Постанова
від 28.07.2011 по справі 2а-12529/10/17/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Севастопольська, 43, м . Сімферополь, Автономна Респ убліка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

28 липня 2011 р. (а.с.11:12) Справа №2а-12529/10/17/0170

Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Папуші О.В., за участю секр етаря судового засідання Сук оннової Г.В., представників ст орін:

позивача - Куртбедіново ї Л.Х., посвідчення № 10169,

відповідача - ОСОБА_2, д овіреність від 26.05.11р. № 833,

третьої особи (Державне під приємство "Лівадія") - ОСОБ А_3, довіреність від 11.01.11р. № 01-07/0 711,

третьої особи (ОСОБА_4) - ОСОБА_4, посвідчення від 16. 11.10р. НОМЕР_1, розглянувши у в ідкритому судовому засіданн і адміністративну справу

за позовом Сімферопольсь кого міжрайонного природоох оронного прокурора

до Гаспринської селищної ради,

треті особи, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору на стороні позивача , - Національне виробничо-аг рарне об' єднання "Масандра" , Державне підприємство "Ліва дія", Міністерство аграрної п олітики України,

треті особи, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору на стороні відповід ача, - ОСОБА_5, ОСОБА_4, Р еспубліканський комітет по з емельних ресурсах АР Крим,

про визнання нечинним ріше ння,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністр ативного суду Автономної Рес публіки Крим 30.09.2010 року надійшо в адміністративний позов Сім феропольського міжрайонног о природоохоронного прокуро ра до Гаспринської селищної ради про визнання нечинним р ішення від 14.12.2007 р. №40 "Про припин ення ДП "Лівадія" права постій ного користування земельною ділянкою площею 0,1000 га за адре сою: АДРЕСА_1".

Ухвалою суду від 30.09.10р. відкри то провадження в адміністрат ивній справі, розпочато підг отовче провадження, запропон овано відповідачу надати суд у та в копії позивачу запереч ення проти позову та докумен ти на підтвердження своїх до водів, які в нього є.

В обґрунтування позовних в имог, позивач, спираючись на п . 8 ч. 1 ст. 3, п. 1 ч. 1 ст. 18 ст.ст. 60, 61 КАС України, зазначає, що під час з дійснення прокурорського на гляду за додержанням і засто суванням законів щодо відпов ідності актів, які видаються всіма органами, підприємств ами, установами, організація ми та посадовими особами, вим огам Конституції України та чинним законам встановлено, що рішення Гаспринської сели щної ради від 14.12.2007 р. №40 "Про прип инення ДП "Лівадія" права пост ійного користування земельн ою ділянкою площею 0,1000 га за ад ресою: АДРЕСА_1" прийнято в порушення норм Земельного к одексу України, Господарсько го кодексу України, Статуту Д П "Лівадія", у зв' язку із відс утністю законних підстав при пинення права користування з емельною ділянкою Державног о підприємства "Лівадія", яке з асноване на державній власно сті і підпорядковане Міністе рству аграрної політики Укра їни.

У зв' язку із встановленим и порушеннями, прокурором пр инесений протест, відповідно до якого, за результатами йог о розгляду, відповідачем при йнято рішення про його відхи лення.

Зважаючи на відмову в реагу ванні на принесений протест прокурора, останнім оскаржен о до суду рішення відповідач а "Про припинення ДП "Лівадія" права постійного користуван ня земельною ділянкою площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1".

Позивач зазначає, що ДП "Лів адія", згідно до Статуту входи ть до складу Національного в иробничо-аграрного об' єдна ння "Масандра", засновано на де ржавній формі власності, орг аном управління майном держа вного підприємства "Лівадія" є Міністерство аграрної пол ітики України та йому ж і підп орядковане.

Відповідно до п. 4.5 Статуту ДП "Лівадія" підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно іншим юри дичним особам чи громадянам, відчужувати майно. Віддават и в заставу або здавати в орен ду Підприємство має право ли ше за попередньою згодою Орг ану управління майном в поря дку визначеному законодавст вом.

В силу дії статті 75 Господар ського кодексу України держа вне підприємство не має прав а безоплатно передавати нале жне йому майно іншим юридичн им особам або громадянам. Від чужувати майнові об' єкти де ржавне підприємство має прав о лише за попереднім погодже нням з органом, до сфери управ ління якого воно входить.

На вимогу закону ДП "Лівадія " не уповноважено самостійно приймати рішення щодо відчу ження майна та вилучення зем ельних ділянок для передачі їх іншим особам, а тому погодж ення, надане ДП "Лівадія" на ви лучення земельної ділянки не може вважатись таким, що пере дбачено ст. 151 Земельного Коде ксу України, оскільки надано за межами повноважень, надан их йому установчими документ ами та Законом, а отже оскаржу ване рішення, засноване на пі дставі такого погодження, не відповідає нормам законодав ства.

Розглянувши в підготовчом у провадженні матеріали спра ви, судом з' ясовано питання про склад осіб, які беруть уча сть у справі, визначено факти , які необхідно встановити дл я вирішення спору, вивчено до кументи надані позивачем, зо бов' язано сторін надати ори гінали документів та докази на підтвердження заявлених в имог, за результатами чого за кінчено підготовче провадже ння та призначено справу до р озгляду в судовому засіданні на 18.11.10р.

Враховуючи положення ч. 2 ст . 53 КАС України, з підстав того, що рішення у справі торкаєть ся прав та обов' язків Націо нального виробничо-аграрног о об' єднання "Масандра" та Де ржавного підприємства "Лівад ія", оскільки позивачем заявл ено вимоги про визнання нечи ниим рішення 14.12.07 р. №40 "Про припи нення ДП "Лівадія" права пості йного користування земельно ю ділянкою площею 0,1000 га за адр есою: АДРЕСА_1", а Державне підприємство "Лівадія" входи ть до складу Національного в иробничо-аграрного об' єдна ння "Масандра", ухвалою суду ві д 18.11.10р. залучено до участі у спр аві у якості третіх осіб, які н е заявляють самостійних вимо г на предмет спору на стороні позивача - Національне вир обничо-аграрне об' єднання " Масандра" та Державне підпри ємство "Лівадія", направлено к опії позовної заяви, зобов' язано їх надати суду пояснен ня по суті позовних вимог та д окази на підтвердження своїх доводів, які в них є, у зв' язк у з чим розгляд справи відкла дено на 14.12.10р.

Представник Сімферопольсь кого міжрайонного природоох оронного прокурора уточнив п озовні вимоги та просив визн ати протиправним та скасуват и оскаржене рішення.

Представник відповідача у судовому засіданні, що відбу лось 14.12.10р., адміністративний п озов не визнав, проти задовол ення вимог, викладених у ньом у, заперечив, надавши суду пис ьмові заперечення.

У письмових запереченнях в ідповідач зазначив, що на під ставі рішення Гаспринської с елищної ради від 28.08.99р. № 159 радго спу-заводу "Лівадія" видано де ржавний акт від 06.12.99р. серії ІІ КМ № 002299 на право постійного ко ристування земельною ділянк ою загальною площею 93,32 га, з ці льовим призначенням: для вед ення товарного сільськогосп одарського виробництва, до с кладу якого, зокрема, входить земельна ділянка площею 0,1000 г а, розташована за адресою: А ДРЕСА_1.

Відповідно до Постанови Ве рховної Ради АР Крим від 25.12.03р. № 771-3/3/03 встановлено границі смт. Гаспра. Актом від 05.02.04р границі смт. Гаспра винесено в натурі на місцевості, та узгоджено і з сумежними землекористувач ами. Враховуючи приписи земе льного законодавства, відпов ідач вважає, що земля, яка знах одить в межах смт. Гаспра, від носиться до комунальної влас ності, а тому виходячи з припи сів ст. 12 Земельного кодексу У країни, ст. 10 Закону України "Пр о місцеве самоврядування в У країні" саме до повноважень о рганів місцевого самоврядув ання, у даному випадку до повн оважень саме Гаспринської се лищної ради, віднесено розпо рядження земельними ділянка ми, які знаходяться в межах на селеного пункту, що також під тверджується прийнятим ріше нням від 28.08.99р. №159 щодо передачі у постійне користування рад госпу-заводу "Лівадія" земель ної ділянки площею 93,92 га, право наступником якого відповідн о до статуту є Державне підпр иємство "Лівадія".

Відповідач зауважив, що від повідно до ст. 142 Земельного ко дексу України саме землекори стувач, у даному випадку ДП "Лі вадія", як юридична особа, має право на відмову від права ко ристування земельною ділянк ою, яким воно скористалось 03.07.0 6р., надавши до Гаспринської се лищної ради листа за № 505 про ві дмову від права постійного к ористування частини земельн ої ділянки площею 0,1000 га та пер еводу його до земель запасу Г аспринської селищної ради, а тому посилання прокурора на необхідність отримання дозв олу Міністерства аграрної по літики України вважає безпід ставним.

Крім того, на думку відповід ача, на спірні правовідносин и не розповсюджуються положе ння ч. 3 п. 12 розділу Х Перехідни х положень Земельного кодекс у України, а тому оспорюване р ішення прийняте відповідаче м в рамках наданих Гаспринсь кій селищній раді повноважен ь і з дотриманням вимог чинно го земельного законодавства , у зв' язку із чим немає підст ав для визнання його нечинни м.

З наданих пояснень третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет позову на стороні позивача, - Націо нальне виробничо-аграрне об' єднання "Масандра", встановле но, що його з 03.06.10р. реорганізова но шляхом перетворення у Дер жавний концерн "Національне виробничо-аграрне об' єднан ня "Масандра", відповідно до Ст атуту, затвердженого Кабінет ом Міністрів України від 09.09.09р . № 972, Державне підприємство "Л івадія" є учасником Державно го концерну Національне виро бничо-аграрне об' єднання "М асандра", і водночас самостій ною юридичною особою.

У своїх пояснення третя осо ба зазначила, що з Національн им виробничо-аграрним об' єд нанням "Масандра" питання вил учення земельної ділянки не узгоджувалось.

Відповідно до пояснень тре тьої особи, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет по зову на стороні позивача, - Д ержавне підприємство "Ліваді я", підприємство засновано де ржавній власності та на вимо гу пункту 4.5 Статуту воно не ма є права безоплатно передават и належне йому майно іншим юр идичним особам чи громадянам , крім випадків передбачених законодавством. Припинення права постійного землекорис тування здійснюється власни ком земельної ділянки - дер жавним органом виконавчої вл ади, а не органом місцевого са моврядування, тому рішення Г аспринської селищної ради пр ийняте на 22-й сесії 5-го скликан ня від 14.12.07р. № 40 просить визнати недійсним.

З наданих сторонами доказі в, судом встановлено, що Мініс терства аграрної політики Ук раїни є органом управління м айном Державного підприємст ва "Лівадія", яке засновано на державній формі власності та підпорядковане Мінагрополі тики, а також те, що відповідно до державного акту серії ЯЖ № 515161 на право власності на земе льну ділянку площею 0,1000 га, що р озташована в районі будинку АДРЕСА_1, рішенням № 51 від 15.0 5.08 р. Гаспринської селищної ра ди 27 сесії 5-го скликання земел ьну ділянку у власність нада но ОСОБА_5.

Ухвалою суду від 10.03.11р. залуче но до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самост ійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Мініс терства аграрної політики Ук раїни та третьою особою, яка н е заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні в ідповідача, - ОСОБА_5. Зал ученим третім особам направл ено копію позовної заяви, зоб ов' язано надати суду поясне ння по суті позовних вимог та докази на підтвердження сво їх доводів, які в них є.

05.04.11р. до канцелярії суду наді йшла заява ОСОБА_4, у якій в ін просив суд залучити його д о участі у справі третьою осо бою, мотивуючи своє клопотан ня тим, що він є власником земе льної ділянки площею 0,1000 га, ка дастровий номер 0111946200:01:004:0266, яка ро зташована за адресою: АДРЕ СА_1, на підставі договору ку півлі-продажу земельної діля нки від 14.04.09р. № 1311, укладеного мі ж ним та ОСОБА_5, підтвердж енням чого також є відповідн а відмітка на державному акт і на право власності на земел ьну ділянку Серії ЯЖ № 515161, зроб лена приватним нотаріусом ОСОБА_7

Ухвалою суду від 05.04.11р залуче но до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самост ійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - ОСОБА_4, направлено копію по зовної заяви, зобов' язано н адати суду пояснення по суті позовних вимог та докази на п ідтвердження своїх доводів, які в нього є, у зв' язку з чим відкладено розгляд справи д о 05.05.11 р.

27.04.11р. до канцелярії суду наді йшли пояснення Міністерства аграрної політики України, я ке у повному обсязі підтрима ло позицію прокуратури. Дово дами, викладеними в поясненн ях, є те, що згідно наказу Міна грополітики від 02.06.08р. № 345 "Про п ерелік державних підприємст в, установ а організацій, що на лежать до сфери управління М інагрополітики" органом упра вління майном Державного під приємства "Лівадія" є Міністе рство аграрної політики Укра їни. Відповідно до Закону Укр аїни "Про управління об' єкт ами державної власності" Мін агрополітики має законні під стави для ведення обліку об' єктів державної власності, щ о перебувають в його управлі нні, здійснювати контролю за ефективним використанням та збереженням таких об' єктів . Законом України "Про управлі ння об' єктами державної вла сності" в імперативному поря дку передбачено погодження у повноваженим органом управл іння передачу державної влас ності в комунальну власність .

Враховуючи приписи статті 84, 142 Земельного кодексу Україн и, зважаючи, що Державне підпр иємство "Лівадія" є державним підприємством, відповідне п раво припинення права постій ного користування здійснюєт ься власником земельної діля нки, - державним органом викон авчої влади, а не органом місц евого самоврядування.

В судовому засіданні 26.05.11 рок у протокольною ухвалою судом залучено до участі у справі т ретьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору на стороні відповіда ча, - Республіканський комі тет по земельних ресурсах АР Крим, направлено копію позов ної заяви, запропоновано над ати суду пояснення по суті по зовних вимог та докази на під твердження своїх доводів, як і в нього є.

14.06.11р. в судовому засіданні по вноважним представником Рес публіканського комітету по з емельних ресурсах АР Крим су ду та в копії позивачу та трет ім особам надано письмові по яснення по справі, відповідн о до змісту яких Республікан ський комітет по земельних р есурсах АР Крим вважає оспор ене Сімферопольським міжрай онним природоохоронним прок урором рішення Гаспринської селищної ради прийняте з пор ушенням вимог земельного зак онодавства. В основу своїх до водів третя особа послалась на приписи п. "ж" ч. 3 ст. 84, ч. 3, ч. 4 с т. 142, п. 12 Перехідних положень З емельного кодексу України за значивши, що розпорядження з емельною ділянкою - її вилу чення проведено органом, яки й не мав на то повноважень і до компетенції якого не віднес ено розпорядження землями, н а яких розташовані державні підприємства.

Заслухавши представників сторін та третіх осіб, дослід ивши зібрані по справі матер іали в їх сукупності, судом з' ясовано, що позивач звернувс я до окружного адміністратив ного суду згідно приписів ст аттей 60, 61 КАС України, п. 6 ст. 20, ст .ст. 35, 36-1, 37 Закону України "Про пр окуратуру", п. 2 Постанови Плен уму Вищого Адміністративног о Суду України від 06.03.08р. № 2, яким и передбачено звернення прок урора до адміністративного с уду з позовною заявою про виз нання акту незаконним, у разі ухилення від розгляду його п ротесту, виданого на акт, що су перечить закону, як суб' єкт а владних повноважень, з підс тав, передбачених п. 3 ч. 2 ст. 17 КА С України, щодо оскарження рі шення (правового акту індиві дуальної дії) та вирішення сп ору, що виник у нього з відпові дачем - суб' єктом владних повноважень з приводу реаліз ації його компетенції у сфер і управління, у тому числі дел егованих повноважень.

Згідно з частинами першою т а четвертою статті 21 Закону Ук раїни "Про прокуратуру" проте ст на акт, що суперечить закон у, приноситься прокурором, йо го заступником до органу, яки й його видав, або до вищестоящ ого органу. У разі відхилення протесту або ухилення від йо го розгляду прокурор може зв ернутися із заявою до суду пр о визнання акта незаконним. У цьому випадку прокурор у адм іністративній справі являєт ься позивачем та має право бе зпосередньо звертатися до ад міністративного суду з позов ною заявою.

Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 20 Зак ону України "Про прокуратуру " при здійсненні прокурорськ ого нагляду за додержанням і застосуванням законів проку рор має право звертатись до с уду з заявами про захист прав і законних інтересів громад ян, держави, а також підприємс тв та інших юридичних осіб.

Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни "Про прокуратуру" пред ставництво прокуратурою інт ересів громадянина або держа ви в суді полягає у здійсненн і прокурорами від імені держ ави процесуальних та інших д ій, спрямованих на захист у су ді інтересів громадянина або держави у випадках, передбач ених законом. Однією із форм п редставництва є звернення до суду з позовами або заявами п ро захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола ос іб, прав юридичних осіб, коли п орушуються інтереси держави , або про визнання незаконним и правових актів, дій чи рішен ь органів і посадових осіб.

Прокурор самостійно визна чає підстави для представниц тва у судах, форму його здійсн ення і може здійснювати пред ставництво в будь-якій стаді ї судочинства в порядку, пере дбаченому процесуальним зак оном.

Судом встановлено, що Сімфе ропольський міжрайонний при родоохоронний прокурор 15.07.10р. за № 2199 звернувся до Гаспринсь кої селищного голови з проте стом на рішення 22-ї сесії 5-го ск ликання Гаспринської селищн ої ради від 14.12.07р. № 40 "Про припин ення ДП "Лівадія" права постій ного користування земельною ділянкою площею 0,1000 га за адре сою: АДРЕСА_1" з вимогою роз глянути принесений протест т а скасувати вказане рішення як таке, що не відповідає зако ну.

Рішенням 49 сесії 5-го скликан ня Гаспринської селищної рад и від 31.08.2010 р. № 18 відхилено проте ст Сімферопольського міжрай онного природоохоронного пр окурора.

Рішенням 22-ї сесії 5-го склика ння Гаспринської селищної ра ди від 14.12.07р. № 40 "Про припинення Державному підприємству "Лів адія" права постійного корис тування земельною ділянкою", за результатами розгляду те хнічної документації з земле устрою щодо складання докуме нтів, які засвідчують право н а земельну ділянку, листа ДП "Л івадія" вих. № 505 від 03.07.2006р. про уз годження на припинення права постійного користування зем ельною ділянкою, рішення 322 15 се сії Гаспринської селищної ра ди 5 скликання від 26.05.07р. генерал ьного плану земельної ділянк и, проектованої до відводу гр . ОСОБА_5, узгодженого УГА Я лтинської міськради у встано вленому порядку, а також керу ючись статтями 141, 142 та 12 Земельн ого кодексу України і ст. 26, 33 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні", Гаспр инська селищна рада вирішила : пунктом першим затвердити г енеральний план забудови зем ельної ділянки проектованої до відводу ОСОБА_5, площею 0,1000 га для будівництва та обсл уговування житлового дому за адресою: АДРЕСА_1. Пунктом другим вказаного рішення за тверджено технічну документ ацію з землеустрою щодо скла дання документів, засвідчуюч и право на земельну ділянку з а адресою: АДРЕСА_1, для при пинення права постійного кор истування Державному підпри ємству "Лівадія" земельною ді лянкою в землі запасу Гаспри нської селищної ради і внесе ння змін до Державного акту н а право постійного користува ння землею серії ІІ-КМ № 002299 від 06.12.99р., рег. № 33.

Пунктом третім вказаного р ішення припинено право пості йного користування Державно му підприємству "Лівадія" зем ельною ділянкою площею 0,1000 га, у тому числі за угіддями: 0,1000га - "Кустарники" (графа 28 форми 6 -зем), розташованої за адресою : АДРЕСА_1.

Пунктами четвертим та п' я тим Рішенням 22-ї сесії 5-го скли кання Гаспринської селищної ради від 14.12.07р. "Про припинення Державному підприємству "Лів адія" Гаспринська селищна ра да вирішила земельну ділянку загальною площею 0,1000 га переве сти в землі запасу Гаспринсь кої селищної ради в межах нас еленого пункту смт. Гаспра ("з емлі, не передані у власність і не надані у постійне корист ування в межах населеного пу нкту смт. Гаспра" строка 12.3, шиф р 96 форми 6-зем), і рахувати на об ліку за угіддями "забудовані землі", у тому числі "під одно т а двоповерхові житлові забуд ови", графи 34, 35 (форми 6-зем.) (у від повідності з узгодженим УГА Ялтинської міськради генера льним планом забудови земель ної ділянки) та внести відпов ідні зміни до Державного акт у ДП "Лівадія" на право постійн ого користування землею сер. ІІ-КМ № 002299 від 06.12.99р., рег. № 33 в час тині земельної ділянки площе ю 0,1000 га. (а.с.41).

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи відпо відно до ст. 19 Конституції Укр аїни зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Спосіб - це визначене зако ном в їх компетенції порядок , у якому здійснюються дії, спр ямовані на реалізацію владни х повноважень. Здійснюючи та кі дії, вони можуть спиратись тільки на компетенційні пра ва і обов' язки та використо вувати у своїй діяльності ті засоби, форми, прийоми, що пер едбачені законодавством.

Досліджуючи оскаржене ріш ення, суд приходить до виснов ку, що рішення 22-ї сесії 5-го скл икання Гаспринської селищно ї ради від 14.12.07р. "Про припинення Державному підприємству "Лі вадія" права постійного кори стування земельною ділянкою ", як правовий акт індивідуаль ної дії, є протиправним, не зас нованим на законі та таке, що п ідлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Приписами статті 14 Основно го Закону України визначено, що земля є основним націонал ьним багатством, що перебува є під особливою охороною дер жави. Право власності на земл ю гарантується. Це право набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до частини перш ої статті 3 Земельного кодекс у України від 25.10.01р. № 2768-III земель ні відносини регулюються Кон ституцією України, цим Кодек сом, а також прийнятими відпо відно до них нормативно-прав овими актами.

З положень статті 2 Земельно го кодексу України земельним и відносинами є суспільні ві дносини щодо володіння, кори стування і розпорядження зем лею, суб'єктами в яких виступа ють громадяни, юридичні особ и, органи місцевого самовряд ування та органи державної в лади, а об'єктами - землі в межа х території України, земельн і ділянки та права на них, у то му числі на земельні паї (част ки).

Поняттям землі визначеним у ст. 1 Земельного Кодексу Укр аїни, встановлено, що земля є о сновним національним багатс твом, що перебуває під особли вою охороною держави.

Глава 15 Земельного Кодексу України визначає положення п рава користування землею, зо крема з приписів статті 92 коде ксу, право постійного корист ування земельною ділянкою - це право володіння і користу вання земельною ділянкою, як а перебуває у державній або к омунальній власності, без вс тановлення строку, яке набув ають: а) підприємства, установ и та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські орга нізації інвалідів України, ї х підприємства (об'єднання), ус танови та організації.

За приписами частини першо ї статті 95 ЗК України землекор истувачі, якщо інше не передб ачено законом або договором, мають право: а) самостійно го сподарювати на землі; б) власн ості на посіви і насадження с ільськогосподарських та інш их культур, на вироблену прод укцію; в) використовувати у вс тановленому порядку для влас них потреб наявні на земельн ій ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об'єкти, а також інші кор исні властивості землі; г) на відшкодування збитків у випа дках, передбачених законом; ґ ) споруджувати жилі будинки, в иробничі та інші будівлі і сп оруди.

Положення статті 141 ЗК Украї ни визначають вичерпний пере лік підстав припинення права користування земельною діля нкою, зокрема відповідно до ч астини першої якої, підстава ми припинення права користув ання земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від прав а користування земельною діл янкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбач ених цим Кодексом; в) припинен ня діяльності державних чи к омунальних підприємств, уста нов та організацій; г) викорис тання земельної ділянки спос обами, які суперечать еколог ічним вимогам; ґ) використанн я земельної ділянки не за ціл ьовим призначенням; д) систем атична несплата земельного п одатку або орендної плати.

Відповідно до частин треть ої, четвертої статті 142 Земель ного кодексу України припине ння права постійного користу вання земельною ділянкою у р азі добровільної відмови зем лекористувача здійснюється за його заявою до власника зе мельної ділянки, і, у свою черг у, власник земельної ділянки на підставі заяви землекори стувача приймає рішення про припинення права користуван ня земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Суб'єктами права власності на землю відповідно до п. "в" ча стини першої статті 80 ЗК Украї ни є: держава, яка реалізує це право через відповідні орган и державної влади, - на землі д ержавної власності.

Згідно частин першої та дру гої статті 84 ЗК України у держ авній власності перебувають усі землі України, крім земел ь комунальної та приватної в ласності. Право державної вл асності на землю набувається і реалізується державою в ос обі Кабінету Міністрів Украї ни, Ради міністрів Автономно ї Республіки Крим, обласних, К иївської та Севастопольсько ї міських, районних державни х адміністрацій та державних органів приватизації щодо з емельних ділянок, на яких роз ташовані об'єкти, які підляга ють приватизації, відповідно до закону.

На вимогу пунктів "ж" частин и третьої статті 84 Земельного кодексу України до земель де ржавної власності, які не мож уть передаватись у комунальн у власність, належать: земель ні ділянки, на яких розташова ні державні, в тому числі казе нні, підприємства, господарс ькі товариства, у статутних ф ондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти нез авершеного будівництва та за консервовані об'єкти.

Натомість, Гаспринська сел ищна рада, як орган місцевого самоврядування, наділена по вноваженнями щодо розпорядж ення землями, відповідної те риторіальної громади Право в ласності на землю яких визна чено приписами статті 83 ЗК Укр аїни.

З вказаних приписів законо давства вбачається, що здійс нення землекористувачем від мови від права користування земельною ділянкою (реалізац ія права на добровільну відм ову від земельної ділянки) ко респондується з виникненням відповідних обов'язків у вла сника земельної ділянки.

Як убачається з матеріалів справи Державне підприємств о "Лівадія", ідентифікаційний код 00412760, здійснює свою діяльні сть відповідно до нової реда кції Статуту, затвердженої Р озпорядженням Міністерства аграрної політики України в ід 27.01.06р. № 05, є державним комерці йним підприємством, учаснико м Державного концерну "Націо нальне виробниче-аграрне об' єднання "Масандра", затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 09.09.09р. № 972. Де ржавний концерн "Національне виробниче-аграрне об' єднан ня "Масандра" є державним стат утним об' єднанням державни х підприємств, утвореним на б азі Головного заводу марочни х вин "Масандра" (а.с.56-58, 59-60, 71-81).

Державне підприємство "Лів адія", будучі правонаступник ом радгосп-заводу "Лівадія", ві дповідно до державного акту на право постійного користув ання землею від 06.12.99р. серії ІІ-К М № 002299, виданого на підставі рі шення виконавчого комітету Г аспринської селищної ради на родних депутатів від 28.08.99р. №159, з ареєстровано в Книзі записів державних актів на право пос тійного користування за № 33, є землекористувачем 93,32 га земл і в межах згідно з планом земл екористування, наданої у пос тійне користування для веден ня товарного сільськогоспод арського виробництва (а.с.67-70).

Відповідно до Статуту Держ авного концерну "Національне виробниче-аграрне об' єднан ня "Масандра", затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 09.09.09р. № 972, яке є дер жавним статутним об' єднанн ям державних підприємств, ут вореним на базі Головного за воду марочних вин "Масандра", т а правонаступником виробнич о-аграрного об' єднання "Мас андра", на баланс якого переда ється все майно, що належало в иробничо-аграрному об' єдна нню "Масандра", його учасником є також Державне підприємст во "Лівадія", ідентифікаційни й код юридичної особи 00412760 (а.с.).

Відповідно до Статуту Держ авного підприємства "Лівадія " (а.с.71-79) підприємство заснован е на державній власності та п ідпорядковане Міністерству аграрної політики України (н адалі - Орган управління майн ом).

Крім того, пунктом 4.2. Статуту передбачено, що майно Підпри ємства є державною власністю і закріпляється за ним на пра ві господарського відання. З дійснюючи право господарськ ого відання, Підприємство во лодіє, користується та розпо ряджається зазначеним майно м на свій розсуд, вчиняючи щод о нього будь-які дії, які не су перечать чинному законодавс тву України та цьому Статуту .

Згідно п. 4.5 статуту ДП "Лівад ія" Підприємство не має права безоплатно передавати належ не йому майно іншим юридични м особам чи громадянам, крім в ипадків, передбачених законо давством. Відчужувати, відда вати в заставу майнові компл екси структурних одиниць та підрозділів, що належать до о сновних фондів, здавати в оре нду комплекси структурних од иниць та підрозділів Підприє мство має право лише за попер едньою згодою Органу управлі ння майном в порядку, визначе ному законодавством (а.с.75).

Пунктом 4.8 статуту ДП "Ліваді я" зазначено, що підприємство здійснює володіння, користу вання землею й іншими природ ними ресурсами відповідно до мети своєї діяльності та зак онодавству України (а.с.75).

Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Україн и передбачено, що до розмежув ання земель державної та ком унальної власності повноваж ення щодо розпорядження земл ями (крім земель, переданих у п риватну власність, та земель , зазначених в абзаці третьом у цього пункту) в межах населе них пунктів здійснюють відпо відні сільські, селищні, місь кі ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи в иконавчої влади.

Право розпоряджатися земе льною ділянкою, як і право вол одіти та користуватися, згід но частини першої статті 78 ЗК України є складовими права в ласності на землю.

За приписами статті 80 ЗК Укр аїни суб'єктами права власно сті на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі прив атної власності; б) територіа льні громади, які реалізують це право безпосередньо або ч ерез органи місцевого самовр ядування, - на землі комунальн ої власності; в) держава, яка р еалізує це право через відпо відні органи державної влади , - на землі державної власност і.

Розпорядження землями дер жавної власності в межах, виз начених цим Кодексом відпові дно до пункту "а" частини перш ої статті 13 ЗК України належит ь До повноважень Кабінету Мі ністрів України в галузі зем ельних відносин

З положень частини першої с татті 12 ЗК України до повноваж ень сільських, селищних, місь ких рад у галузі земельних ві дносин на території сіл, сели щ, міст належить: а) розпорядже ння землями територіальних г ромад; б) передача земельних д ілянок комунальної власност і у власність громадян та юри дичних осіб відповідно до ць ого Кодексу; в) надання земель них ділянок у користування і з земель комунальної власнос ті відповідно до цього Кодек су; г) вилучення земельних діл янок із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ді лянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) орга нізація землеустрою; е) коорд инація діяльності місцевих о рганів земельних ресурсів; є ) здійснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власності, доде ржанням земельного та еколог ічного законодавства; ж) обме ження, тимчасова заборона (зу пинення) використання земель громадянами і юридичними ос обами у разі порушення ними в имог земельного законодавст ва; з) підготовка висновків що до вилучення (викупу) та надан ня земельних ділянок відпові дно до цього Кодексу; и) встано влення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання зе мельних ділянок; ї) внесення п ропозицій до районної ради щ одо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення з емельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земель них відносин відповідно до з акону.

З огляду на викладене, врахо вуючи що відповідач є органо м місцевого самоврядування, до повноважень якого за зако ном віднесено розпорядження землями відповідної територ іальної громади селища, зваж аючи, що частина перша пункту 12 Перехідних положень Земель ного кодексу України передба чає право органів місцевого самоврядування розпоряджан ня земельними ділянками в ме жах населених пунктів, то у да ному випадку правила вказано ї правової норми не розповсю джується до спірних правовід носини, оскільки вищенаведен ими спеціальними нормами зак онодавства передбачено відн есення земель державного під приємства до земель державно ї власності, а припинення пра ва користування здійснюєтьс я за рішенням власника земел ьної ділянки.

Зокрема положення статті 142 Земельного кодексу України є спеціальною нормою, яка вст ановлює порядок та підстави припинення права постійного користування, та органи, які д о компетенції яких віднесено право приймати рішення щодо припинення права постійного користування.

На вимогу частини другої ст атті 95 ЗК України порушені пра ва землекористувачів підляг ають відновленню в порядку, в становленому законом.

Доводи третіх осіб, які не з аявляють самостійних вимог н а предмет спору на стороні ві дповідача, - ОСОБА_5, ОС ОБА_4, щодо правомірності та законності набуття прав на з емельну ділянку площею 0,1000 га для будівництва та обслугову вання житлового дому за адре сою: АДРЕСА_1, не сприймают ься судом за тих підстав, що Зе мельним кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" ви значено конкретні форми і сп особи реалізації відповідач ем своїх повноважень у галуз і регулювання земельних відн осин, які в силу ст. 19 Конституц ії України є вичерпними і дот римання яких є безумовним об ов' язком відповідача, а том у Гаспринська селищна рада, я к орган місцевого самоврядув ання, в порушення приписів ст атті 19 Конституції України, пр иймаючи опротестоване проку ратурою рішення, вчинила дії , хоча і спрямовані на реаліза цію владних повноважень, але без дотримання компетенційн их прав та обов' язків, визна чених приписами діючого зако нодавства.

Суд при вирішенні справи ке рується принципом законност і, засади якого визначено час тиною першою статті 9 КАС Укра їни та відповідно до яких, суд вирішує справи на підставі К онституції та законів Україн и, а також міжнародних догово рів, згода на обов'язковість я ких надана Верховною Радою У країни; суд застосовує інші н ормативно-правові акти, прий няті відповідним органом на підставі, у межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укр аїни.

З огляду на викладене, позов підлягає задоволенню у повн ому обсязі, оскаржене рішенн я скасування та визнанню про типравним.

У судовому засіданні 28.07.11р. ог олошено вступну та резолютив ну частини постанови. Повний текст постанови відповідно до приписів частини третьої статті 160 КАС України виготовл ено 01.08.11р.

Керуючись ст.ст. 159, 160, 161, 162, 163, 186, 254 К АС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити в повн ому обсязі.

Рішення 22-ої сесії 5-го склика ння № 40 Гаспринської селищної ради від 14.12.07р. "Про припинення ДП "Лівадія" права постійного користування земельною діля нкою площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_1" визнати протиправ ним та скасувати.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ни постанови або справу3 розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частин постанови або р озгляду справи у порядку пис ьмового провадження, апеляці йна скарга подається протяго м 10 днів з дня отримання поста нови.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.

Суддя О.В. Папуша

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення28.07.2011
Оприлюднено22.08.2011
Номер документу17772332
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12529/10/17/0170

Ухвала від 06.02.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 28.07.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Папуша О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні