сплати недоїмки, пені та фінансових санкцій.
Згідно з частиною 15 статті 106 спеціального Закону № 1058 від 09.07.2003 р., який регулює питання загальнообов'язкового державного соціального страхування, строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується тому, застосування судом першої інстанції статті 250 Господарського кодексу України, що регулює скорочені строки (від 6 місяців до 1 року), є хибним.
Постанова суду першої інстанції в частині відмови у задоволені позовних вимог щодо зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Севастополя зарахувати на особовий рахунок Комунального підприємства „Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство „Таврика” суму стягнутих фінансових (штрафних) санкцій в розмірі 2542,82 грн. в рахунок майбутніх платежів, підлягає залишенню без змін, так як ґрунтується на нормах діючого законодавства.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 195, 198 (пункт 2), 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя задовольнити.
2. Постанову господарського суду міста Севастополя від 15 квітня 2008 року у справі № 5020-7/013 скасувати частково.
3. Постанову у частині задоволення позовних вимог про визнання рішень Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 недійсними –скасувати.
4. У задоволені позовних вимог про визнання рішень Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі міста Севастополя №№ 1232-1243 від 12.09.2007 недійсними –відмовити.
5. Позовні вимоги у частині відмови у задоволені позовних вимог щодо зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Ленінському районі м. Севастополя зарахувати на особовий рахунок Комунального підприємства „Спортивне фізкультурно-оздоровче підприємство „Таврика” суму стягнутих фінансових (штрафних) санкцій в розмірі 2542,82 грн. в рахунок майбутніх платежів –залишити без змін.
Суд апеляційної інстанції роз`яснює сторонам у справі, що відповідно до пункту 5 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення.
Постанову або ухвалу суду апеляційної інстанції може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 211, 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя З.Д. Маслова
Судді Л.М. Заплава
Г.К. Прокопанич
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2008 |
Оприлюднено | 04.07.2008 |
Номер документу | 1772199 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Прокопанич Г.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні